۱۳۸۸ مهر ۲۵, شنبه

راه‌هایی برای حفظ جان در هنگام وقوع زلزله

توصیه های ایمنی، حین وقوع زلزله، برای هنگامیکه در خانه هستید

اگر هنگام وقوع زلزله در خانه هستید، میتوانید جان خود و بستگانتان را با داشتن آگاهی در مورد پناه گرفتن و انجام عکس العمل سریع و مناسب نجات دهید. بنابراین لازم است که نکات ذیل را مد نظر داشته باشید:

از پنجره ها و کمدهای بلند که بدون مهار هستند و همچنین اشیایی که ممکن است بر روی شما سقوط کنند دور شوید.

میبایست در زیر میز ناهار خوری یا میز تحریر و یا تخت خواب پناه بگیرید و چنانچه در اثر زلزله حرکت کردند پایه های آنها را با دستانتان محکم بگیرید.

میبایست در کنار کنج دیوارها پناه بگیرید و در حالی که سرخود را با بازوان خود گرفته اید حرکت کنید.

از پله ها یا آسانسور استفاده نکنید.

اگر محل ایمن وجود ندارد و شما در کریدور هستید به کنار دیوار رفته و در حالی که نشسته اید سر خود را بر روی زانوهایتان خم نموده و ضمن اینکه با کف دستهایتان پشت سر خود را گرفته اید با بازوانتان سر خود را محافظت کنید.


توصیه های ایمنی، حین وقوع زلزله، برای ساختمانهای اداری

اگر هنگام وقوع زلزله در محل کار خود هستید با یادآوری و استفاده از آموزشهای ایمنی، میتوانید جان خود و همکارانتان را نجات دهید. کارمندان میبایست بدانند که در چنین مواردی:

میبایست اعتماد به نفس داشته و آرامش خود را حفظ کنند.

میبایست از پنجره ها و فایلهایی (کمدهایی) که در محل خود محکم نشده اند، دور شوند.

میبایست از منابع تامین الکتریسیته [ پستهای الکتریکی یا کابلهای فشار قوی ] که احتمال حرکت، تخریب یا سقوط دارند، دور شوند.

میبایست از منابع خطر و یا محلهای قابل اشتعال دور شوند.

نباید به سمت کریدورها یا خروجیهای اضطراری هجوم ببرند.

نباید از پله ها یا آسانسور استفاده کنند.

همچنین میبایست سریعا در مکانهای ایمن ساختمان از جمله چارچوب دربها و یا زیر میزهای کار، پناه بگیرند.

توصیه های ایمنی، حین وقوع زلزله، برای مدارس

اگر حین وقوع زلزله در مدارس یا مراکز آموزشی هستید، در حالی که آرامش خود را حفظ نموده و توصیه های ایمنی را نظر دارید، در سریعترین زمان ممکن، بهترین و مناسبترین عکس العمل را نشان دهید.

قبل از هر چیز آرامش خود را حفظ کنید، ترس و وحشت از سرعت و صحت کارهای شما میکاهد، پس نکات ایمنی را با اعتماد به نفس انحام دهید. همچنین دیگران را به آرامش دعوت نموده و نکات مذکور را انجام دهید.

به محض اینکه وقوع زلزله را احساس نمودید، در صورتی که در یک ساختمان یک طبقه و نزدیک درب خروجی هستید، تا آنجا که ممکن است بی درنگ ساختمان را ترک کنید و به خارج از آن بروید.

اگر هنگام وقوع زلزله در ساختمان بلند مرتبه ای هستید سعی نکنید که با استفاده از پله ها یا آسانسور بیرون بروید.

در کلاسهای درس که دانش آموزان نمیتوانند یکجا و در یک لحظه با هجوم بردن به سمت دربها از آنجا خارج شوند، ممکن است به همدیگر آسیب برسانند. بنابراین میبایست ایمنترین محل را در داخل ساختمان انتخاب نموده و تا پایان تکانهای ناشی از زلزله در آن پناه بگیرید. برای انتخاب محلهای ایمن از دستورات زیر پیروی کنید:

از پنجره ها و دربها دور شوید.

