۱۳۸۸ آذر ۲۹, یکشنبه

گزارش یکی از مادران عزادار از بازداشت آنها

انتشار: فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

گزارش یکی از مادران عزادار از دستگیری و بازداشت آنها در 14 آذر
تلخ اما شیرین!
غروب شنبه است به آرامی به سوی میعاد گاه همیشگی گام برمیدارم فضای سنگینی بر پارك حاكم بود رهگذران همچون درختان ایستاده در سكوت فقط با نگاهشان هشدار میدادند ومیگفتند كه نرو! .... بعضی با ترس بعضی با عشق وبعضی با غم ناشی از خفقان موجود هیچ چیز نمیتوانست جلو مرا بگیرد گیج ومنگ شده بودم فقط به جلو میرفتم. عقب گردی در كار نبود همه تلاشم این بود كه خودم را به نیمكت مورد نظر همان كه همیشه دوستان دور آن مینشستند برسانم وبا افتخار اینكه یك زنم برروی آن بنشینم وقدری بیاسایم وشاید به رهگذری سلام بگویم ولبخندی بزنم.
میبینمش كه به سوی من میاید قبلا نیز او را دیده بودم نزدیك ونزدیك تر میشد. آنقدر نزدیك كه فقط نور فلاش دوربین ها بین ما فاصله انداخت هیچ راهی نبود نه بحث كردن نه مقاومت و نه دادرس !
میدانستم تنها نیستم در راه رفتن به دوستانی فكر میكردم. كه آنروز نتوانستند گرد هم جمع شوند. واندوهگین با درد دستگیری دوستانشان به خانه بازگشتند به دوستانی كه در پشت درختان پنهان شده بودند گاه غمگین از اینكه دوستانشان گرفتار وگاه خوشحال از اینكه خود گرفتار نشدند. و به عزیزانی كه میخواستند اما نتوانستند به موقع هشدار دهند.
آن دو شب اگر چه تلخ اما شیرین گذشت وخاطره ای از خود در قلب ما بجا گذاشت كه هرگز فراموش نخواهد شد.
مادرعزیزی كه با وجود داشتن چند بیماری اگر چه آزاد بود اما همچنان تا آخرین لحظه در كنارمان ماند.
مگرمیشود اشكها ولبخند های دختركان جوانی كه به اشتباه گرفتار شده بودند را فراموش كرد. ودوستی كه دربه در به دنبال نخ وسوزن میگشت تا شلوار جر خورده اش را بدوزد ودریغ از نخ وسوزن.
گاهی وآنكه همه بخوبی می شناسیمش چون پرشورترین بود وبخاطر صدای بلندش هراز
فریاد عدالت خواهی اش بلند میشد. با فریاد نگهبان ونگهبان شاكی از اینكه چرا او را جناب سروان صدا نمیزند وهمین باعث خنده بچه ها میشد. ......
وآن كه از كاشان به مهمانی آمده بود ودر پارك گرفتار هر كدام برای خود داستانی داشتند.
دوستی كه برای خرید گوجه فرنگی از خانه بیرون آمده بود ومن نمیدانم چطور سر از پارك در آورده بود.
و آن عزیزی كه از میگرن رنج میبرد مگر زمانی كه از بچه ها یش سخن میگفت وانكه با شال سبز در میدان آبنما قدم میزد وما اخر نفهمیدیم كه با ما بود یا با اونا !
هنوز كتانی های بدون بند دوست جوانمان در خاطرم است واینكه چقدر شاكی بود از اینكه چرا بند كفشهایش را گرفتند.
وصدای گرم دلنشینی كه ما را به میهمانی صدایش دعوت میكرد وموج تقاضای آهنگی از پروین اگر چه تا آخر آنرا بلد نبودیم ولی همه با هم میخواندیم...
تورفتی ودلم غمین شد
از آن شبی كه بر نگشتی
از آن شبی كه بر نگشتی………..لا لا لا لا لا لا لا لا لالا
واشكهای من در خلوت ازاینكه تنهایم وشاید كسی به سراغم نیاید……………
ژیلا آذر 88

Najaf Abad, 20 Dec نجف آباد 29 آذر

Najaf Abad,20 Dec تجمع بسیار گسترده مردم شهر نجف آباد

Elm O sanat Uni, 20 Dec دانشگاه علم و صنعت ۲۹ آذر


تجمع گسترده مردم فردا در مقابل بیت آیت الله منتظری

سایت جنبش راه سبز: دفتر آیت الله العظمی منتظری دقایقی پیش با انتشار پیامی تاریخ و محل تشییع پیکر مرجع عالیقدر شیعیان جهان را اعلام کرد.

