۱۳۸۸ تیر ۲۳, سه‌شنبه

گسترش اعتراضات شبانه و کشیده شدن آن به کوچه ها

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

بنابه گزارشات رسیده از نقاط مختلف تهران اعتراضات شبانۀ مردم علاوه بر پشت بامها به کوچه ها گسترش یافته است.

در پی اعلام اسامي تعدادي از جوانان كه در اعتراضات اخیر جان باختند و به اطلاع مردم رسيده شدت اعتراضات گسترده تر شده و اعتراضات علاوه بر پشت بام ها به كوچه ها نيز كشيده شده است.

راننده ها نيز در خيابان با بوق زدن و سر دادن شعار با مردم همراهي مي كنند. امشب نيز مردم شعار الله اكبر و مرگ بر ديكتاتور و در برخي مناطق مي كشم مي كشم آنكه برادرم كشت را از ساعت 22 تا 22:30سر دادند.

شدت اعتراضات در منطقه تهران پارس ، تجريش ، فاطمي ، پونك ، سيد خندان بيشتر از مناطق ديگر است.

همچنان نيروهاي بسيجي و لباس شخصي در كوچه ها و خيابان هاي تهران در حال گشت زني هستند. اما مردم چنان با خشم شعار مي دهند كه اين نيروها جرأت نزديك شدن به مردم را ندارند.

24 تیر 1387 برابر با 15 ژولای 2009

گفتگو با یکی از بستگان سهراب اعرابی

فعالان حقوق بشر در ایران

خبرگزاری هرانا : سهراب اعرابی جوان 19 ساله‌یی است که خبر مرگ او با تاخیر و با ابهامات زیادی پخش شد. با فریبا هادی‌زاده دخترعمه‌ي وی تماس گرفتیم. صدای‌اش بغض‌آلود بودو روشن بود که بسیار گریسته است. در طول گفت‌وگوی‌مان بسیار هرگاه نام سهراب را می‌گفتم یا می‌شنید بغض می‌کرد. آخر سر هم نتوانست بر اشک راه ببندد و ... شرایط روحی خوبی نداشت، برای همین سعی کردیم گفت‌وگو را کوتاه کنیم تا فرصتی بهتر

• چه زمانی از مرگ سهراب باخبر شدید؟

الان چون در شرایط بدی هستم دقیق خاطرم نیست، ولی فکر کنم اولین بار صبح سه روز پیش بود که ما از مرگ سهراب با خبر شدیم. قبل از آن مادر سهراب و بستگان دیگر در تهران به همه جا مراجعه کرده بودند، اما نشانی از او نیافته بودیم. برای ما سوال‌های زیادی مطرح است. اگر سهراب در همان روز 25 خرداد کشته شده است چرا پیکر او را 29 خرداد به پزشکی قانونی تحویل داده‌اند.

• در مورد مرگ سهراب ابهام‌هایی وجود دارد، مثل این‌که اگر بر اثر تیراندازی کشته شده است، چرا نام‌اش در میان زندانیان ذکر شده بود و چرا دادگاه قرار کفالت را از خانواده‌ی او قبول کرده است...

ابهام‌های زیادی در مورد مرگ سهراب‌ وجود دارد، از طرفی می‌گویند که بر اثراصابت دو یا سه گلوله کشته شده، که نمی‌تواند صحیح باشد، چون در آن جمعیت، اگر گلوله‌ی اول به قلب او اصابت کرده باشد، گلوله‌ی دوم و یا سوم که می‌گویند به سر او برخورد کرده بی‌معنا می‌شود و از طرفی برای ما و خانواده‌‌اش این سوال مطرح است که چرا نام او در میان زندانیان ذکر شده بود و چرا قرار کفالت را که توسط دایی ایشان گذاشته شد را دادگاه قبول کرده است وقتی که سهرابی وجود ندارد و او مرده است. به طور معمول کفالت را برای کسی قبول می‌کنند که زنده است.

• پی‌گیری‌ها در مورد این ابهام‌ها به کجا رسیده است؟

در این روزها که درگیر مراسم تدفین سهراب بوده‌ایم، اما این مساله‌یی است که قطعا نیاز به رسیده‌گی دارد و در اولین فرصت به آن رسیده‌گی خواهیم کرد.