از اشیایی که ممکن است بر روی شما سقوط کند و یا پرت شود دوری کنید.

زیر میز، محلی مطمئن برای پناه گرفتن است. زیر میز خود در کلاس پناه بگیرید و پایه های آنرا محکم با دست بگیرید تا از حرکت آن جلوگیری کنید.

میان چهارچوب دربها محلی مطمئن برای پناه گرفتن است. چهارچوب درب را با دستانتان محکم بگیرید و مراقب بسته شدن دربها باشید.

اگر در محلی مانند کریدور هستید و به میز یا چهارچوب دربها دسترسی ندارید، از اشیایی که ممکن است بر روی شما سقوط کنند دور شوید، نزدیک دیوار رفته و یا کنار آن بشینید و سر خود را بر روی زانوهایتان خم نموده و ضمن اینکه با دستهایتان پشت سر خود را گرفته اید با بازوانتان سر خود را محافظت کنید.

اگر در کتابخانه، آزمایشگاه یا کارگاه هستید و بخاطر تجمع مقابل دربها قادر به خارج شدن نیستید از قفسه ها دور شده و به دنبال پناهگاه باشید.

اگر هنگام وقوع زلزله در راه پله هستید به سمت بالا یا پایین نروید، بنشینید و سر و گردن خود را توسط دستهایتان بپوشانید.

اگر در در حیاط مدرسه هستید از ساختمان، دیوار، سازه های بلند فولادی یا چوبی و از سبد های بسکتبال دور شوید.

اگر در خیابان هستید

از ساختمانهایی بلند و دارای نمای شیشه ای و سنگهای تزیینی پلاك دوری كنید.

مواظب تیرهای برق _ دكلهای برق_ درختان كهنسال_ تابلوهای تبلیغاتی باشید.

دیوارهای حیاطها معمولا در زمان زلزله بطور کامل فرو می افتند بنابراین از حریم دیوارهای محوطه ای منازل حداقل 2 متر دور شوید.

اگر در سینما هستید

سعی نکنید به سوی دربهای خروجی فرار کنید، در جای خود نشسته و از سر و صورت خود محافظت کنید.

اگر در حال رانندگی هستید

خیلی سریع با احتیاط متوقف شوید و در داخل وسیله نقلیه بمانید. از ماندن نزدیک یا زیر ساختمان ها و درختها ،پلهای هوایی و سیم های برق و تلفن دوری کنید.

زمانیکه زلزله متوقف شده است از جاده ها ، پل ها یا سراشیب هایی که ممکن است بوسیله زلزله خسارت دیده باشند محتاطانه حرکت کنید.

متخصص زلزله:این زلزله عمودی بود و تکرار می شود.

به عنوان یک متخصص زلزله ، حرکت زمین را عمودی تشخیص و احتمال تکرار آن را در دقایق و یا ساعات آینده بسیار محتمل میدانم . به سرعت به فضاهای باز بروید و آمادگی خود را حفظ کنید .
بر اساس مطالعات آماری و زلزله هایی که پیش از این در ناحیه ری و تهران ثبت شده است با احتمال بیش از ۷۰ درصد ، به طور متوسط هر ۱۵۸ سال زلزله ای ویرانگر در این نواحی رخ داده است. آخرین زلزله در تهران ۱۷۲ سال پیش اتفاق افتاد و بر همین اساس وقوع زلزله تهران ۱۴ سال تاخیر زمانی دارد.عامل اصلی وقوع زلزله در تهران وجود ۱۵ گسل دراین شهراست که سه گسل در این میان هریک به تنهایی پتانسیل ایجاد زلزله ای بیش از ۷ ریشتر را دارا هستند.در صورت وقوع زلزله در این منطقه که علاوه بر پایتخت بودن، مرکزیت امکانات فرهنگی، اقتصادی و همچنین دولتی را دارد و بیش از ۱۲میلیون نفر در آن سکونت دارند با فاجعه ای بزرگ مواجه خواهیم بود.کارشناسان می گویند در اثر زلزله مخرب تهران بیش از یک میلیون ساختمان، تخریب و آسیب خواهد دید و قریب به ۱.۵ میلیون کشته در اثر این زلزله بر جای می ماند.درباره آشنایی بیشتر با زلزله به سراغ دکتر مهدی زارع، معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی رفتیم./ گروه دانشبخش اول گفتگوی عاطفه بنایی را با دکتر زارع بشنوید.
منبع : http://www.iranseda.ir/ShowFullItem/?r=۱۰۰۸