متن این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

با عرض تسلیت به پیشگاه ولی الله الاعظم و امت داغدار به اطلاع می رساند پیکر مطهر فقیه عالیقدر و مجاهد عظیم الشأن حضرت آیت الله العظمی منتظری (قدس الله نفسه الزکیه) روز دوشنبه 30/9/1388 برابر با چهارم محرم الحرام 1431 ساعت 9 صبح از محل بیت آن فقید سعید به سوی حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) تشییع خواهد شد.

دفتر مرحوم آیت الله العظمی منتظری


تدارك گسترده عمومي براي شركت در مراسم فردا

با انتشار خبر درگذشت "آيت الله العظمي حسينعلي منتظري" خيل عظيم علاقه مندان و مقلدان ايشان از سراسر ايران به خصوص شهرهای تهران، اصفهان و نجف آباد خود را براي حضور در مراسم تشييع پيكر وي آماده مي كنند.

بنابرگزارشهاي رسيده قرار است مراسم تشييع پيكر آيت الله العظمي منتظري فردا ساعت 9 صبح از روبروي بيت ايشان برگزار شود.

از شهر قم همچنین خبر می رسد که تدابیر امنیتی در این شهر برقرار شده و پلیس ضد شورش در برخی از مناطق شهر حضور یافته است.

در اين حال كساني كه از صبح امروز راهي قم شده اند از ترافيك شديد در اتوبان تهران-قم خبر مي دهند .

با توجه به تدارك گسترده عمومي براي حضور در مراسم تشييع جنازه آيت الله العظمي منتظري به نظر مي رسد مسيرهاي منتهي به قم در ساعات آينده با بار ترافيكي به مراتب شديدتري نيز روبه رو شود.

درگذشت آیت الله منتظری؛ اطلاعیه ادوار تحکيم وحدت


ملت ایران در سوگ فقدان راهنمایی راست‌کردار نشسته و مسلمانان جهان دغدار فقیهی نیک اندیش و متقی شده‌اند.

رحلت حضرت آیت‌الله العظمی حسینعلی منتظری مبارز نستوه راه آزادی و عدالت که در طول عمر گرانقدراش همواره مورد غضب و کینه استبداد بوده و سالها حبس و حصر را در این راه متحمل شد، ضایعه‌ای اسفناک است که قلوب آزادی‌خواهان جهان را جریحه دار ساخت.
«اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیء ».
امروز «فریضه امر به معروف و نهی از منکر» عزادار شد چرا که یکی از بزرگترین عاملان خود را از دست داده است. حیات طیبه و پربرکت آیت الله العظمی منتظری همواره در راه نصیحت اصحاب قدرت و هشدار و انذار آن‌ها گذشت تا سنگری باشد در برابر تهاجم ناقضان حقوق بشر و خاری در چشم مستبدان کوردل.
او به جرات تنها کسی است که در مسیر دفاع از حقوق انسان‌ها قدرت را وانهاد تا همچون مولایش امیرالمومنین علی علیه اسلام در عمل اثبات کند که قدرت نزد مردان خدا تنها ابزاری برای احقاق حقوق مظلومان و راست کردن کجی‌هاست و گرنه در پیشگاه آنان حکومت از لنگه کفشی کهنه نیز پست‌تر است.
سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) که سالها افتخار بهره‌مندی از رهنمودهای ارزشمند و انتشار و پی‌گیری مواضع حق طلبانه و تاریخی آن مرجع عالی‌مقام را داشته است رحلت جانگداز فخر مرجعیت و زعیم حوزه‌های علمیه حضرت آیت‌الله العظمی منتظری را به محضر ملت شریف ایران و کلیه ارادتمندان آن والامقام در سراسر جهان تسلیت گفته و برای بیت شریف ایشان به ویژه حضرات آقایان احمد و سعید منتظری از درگاه خداوند متعال صبر جزیل مسالت دارد.
بیست و نهم آذرماه یکهزار و سیصد و هشتاد و هشت


