۱۳۸۸ خرداد ۱, جمعه

چگونه مسیح را بقلبم دعوت کنم؟

آیا به دنبال پاسخ به سوالاتی درباره حیات که ذهنمان را بسختی به خود مشغول کرده است هستید؟چند لحظه دیگر شما می توانید بخشش الهی و رابطه شخصی با خدا، آرامش و آزادی از گناه، حکمت و نقشه پدر آسمانی برای زندگی شما را دریافت کنیدچه قدمهایی برای پاسخ به این سوالات حیاتی می بایست برداشت؟قدم اول: درک این حقیقت که اراده خدا برای شما این است که حیات جاودانی داشته باشید و آن را زیاده حاصل کنیدکار دزد این است که بدزدد ، بکشد و نابود کند، اما من آمده ام تا به شما حسات واقعی را به فراوانی عطا نمایم یوحنا 10: 10زیرا خدا بقدری مردم جهان را دوست دارد که یگانه فرزند خود را فرستاده است تا هر که به او ایمان آورد هلاک نشود بلکه زندگی جاوید یابد : یوحنا 3: 16البته ناگفته نماند.عیسی مسیح از لحاظ روحانی فرزند خدا می باشد نه از لحاظ جسمانی
خدا می خواهد با شما رابطه دوستانه و شخصی و نزدیک برقرار کند. چه هدیه شگفت انگیزی خدا برای ما تهیه دیده استقدم دوم: این حقیق را درک کنید که شما از خدا جدا شده اید و میان شما و خدا فاصله بسیار بزرگی وجود داردبین خدا و انسان خلاء عظیمی وجود دارد. او طریقی مهیا کرده است تا ما حیات بیابییم ولی در طی طول تاریخ انسان با تصمیمهای خودخواهانه خود از خداوند نااطاعطی کرده است. و این تصمیمات باعث شده تا این خلاء همچنان باقی بماندکلام خدا به ما نشان می دهد که نتیجه گناه مرگ استراههایی هستند که بنظر انسان راست می آیند اما عاقبت به مرگ منتهی می شوند : امثال 14: 12اما گناهان شما باعث شده او با شما قطع رابطه کند و دعاهای شما را جواب ندهد : اشعیا 59: 2پولس رسول در رومیان 3: 23 می فرماید: زیرا همه گناه کرده اند و هیچکس به آن کمال مطلوب و پر جلالی که خدا انتظار دارد، نرسیده استو در رومیان 6: 23 می خوانیم: زیرا هر که گناه کند، تنها دستمزدی که خواهد یافت ، مرگ است، اما هر که به خداوند ما عیسی مسیح ایمان آورد پاداش او از خدا زندگی جاوید استهر انسانی با این توانایی و احتیاج، داشتن رابطه نزدیک با خدا خلق شده استدر زندگی روزمره خود میبینیم که افراد معروف ، ثروتمند و ... افرادی که بنظر می رسند بهترینهای دنیا را دارند، در تلاش پر کردن این خلا زندگی با چیزهای گوناگون می باشند. حتی سعی در انجام کارهای خیر خواهانه می کنند و دنبال اخلاقیات و حتی مذهب می گردند ولی همچنان آن خلائی را که عیسی مسیح قادر به پر ساختن آن می باشد، باقی می باشدقدم سوم: قبول کنیم که خدا تنها یک راه برای ما مهیا کرده است تا از گناه و این جدایی که بین انسان و خدا برقرار است ما را آزاد سازدعیسی مسیح پسر خدا تنها راه بطرف خداست. تنها او قادر است که ما را با خدا مصالحه بدهد. انسان نوعی به دنبال راههای دیگر کثل پرستش خدایان دیگر می باشد اما عیسی مسیح تنخا شخصی است که برای گناهان انسان بر روی