۱۳۸۸ اسفند ۹, یکشنبه

ضعف جسمی بهانه تداوم بازداشت یک زندانی

خبرگزاری هرانا - پخشان عزیزی از دانشجویان زندانی در بند زنان (نسوان) زندان اوین به دلیل وجود آثار بدرفتاری با وی در زندان اوین آزاد نشده است.

به گزارش هرانا، پخشان عزیزی دانشجوی رشته مددکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران که در تاریخ بیست و پنج آبانماه به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی نسبت به اعدام احسان فتاحیان در دانشگاه تهران بازداشت شده بود، به دلیل مشهود بودن آثار بدرفتاری با وی در بند 209 زندان اوین از آزادی وی ممانعت شده است.

از جمله بدرفتاری های صورت گرفته با این زندانی سرپا نگهداشتن زندانی به مدت 24 ساعت و بازجویی طولانی بر روی یک صندلی مخصوص چوبی که باعث کمر درد شدید در زندانی می شود، است.

خانواده وی نیز در گفتگو با هرانا شایعه هر گونه تجاوز به این زندانی را تکذیب نموده و علت تداوم بازداشت وی را از بین رفتن آثار ضعف جسمانی به دلیل اعتصاب غذا و بدرفتاری های صورت گرفته با وی عنوان داشته اند.

وبلاگ؛ تشدید اذیت و آزار بهائیان در شهر سمنان

وبلاگ خبر نورد

نامه های تهدید آمیز، شکستن شیشه و آتش زدن خانه و مغازه در نیمه شبهای سمنان! این است حقوق مساوی * با سایر شهروندان ایرانی که به بهاییان سمنان ارزانی می شود.

برای یازدهمین بار در نیمه شب 27 بهمن، منزل یحیی هدایتی مورد هجوم افرادی(به ظاهر) ناشناس قرار گرفت. این افراد، مغازه اکبر پورحسینی را نیز در این شب طعمه آتش نمودند و خسارت آفریدند.

پیش از این نیز 10 مرتبه شیشه منزل یحیی هدایتی در نیمه های شب به ضرب سنگ شکسته شد و شیشه اتوموبیل او نیز آسیب دید در حالیکه نامه ای در آن قرار داشت که بیان می داشت تمام این آزارها به علت " بهایی" بودن وی صورت می گیرد.

این مردم آزاران، شیشه های منزل اکبر پور حسینی را نیز در شبانگاهان تاسوعا و عاشورا مورد هجوم قرار دادند و تابلوی مغازه اش را نیز تخریب کردند. بار دیگر در 2 تیر ماه مغازه نامبرده توسط همین افراد، به آتش کشیده شد؛ ولی خودِ آتش افروزان پس از ایجاد خسارت، محل را ترک نمودند.

شگفت است که یحیی هدایتی و اکبر پور حسینی، مراتب اعتراض و شکایت خود را به مقامات مسئول و حتی قضایی کشور ابراز داشتند و طی نامه ای به دادستان کل کشور (در آن زمان) آقای دری نجف آبادی خواستار پیگیری و رسیدگی به شرایط ناامن زندگی خود شدند؛ اما تنها نتیجه، تشدید آزار و فشار بر ایشان بوده است.
چه کسی مسئول این ناامنی هاست؟ آیا دولت ایران که پس از انتخابات، هزاران نفر را با نام آشوب گر و بر هم زننده امنیت کشور دستگیر کرده و مورد شکنجه قرار داده، از دستگیری مشتی اوباش عاجز است یا ...؟

* چندی پیش نماینده ایران محمد جواد لاریجانی در نشست حقوق بشر سازمان ملل اعلام داشت که بهاییان از تمام حقوق خود برخوردارند و دارای حقوق مساوی با سایر شهروندان ایرانی می باشند و هر گونه آزار و نقض حقوق بشر درباره ایشان را رد کرد.

بی خبری از وضعیت یک فعال دانشجويی

بی خبراز وضعیت یک فعال دانشجویی موجبات نگرانی خانواده وی را فراهم کرده است.
خبرگزاری هرانا - از وضعیت جهانگیر عبدالهی دانشجویی ترم اول کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران اطلاعی در دست نیست.