حمایت آیت الله منتظری از جنبش اعتراضی مردم


رادیو آلمان: خبرگزاری‌های بین‌المللی خبر درگذشت آیت‌الله منتظری را به نقل از ناصر منتظری، نوه ایشان منتشر کرده‌اند. آیت‌الله منتظری نقش اساسی در تحولاتی داشت که منجر به قرار گرفتن آیت‌الله خمینی در رهبری انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران شد. پس از انقلاب نیز وی فرد شماره ۲ نظام اسلامی در ایران و قائم‌مقام آیت‌الله خمینی بود.
ریاست مجلس خبرگان قانون اساسی از جمله مسئولیت‌های مهم آیت‌الله منتظری در ماه‌های پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ بود. آیت‌الله منتظری در این سمت به کمک سید محمد بهشتی، دو شخصیت مهمی بودند که اصل ولایت فقیه را در قانون اساسی ایران وارد کردند. اما در سال‌‌های اخیر آقای منتظری یکی از منتقدان سرسخت همین اصل در نظام اسلامی بود، که به نظر ایشان در عمل به استبداد دینی منجر شده است.
از قائم‌مقامی رهبری تا انتقاد از حاکمیت
آیت‌الله منتظری در سال ۱۳۶۷ از مقام خود به عنوان قائم‌مقام آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی عزل شد. روایت رسمی حکومت از علت برکناری ایشان این بود که آیت‌الله منتظری "مواضع غیر اصولی" درباره‌ی جنگ ایران و عراق داشت و برخی اطرافیان ایشان "تخلفات مهمی" مرتکب شده بودند. اما هیچکدام این روایت‌ها حقیقت نداشت.
علت اصلی برکناری خشن آیت‌االه منتظری اعتراض شجاعانه‌ی وی به اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در ایران در تابستان ۱۳۶۷ بود. در جریان این اعدام‌ها، نزدیک به ۵ هزار زندانی سیاسی که عموما جوان بودند، جان خود را از دست دادند.
حصر خانگی
پس از فوت آیت‌الله خمینی انتقاد‌های آیت‌الله منتظری از شیوه‌ی اداره کشور، بویژه رهبری آیت‌الله علی خامنه‌ای موجب حصر خانگی ایشان و قطع تمامی فعالیت‌ها از جمله درس و ملاقات‌های ایشان شد. وی در یک سخنرانی در سال ۱۳۷۶ که به سخنرانی ۱۳ رجب − سال‌روز ولادت امام اول شیعیان − معروف است، مرجعیت آیت‌الله خامنه‌ای را به‌شدت زیر سئوال برد.
این سخنرانی موجب حبس بیش از ۵ ساله‌ی آیت‌الله منتظری در خانه‌ی شخصی‌اش شد. این حصر خانگی در اواخر سال ۱۳۸۱ با تلاش دولت محمد خاتمی برطرف شد.
حمایت از جنبش اعتراضی مردم
در ماه‌های اخیر آیت‌الله منتظری با معترضان به نتایج انتخابات همدلی داشت و معتقد بود که "دستکاری‌های جدی" از سوی حکومت در آرای مردم صورت گرفته است. ایشان در قالب پاسخ به پرسش‌ها‌ و نامه‌های سرگشاده، به رفتارها و سیاست‌های حکومت در برابر معترضان به نتایج انتخابات اعتراض می‌کرد.
آیت‌الله منتظری در یکی از پاسخ‌های خود صریحا اعلام کرد که «تصدی افرادی که بخواهند با زور یا فریب و تقلب بر مناصب خود بمانند هیچ گونه مشروعیتی ندارد».
آیت‌الله منتظری در نامه‌ی مشهور خود به مراجع تقلید و علمای شیعه، حکومت فعلی ایران را "حکومت ولایت نظامی" نامید و هشدار داد که «حوادث و فجايع ماههاى اخير‏ ‏كه پس از انتخابات رياست جمهورى در كشور (...) رخ داد زنگ خطرى براى روحانيت‏ ‏و مرجعيت» است.
آیت‌الله منتظری با یادآوری اینکه «حاکمیت از سکوت مراجع بهره برداری می‌کند» پرسید: «آيا سزاوار است در‏ ‏امور مهمه‌اى كه به حيثيت و آبروى دين و مذهب و تأمين حقوق اقشار‏ ‏عظيمى از مردم و نيز ديندارى و حفظ اعتقادات مذهبى جوانان مربوط‏ ‏است سكوت كرده به نحوى كه بين مردم چنين تلقى شود كه خداى ناكرده‏ ‏مراجع و روحانيت موافق و مويد كارهاى خلافى هستند كه به گوشه‌اى از‏ ‏آنها اشاره شد؟»
آیت‌الله منتظری در اظهارنظرهای مختلف خود در ماه‌های اخیر بطور مکرر تاکید می‌کرد که «اداره امور کشور باید براساس رای مردم باشد».
خبر فوت آیت‌الله منتظری در خبرگزاری‌های دولتی
با درگذشت آیت‌الله حسین‌علی منتظری که از مراجع مورد احترام بسیاری از شیعیان بود، دو خبرگزاری "ایرنا" و "فارس" کوتاه خبر فوت وی را انتشار دادند، ولی از ذکر عنوان "آیت‌الله" برای این فقیه شیعی و نظریه‌پرداز "ولایت فقیه" خودداری کردند. این دو خبرگزاری، نهادهای رسانه‌ای نزدیک به حاکمیت جمهوری اسلامی هستند.

