۱۳۸۸ دی ۱۹, شنبه

بازداشت یکی دیگر از اعضای ستاد انتخاباتی موسوی

سایت کلمه: رضا رزاقی از اعضای کمیته حقوقی ستاد مرکزی انتخاباتی میرحسین موسوی بازداشت شد.

به گزارش کلمه صبح امروز حوالی ساعت ۱۰ صبح، چهار فرد لباس شخصی با مراجعه به منزل وی و پس از جستجوی کتاب ها وکامپیوتر، وی را به مکان نا معلومی منتقل کردند.

رزاقی دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی و وکیل دادگستری است.

فیلم؛ ادامه اعتراضات دانشجويی در دانشگاهها

Protest at Shrif Uni 9 Jan دانشگاه شریف 19 دی

بهاییان بازداشت شده در معرض اعدام


کمیته بهائیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نسبت به وضعیت چند از بازداشت شدگان روز عاشورا اعلام نگرانی کرد.
خبرگزاری هرانا - حقوق اقلییت های مذهبی: با بهره برداری از ناارامی های سیاسی و مطالبات مردم، حکومت ایران فعالیت رسانه ای و تبلیغاتی خود علیه بهائیان را افزایش داده است.
پیرو تجمعات اخیر مردم و ارائۀ مطالبات در عاشورای امسال حاکمیت ایران، 12 نفر دیگر از اعضاء این جامعۀ دینی را دستگیر کرده است. کمیته بهاییان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران معتقد است این بازداشتها به منظور کاهش حساسیت مردم ایران نسبت به موارد نقض بشر بهائیان است.

در راستای همین فضاسازی علیه بهائیان و در اقدامی غیرمنتظره رسانه های وابسته به نظام و سخنگویان دولت بدون ارائۀ کوچکترین شاهد و سندی ادعا کرده‎اند که معمار اصلی تجمعات اخیر عاشورا بهائیان بوده‎اند.

بهائیان بازداشت شده پیرو تجمعات عاشورا (27 دسامبر) عبارتند از ژینوس سبحانی، لوا خانجانی، بابک مبشّر، پیام فنائیان، نیکاو هویدایی، مونا هویدایی، آرتین غضنفری، فرید روحانی، احمد روحانی، نگار ثابت، ابراهیم شادمهر، و زاوش شادمهر. بنابر آخرین اطلاعات اتهام اینان شرکت در تجمعات عاشورا بوده است.

همچنین هفت مدیر جامعۀ بهائی که در بهار 2008 دستگیر شدند، عبارتند از فریبا کمال‎آبادی، جمال‎الدّین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، مهوش ثابت، بهروز توکّلی، و وحید تیزفهم، قرار است روز سه‎شنبه 19 ژانویه محاکمه شوند. اتهامات آنها از زمان بازداشت ایشان گسترش یافته و اینک شامل مواردی است که احتمال دارد به مجازات مرگ بیانجامد.

موارد نقض حقوق بشر جامعۀ بهائی توسط نظام بصورت کلی عبارت است از بازداشتهای خارج از حیطۀ قانونی، پلمب مغازه ها و محل کسب بهائیان، محرومیت دانشجویان بهائی از حق تحصیل، اخراج بهائیان از تمامی سمتهای دولتی و غیرقانونی اعلام شدن تشکیلات دینی بهائیان و موارد دیگر است.

کمیتۀ بهائیان مجموعۀ فعالان حقوق بشر در ایران علاوه بر درخواست آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی زندانیان وجدانی و اعتقادی خواهان پایان دادن به برخوردهای امنیتی با پیروان این جامعه مذهبی است.

CNN:Karroubi´s car attacked, 8 Jan.2010

حمله مزدوران در قزوین به مهدی کروبی

رفتار غیرانسانی با دختران و زنان دستگیرشده روز عاشورا


دختران و زنان دستگیر شده روز عاشورا تحت فشارهایی طاقت فرسائی قرار دارند
بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، تعداد زیادی از دختران و زنان دستگیر شده روزهای تاسوعا و عاشورا در شرایط غیر انسانی در بند متادون زندان اوین بسر می برند.
تعداد زیادی از دختران و زنان دستگیر شده اعتراضات روز تاسوعا و عاشورا در بندان متادون (قرنطینه) زندانی هستند . شرایط این بند غیر انسانی است. دختران و زنان زندانی از سرمای شدید و نبود پوشش کافی برای استراحت و نداشتن لباس رنج می برند.همچنین چندین برابر این بند زندانی در آن جای داده شده است و زندانی از حداقل امکانات بهداشتی محروم هستند. وضعیت غذای این بند به لحاظ کمی و کیفی قابل مصرف نیست.
دختران و زنان زندانی در ساعتهای مختلف شبانه روز و گاها چند بار برای بازجوئی برده می شوند . بازجوئی ها با خشونتهای غیر انسانی بازجویان همراه است و آنها را تحت فشارهای روحی شدید قرار می دهند و در شرایط طاقت فرسائی بسر می برند. بازجویان وزارت اطلاعات در مراحل مختلف بازجوئی بر روی گرفتن اعترافات تلویزیونی متمرکز هستند. اسامی تعدادی از بازجویانی که در پروژه گرفتن اعترافات تلویزیونی نقش دارند عبارتند از سعید شیخان،علوی و سید هستند.
بند متادون (قرنطینه) برای بازداشتهای موقت مورد استفاده قرار می گیرد و دستگیر شدگان روز عاشورا در کنار زندانیان عادی وه معتاد نگهداری می شوند.
در حال حاضر علاوه بر بند متادون دختران و زنان دستگیر شده اعتراضات عاشورا در بندهای 209 و بند 240 زندان اوین زندانی هستند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایرن،دستگیریهای گسترده روز عاشورا دختران و زنان، بازجوئیهای طولانی مدت همراه با شکنجه های روحی شدید و قرار دادن آنها در شرایط غیر انسانی را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر ،گزارشگران ویژه زنان،دستگیریهای خودسرانه، شکنجه و سازمانهای مدافع حقوق زنان جهان خواستار دخالت برای پایان دادن به نقض شدید حقوق بشرو بخصوص زنان در ایران است.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
17 دی 1388 برابر با 07 ژانویه 2010

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
سازمان دیدبان حقوق بشر