قاتل بهنود شجاعی : اونها توکلشون به حقوق بشر بود

انتقال دو زندانی به زندان ارومیه پس از شکنجه و بازجویی

منصور محمدی و علی احمد سلیمان دو تن از زندانیان محبوس در زندان ارومیه پس شکنجه‌های جسمی در اداره‌ی اطلاعات ارومیه مجددا به این زندان منتقل شدند.
به گزارش هرانا به نقل از واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، منصور محمدی زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه که در تاریخ 15 مهرماه به همراه علی احمد سلیمان توسط مسئولین زندان به اداره اطلاعات شهر ارومیه منتقل و به شدت مورد شکنجه قرار گرفته بودند، پس از تحمل 10 روز شکنجه که منجربه از دست دادن نیمی از شنوایی او شده است روز گذشته به زندان ارومیه منتقل شد.
لازم به ذکر است منصور محمدی 43 ساله و اهل شهر سنندج است که هم اکنون بیش از یک‌سال است که در این زندان، دوره‌ی محکومیت شش ساله‌ی خود را سپری ‌می‌کند و علی احمد سلیمان تبعه‌ی عراق و اهل شهر سلیمانیه است و بیش از چهار سال است که محکومیت پنج ساله‌ی خود در را در این زندان تحمل می‌کند

مرگ دو دانشجو در ارومیه

گزارش خوانندگان؛

روز گذشته‌ دو تن از دنشجویان به‌ نامهای علی قاسمی و محمد جواد جباری که‌ دانشجوی سال آخر مهندسی کارشناسی برق دانشگاه ارومیه بودند، در منزل دانشجويِی خود بر اثر نشت گاز دچار خفگی گردید و جان خود را از دست داده‌اند

زمین لرزه 4 ریشتری در تهران

زمین لرزه ای بعد از ظهر شنبه تهران را لرزاند . به گزارش واحد مرکزی خبر، موسسه ژئوفیزیک تهران بزرگی این زمین لرزه را 4 ریشتر و مرکز آن را جنوب تهران اعلام کرد. این زلزله ساعت 14 و 23 دقیقه و 56 ثانیه در حوالی شهر ری روی داد.

ایرنا: زمين لرزه‌اي لحظاتي پيش پايتخت را آنگونه لرزاند كه اكثر افراد آن راحس كردند. اين زمين لرزه در بخش‌هاي از تهران احساس شد.

ابتلای سه معلم در تهران به آنفلوانزای خوکی

خبرگزاری مهر: رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه سه نفر از معلمان تهرانی به آنفولانزای نوع A دچار شده اند، گفت: تاکنون موردی از ابتلای دانش آموزان به این بیماری گزارش نشده است.

زکریا یازرلو روز شنبه در حاشیه مراسم نواختن زنگ پیوند اولیا و مربیان در مدرسه دخترانه شاهد هاجر منطقه 10 آموزش و پرورش شهر تهران در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: این معلمان هم اکنون دوران استراحت را طی می کنند و پس از آن در مدارس محل کار خود برای ادامه تدریس حاضر خواهند شد.