به گزارش هرانا، نگرانی از وضعیت جهانگیر عبدالهی که در روز 6 بهمن ماه در ساعت 4 بعد از ظهر هنگام خروج از دانشگاه تهران بازداشت شده است افزایش یافته است، خانواده و وکیل این فعال دانشجویی به دلیل استقرار یک دادسرا در زندان اوین قادر به پیگیری وضعیت حقوقی این زندانی نیستند.

لازم به ذکر است به درخواست نیروهای امنیتی یک دادسرا پس از بازداشت های گسترده در روز عاشورا در زندان اوین دایر شده است که می کوشد از تجمع خانواده ها در مقابل زندان اوین و دادگاه انقلاب برای ملاقات لحظه ای در هنگام انتقال به دادگاه جلوگیری کند، همچنین یکی دیگر از اهداف راه اندازی این دادسرا، ممانعت از ورود وکلای مستقل به مرجع قضایی است، زیرا که وکلای دادگستری حتی اگر موفق به ورود به اوین شوند اجازه شرکت در جلسات این دادسرا را ندارند.

لازم به یادآوریست جهانگیر عبدالهی دانشجوی ترم اول کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران می باشد که در مقابل درب شرقی دانشگاه تهران و در هنگام خروج از این دانشگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است نامبرده همچنین دبیر کانون فرهنگی دانشجویان کرد است.

اعتراف به شکنجه وحشیانه بازداشت شدگان عاشورا

تلویزیون رژیم: دادستان تهران امروز در مورد وضعيت بازداشت شدگان حوادث اخير اظهار كرد: ما پس از عاشورا و با توجه به تعرض برخي افراد به اعتقادات مردم، سياست سخت‌گيرانه‌اي را در پيش گرفتيم و اين امر باعث شد كساني كه در جريان حوادث اين روز بازداشت شدند متوجه شوند برخورد جدي صورت مي‌گيرد. منتها پس از راهپيمايي شكوهمند 22 بهمن و حضور پرشور مردم تلاش شد كه رأفت اسلامي شامل حال افراد شود و لذا كليه‌ي كساني كه تحقيقات مربوط به پرونده‌شان تكميل شده و اتهامات سنگيني ندارند به تدريج آزاد مي‌شوند.

بی اطلاعی از سرنوشت سه شهروند کرد

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

براساس گزارش های رسیده ، از سرنوشت سه شهروند کرد اهل توابع شهرستان مهاباد به نام های دیاکو افشارلو ،انور نوری پور و کریم مام کریمی اطلاعی در دست نیست.

گفته می شود این سه شهروند به دنبال درگیری های اخیر نیروهای حکومتی با اپوزیسیون در منطقه سردشت ،ناپدید شده اند

بازداشت رهبران اقلیت های دینی

سایت روز: بازداشت فعالان سیاسی و مطبوعاتی همچنان ادامه دارد و با بازداشت رهبر کلیسای آشوری کرمانشاه، دایره بازداشت ها به رهبران اقلیت های دینی در ایران نیز گسترش یافته است.

ویلسون عیسوی رهبر کلیسای آشوری کرمانشاه جزو بازداشت شدگان جدید است.

وب سایت کلمه به نقل از رادیو واتیکان گزارش داده است که نیروهای امنیتی به خانه ویلسون عیسوی رفته و این کشیش را به محل ناشناخته ای منتقل کرده اند.

احکام سنگین زندان برای برخی از بازداشت شدگان اخیر

برگرفنه از سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر


امید منتظری به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد

امید منتظری از متهمین دادگاه عاشورا به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. صبح روز گذشته، ۸ اسفندماه این حکم از سوی قاضی صلواتی به وی ابلاغ شد. این در حالی است که در هیچ یک از مراحل بازجویی و دادگاه به وکیل وی اجازه حضور داده نشد و حتا وی موفق به خواندن پرونده نیز نشده است. این رویه کاملا بر خلاف اصول قانون اساسی است.

امید منتظری روز هفتم دی‌ماه زمانی که برای پیگیری وضعیت مادر ومهمانان بازداشت‌شده در شب گذشته در منزلشان به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات مراجعه نموده بود بازداشت گردید. هم اکنون بیش از دو ماه است که در زندان به سر می‌برد. مهین فهیمی از مادران صلح در روز بیست بهمن‌ماه به قید کفالت آزاد شد.