• از جانب نیروهای امنیتی تماسی با خانواده‌ی سهراب مبنی بر برگزار نکردن مراسم و یا موارد دیگر گرفته شده بود؟

صددرصد این اتفاق افتاده است. در ابتدا زمانی که خبر کشته شدن سهراب پخش شد، نیروهای امنیتی با برقراری تماس با خانوداه‌ی سهراب خواستند تا خبرهای منتشر شده را از روی سایت‌ها جمع کنند تا جنازه را تحویل‌شان دهند، که در مواردی هم این اتفاق رخ داد و برخی خبرها از روی سایت برداشته شد، اما تمام ترس و نگرانی ما از این بود که پس از گسترش خبر در سطح جهانی جنازه را تحویل ندهند، اما خوش‌بختانه جنازه را تحویل دادند.

• با توجه به این‌که شما در خارج از ایران زنده‌گی می‌کنید، چه‌گونه می‌توانستید خبرهای سهراب را از خانواده بگیرید؟

این کار برای ما بسیار سخت بود، به دلیل این‌که وقتی می‌خواستیم حتا از حال سهراب باخبر شویم، خط‌های تلفن کنترل بود و نمی‌توانستیم به راحتی با خانواده‌ صحبت کنیم.

• و در مورد برگزاری مراسم تدفین سهراب امروز

تعداد زیادی از نیروهای لباس شخصی در میان تشییع کننده‌گان حضور داشتند. البته لازم به ذکر است که پیش از برگزاری مراسم، به شدت به خانواده‌ی سهراب هشدار دادند که از مردم بخواهند تا از سردادن هرگونه شعاری خودداری کنند و گرنه برخورد امنیتی رخ می‌دهد.

• در کل مراسم تشییع جنازه‌ی سهراب چه‌گونه برگزار شد؟

این مراسم با حضور گسترده‌ی مردم همراه بود، نیروی انتظامی حضور نداشت اما به دلیل حضور نیروهای لباس شخصی این مراسم پس از خاک‌سپاری در آن‌جا به پایان رسید اما مردم برای عزاداری و هم‌دردی با خانواده‌ی سهراب، پس از تدفین، به خانه‌ی سهراب رفتند و در آن جا مراسم را ادامه دادند.

گفتگو از مجتبی سمیع نژاد

مادر سهراب اعرابی: من سكوت نخواهم كرد

سایت نوروز: مادر سهراب اعرابي امروز در مراسم خاكسپاري فرزندش درحالي كه به شدت متاثر بود، فرياد مي‌كشيد: من سكوت نخواهم كرد... آنها در تمام اين روزها مرا بازي دادند... پسر من كشته شده بود و به من نمي‌گفتند... .

خانواده سهراب، به ويژه مادر او، از روز ۲۵ خرداد برای يافتن وی به همه ارگان‌ها مراجعه كرده و تنها پاسخي كه دريافت كرده بودند‏، اين بود كه سهراب در زندان اوين است.

اسامی 14 زن در میان دستگیر شدگان روز 18 تیر

شهرزاد نیوز: مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در روز شنبه 20 تیر، اسامی 90 نفر از بازداشتی‌های روز ۱۸ تیر را منتشر کردند. اسامی زنانی که در این فهرست هستند، به این شرح است:

1- افرا روشنی، فرزند محمود 2- اکرم عسگری، فرزند جمشید، 3- بی‌بی هاشمی، فرزند آقا محمود 4- بی‌تا خاک نگار، فرزند سعید 5- زهرا مرادی، فرزند علی 6- سکینه آرابی، فرزند غلامرضا 7- فخری مریزاده، فرزند علی محمد 8- فرانک خودنگاه، فرزند ملاداداش 9- فهیمه السادات راد تهرانی، فرزند سید اسماعیل 10- مرجان عبداللهی، فرزند محمد 11- مریم سررشته‌داری، فرزند ناصر 12- نگار مقدمی، فرزند غلامحسین 13- نسیم کلهری، فرزند علی 14- منصوره مظفری، فرزند علی اکبر

این منبع بر مبنای اعلام دفتر دادستانی، تعداد دستگیرشدگان روز 18 تیر را 197 نفر ذکر کرده است.

فیلم؛ صدای ضجه های جگرسوز مادر سهراب در بهشت زهرا

مراسم تشیع جنازه و خاکسپاری سهراب اعرابی، جوان 19 ساله ای که در جریان اعتراضات اخیر بدست مزدوران جنایت پیشه جمهوری اسلامی به قتل رسید، صبح امروز در گورستان بهشت زهرا برگزار شد.