صلیب جان خود را داد و مظفرانه از مرگ قیام کرد. او جریمه گناهان ما را داد و پلس ساخت تا این خلائی که بین انسان و خدا وجود داشت برداشته شودکتاب مقدس توضیح می دهد: اما ببینید خدا چقدر ما را دوست داشت که با وجود اینکه گناهکار بودیم، مسیح را فرستاد تا در راه ما فدا شود : رومیان 5: 8مسیح نیز زحمت دید. او خود از هر گناهی مبرا بود. اما یک بار جان خود را در راه ما گناهکاران فدا کرد تا ما را بحظور خدا بیاورد. زمانی که بدن مسیح در قبر گذاشته شد، روح او زنده ماند : اول پطرس 3: 18تنها یک راه مهیا گشته است (اول تیموتاوس2: 5و 6)خدا واحد است و میان خدا و مردم، انسان وجود دارد به نام عیسی مسیح که جان خود را فدای تمام بشریت کرد تا با این کار، خدا و انسان را با یکدیگر آشتی دهدو در یوحنا 14: 6 می خوانیم: عیسی به او فرمود: راه منم و زندگی منم. هیچ کس نمی تواند به خدا برسد مگر بویسله منبله عیسی مسیح جریمه سنگین گناهان بشر را با مرگ خود بر روی صلیب و ریختن خون خود داد . او مرد و از میان مردگان برخاست تا عدالت را برای ما به ارمغان بیاورد و ما را با خدا آشتی دهدقدم چهارم: شما نیز می توانید این رابطه گمشده خود را با خدا بازیابید و زندگی خود را از تباهی نجات دهید. تنها می بایست به عیسی اعتماد کنیداین اعتماد با این درخواست شروع می شود که از او بخواهید تا گناهانتان را از شما دور کرده و از او دعوت کنید تا وارد قلبتان بشودکلام خدا بسیار واضح است: اکنون در مقابل در ایستاده، در را میکوبم. هر که صدای مرا بشنود و در را بگشاید، داخل شده، با او دوستی دائمی برقرار خواهم کرد و او نیز با منمکاشفه 3: 20همچنین کتاب مقدس می فرماید: در واقع اگر انسان با زبان خود نزد دیگران اقرار کندکه عیسی مسیح خداوند اوست و در قلب خود نیز ایمان داشته باشد که خدا او را پس از مرگ زنده کرد، نجات خواهد یافت: رومیان 9: 10قدم پنجم: دعا کنید تا عیسی مسیح وارد قلبهایتان بشوددر این لحظه می توانید مهمترین دعای زندگی خود را انجام دهیدعیسی میسح عزیز، ایمان دارم که تو پسر خدا هستی. ایمانن دارم که 2000 سال پیش به زمین آمدی . ایمان دارم که بر روی صلیب مردی و خون خود را برای گناهان من ریختی تا نجات یابم. ایمان دارم که از میان مردگان برخواستی و به آسمان صعود نمودی. ایمان دارم که دوبارع بر روی زمین برخواهی گشت. عیسی عزیز، من گناهکار هستم. گناهان مرا ببخش و مرا با خون پاک خود بشور و به قلبم وارد شو. روحم را هماکنون نجات بده. زندگی خود را به تو می دهم. تو را بعنوان نجات دهنده خود می پذیرم. من تابد ازان تو هستم و تا به آخر تو را خدمت خواهم کرد. از هم اکنون متعلق به تو هستم. دیگر به این جهان و دشمن روح خود یعنی شیطان تعلق ندارم، متعلق به تو هستم و دوباره متولد شدده ام. آمینبا این دعا و اعتراف گناهان خود و دعوت مسیح به قلب خود، خداوند گناهان شما را آمرزیده و شما را فرزند خود ساخته است، کتاب مقدس این اعتما را به شما می دهد: اما او به تمام کسانی که به او ایمان آوردند، این حق را داد که فرزندان خدا گردند، بلی فقط کافی بود به او ایمان آورند تا نجات یابندیوحنا 1: 12