در طی این مدت بسیاری از فعالان حقوق بشر در سراسر دنیا خواهان آزادی وی شدند.امید منتظری دانشجوی سال آخر حقوق در دانشگاه علامه طباطبایی در مقطع لیسانس و شاعر و روزنامه‌نگار است. مقالات او در حوزه‌های فرهنگ و اندیشه در روزنامه‌های رسمی داخل کشور نظیر فرهنگ آشتی و خبر تاکنون چاپ شده است. پدر وی حمید منتظری از زندانیان سیاسی اعدام‌شده درسال ۶۷ می‌باشد.


علی کانطوری به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد

علی کانطوری، از فعالان دانشجویی طیف چپ از سوی شعبه ۱۰۴ دادسرای عمومی سنندج به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در ۴ اسفندماه به وکیل این فعال دانشجویی ابلاغ شده است.

وکیل کانطوری بیست روز فرصت دارد تا نسبت به حکم صادره اعتراض کرده و درخواست تجدیدنظر دهد. این حکم در حالی صادر می‌شود که کانطوری تمام اتهامات وارده را در دادگاه رد کرده است و به گفته وکیل مدافع وی هیچ دلیلی دال بر اثبات مجرمیت کانطوری وجود ندارد.

گفتنی است، شعبه رسیدگی‌کننده به پرونده کانطوری در ابتدا شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به قضاوت صلواتی بود اما پرونده این فعال دانشجویی، جهت رسیدگی به دادسرای سنندج ارسال گشت.

کانطوری دی‌ماه سال ۸۶، نزدیک محل سکونتش در قزوین بازداشت و به بند ۲۰۹ اوین و سپس زندان قزل‌حصار منتقل شد. او پس از تحمل پنج ماه بازداشت، خردادماه سال ۸۷ با قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی آزاد شد. او در رابطه با پرونده دیگر خود، در دادگاه انقلاب سنندج به ۳۲ ماه حبس به اتهام تبلیغ و تبانی و اقدام علیه امنیت ملی محکوم شده بود.

در مردادماه سال جاری نیز، ۶ نفر با لباس شخصی با حضور در منزل مسکونی علی کانطوری، اقدام به تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی وی کردند.


حکم شش سال حبس تعزیری هنگامه شهيدي تایید شد

خبرگزاری هرانا- این روزنامه‌نگار دربند، از سوی دادگاه تجدید‌نظر، به اتهام تبلیغ علیه نظام، تبانی و اجتماع و عضویت در تشکیلاتی که علیه امنیت کشور اقدام نموده است و توهین به رئيس‌جمهور، به شش سال حبس تعزیری و پرداخت پنجاه هزار تومان وجه نقد، محکوم شده است.

محمد مصطفایی وکیل هنگامه شهیدی در وبلاگ خود عنوان کرده است که حکم دادگاه بدوی، با تخفیف در مورد اهانت به ریاست جمهوری، به شش سال حبس و پرداخت پنجاه هزار تومان وجه نقد تبدیل شده است. این حکم در تاریخ 5 اسفند‌ماه صادر شده و درست روز بعد از تایید حکم، هنگامه شهيدي جهت سپری کردن دوران محکومیت خود، بازداشت شده است. رای دادگاه امروز، از سوی مدیر شعبه 54، به مصطفایی ابلاغ شد.

وكيل مدافع شهيدي همچنین اظهار داشته است که موکلش از شرایط روحی مناسبی برخوردار نیست.

هنگامه شهیدی فعال حقوق زنان و روزنامه‌نگار، در پی احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات و مراجعه به آنجا، در روز پنج‌شنبه 6 اسفندماه، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

این فعال حقوق مطبوعات، خبرنگار سیاسی و نویسنده زن ایرانی، پیش از این، در تاریخ 9 تیرماه و در جریان بازداشت‌های گسترده فعالان سیاسی پس از انتخابات، دستگیر شد و مدت 50 را روز در سلول انفرادی بند 209 به‌سر برد. شهیدی در مدت بازداشت خود تحت شدیدترین فشارهای روحی و روانی قرار گرفته بود.

وی از روز 3 آبان‌ماه در اعتراض به ادامه بلاتکلیفی‌اش دست به اعتصاب غذا زد و در دهم آبان، با تودیع قرار وثیقه 90 میلیون تومانی، از زندان آزاد شد. چندی پیش نیز از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب، به شش سال و سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شد که این حکم، با تخفیف در دادگاه تجدید نظر، به شش سال و پرداخت پنجاه هزار تومان وجه نقد تبدیل شده است.