فیلم؛ حضور مردم در مراسم خاکسپاری سهراب

شیراز؛ یک جوان دیگر قربانی وحشیگری رژیم سرکوبگر

گزارش دریافتی: آرمان استخری پور جوان 18 ساله شیرازی در درگیری های چند روز اخیر شیراز در محله ابیوردی مورد اصابت باتوم قرار گرفته و به کما رفته بود. او که به منزل پیرزنی در حوالی درگیریها پناه برده بود امروز جان باخت و پیکر این عزیز جان باخته قرار است امروز در دارالرحمه شیراز به خاک سپرده شود. گفتنی است که پزشک آرمان علت مرگ وی را مرگ مغزی اعلام کرد

اعدامهای امروز؛ انفجار خشم هموطنان بلوچ

اقدام جنایتکارانه امروز رژیم جمهوری اسلامی در زندان زاهدان خشم و نفرت ایرانیان بویژه هموطنان بلوچ را برانگيخته است.

یکی از خوانندگان در ایمیلی که برای سایت ارسال شده نوشت، آتش بلوچستان شعله ورتر خواهد شد!

این هموطن بلوچ نوشت، مزدوران رژيم منفورو ددمنش حاکم بر ايران، چهره ضد انسانی خويش را بيش ازپيش آشکارساخته و۱۳ بلوچ بيگناه را صبح امروزسه شنبه ۱۴ جولای، درزندان مرکزی زاهدان اعدام کردند. اين سند ننگين ديگری برجنايات نسل کشی آخوند خامنه ای خون آشام برعليه مردم آزاده بلوچ ميباشد که با ريختن خون هزاران جوان بلوچ طی سالهای اخير، سيرنشده وهمچنان ازمزدوران خويش دربلوچستان، خون جوان بلوچ می طلبد. اين سفاکان ضد بلوچ، بلوچستان وبخصوص زاهدان را به جهنمی برای بلوچها مبدل ساخته وهرلحظه که ولی فقيهشان احساس تشنگی کند، به خيابان ميريزند وتعدادی جوان بلوچ را دستگيرکرده وبا برچسب های ازپيش تهيه شده، اعدام ميکنند. جرم بلوچها اينست که مذهب ديگری دارند، زبانشان با حکام يکی نيست، فرهنگ وآداب وسنن خاص خويش را داشته وبلوچستان سرزمينشان است. بلوچها درسی سال حاکميت ننگین آخوندها برايران، بدترين مصيبتها را متحمل گشته وسالهای رئيس جمهوری احمدی نژاد، ازبدترينشان بوده است.هزاران بلوچ توسط تفنگ بدستان رژيم حاکم به اسارت درآمده وشديداً شکنجه ميشوند. دسته دسته به زندانهای استانهای ديگرمنتقل شده ومظلومانه حلق آويزميشوند.تمامی اين قساوتها به اين منظورصورت ميگيرند تا بلوچستانی آرام وباب طبع خويش جهت چپاول بيشترمردم بلوچ، داشته باشند. اما غافل ازآن که با ريختن خون بلوچ دربلوچستان، امنيت برقرارنخواهد شد وبا اعدام هربلوچی، دهها وصدها جوان ديگراسلحه برداشته وبه صفوف مبارزين خواهند پيوست. تجربه ۴ سال گذشته اين واقعيت را آشکارساخته است. آتشی که در بلوچستان برافروخته اند، با اعدام های دسته جمعی وقتل عام اخير، شعله ورترخواهد شد وروزی نه چندان دورگريبان متجاوزين وزورگويان را خواهد گرفت.

گردهمايی دیشب: سهراب ما نمرده، ولايت است که مرده

شب گذشته، ساکنان محله آپادانای تهران؛ محل زندگی خانواده سهراب اعرابی، جوان ۱۹ ساله ای که در وقايع اخير کشته و ديروز به خاک سپرده شد برای سهراب "شام غريبان" گرفتند و در يک اقدام بی سابقه از ورودی شهرک آپادانا تا مقابل در خانه خانواده اعرابی، شمع روشن چيدند.

جمعيت از ساعت ۲۲ تا حدود ساعت ۲۳ شروع به شعار دادن کردند. مردم شعار می دادند: مرگ بر ديکتاتور ؛ سهراب ما نمرده - ولايت است که مرده

پروين فهيمی، مادر سهراب از مردم تشکر می کرد. مردم می آمدند دست او را می بوسيدند و او نيز در پاسخ روی مردم گل می پاشيد.

