۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۰, یکشنبه

علی کلایی فعال دانشجویی در دادگاه انقلاب بازداشت شد

کمیته گزارشگران حقوق بشر
علی کلایی فعال دانشجویی که امروز جهت رسیدگی به اتهامات خود به همراه وکیلش دکتر نعمت احمدی در دادگاه انقلاب حضور یافته بود، توسط فردی که خود را از مأموران " پلیس امنیت" معرفی می کرد، بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافت.
به گفته دکتر نعمت احمدی، این بازداشت در شرایطی صورت گرفت که وی جهت رسیدگی به پرونده مربوط به بازداشت خود در آذرماه 86 در دادگاه انقلاب حضور یافته، و بازداشت او در دادگاه، بدون دلیل، در روندی کاملا غیرقانونی اتفاق افتاده است.
فرد مذکور در برابر اعتراض دکتر نعمت احمدی گفته است:" وی میبایست به چند سوال پاسخ دهد."
علی کلایی از جمله دانشجویانی است که در جریان بازداشت گسترده فعالان دانشجویی طیف چپ در آذرماه 86 بازداشت و بیش از 50 روز در بند 209 زندان اوین به سر برد.
گفتنی است، کلایی از زمان بازداشت تاکنون تماسی را با خانواده خود برقرار نکرده است.
کمیته گزارشگران حقوق بشر، با اعتراض به دستگیری علی کلایی در دادگاه انقلاب، خواهان پاسخگویی مقامات قضایی نسبت به اینگونه اعمال غیرقانونی است.

از هفتۀ گذشته تا کنون 23 زندانی در ایران اعدام شدند

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
بنابه گزارشات رسیده از زندان مرکزی اصفهان( دستگرد) یکی از 3 زندانی که روز گذشته جهت اجرای حکم اعدام به سلولهای انفرادی منتقل شدند صبح روز یکشننبه اعدام شد.زندانی که صبح امروز اعدام شد محمود کریمی که 27 ساله می باشد نام داشت . 2 زندانی دیگر که دیروز به سلول انفرادی منتقل شدند همچنان در سلولهای انفرادی بسر می برند ودر انتظاراعدام بسر می برند. زندانیانی که در انتظار اعدام بسر می برند به نامهای حسین باقری 32 ساله و علیرضا ملک محمدی 35 ساله می باشند.همچنین روز یکشنبه 20 اردیبهشت ماه 2 زندانی دیگر برای اجرای حکم اعدام به سلولهای انفرادی منتقل شدند.زندانیانی که به سلولهای انفرادی منتقل شدند به نامهای زیر می باشند:1- محسن صادقی 35 ساله از بند 4 زندان مرکزی اصفهان، 8 ماه است که در زندان بسر می برد2-رضا چوپانی 40 ساله از بند 4 زندان مرکزی اصفهان ،او 2 سال است که در بازداشت بسر می برد این 2 زندانی به اتهام داشتن مواد مخدر قرار است که اعدام شوند.
از هفتۀ گذشته تا به حال 23 زندانی در زندانهای مختلف ایران اعدام شده اند.به نظر می آید که برای هر چه بیشتر ایجاد کردن رعب و وحشت در بین مردم که خواهان حقوق خود هستند زمانهای اعدام که در هفته های اخیر بصورت هر هفته به اجرا در می آمد به چند روز در هفته تبدیل شده است.سیاست های سرکوب گسترده و اعدام های گروهی و مستمر توسط ولی فقیه مطلقه این رژیم علی خامنه ای تعیین می شود و به دستور و تایید شاهرودی رئیس قوه قضائیه به اجرا گذاشته می شود . احکام ضد بشری اعدام زندانیان سیاسی ، اعدام کودکان ، اعدام های گروهی و سنگسار، دستگیریهای گسترده وسرکوب فعالین دانشجویی،زنان و کارگران برخلاف قوانین و معاهدات بین المللی است که این رژیم ملزم به اجرای آن است.فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، اجرای حکم اعدام امروز و انتقال زندانیان بیشتری برای به اجرا در آوردن احکام ضدبشری اعدام را محکوم می کند و از دبیر کل و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به موج اعدامها در ایران است
20 فرودین 1388 برابر با 10 می 2009
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
سازمان دیدبان حقوق بشر

