۱۳۸۸ آذر ۱۰, سه‌شنبه

یک سال حبس تعلیقی برای فعال دانشجويی

مهدیه گلرو فعال دانشجویی در آستانه 16 آذر به یک سال حبس تعلیقی به مدت 5 سال محکوم شد.
به گزارش واحد دانشجویی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهدیه گلرو فعال دانشجویی و از همکاران مجموعه به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق مقالات که باعث سیاه‌نمایی می‌شود و مصاحبه با رسانه‌های بی‌گانه و و نشر اکاذیب به به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده است.
این در حالی است که قاضی پرونده گفته است «امیدوارم در جریان روزهای آینده و خیلی سریع حکم‌ات اجرا نشود.»
مهدیه گلرو، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه و عضو شورای دفاع از حق تحصیل، در سال گذشته پس از تحصن 4 روزه در اعتراض به محرومیت از تحصیل، به دانشگاه علامه بازداشت شد و به زندان اوین منتقل شد.
همچنین این فعال دانشجویی در اردیبهشت‌ماه سال جاری به اتهام تشویش اذهان عمومی از طریق نشر مقالات در رسانه ها بازداشت و با قرار کفالت آزاد شد.

گریه های پدر زندانی سینا شکوهی

تهدیدات و دستگیریها در آستانه 16 آذر

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

تهدیدات و دستگیریها علیه دانشجویان و سایر اقشار جامعه در آستانه 16 آذر

بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، در آستانه 16 آذر روز دانشجو موجی از دستگیریها در تهران و شهرستانها آغاز گردیده است.
روز سه شنبه 10 آذر ماه حوالی ساعت 08:00 صبح مامورین وزارت اطلاعات به منزل آقای جوشن در کرج یورش بردند و رضا جوشن 25 ساله را دستگیر و به نقطۀ نامعلومی منتقل کردند. مامورین وزارت اطلاعات هنگام یورش به منزل خانواده جوشن تمامی نقاط خانه آنها را مورد بازرسی قرار دادند و در حین بازرسی اقدام به تخریب وسائل منزل آنها نمودند . همچنین در حین بازرسی وسائل شخصی این خانواده را از جمله مدارک شناسائی،دفتریاداشتها، کامپیوتر،رسیور ماهواره ، دستگاه تلفن همراه،کتاب را جمع آوری کردند و با خود بردند.
در این یورش نزدیک به 12 نفر از مامورین وزارت اطلاعات شرکت داشتند.فرماندهی این یورش را فردی بنام رضا محبی از سربازجویان وزارت اطلاعات در کرج به عهده داشت.در این حمله بازجویان وزارت اطلاعات مانند محمدی و حسنی در آن شرکت داشتند.
رضا جوشن در جریان اعتراضات بعد از انتخابات دستگیر و مدتی را در بازداشت بسر برد و به قید وثیقه آزاد شد.
همچنین در طی دیروز و امروز تعدادی از فعالین دانشجوئی و حقوق بشری مانند سعید کلانکی و سعید جلالی فر از دانشجویان اخراجی زنجان توسط مامورین وزارت اطلاعات ربوده شدند و به نقاط نامعلومی منتقل شدند.
سعید جلالی فر از صبح روز گذشته بعد از خروج از منزل ارتباطش با خانواده قطع شد و تا اواخر شب گذشته خانواده وی پیگیر وضعیت فرزندشان بودند.تا اینکه صبح امروز مشخص گردید توسط مامرین وزارت اطلاعات ربوده شده است.سعید جلالی فر از دانشجویان اخراجی دانشگاه زنجان می باشد او در جریان هتک حرمت یکی از دانشجویان دختر توسط معاون دانشجوئی زنجان مددی و اعتراضات متعاقب آن از دانشگاه اخراج شد.سعید جلالی فر در رشته فیزیک تحصیل کرده است و از فعالین حقوق کودک و حقوق بشری می باشد.
ولی فقیه علی خامنه ای برای جلوگیری از گرامیداشت روز 16 آذر روز دانشجو به مامورین سرکوبگر نظامی،انتظامی و امنیتی خود دستور داده که با تهدید و دستگیریهای گسترده دانشجویان و جوانان وسایر اقشار جامعه را با ایجاد جو رعب و وحشت از اعتراضات گسترده 16 آذر جلوگیری نماید.ولی تمامی شواهد حاکی از آن است که دانشجویان و مردم قصد دارند مراسم گسترده 16 آذر که از روز 10 آذر آغاز و تا 16 آذر ماه ادامه خواهد یافت را برگزار کنند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، یورش و دستگیریهای گسترده در آستانه 16 آذر برای ایجاد رعب و وحشت در جامعه را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر دستگیریهای خودسرانه خواستار ارجاع پرونده نقض حقوق بشر این رژیم به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای گرفتن تصمیمات لازم اجرا است.