سهراب اعرابی در راهپيمايی ميليونی مردم مورد اصابت گلوله قرار گرفت. خانواده وی مدت ۲۶ روز از او هيچ خبری نداشتند تا اين که روز شنبه ۲۰ تير ماه مسئولين قضايی خبر شهادت وی را به خانواده اش اعلام کردند.

جنایات تکاندهنده مزدوران رژیم درنده خو در زندانها


وبلاگ زيرزمين

يکي از دستگيرشدگان هفتم تير 88 با نام «ترانه موسوي» متولد 1360 در وضعيتي نامعلوم به سر مي‌برد. يک ناشناس پس از نزديک به سه هفته، در تماسي تلفني با مادر او گفته است که ترانه به دليل پارگي رحم در بيمارستان امام خميني کرج بستري‌ست اما خانواده او پس از مراجعه به اين بيمارستان نيز نتوانستند از فرزندشان خبري بگيرند. ترانه موسوي هفتم تير 88 در اطراف مسجد قبا در خيابان شريعتي تهران از سوي مأموران حکومتي دستگير شد. پس از گذشت نزديک به سه هفته، افرادي ناشناس با مادر او تماس گرفته و از بستري بودن او در بيمارستان امام خميني کرج خبر دادند. اين افراد تصادف در حومه خيابان شريعتي و پارگي رحم و مقعد را دليل بستري بودن وي در بيمارستان عنوان و تأکيد کرده‌اند بستري‌شدن او ربطي به تجمع مسجد قبا ندارد. آن‌ها گفته‌اند ترانه مشکل ناموسي داشته است و به همين دليل مي خواسته با شلنگ سرم، خود را حلق‌آويز کند. خانواده‌اش پس از مراجعه به آن بيمارستان، نتوانستند او را ببينند و مسوولان بيمارستان گفته‌اند که شخصي با اين نام در آن‌جا بستري نيست. يک شاهد عيني که روز هفتم تير دستگير شده بود، مي‌گويد: « نيروهاي ضد شورش و لباس شحصي روز هفتم تير من و تعدادي از دستگيرشدگان را سوار بر ون‌هايي به ساختماني در اطراف ميدان نوبنياد بردند و به آزار جسمي و روحي ما پرداختند. برخي از دستگيرشدگان را در همان بعداز ظهر به زندان اوين منتقل کردند اما من و بقيه را آزاد کردند. ترانه در ميان ما بود. او دختري زيبا، خوش‌اندام و شيک‌پوش بود و بازجويي‌اش از همه بيشتر طول کشيد. چشم‌هايش سبز بود. من و تعدادي را همان شب آزاد کردند و تعدادي را نيز پيش از آزادي ما به جاهاي ديگري فرستادند. اما نيروهاي لباس شخصي ترانه را همان‌جا نگه داشتند و حتا به او اجازه ندادند تا با مادرش تماس بگيرد.» پدر ترانه موسوي ناراحتي قلبي دارد و پس از ناپديد شدن تنها فرزندش در خانه بستري شده است.

اعتراض خانواده ها در مقابل زندان اوین

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران

شدت یافتن اعتراضات و نگرانی خانواده ها در مقابل دادگاه انقلاب و زندان اوین

بنابه گزارشات رسیده تعداد زیادی از خانواده ها از صبح امروز در مقابل زندان اوین و دادگاه انقلاب تجمع کردند و نسبت بی خبری و ادامه بازداشت عزیزانشان دست به اعتراض زدند.
آنها روز سه شنبه 23 تير ماه بيش از 150 نفر از خانواده هاي بازداشت شده ها به دادگاه انقلاب مراجعه كردند تعدادي در داخل دادگاه انقلاب به انتظار تعيين قرار كفالت براي فرزند خود و تعداد بيشتري در بيرون دادگاه به انتظار آوردن ليست اسامي جديد و تأييد دستگيري فرزندشان و مشخص شدن محل نگهداري آنها از ساعت 8 صبح تا 15 به انتظار مي ايستند .تعداد از خانواده ها يي كه مانند مادر سهراب اعرابي كفالت براي فرزند خود گذاشته بودند اما آزاد نشده بودند با خشم هر چه تمام تر وارد دادگاه انقلاب مي شدند و خواستار آزادي فوري فرزند خود مي شدند و تعدادي اعلام كردند در صورتي كه فرزندشان آزاد نشود خود را با زنجير در جلوي دادگاه انقلاب مي بندند و تحصن مي كنند.و دائم مي گفتند چه بلايي بر سر جوانهايمان آورده ايد آيا فرزندان ما زنده اند يا ما هم مثل مادر سهراب جنازه فرزندمان را تحويل مي گيريم .اگر يك ذره انسانيت در شما وجود دارد به ما جواب بدهيد.
در ساعت 10:30 صبح تعداد 80 اسم در 2 ليست توسط دادگاه انقلاب تأييد شد و در زير صفحات اسامي عنوان شده بود 15 روز ديگر مراجعه كنيد.اما بقيه خانواده ها همچنان در انتظار ليست جديد بودند.در بيرون دادگاه نيروي انتظامي و تعدادي لباس شخصي وضعيت را تحت كنترل داشتند.