آیا واقعاً می‌توان عوض شد؟/۲

در شماره گذشته‌، در مورد این موضوع بحث کردیم که آیا اساساً امیدی برای تغییر وجود دارد یا نه‌. گفتیم که عوض شدن در جهت مثبت‌، کاری است بس دشوار. انسان به نیرویی مافوق خود نیاز دارد تا تغییر کند. این نیرو در قدرت قیام عیسای مسیح نهفته است‌. مسیح و قدرت قیامش انسان را از اسارت گذشته‌اش آزاد می‌سازد؛ او را آزاد می‌سازد از متهم ساختن خود، از تلاش برای تبرئه خود، و از هراسِ انتقادات دیگران‌؛ او آزاد خواهد بود برای رویارویی با آیندۀ خود. در این شماره‌، در این زمینه بحث خواهیم کرد که در تغییر انسان‌، خدا چه سهمی دارد و ما چه سهمی‌سهم خدا در تغییر ماپولس رسول در فیلیپیان ۱:‏۶ چنین می‌فرماید:‌ «اطمینان دارم خدا که این عمل نیکو را در شما آغاز نمود، به شما یاری خواهد کرد که در فیض او رشد کنید تا به‌هنگام بازگشت عیسی مسیح‌، کار او در شما تکمیل شده باشد» (ترجمه تفسیری‌از این آیه درک می‌کنیم که خواست خدا این است که ما در فیض او "رشد کنیم‌". "رشد" کاری است تدریجی‌؛ هیچ جانداری یک شبه به مرحلۀ نهایی رشد خود نمی‌رسد. رشد یک فرایند است‌؛ عملی است تدریجی و پیشرونده‌. او می‌خواهد که ما مراحل رشد را طی کنیم تا در نهایت‌، به‌هنگام بازگشت عیسی مسیح‌، تکمیل شده و به کمال رسیده باشیم‌. و در این راستا، طبق این آیه‌، خدا خودش کمک لازم را در اختیار ما قرار می‌دهد. خدا کار خود را در ما شروع می‌کند و آن را به‌کمال خواهد رساند؛ کار خدا عیب و ایراد ندارد؛ خدا کارش را انجام می‌دهد و تمام می‌کندمسیحی کامل نیست‌، اما به‌سوی کمال پیش می‌رود. این کاری است تدریجی‌؛ باید حوصله به‌خرج داد؛ باید طاقت آورد. آغاز تغییر و ادامۀ آن در زندگی روحانی فرد، مانند نهالی است که کاشته می‌شود؛ نهال باید رشد و نمو کند، تبدیل به درخت شود، و شاخ و برگ بیاورد؛ فقط در چنین حالتی است که می‌تواند میوه و ثمر بیاورد. نهال پیش از طی تمامی این مراحل‌، قادر به میوه آوردن و ثمردهی نمی‌باشد. وقتی درخت به مرحله ثمردهی رسید، می‌فهمیم که به مراحل پیشرفته از رشد و نمو خود رسیده است‌. در زندگی روحانی ما نیز چنین است‌. از کجا پی می‌بریم که رشد کرده‌ایم و عوض شده‌ایم‌؟ از میوه و ثمره‌ای که به‌بار می‌آوریم‌. پولس رسول در غلاطیان ۵:‏۲۲ میوه و ثمره روح‌القدس را در زندگی ما چنین بر می‌شمارد:‌ محبت‌، شادی‌، آرامش‌، بردباری‌، مهربانی‌، نیکوکاری‌، وفاداری‌، فروتنی‌، و خویشتنداری‌کمکی که خدا به فرد مسیحی می‌کند، از طریق روح‌القدس است‌. روح‌القدس در زندگی مسیحی میوه‌ای را به‌بار می‌آورد که در غلاطیان ۵:‏۲۲ آمده است‌. این میوه یا میوه‌ها را هم