۱۳۸۸ دی ۲۷, یکشنبه

سی ان ان: كهريزک، زندانى با سابقه وحشتناک

تلویزیون سی ان ان: اين هفته در ايران يک رخداد عمده ای وجود داشت، اتهام قتل و شكنجه در يک زندان بدنام. در جريان سلسله تظاهراتى كه در ايران رخ داد، نيروهاى امنيتى رژيم ايران هزاران نفر را دستگير كردند. يک كميته مجلس بطور علنى سعيد مرتضوى، دادستان (سابق) تهران و يک متحد احمدى نژاد را مقصر مرگ چندين زندانى در اين زندان دانست. بازداشگاه كهريزک زندانى با سابقه وحشتناک قتل و شكنجه است. در داخل اين ديوارها بود كه سرنوشت سه ايرانى كاملا متفاوت بطور جداناشدنى بهم تنيده شد. يک دادستان تندرو، يک پزشک و يک سياستمدار پرقدرت طرفدار دولت كه پسرش در كهريزک زير شكنجه كشته شد. اين عبدالحسين روح الامينى است كه در مراسم يادبود پسرش محسن شركت كرده است. اين مراسم در تابستان گذشته از تلويزيون دولتى پخش شد. وقتى تظاهرات ضددولتى در سراسر ايران آغاز شد، روح الامينى جوان يكى از هزاران تظاهركننده ای بود كه دستگير شد. ولى پس از چند هفته از دستگيرى و رفتن به كهريزک كشته شد. اين دادستان تندرو سابق تهران، سعيد مرتضوى است كه پیش از این نیز به خاطر توقیف چندين روزنامه بدنام بود، وى از سوى دولت كانادا نيز متهم به دستگيرى و زندانى و نظارت بر مرگ زهرا كاظمى، يک ژورناليست كانادايى ايرانى در يک زندان ديگر ايران شده است. مرتضوى هرگز محاكمه نشد.

مرتضوی: بازداشتگاه کهریزک قانونی و رسمی بود

رادیو فرانسه: سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران در نامه ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گزارش کمیتۀ ویژۀ این مجلس در بارۀ حوادث کهریزک را مبهم و دارای اشتباهات دانست.

در این نامه، سعید مرتضوی ضمن متهم کردن تعدادی از نشریات و رسانه ها به " الحاق و جعل برخی مطالب به گزارش کمیتۀ ویژۀ مجلس"، می افزاید:" این گزارش مصادره به مطلوب کردن و تعبیرات هدایت شده است" و تاکید می کند بازداشتگاه کهریزک قانونی و رسمی بوده و با اشاره به تاریخچۀ این بازداشتگاه، آنرا محل رسمی نگهداری اراذل و اوباش معرفی کرده است.

وی در پاسخ به آن بخشی از گزارش کمیتۀ ویژۀ مجلس در مورد اینکه ظرفیت این بازداشتگاه کامل بوده و بازداشت شدگان با اصرار قاضی دستور دهنده - سعید مرتضوی- به این بازداشتگاه منتقل شده اند، می گوید:" پیش از اعزام بازداشت شدگان به کهریزک از این بازداشتگاه استعلام شد و مسئولین مربوطه اعلام کردند این بازداشتگاه ظرفیت پذیرش و اسکان چهارصد زندانی جدید را دارد، انتقال بازداشت شدگان به کهریزک میسر شد".

وی با استناد به این مطلب، گزارش کمیتۀ ویژۀ مجلس را مبنی بر اینکه بازداشتگاه کهریزک جایی برای بازداشت شدگان نداشته است " اساساً کذب و عاری از حقیقت" عنوان کرد.

سعید مرتضوی همچنین گزارش مجلس را در مورد اینکه یکی از کسانی که در این بازداشتگاه فوت شده بدون بازجویی به بازداشتگاه کهریزک منتقل شده است، غیر واقعی خوانده و تاکید کرده است فرد مذکور -که نامی از وی برده نشده است- پس از بازجویی و تفهیم اتهام و با قرار بازداشت موقت به این بازداشتگاه انتقال یافته است.

سعید مرتضوی همچنین بر اعزام صد و چهل و هفت نفر از دستگیر شدگان روز هژدهم تیر در خیابانهای اطراف تهران به بازداشتگاه کهریزک نوشته است " این افراد اکثراً در زمرۀ اراذل و اوباش واقعی قرار داشته اند و با چاقو و قمه امنیت شهروندان را مختل و به اموال عمومی آسیب وارد کرده بودند و اعزام آنها به بازداشتگاه کهریزک بر اساس طبقه بندی این محل صحیح بوده و در این رابطه هیچ اشتباهی رخ نداده است".