وی همچنین در خصوص نظافت و تجهیز سرویسهای بهداشتی مدارس به صابون مایع گفت: گزارشی که چندی پیش از طریق یکی از شبکه های تلویزیونی در خصوص آلوده بودن سرویس بهداشتی یکی از مدارس پخش شد مربوط به قبل از بازگشایی مدارس بود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه همزمان با بازگشایی مدارس سرویس بهداشتی تمام مدارس به صابون مایع تجهیز شده اند، گفت: طرح هجرت 3 که در طول تابستان اجرا شد به تجهیز و نظافت مدارس پرداخته و مدارس از این حیث هیچ گونه مشکلی نداشته اند.

مديران خوابگاه می توانند دانشجويان خاطی را اخراج كنند

ايلنا: قائم مقام معاونت دانشجويي وزارت علوم با تكذيب اخراج دانشجويان سياسي از خوابگاه‌ها گفت: اين مسئله صحت ندارد چرا كه فعاليت‌سياسي دانشجويان و سابقه آنها در اين مسائل ربطي به مزاياي خوابگاهي ندارد.
حسن مسلمي نائيني در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با اشاره به اينكه هيچ دانشجويي به دليل مسائل سياسي از خوابگاه‌ها اخراج نمي‌شوند گفت: موضوع اخراج دانشجويان از خوابگاه به دليل شركت آنها در برخي از تجمعات سياسي صحت ندارد و هيچ اخراجي صورت نگرفته است.
او در پاسخ به اين سئوال كه در طول چند روز اخير شاهد اخراج تعدادي از دانشجويان در برخي دانشگاه‌ها هم كوي دانشگاه تهران، دانشگاه شيراز و اصفهان بوديم. آيا اين موضوع مي‌تواند مصداقي براي اين امر باشد ، گفت: طبق آئين‌نامه داخلي خوابگاه‌ها و آئين‌نامه انضباطي كه به امضاي دانشجويان ساكن خوابگاه‌ها مي‌رسد، در هر گونه اقدام كه موجب بر هم زدن محيط خوابگاه‌ها توسط هر دانشجو شود، مديران خوابگاه مي‌توانند در رابطه با تذكر برخورد كنند.
وي افزود: حال اگر اقداماتي كه موجب بر هم‌زدن محيط خوابگاه مي‌شوند از سوي يك دانشجو ادامه پيدا كند مديران خوابگاه طبق قانون مي‌توانند دانشجويان خاطي را اخراج كنند. اگر اخراجي در دانشگاه‌ها صورت گرفته، به احتمال زياد به اين دليل و طبق قانون بوده است.

ندا بر اثر دسيسه مخالفان و دشمنان به قتل رسيده

ایلنا: رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: در صورتي كه ندا آقاسلطان بر اثر دسيسه دشمنان كشته شده باشد، و دستگاه‌هاي ذي‌ربط امنيتي تاييد كنند تحت پوشش بنياد شهيد قرار مي‌گيرد.

‏مسعود زريبافان، رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در حاشيه سومين مجلس مشورتي ايثارگران در مورد اينكه آيا اين امكان وجود دارد كه ندا آقاسلطان شهيده اعلام شود گفت: آنگونه كه تصاوير نشان مي‌دهد ندا آقاسلطان بر اثر دسيسه مخالفان و دشمنان به قتل رسيده است اما از آنجايي كه بنياد شهيد، سيستم كشف حقيقت ندارد، بايد دستگاه‌هاي مربوطه، يعني وزارت اطلاعات و ارگان‌هايي كه توانايي كشف حقيقت را دارند به ما اعلام كنند كه واقعيت چه بوده است.

او ادامه داد: اما در هر صورت اگر اثبات شود كه قتل او بر اثر دسيسه دشمنان بوده است، خانواده ندا آقاسلطان بايد به نوعي تحت پوشش بنياد شهيد قرار بگيرد تا خسارت وارده جبران شود.