خودمان می‌توانیم مشاهده کنیم‌، هم دیگران‌؛ هم خودمان متوجه تغییر شخصیتمان می‌گردیم‌، هم دیگران‌ما باید به‌سوی کمال حرکت کنیم‌. اما حرکت در مسیر کمال با "کمال‌پرستی" تفاوت دارد. کمال‌پرست کسی است که اصرار دارد و می‌کوشد همه کارهایش در زمان حال کامل و بی‌نقص باشد، و اگر ببیند که نمی‌تواند کاری کامل و بی‌نقص انجام دهد، اصلاً دست به انجام کاری نمی‌زند. اما فرد مسیحی که در مسیر کمال گام برمی‌دارد، از ضعف‌های کنونی خود هراس ندارد؛ او می‌داند که تغییر و رشد، امری است تدریجی و پیشرونده‌. می‌داند که اگر امروز روزی سه بار عصبانی می‌شود، نسبت به پارسال که روزی ده بار عصبانی می‌شد، رشد کرده است‌؛ می‌داند که به "کمک خدا و روح مقدسش‌" سال آینده‌، بر عصبانیت و غیظ خود کاملاً مسلط خواهد شدخدا حاضر است که ما را در مسیر رشد و تغییر به جلو سوق دهد. او کار خود را به کمال خواهد رساند. این کاری است که او برای تغییر ما انجام می‌دهد؛ این سهم او است‌. اما ما نیز باید قدمی برداریم‌؛ ما نیز باید سهم خود را انجام دهیم‌سهم ما در تغییر خویشتن‌این مثل فارسی در اینجا چقدر مناسبت دارد که می‌گوید:‌ "از تو حرکت‌، از خدا برکت‌!" خدا سهمی در ایجاد تغییر در ما دارد، ما نیز سهم خودمان را داریم‌. پولس رسول در همان رساله به فیلیپیان می‌فرماید:‌ «پس ای عزیزانِ من‌، ... نجات خود را به ترس و لرز به‌عمل آورید» (فیلیپیان ۲:‏۱۲). سهم ما این است که «نجات خود را به‌عمل آوریم‌.» اما چگونه‌؟ برای «به‌عمل آوردن نجات خود» نیاز به تمرین و ورزش روحانی داریم‌. در اینجا به چند مورد از این ورزش‌های روحانی اشاره می‌کنیم‌مطالعۀ دقیق و کامل کتاب‌مقدس‌کتاب‌مقدس غذای روح ما است‌. با مطالعۀ دقیق و مناسب کلام خدا است که ما می‌توانیم در مسیر تغییر و دگرگونی گام بر داریم‌. پولس رسول می‌فرماید:‌ «ایمان از شنیدن است و شنیدن از کلام خدا» (رومیان ۱۰:‏۱۷). امروز که کلام خدا به‌صورت چاپ‌شده در اختیار ما است‌، ما می‌توانیم بگوییم که «ایمان از خواندن است و خواندن از کلام خدا.» مطالعۀ دقیق و کامل و دائمی کلام خدا، تفکر و تعمق بر روی آن‌، و اطاعت از آن‌، قادر است زندگی ما را دگرگون سازدمی‌گویند روزی یک اروپایی به آفریقا می‌رود و سیاه‌پوستی را می‌بیند که دارد کتاب‌مقدس می‌خواند. به او گفت‌:‌ "کتاب‌مقدس دیگر کهنه شده‌؛ عصر، عصر فضا است‌. اینها را ول کن‌!" مرد بومی نگاهی به او کرد و با لبخند گفت‌:‌ "اگر این کتاب را نخوانده بودم و به آن ایمان نمی‌آوردم‌، الان تو را خورده بودم‌!" کلام خدا قدرت دارد که ما را تغییر دهدتسلیم به روح‌القدس‌مسیح ما را تنها وا نگذارده‌. او روح خود را فرستاد تا در ما ساکن شود. در دعا باید در قلب خود را بگشاییم تا روح‌القدس داخل شده در آن ساکن شود. فقط در این صورت است که می‌توانیم حضور خدا را در زندگی خود احساس کنیم‌. ما باید تمامیت وجود خود