10 آذر 1388 برابر با 01 دسامبر 2009
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
سازمان دیدبان حقوق بشر

یک سال حبس تعلیقی برای فعال دانشجويی

مهدیه گلرو فعال دانشجویی در آستانه 16 آذر به یک سال حبس تعلیقی به مدت 5 سال محکوم شد.
به گزارش واحد دانشجویی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهدیه گلرو فعال دانشجویی و از همکاران مجموعه به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق مقالات که باعث سیاه‌نمایی می‌شود و مصاحبه با رسانه‌های بی‌گانه و و نشر اکاذیب به به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده است.
این در حالی است که قاضی پرونده گفته است «امیدوارم در جریان روزهای آینده و خیلی سریع حکم‌ات اجرا نشود.»
مهدیه گلرو، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه و عضو شورای دفاع از حق تحصیل، در سال گذشته پس از تحصن 4 روزه در اعتراض به محرومیت از تحصیل، به دانشگاه علامه بازداشت شد و به زندان اوین منتقل شد.
همچنین این فعال دانشجویی در اردیبهشت‌ماه سال جاری به اتهام تشویش اذهان عمومی از طریق نشر مقالات در رسانه ها بازداشت و با قرار کفالت آزاد شد.

فیلم؛ اعتصاب غذای دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران

16 آذر؛ ترس و وحشت دادستان رژیم در تهران

دادستان تهران در خصوص برگزاري تجمع در روز 16 آذر گفت: پليس در مورد كليه تجمعات غيرقانوني موظف است كه با اخلال‌گران نظم برخورد كند.

عباس جعفري دولت‌آبادي افزود: در صورتي كه تجمعي غيرقانوني و بدون مجوز در اين روز برگزار شود پليس بايد با آن تجمعات بدون مجوز برخورد كند بخصوص با كساني كه باعث برهم زدن نظم عمومي مي‌شوند.

بازداشت دو فعال حقوق بشر


کمیته گزارشگران حقوق بشر- سعید جلالی‌فر، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و از اعضای "جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان" صبح دیروز توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد.

بنابر گزارش‌ها، وی صبح دیروز پس از خروج از منزل، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و خانواده او به مدت یک روز هیچ ‌گونه اطلاعی از علت بازداشت و مکان نگه‌داری وی نداشتند. سپس نهاد مربوطه طی تماس تلفنی با خانواده ی این فعال حقوق بشر، بازداشت او را تایید و اعلام نموده تا دو هفته ی دیگر مشخص خواهد شد که چگونه وضعیت فرزندشان را پی گیری کنند.

سعید جلالی‌فر، یک فعال اجتماعی است که در سا‌لهای گذشته به سبب فعالیت‌های خود، از ادامه تحصیل محروم شده و از دانشگاه زنجان اخراج شد. وی دانشجوی رشته فیزیک این دانشگاه بود.

همچنین سعید کلانکی دیگر همکار کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز صبح دیروز بازداشت شده است.

با بازداشت این دو نفر، شمار اعضای دستگیر شده این کمیته در ماه‌های پس از انتخابات به 3 نفر می‌رسد. این درحالی است که سایر اعضای کمیته نیز بارها از سوی نهادهای امنیتی احضار شده و مورد تهدید قرار گرفته‌اند.

با نزدیک شدن به روز 16 آذر، دور جدیدی از فشار و بازداشت فعالان سیاسی و اجتماعی آغاز شده است. به نظر می‌رسد این دستگیری‌ها تا روز 16 آذر ادامه پیدا کند.

عکس؛ اتباع انگلیسی بازداشت شده در آبهای خلیج فارس



سپاه پاسداران بازداشت پنج تبعه انگلیسی را تائید کرد

خبرگزاري سپاه پاسداران (فارس): فرمانده منطقه يكم نيروي دريايي سپاه پاسداران گفت، انگليسي‌هاي متجاوز توسط نيروي دريايي سپاه دستگير شده‌اند.

عليرضا تنگسيري با بيان اينكه سپاه تسلط كامل بر آب‌هاي خليج فارس دارد گفت: مقابله با نيروي هاي بيگانه و دستگيري آنها در خليج فارس به عهده سپاه است.