وی تاکید کرده است طبق یک دستود داخلی به قضات رسیدگی کننده تاکید کرده است از اعزام افراد تحصیلکرده و دانشجو با کهریزک پرهیز شود، اما عدم اجرای این دستور از سوی قضات از منظر قانونی به لحاظ اینکه بازداشتگاه کهریزک یک مکان رسمی و قانونی است، تخلف انتظامی محسوب نمی شود.

وی در این نامه " حادثۀ دلخراش بازداشتگاه کهریزک" را یک رویداد استثنایی و بدون سابقه دانسته است و تورم جمعیت در این بازداشتگاه را ناشی از اعزام متهمین از سایر شهرستانهای استان تهران که خارج از حوزۀ اختیاری دادسرای تهران بوده، ذکر کرده است.

وی در این باره نمایندگانی که گزارش مذکور را تهیه کرده اند مورد انتقاد قرار می دهد که حساسیتی نسبت به سایر مقامات قضایی استان تهران ندارند و در نتیجه اعزام زندانیان بازداشتگاه کهریزک از سایر شهرستانهای استان تهران را که باعث ازدحام جمعیت در این محل شده است را نادیده گرفته اند.

گزارشی که توسط کمیتۀ ویژۀ مجلس در بارۀ حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری خصوصاً آنچه که در کهریزک گذشته است تاکید می کند دستگیر شدگان به دستور و اصرار سعید مرتضوی که در آن هنگام دادستان دادگاه عمومی و انقلاب تهران بوده است به بازداشتگاه کهریزک منتقل شده اند.

در جریان وقایع پس از انتخابات، سه نفر از تظاهرکنندگان دستگیر شده در بازداشتگاه کهریزک کشته شدند. علت مرگ آنها مننژیت گزارش شده است.

خانواده جوان جان باخته: نگذارید خون مصطفی پایمال گردد

کمیته گزارشگران حقوق بشر- مصطفی کریم‌بیگی، جوان 27 ساله در روز عاشورا در حوالی خیابان نوفل لوشاتو از ناحیه پیشانی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

خانواده وی پس از دو هفته بی‌خبری مطلق و درحالی که تصور می‌کردند او در روز عاشورا دستگیر شده است، در روز دوشنبه 21 دی‌ماه عکس و پیکر او را در پزشک قانونی کهریزک شناسایی نمودند. در مدت بی‌خبری خانواده تماس‌های تلفنی مشکوک و تهدیدآمیزی از تلفن شخصی مصطفی با خانواده وی برقرار می‌شد که بر نگرانی آنان می‌افزود.

ماموران امنیتی پس از شناسایی جسد توسط خانواده از تحویل آن به بستگان خودداری نمودندو اظهار نمودند تنها در صورتی جسد را تحویل می‌دهند که مراسم وی در خارج از تهران انجام شود و خانواده کریم‌بیگی مجبور به پدیرفتن این شرط شدند در حالی که منزل آنها در محله امیریه تهران می‌باشد.

در غروب سه‌شنبه 22 دی‌ماه به شکلی ناگهانی به خانواده مصطفی اطلاع دادند که تنها پدر، مادر و خواهر برای مراسم خاکسپاری اجازه حضور خواهند داشت و پیکر مصطفی کریم‌بیگی در غروب این روز به خاک سپرده شد.

در نهایت، در روز جمعه 25 دی‌ماه در یکی از شهرک‌های شهریار به نام وحیدیه (جوقین) مراسم ختمی برگزار گردید. گزارش‌های دریافتی حاکی از وضعیت بسیار نامساعد مادر و خواهر مصطفی است. آنان در این مراسم از همگان درخواست می‌نمودند که نگذارند خون مصطفی پایمال گردد.