را در دعا به روح‌القدس تسلیم کنیم و اجازه دهیم که او عنان زندگی ما را به دست بگیرد. فراموش نکنیم که پولس فرمود:‌ «همۀ کسانی که از روح خدا هدایت می‌شوند، ایشان پسران خدایند» (رومیان ۸:‏۱۴)آموختن در مکتب مشکلات‌زندگی سراسر فراز و نشیب است‌. مشکلات‌، سختیها، درد و رنج‌، در زندگی همه ما هست‌. اما اگر در مسیر ارادۀ خدا پیش برویم‌، اگر عنان زندگی‌مان در دست روح‌القدس باشد، می‌توانیم مطمئن باشیم که هر سختی و درد و رنج و مشکلی‌، برای خیریت ما در کار خواهد بود (رومیان ۸:‏۲۹). اما علاوه بر این‌، خدا بسیاری از درسها را از طریق مشکلات به ما می‌آموزد. در بسیاری از موارد، تنها راه تغییر و دگرگونی‌، عبور از مراحل دشوار و دردناک زندگی است‌پولس چقدر زیبا می‌فرماید که «اما نه تنها از این بابت شادیم‌، بلکه وقتی با مشکلات زندگی و سختی‌های روزگار نیز روبرو می‌شویم‌، باز خوشحال هستیم زیرا می‌دانیم این سختی‌ها به خیر و صلاح ما هستند، چون به ما می‌آموزند که صبر و تحمل داشتـه باشیم‌. صبر و تحمل نیز باعث رشد و استحکام شخصیت ما می‌شود و به ما یاری می‌کند تا ایمانمان به خدا روزبه‌روز قوی‌تر گردد. چنین ایمانی سرانجام امید ما را نیز نیرومند و پایدار می‌سازد، تا بتوانیم در برابر هر مشکلی بایستیم و اطمینان داشته باشیم که هر پیش آمدی به خیر و صلاح ما است‌، زیرا می‌دانیم که خدا چقدر نسبت به ما مهربان است‌...» (رومیان ۵:‏۳-‏۵، تفسیری‌). باید که از سختیها درس بیاموزیم‌مهار کردنِ افکارطرز فکر ما احساس ما را نسبت به امور زندگی و افراد شکل می‌دهد، و احساس ما نیز تعیین‌کنندۀ رفتار و عمل ما است‌. ما باید فکر و نگرش خود را عوض کنیم تا شخصیتمان دگرگون شود. این کاری است که خودمان باید بکنیم‌. فکرمان را پاک و مثبت نگاه داریم‌؛ آن را تبدیل به زباله‌دانی نکنیم‌! توبه در واقع به معنی تغییر فکر و دیدگاه فرد است نسبت به زندگی‌. باز پولس چه زیبا می‌فرماید که «برادران عزیز، در خاتمه بگذارید این را نیز بگویم‌:‌ فکرتان را بر روی هر چه راست و خوب و درست است‌، ثابت نگاه دارید. در باره چیزهایی فکر کنید که پاک و زیبا است‌. در صفات خوب و پسندیدۀ دیگران تأمل کنید. در باره چیزهایی فکر کنید که می‌توانید برای آنها شکر کنید و به وجود آنها خوش باشید» (فیلیپیان ۴:‏۸، تفسیری‌و در نهایت‌، شریف‌ترین چیزی که می‌توانیم در بارۀ آن به تفکر، تأمل، تعمق و مدیتِیشن (meditation) بپردازیم، کلام خدا است‌باشد که با به‌کار بردن این توصیه‌ها، شخصیت خود را روزبه‌روز بیشتر به‌شباهت مسیح در آوریم و دگرگون شویم‌. آمین‌

آیا واقعاً می‌توان عوض شد؟