وی با بيان اينكه موضوع دستگيري اتباع انگليسي در خليج فارس تاكنون رسانه‌اي نشده است، بيان كرد: به محض رسانه‌اي شدن موضوع در اين باب اطلاع‌رساني هاي لازم صورت مي‌گيرد.

وي با بيان اينكه تحركات در خليج فارس كاملا تحت نظر سپاه است ادامه داد: اگر انگليسي‌ها در خليج فارس دستگير شده‌‌اند مطمئنا معلوم است كه توسط چه نيرويي از كشور دستگير شده‌اند.

وزارت خارجه بريتانيا در بيانيه‌اي كه منتشر كرده است، گفته است كه نيروي دريايي ايران، روز چهارشنبه، 25 نوامبر قايق تفريحي حامل دريانوردان بريتانيايي را متوقف كرده و آنها را تحت بازداشت قرار داده است.


بازداشت ملوانان انگليسي در دست بررسي است

سخنگوي وزارت خارجه جمهوری اسلامی در خصوص خبر بازداشت 5 ملوان انگليسي در آبهاي خليج فارس، با بيان اينكه جزئيات اين موضوع در دست بررسي است، گفت: به محض مشخص شدن جزئيات و صحت و سقم آن به اطلاع همگان خواهد رسيد.

اعتصاب غذای گسترده‌ی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران

بامدادخبر: دانشجویان پردیس امیرآباد دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران، در اعتراض به ادامه‌ی بازداشت مهرداد بزرگ و سایر دانشجویان بازداشت شده، دست به اعتصاب غدا زدند.

از ساعت 11 روز دوشنبه بیش از چهارصد نفر از دانشجویان دانشکده‌ی فنی در پاسخ به فراخوان اعتصاب غدا و تحصنی که روز گذشته با عنوان دوشنبه‌ی سبز، در سطح پردیس امیرآباد پخش شده بود، در مقابل سلف سرویس مرکزی دانشکده، جمع شدند و با صف کردن ظرف‌های غذای خود از مقابل سلف به سمت دانشکده‌ی کامپیوتر و از آنجا به طرف سردر اصلی دانشکده واقع در خیابان امیرآباد شمالی، اعتراض خود را به ادامه‌ی بازداشت مهرداد بزرگ دانشجوی مهندسی کامپیوتر این دانشگاه و سایر دانشجویان بازداشتی دانشگاه تهران نشان دادند.

این دانشجویان که عکس‌هایی از مهرداد بزرگ و نیز فرزان رئوفی، دانشجوی سابق مهندسی شیمی دانشکده‌ی فنی، در دست داشتند با سردادن شعارهایی، در حمایت از دانشجویان زندانی و نیز جنبش سبز پرداختند. "دانشجوی زندانی آزاد باید گردد"، "مرگ بر دیکتاتور"، "الله اکبر"، "نصر من الله و فتح قریب، ننگ بر این دولت مردم فریب"، "کروبی بت‌شکن، بت بزرگ رو بشکن" و "یاحسین میرحسین" از جمله شعارهایی بود که بارها از سوی دانشجویان متحصن سرداده شد.

بر اساس این گزارش، انتظامات دانشکده فنی، با بستن درب‌ اصلی دانشکده، از خارج کردن ظرفهای غدا به بیرون دانشگاه جلوگیری کرد و دانشجویان پس از تجمع در مقابل سردر، با سر دادن شعار، به سوی دانشکده‌ی مکانیک و دانشکده‌ی برق و کامپیوتر حرکت کردند و پس از همراه شدن عده‌ دیگری از دانشجویان به مقابل ساختمان سلف سرویس دانشکده برگشتند و ظرفهای غذای خود را دست نخورده تحویل دادند.

همچنین دانشجویان در پایان اعلام کردند که تا آزادی هم‌کلاسی‌های دربندشان، به اعتراض‌های خود، در دوشنبه‌ی هر هفته ادامه خواهند داد.

گفتنی‌ است، این دومین اعتراض دانشجویان دانشکده‌ فنی دانشگاه تهران، به بازداشت مهرداد بزرگ و دیگر دانشجویان زندانی این دانشگاه است که برای دومین هفته‌ی متوالی انجام می‌گیرد. دوشنبه‌ی گذشته نیز این دانشجویان، با برگزاری تجمع سکوت خواهان آزادی دوستانشان شده بودند.