جان زندانی سیاسی سهرابی راد در معرض خطر جدی است

بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، محمد حسین سهرابی راد در اثر فشارهای طاقت فرسا و غیر انسانی برای رهایی یافتن از این شرایط تا به حال چند بار اقدام به خودکشی نموده است.
زندانی سیاسی محمد حسین سهرابی راد از نزدیکان ستاد مهدی کروبی که از شهریور ماه گذشته به اتهام یاری رساندن به داوری ،سر دبیر سایت سحام نیوز در تهیه فیلمی در مورد جنایتهای روی داده دربازداشتگاه کهریزک جهت ارائه به قوه قضاییه و دفترخامنه ای، توسط وزارت اطلاعات دولت احمدی نژاد بازداشت شده و پس از اتمام مراحل بازجویی به بند امنیتی 350 زندان اوین انتقال یافته بود.
او حدود 2 ماه پیش بر اثر شکنجه های روحی که در بند 209 و همچنین بند 350 بر علیه وی وارد شده بود برای پایان دادن به شرایط طاقت فرسا در مقابل صداقت رئیس زندان اوین و بزرگ نیا از شکنجه گران زندانیان سیاسی و رئیس بند 350 با زدن رگ دست چپش اقدام به خودکشی نمود.اما با انتقال وی به بهداری زندان از مرگ نجات یافت .سپس بازجویان وزارت اطلاعات و صداقت او را به سلولهای انفرادی طبقه چهارم بند 240 زندان اوین انتقال دادند و به فشارهای قرون وسطائی علیه وی ادامه دادند .
بنابه گفتۀ یکی از زندانیان سیاسی که او را هنگام انتقال به دادگاه انقلاب دیده و موفق به گفتگو با وی شده است. فشارهای روحی و اذیت آزارها علیه این زندانی شدت یافته است و باعث گردیده که او برای رهایی یافتن از این فشار 2 بار دیگر اقدام به خودکشی کند.بازجویان وزارت اطلاعات قصد دارند با این شیوه ضد بشری او را حذف فیزیکی نمایند.
زندانی سیاسی محمد حسین سهرابی راد از همبندیانش و فعالین حقوق بشر برای نجات جانش از مرگ تدریجی توسط بازجویان وزارت اطلاعات استمداد می طلبد.
لازم به ذکر است سهرابی راد که در زمان دستگیری به تازگی ازدواج کرده ودارای همسری جوان است ، فرزند یکی از قربانیان جنگ است و مادررنج دیده اش که بدون حضور همسر قربانی اش فرزند خود را بزرگ کرده ، شدیدا در بی خبری محض به سر برده و نگران فرزندش می باشد گفتنی است پیشتر نیز یکی از زندانیان سیاسی بند 350 در نامه خود به کمیسیون اصل نود نسبت به وضعیت سهرابی راد ابراز نگرانی کرده بود.
در حال حاضر بیش از 100 نفر از زندانیان سیاسی در بند 350 زندانی هستند و توسط بزرگ نیا رئیس بند و از شکنجه گران شناخته شده زندان اوین تحت فشارهای غیر انسانی قرار دارند. از جمله زندانیان سیاسی که پس از انتخابات دستگیر شده اند و در این بند بسر می برند عبارتند از؛ احمد زید آبادی ، هدایت آقایی ، داودسلیمانی ، جهانبخش خانجانی ، مسعود باستانی ، پیمان عارف ، عبدالله مومنی، محمد رضا نور بخش ، بهمن احمد امویی ، مجید دری ، ضیاء نبوی ، مسعود لواسانی و...
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،نسبت به جان این زندانی سیاسی که در معرض خطر جدی است هشدار میدهد و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر سازمانهای مدافع حقوق بشر خواستار اقدامات فوری برای نجات جان زندانیان سیاسی در ایران است.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
27 دی 1388 برابر با 17 ژانویه 2010
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
سازمان دیدبان حقوق بشر

انتقال تعداد دیگری از بازداشت شدگان به زندان رجایی شهر

40 تن از بازداشت شدگان وقایع اخیر جهت انجام بازجویی صبح امروز به زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند.
خبرگزاری هرانا - حقوق زندانیان: صبح امروز بیش از 40 تن از بازداشت شدگان وقایع اخیر به زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند.
به گزارش واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بیش از 40 تن از بازداشت شدگان وقایع اخیر از اماکن مختلفی که گمان می رود بازداشتگاههای شهرستانهای تابع استان تهران باشد به واحد فرهنگی سالن 1 این زندان منتقل شدند، بازجویی این افراد توسط یک تیم امنیتی و به گواه شاهدان توام با ضرب و شتم شدید و توهین های رکیک در جریان است، گفته میشود تردد پرسنل این زندان به سالن مورد اشاره به دستور تیم امنیتی حاضر ممنوع اعلام شده است.