همچنین از صبح امروز تقريبا 100 خانواده نيز در جلوي زندان اوين با نگرانی شدید و خشم زیاد به انتظار تأييد محل نگهداري عزیزانشان ایستاده اند. شهادت سهراب اعرابی خانواده را سخت نگران کرده است و اعتماد آنها را نسبت به گفته های افرادی که در دادگاه انقلاب و زندان اوین هستند سلب شده است و از خطری که عزایزانش را تهدید می کند شدید نگران هستند.

اسامي تعدادي از بازداشت شده ها
1- پرويز تهراني 24 ساله ليسانس مكانيك دوشنبه 25 خرداد در ولي عصر بازداشت وبعد از انتقال به كلانتري 148 انقلاب به اوين منتقل شده
2- آيدين خسرواني 21 ساله ديپلم شنبه 30 خرداد بازداشت و به اوين منتقل شده
3- امير محمد يعقوبي پور 29 ساله ديپلم جوشكاري شنبه 30 خرداد بازداشت و به اوين منتقل شده
4- وحيد رضا كوثري 19 ساله ديپلم دوشنبه 1 تير در ونك بازداشت شده و به اوين منتقل شده
5- سيد معين ميري 27 ساله دانشجوي جغرافي چهارشنبه 27 خرداد در هفت تير بازداشت و به اوين منتقل شده
6- كامران دماوندي 28 ساله ديپلم 26 خرداد در ونك بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص
7- عليرضا ابراهيمي 22 ساله فوق ديپلم هنر پنجشنبه 18 تير در امير آباد بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص
8- پيام عمراني 24 ساله ليسانس هنرهاي تجسمي پنجشنبه 18 تير در انقلاب بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص
9- سينا بهمني 21 ساله ديپلم فني چهارشنبه 27 خرداد در جنت آباد بازداشت و به اوين منتقل شده
10- آريا اكبري 22 ساله فوق ديپلم كامپيوتر شنبه 30 خرداد در رودكي بازداشت وبعد از انتقال به آگاهي شاپور به اوين منتقل شده
11- محمود همت 26 ساله ليسانس مديريت بيمه پنجشنبه 18 تير در جمالزاده بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص
12- ليلا محمدي 25 ساله ديپلم طراحي صنعتي پنجشنبه 18 تير در انقلاب بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص
13- حامد سياوشي 23 ساله دانشجوي طراحي صنعتي پنجشنبه 18 تير در جمالزاده بازداشت و به اوين منتقل شده
14- ماهان خشنودي 22 ساله ديپلم چهارشنبه 3 تير در بهارستان بازداشت و به اوين منتقل شده
15- ابراهيم نوري 26 ساله فوق ديپلم عمران پنجشنبه 18 تير در خيابان 16 آذر بازداشت و به اوين منتقل شده
16- علي بابايي 25 ساله ديپلم شنبه 30 خرداد در نواب بازداشت و به اوين منتقل شده
17- محمد مهدي تاج بخش 25 ساله ليسانس محيط زيست چهارشنبه 3 تير در بهارستان بازداشت و به اوين منتقل شده
18- مهرداد طالبي 27 ساله ليسانس فيزيك پنجشنبه 18 تير در امير آباد بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص
19- صادق هادي پور 20 ساله ديپلم شنبه 30 خرداد در آزادي بازداشت و به اوين منتقل شده
20- حسن الياسي 22 ساله دانشجوي رياضي 30 خرداد در يادگار امام بازداشت و به اوين منتقل شده
21- امير سربنداني 28 ساله فوق ديپلم حسابداري يكشنبه 31 خرداد در ولي عصر بازداشت و بعد از انتقال به آگاهي شاپور به اوين منتقل شده
22- شهاب خسروي 25 ساله ديپلم پنجشنبه 18 تير در انقلاب بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص


فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، نسبت به جان دستگیر شدگان شدیدا ابراز نگرانی می کند و از دبیر کل وکمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواهان ارسال هیئت تحقیق برای بررسی وضعیت زندانیان سیاسی در ایران است.