در حدود سه هفته پيش محمدجواد لاريجاني در جمع دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف در پاسخ دانشجويي كه از امكان شهيده اعلام شدن ندا آقا سلطان به دليل اينكه رئيس‌جمهوري اظهار كرده كه او توسط منافقين به قتل رسيده ‏ سوال كرده بود كه لاريجاني در پاسخ گفته بود من بنياد شهيد نيستم كه اين موضوع را تشخيص دهم اما اين موضوع همه را متاثر كرد و بايد پيگيري شود.

حکم اعدام زنی که قصد دفاع از خود به هنگام تجاوز را داشت

شهرزادنیوز: حکم قطعی اعدام محبت محمودی، پس از تحمل 9 سال حبس، توسط دیوان عالی کشور تایید شد. او در سال 1379 در پی قتل مردی که قصد تجاوز به وی را داشت، پس از معرفی خود به اداره‌ی آگاهی بازداشت شد. محبت محمودی اهل روستای صورمان آباد (حوالی ارومیه) است و در سن 12 سالگی به عقد پسر دایی‌اش درآمد. او مادر پنج فرزند است.
به گزارش حقوق بشر کردستان، وی در نامه‌ای در مورد قصد تجاوز مقتول به وی و چگونگی ماجرا نوشته است: "... سر و کله‌ی یک مرد مزاحم در همسایگی ما پیدا شد... روزی در منزل ما را زد. یکی از پسرهایم که هشت سال بیشتر نداشت در را برایش باز کرد. او به سرعت وارد خانه شد و با یک چاقوی دو سر مشکی به سمت من حمله‌ور شد. صدای فریادهای مرا کسی نمی‌شنید. او می‌گفت هر کاری که دلش بخواهد می‌تواند انجام دهد و هیچ کس هم نمی‌تواند علیه او اقدامی نماید. با چاقو ضرباتی را به سر، گوش و دستانم زد که هنوز آثار آن بر روی بدن من باقی است. لذا برای حفظ آبرویم و ترساندن او اسلحه‌ای را که در خانه داشتیم برداشتم و به سمت او گرفتم اما ناگهان گلوله شلیک شد و به سرش اصابت نمود." وی در مورد دادگاهش افزود: "قاضی اصلا به من مجال صحبت کردن نمی‌داد. آنجا فقط شاکیان پرونده اجازه‌ی حرف زدن داشتند."
او در نامه خود از مردم و سازمان‌های حقوق بشر خواسته است به او و خانواده‌اش یاری رسانند.

بعد از انتخابات اروپایی‌ها خیلی سخت ویزا می‌دهند

کیهان حکومتی در ستون تماس‌های تلفنی خوانندگان از قول فردی که ساکن اروپاست نوشت: بنده در یکی از کشورهای اروپایی زندگی می‌کنم. در چهار سالی که آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهور بودند وضع ایرانیان در اینجا بسیار بهتر از گذشته بود و دیگر به دید تروریست و غیره به ما نگاه نکرده، بلکه به دیده احترام می‌نگریستند و رئیس جمهور ما را سمبل آزادیخواهی و عدالت می‌دانستند. اما درماجراهای بعد از انتخابات وضع فرق کرد و به پاسپورت ایرانی به سختی ویزا می‌دهند. آقای موسوی این‌گونه می‌خواست آبرو و عزت ایرانیان را حفظ نماید؟

بازداشت رئیس کمیته پیگیری امور بازداشت شدگان


به گزارش سایت موج آزادی، محمد رضا مقیسه، رییس کمیته پیگیری امور بازداشت شدگان و آسیب‌دیدگان حوادث اخیر بازداشت شد. وی ساعت 10 صبح روز 4 شنبه در منزلش دستگير شده است.

مرتضی الویری، دیگر عضو کمیته پیگیری امور بازداشت شدگان و آسیب‌دیدگان حوادث اخیر نیز پیش تر بازداشت شده بود.