آیا امیدی به‌عوض شدن هست‌؟آیا به‌راستی امید هست که انسان عوض شود؟ آیا من به‌عنوان یک مسیحی می‌توانم روزی به درجه‌ای از تغییر برسم که بدانم مطابق کتاب‌مقدس زندگی می‌کنم و خدا از من راضی است‌؟ ما چه بخواهیم و چه نخواهیم‌، در حال عوض شدن هستیم‌. اما در مسیحیت‌، مهم آن است که این تغییر در جهت مثبت باشد، چرا که تغییر در جهت منفی بسیار ساده است‌. ما خیلی ساده می‌توانیم به رفتارهای پست‌تر و حالت‌های روحی منفی‌تر کشانده شویم‌. اما حرکت به‌سوی رفتارها و حالات مثبت بسیار دشوار است‌در اینجاست که بسیاری از ایمانداران می‌گویند: «من خیلی سعی کردم عوض بشم‌، اما نشد. خیلی سعی کردم که عصبانی نشم یا غیبت نکنم‌، یا حرص نخورم‌؛ اما نمیشه‌. من همینم‌
!عوض نمیشم‌قدرت دینامیت در قیام مسیح‌این قبیل افراد درست می‌گویند؛ عوض شدن در جهت مثبت کاری است بس دشوار. کمتر کسی هست که توش و توان ایجاد تغییر مثبت را در خود داشته باشد. واقعیت این است که آدمی به نیرویی بیرون از خود نیاز دارد که او را تغییر دهد. پولس رسول از این توش و توان‌، از این نیرو و قدرت سخن می‌گوید زمانی که در افسسیان ۱:‏۱۶-‏۲۰ می‌فرماید: «باز نمی‌ایستم از یاد آوردن شما در دعاهای خود... تا چشمان دل شما روشن گشته‌، بدانید... چه مقدار است عظمت بی‌نهایت قوت او نسبت به ما مؤمنین‌... (قوتی‌) که در مسیح عمل کرد چون او را از مردگان برخیزانید...» این نیرویی که از بیرون باید به ما برسد، نیرویی است از جانب خدا. پولس برای اینکه در مورد این نیرو توضیح داده باشد، می‌فرماید که این همان نیرویی است که خدا به‌کار انداخت تا عیسی را پس از مرگش زنده سازد. بلی‌، این قدرت قیام عیسای مسیح است که می‌تواند ما را دگرگون نمایددر عهدجدید ۵۷ بار کلمه "قدرت‌" به‌کار رفته است‌. لفظ یونانی آن dunamis است‌؛ کلمه دینامیت هم از همین واژه اخذ شده است‌. قدرت خدا چون دینامیتی است که می‌تواند صخره‌های سخت و خارای شخصیت ما را منفجر و تغییر شکل دهد. انجیل با قدرت مسیح همراه و عجین است‌. مسیحیت بدون قدرتِ قیامِ مسیح مذهبی عادی خواهد بود. مسیحیت یعنی عمل کردنِ قدرتِ قیام برای ایجاد دگرگونی‌، دگرگونی دائمی برای شبیه شدن به مسیح‌، چه در رنجها و صلیبش‌، چه در قیام و جلالش‌نبودِ همین قدرت است که باعث می‌شود عده‌ای از ایمانداران بعد از مدتی‌، احساس خستگی و کسالت روحی کنند؛ احساس کنند که کلیسا و کتاب‌مقدس و روحانیات دیگر کششی برایشان ندارد. اگر قدرت قیام مسیح را دائماً تجربه کنیم‌، هر واقعه‌ای در زندگی عادی و روزمره‌مان پیامی خواهد بود از عالم بالا؛ آنگاه چون موسی حضور خدا را در "بوته‌های‌" زندگی‌مان خواهیم یافت‌سه تغییر مهم‌قدرت قیام مسیح سه تغییر مهم در زندگی ما می‌تواند ایجاد کند. نخست‌، می‌تواند ما را از اسارتِ گذشته رها سازد؛ دوم‌، می‌تواند در مشکلات هرروزه‌مان ما را یاری بخشد؛ سوم‌، می‌تواند شخصیت ما را دگرگون سازد و ما را به شباهت مسیح درآوردآزادی از اسارتِ گذشته‌بعضی از انسانها اسیر گذشته‌شان هستند. آن زندگی که کانونش در گذشته باشد، غیر قابل تحمل است‌. پشیمانی و افسوس خوردن برای گذشته‌، عذاب وجدان دائمی از خطاهای