23 تیر 1388 برابر با 14 ژولای 2009

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
سازمان دیدبان حقوق بشر

اسامی 13 نفری که امروز در زاهدان اعدام شدند

رژیم جنایت پیشه جمهوری اسلامی صبح امروز 13 تن دیگر را در زندان زاهدان بدار آویخت. اسامی اعدام شدگان بدین شرح است:

1- منوچهر شه‌بخش فرزند اكبر
2- محمدحسن شاهوزهي فرزند شي محمد
3- فائزه عبدالرزاق رشيدي فرزند حسن
4- يعقوب گمشادزهي فرزند الك
5- عبدالواسط شيهكي فرزند قائم
6- ادريس نوتي زهي فرزند ابراهيم
7- عبدالقياس ديدن نارويي فرزند جمعه‌خان
8- عبدالصبور رخشاني فرزند عبدالغفور
9- اسدالله وفايي فرزند جان محمد
10- عبدالخالق ميربلوچ‌زهي فرزند هيبت
11- طارق آباديان فرزند دادمحمد
12- يحيي ريگي فرزند عبدالواحد
13- خليل احمد ريگي خالص فرزند عبداللطيف

بی خبری از وضعیت یک فعال سابق دانشجویی

فعالان حقوق بشر در ایران

در هفته گذشته اداره اطلاعات کرج برخی از فعالان فعلی و سابق این شهرستان و شهرستان های تابعه را با یورش به منازلشان دستگیر کرد که بخشی از آنان تا کنون آزاد شده اند اما در مورد چند تن از انان کماکان هیچ اطلاعی در دست نیست.

علی رضا باقری دانشجوی اخراجی سال 79 دانشگاه ابهر، منجمله دستگیر شدگان یورش نیروهای امنیتی در منزل مسکونی خود در گوهردشت (رجایی شهر) کرج است.

علیرغم مراجعات و پیگیریهای متعدد خانواده باقری از نهادهای امنیتی و قضایی تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت این فعال سابق دانشجویی حاصل نشده است و عدم پاسخگویی نهادهای قضایی در این رابطه موجب نگرانی روزافزون خانواده از سرنوشت فرزند خود شده است.

پیکر صدها تن از کشته شدگان در سردخانه ای در تهران

سایت نوروز در تهران: پیکر پاک صدها شهید اعتراضات مردمی یک ماه اخیر در سردخانه ای در جنوب غربی تهران نگهداری می شود. در حالی که بسیاری از خانواده های زندانیان در بند همچنان نگران عزیزانشان از این نهاد به آن سازمان و از این زندان به آن دادگاه سرگردان و حیران بازی داده می شوند و هیچ مقام مسئول و غیر مسئولی در کشور حاضر به پاسخگویی به این خانواده های نگران نیست، برخی از خانواده ها را به محل نامعلومی دعوت می کنند و بعد از توجیه و تهدید آنها به آسیب دیدن دیگر اعضای خانواده و همچنین گرفتن تعهد مبنی بر عدم اطلاع رسانی در مورد مرگ فرزندانشان و امضاء اوراقی با این مضمون که تائید می کنند عزیزانشان بر اثر تصادف و یا دیگر حوادث طبیعی جان سپرده اند جنازه های آنها را تحویل خانواده های داغدار می دهند. به نقل از یکی از این خانواده ها که نخواست نامش فاش شود، وی را به سردخانه ای در جنوب غربی تهران که مخصوص نگهداری میوه و محصولات لبنی بوده است برده اند و آلبومی در اختیارش گذاشته اند که تصویر صدها کشته در آن بوده است تا جنازه فرزندش را از بین آنها شناسایی کند. به گفته وی دیدن تصاویر کشته سدها نزدیک به نیم ساعت به طول انجامیده است. وی افزود در زمان خروج از این سردخانه پیکر صدها شهید را دیده است که در آنجا روی هم گذاشته شده بودند. این مادر داغدار می گوید با آنکه جنازه فرزندم را پیدا نکردم اما با دیدن آنهمه جنازه که رو هم دپو شده بود از هوش رفته ام و وقتی به هوش آمدم که در بیرون سردخانه و در ماشین بوده ام.