تصویر؛ اطلاعیه دفتر آیت الله منتظری



اولین تصویر از پیکر آیت الله منتظری



آيت الله حسينعلی منتظری درگذشت

خبرگزارى فرانسه در گزارشی از تهران نوشت، چندین خبرگزاری در ایران روز يكشنبه گزارش كردند كه مخالف ايرانى آیت الله ارشد حسينعلى منتظرى شب گذشته فوت كرده است. منتظری مدتى جانشين خمينى و يک منتقد جدى رژيم تهران بود.

تلویزیون دولتی در خبری اعلام کرد، آيت الله حسينعلي منتظري به علت بيماري و کهولت سن در87 سالگي در قم دارفاني را وداع گفت. وي در سال 1301 هجري شمسي در نجف آباد چشم به جهان گشود و ديشب درگذشت. دکتر باهر از پزشکان معالج وي در تشريح علت فوت آيت الله منتظري اعلام کرد، وي به علت کهولت سن مدت ها با بيماري هاي مختلف از جمله تنگي عروق، آسم و مشکلات تشنجي روبرو بود

خبرگزارى سپاه پاسداران (فارس) نیز با اعلام خبر فوت آیت الله منتظرى، او را به خاطر مخالفتش با خمينى مورد حمله قرار داد و نوشت، حسينعلى منتظرى پس از انقلاب به توصيه هاى حضرت امام كه خواستار پاک كردن دفتر نامبرده از عناصر ناسالم بود، گوش نكرد و در نهايت بعد از ارتحال امام اجازه داد نيروهاى مخالف امام راحل خاطراتى را براى او تنظيم كنند. در اين خاطرات نسبتهاى ناروايى به امام وارد شد.

شبكه جهانی تلوزیون بی بی سی نیز در گزارشی گفت، منتظرى در سال 1988 میلادی به خاطر انتقاد از سیاست رسمی دولت در مورد حقوق بشر و ديگر مسائل از رهبرى فاصله گرفت. وى اين موضع مخالف را تا لحظه فوت خود حفظ كرد.

یکی دیگر از فعالان حقوق زنان بازداشت شد

سایت تغییر برای برابری - سمیه رشیدی فعال حقوق زنان صبح روز شنبه 29 آذر ماه ، بعد از حضور در دادگاه انقلاب بازداشت و روانه زندان اوین شد.

افروز مغزی وکیل او با تایید این خبر توضیح داد :« صبح شنبه بنا بر احضاریه ای که طی تفتیش منزل موکلم به او ابلاغ شده بود به دادگاه انقلاب مراجعه کردیم. وکالتنامه برای سمیه رشیدی از من اخذ شد ولی اجازه حضور در شعبه را نیافتم. خانم رشیدی حدود دو ساعت در محل دادگاه انقلاب بازجویی شد و سپس به ما اطلاع دادند که وی پس از تفهمیم اتهام به زندان اوین منتقل شده است».

هفته گذشته با ورود ناگهانی 5 مامور (در ساعت 6 صبح روز 23 آذر ) به منزل سمیه رشیدی که به همراه دو تن از دوستانش در آن زندگی می کند و تفتیش منزل، وسایل شخصی او و دیگر دوستانش ضبط شد.

رشیدی از فعالان کمپین یک میلیون امضاست وی همچنین در سال تحصیلی جاری به دلیل ستاره دار شدن از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته مطالعات زنان محروم شد. و تلاش او با وجود پی گیری وضعیتش برای ورود به دانشگاه بی ثمر ماند و از حق انسانی تحصیل محروم شد.