گذشته‌، رنج بردن از اشتباهاتی که در گذشته مرتکب شده‌ایم یا شکست‌هایی که داشته‌ایم و در اثر آنها مسیر زندگی‌مان تغییر کرده است‌، خاطرۀ خوشی‌ها یا رنج‌های گذشته‌، یادآوری خطاها و بدی‌هایی که دیگران در حق ما کرده‌اند و تهمت‌هایی که زده‌اند، و صدها خاطره دیگر از این دست‌، گاه چنان بر دوش ما سنگینی می‌کنند که زمان حال را برایمان تلخ و آینده را تار می‌سازندقدرت قیام مسیح می‌تواند ما را در این زمینه تغییر دهد. مسیح دقیقاً برای همین آمد؛ او آمد تا ما را از گذشته‌مان آزاد سازد. پولس رسول در کولسیان ۲:‏۱۴ در همین مورد می‌فرماید: «او سند محکومیت ما را همراه با تمام مقرراتی که علیه ما بود، لغو کرد و آن را به صلیب خود میخکوب نموده‌، از بین برد.» توجه بفرمایید که در این آیه‌، پولس با به‌کار بردنِ سه کلمه نشان می‌دهد که مسیح چه کاری انجام داده تا ما را از گذشته‌مان آزاد سازد. می‌فرماید که او سند محکومیت ما را "لغو کرد"، آن را به صلیب خود "میخکوب نمود"، و آن را "از بین برد." زمان فعلِ "از بین بردن" در یونانی‌، حالتی دائمی را بازگو می‌کند. مسیح یکبار برای همیشه "نامۀ اعمال‌" ما را که‌علیه ما بود، "از بین برد." اگر او چنین کرد، آیا درست است که ما باردیگر این "نامۀ اعمال‌" را به‌یاد بیاوریم و از آن رنج ببریم‌؟در میکاه ۷:‏۱۹ چنین آمده‌: «تو جمیع گناهان ایشان را به عمق‌های دریا خواهی انداخت‌.» خدا گذشتۀ ما را با خطاها و اشتباهات و شکست‌هایمان‌، به قعر دریا افکنده است و نوشته‌ای هم بر ساحل آن نصب کرده به این مضمون‌: «ماهیگیری در این محل ممنوع‌!» او گذشته ما را به قعر دریا فرستاده و نمی‌خواهد که ما با قلاب ماهیگیری‌، آن را بیرون بکشیم‌پولس رسول نیز در فیلیپیان ۳:‏۱۳ می‌فرماید: «ای برادران‌، گمان نمی‌برم که من به‌دست آورده‌ام‌. لیکن یک چیز می‌کنم که آنچه در عقب است فراموش کرده‌، و به‌سوی آنچه در پیش است‌، خویشتن را (می‌کشم‌).» پولس رسول می‌کوشید گذشته را به‌خاطر هدفی که مد نظر داشت‌، فراموش کند. او هدفی داشت‌. هدف او این بود: «تا او را و قوت قیامت وی را و شراکت در رنجهای وی را بشناسم و با موت او مشابه گردم‌، مگر به‌هروجه به قیامتِ از مردگان برسم‌» (فیلیپیان ۳:‏۱۰ و ۱۱). هدف پولس این بود به شباهت مسیح در آید، چه در رنج‌ها و مرگش‌، چه در قیام و جلالش‌، تا بتواند به قیامت مردگان برسد. ما نیز اگر هدفی چنین والا در زندگی خود داشته باشیم‌، خواهیم توانست همچون پولس گذشته را فراموش کنیم و برای رسیدن به هدف‌، خود را به جلو بکشیم‌. اگر چنین کنیم‌، مهار زندگی در دست ما خواهد بود، نه مهار ما در دست زندگی‌هر گاه که مسیح چنین تغییری در ما ایجاد کند، به‌واقع آزاد خواهیم بود، چون می‌دانیم که "بخشیده شده‌ایم‌." آزاد خواهیم بود از گذشته برای زندگی در حال‌؛ آزاد خواهیم بود از متهم ساختنِ خویش یا تلاش برای تبرئۀ خود؛ آزاد خواهیم