نگرانی از وضعیت دانشجوی زندانی ، شبنم مددزاده

فعالان حقوق بشر در ایران
روند منتهی به بازداشت های اخیر فعالان دانشجویی که دست کم با بازداشت 15 دانشجو مستند گردید، علیرغم آزادی تنی از آنان همچنان به صورت نگران کننده ادامه دارد.
از جمله فعالان دانشجویی بازداشت شده، خانم شبنم مددزاده، عضو شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشگاه تربيت معلم تهران (دبير سياسي اين انجمن) و نايب دبير شوراي تهران دفتر تحکيم وحدت است که از تاریخ اول اسفند ماه به شکل نامعلومی بازداشت و به بند امنیتی 209 زندان اوین منتقل شد. منابع موثق اعلام میدارند اولین یگانی که بازداشت ایشان را اعلام کرده بود کلانتری رجایی شهر کرج بود.
همزمان، فرزاد مددزاده ، برادر این فعال دانشجویی در روز بازداشت ایشان طی تماسی به کلانتری مورد اشاره جهت پیگیری وضعیت خواهر خود مراجعه کرده بود نیز بازداشت و به بند امنیتی 209 زندان اوین منتقل گردید.
هر چند سخنگوی قوه قضائیه در نشست مطبوعاتی مورخه 13 اسفندماه خود، اتهام خانم مددزاده را همکاری با سازمان مجاهدین خلق عنوان داشته بود اما فعالان دانشجویی و نزدیکان وی با اشراف به فعالیتها و خط فکری وی، این اتهامات را ساختگی می دانند همانطور که پیش تر تعدادی از فعالان کرد دانشگاه تربیت معلم به ارتباط با احزاب کردی متهم شده بودند، اتهامی که هیچگاه اثبات نگردید.
فعالان این دانشگاه در پاسخ به چرایی بازداشت خانم مددزاده، این موضوع را پاسخی به اعتراضات گسترده دانشجویی در دانشگاههای مختلف در خردادماه 87 می دانند. تحصن گسترده ای که 12 روز به طول انجامید و دانشجویان 10 روز به اعتصاب غذا برای احقاق حقوق صنفی و قانونی خود مبادرت نمودند. این تحصن نهايتا با مذاکره ي متحصنين با مسئولين دانشگاه و پذيرفته شدن تمام خواسته هاي تحصن، به اتمام رسيد.
يکي از تعهداتي که دانشگاه در جلسه ي مذاکره متقبل شد اين بود که هيچ يک از دانشجويان به کميته ي انظباطي احضار نشود و در صورتي که نهاد هاي خارج از دانشگاه، از جمله وزارت اطلاعات، دانشجويان را احضار کرد، دانشگاه نهايت حمايت خود را در قبال دانشجويان اعلام کند. اين تعهد به صورت کتبي بود و به امضاي رئيس دانشگاه و نماينده ي وزير علوم نيز رسيد.
دو ماه پس از پایان تحصن و فرا رسیدن ایام تعطیلی دانشگاه، چهل تن از دانشجویان بر خلاف وعده های داده شده به کمیته های انظباطی احضار و دوازده تن نیز از طریق دفتر پیگیری وزارت اطلاعات یا حراست دانشگاه به دادگاه انقلاب احضار شدند.
خانم مددزاده که عضو هسته ی مرکزی تحصن و تیم مذاکره کننده بود همچون سایر فعالان این دانشگاه به کمیته انضباطی و بازپرسی دادگاه انقلاب احضار شد که وی از مراجعه به این اماکن خودداری نمود.
نهایتاً این فعال دانشجویی با آغاز مجدد اعتراضات صنفی از جانب انجمن اسلامی دانشگاه تربيت معلم که برنامه ای با جمع کردن امضا جهت تغيير برنامه ي غذايي بود همراه شد و این مهم همزمان با انتشار مقاله ای از ایشان با عنوان "صد سال مبارزه براي عدالت وآزادي" که نگاهي آسيب شناسانه به انقلاب اسلامي داشت شد آخرین فعالیتهای وی پیش ازبازداشت تلقی میشود.
قابل توجه است از جمله اتفاقاتي که در جريان بازداشت شبنم مددزاده در دانشگاه تربيت معلم پيش آمد، حمله ي نيروهاي بسيج دانشگاه، با سلاح سرد به اعضاي انجمن اسلامي بود که يکي از دانشجويان اعضاي انجمن را راهي بهداري دانشگاه کرد. بسيج و دانشگاه هيچ گونه توضيحي در مورد اين اتفاق که در14 اسفند روي داد ندادند.
علیرغم وعده های مکرر مسئولان دانشگاه و نهادهای قضایی و امنیتی که حتی در تاریخ سوم اسفندماه در مقابل عده زیادی از دانشجویان مبنی بر آزادی ایشان تا قبل از پایان سال صورت گرفت، خانم مدد زاده و برادر ایشان کماکان در حالت بلاتکلیفی در بازداشت به سر می برند.
این عضو شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشگاه تربيت معلم تهران تا کنون ملاقاتی با خانواده یا وکلای خود (خانم شیرین عبادی و آقای عبدالفتاح سلطانی) نداشته است، تنها اطلاع خانواده از دو فرزند خود محدود به چهار تماس تلفنی در خصوص خانم مددزاده و دو تماس تلفنی در خصوص برادر ایشان می باشد.
خانواده مددزاده، عنوان می دارند صحبتهای این فعال دانشجویی در دو تماس آخر نشانگر نگراني شديد و وضعيت روحي نامساعد وي بوده است.
نص صریح قانون، حق بیان اتهام ثابت نشده و رای صادر نشده را از مقام قضایی سلب می کند و همچنين نگهداري طولاني مدت در سلول انفرادي و عدم ارتباط با خانواده و نیز دسترسي به وكيل از موارد نقض قانون در اين پرونده مي باشد , از اینرو "مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران" با تاكيد بر حفظ حقوق مدنی و شهروندی متهم عملکرد سخنگوی قوه قضائیه در نشست مطبوعاتی خود را همچون گفته های اخیر معاونت امنیت استان تهران در خصوص دانشجویان دانشگاه امیرکبیر نقض قانون ارزیابی می کند و این عملکرد را سرپوش گذاشتن بر فقدان اسناد و مدارک و پیش برد یک سناریوی مشخص در قبال فعالان دانشجویی و خواسته های آنان می داند.
همچنین این مجموعه نگرانی خود را از وضعیت خانم شبنم مددزاده اعلام میکند و خواستار برخورداری وی از حقوق قانونی خود همچون اجازه ملاقات با خانواده، ملاقات با وکلای خود، پایان دادن به نگهداری در سلول انفرادی است.