بود از واهمۀ انتقاد و نظر دیگران‌؛ آزاد خواهیم بود برای رویارویی با آینده‌یاری در مشکلات روزمره‌مان‌تنها مردگان فارغ از مشکلات‌اند. هر ایمانداری و هر کلیسایی به‌نوعی با مشکلاتی دست‌به‌گریبان است‌. بحث بر سر این نیست که چگونه دچار مشکل نشویم‌، بلکه بر سر اینست که چگونه با مشکلات مواجه شویم‌بعضی از مسیحیانْ نادانسته اما با خلوص نیت به دیگران وعده می‌دهند که مسیح ما را از همه مشکلاتمان رهایی می‌دهد. واقعیت این است که مسیحیت خودْ مشکلی بر مشکلات ما می‌افزایدعیسی سوار بر امواج دریا به‌سوی کشتی شاگردان می‌رفت‌، کشتی که دچار طوفان و امواج بود. در چنین اضطرابی‌، شاگردان او را دیدند. در بحبوحۀ همان امواج‌، عیسی پطرس را فرمود تا «پا بر امواج خروشان بگذارد» و به‌سوی او برود. در لحظاتی که پطرس به‌سوی او گام برمی‌داشت‌، عیسی امواج را آرام نگردانید. پطرس می‌بایست "از میان‌" امواج به‌طرف مسیح برود«کیست که ما را از محبت مسیح جدا سازد؟ آیا مصیبت‌، یا دلتنگی‌، یا جفا، یا قحط‌، یا عریانی‌، یا خطر یا شمشیر؟» (رومیان ۸:‏۳۵). این گفته پر مغز پولس حاکی از آن است که مشکلات به‌یقین بر سر راه مؤمنین قرار خواهند گرفت‌. اما هیچ یک از آنها این قدرت را ندارند که ایماندار را از محبت مسیح جدا سازند، از محبتی که مسیح نسبت به او دارد. اگر در مشکلی هستیم‌، مسیح آنجا حاضر است‌، ما را دوست دارد، و می‌خواهد که دست ما را بگیرد. به‌گفته پولس‌: «در همه این امور، از حد زیاده نصرت یافته‌ایم به‌وسیله او که ما را محبت نمود» (آیه ۳۷
قدرت قیام مسیح می‌تواند نگرش ما را نسبت به مشکلات تغییر دهد و این چنین‌، ما را بر مشکلات پیروز سازد. با اعتماد به قدرت مسیح‌، خواهیم دید که مشکلات دیگر باری غیرقابل‌حمل بر دوشمان نیستند، بلکه فرصتی هستند برای چشیدنِ بیشتر محبت مسیح‌، و نزدیکتر شدن به او. مشکلات تبدیل به فرصتی می‌شوند برای شریک شدن در رنج‌های مسیح و حتی مرگ او. اگر اجازه دهیم او این چنین ما را تغییر دهد، مشکلات چندان مشکل و دشوار نخواهند بودتغییرِ شخصیت‌مان‌و سرانجام‌، قدرت قیام مسیح می‌تواند شخصیت ما را تغییر دهد. پولس می‌فرماید: «اگر کسی در مسیح باشد، خلقت تازه‌ای است‌» (دوم قرنتیان ۵:‏۱۷). کسی که با مسیح متحد شده است‌، گویی آفریده و مخلوق جدیدی است‌. اما این آفریدۀ جدید باید روزبه‌روز رشد کند و در مسیر تغییر دائمی گام بردارد. شخصیت ما به‌یکباره تغییر نمی‌یابد. عادت‌های سالیان طولانی و عوامل وراثتی چیزی نیست که به این سادگی تغییر یابدتسلیم و اطاعت لازم است تا روح‌القدس کار خود را انجام دهد. اما آنچه که از نظر انسان و علم او غیرممکن است‌، در حضور خدا ممکن می‌باشد. باید که به روح‌القدس تسلیم شویم تا او این تغییر را در ما به‌وجود آوردبسیاری از اشکالات رفتاری ما ریشه یا در گذشته‌مان دارند یا در مشکلاتی که اکنون با آنها دست‌به‌گریبانیم‌. رنج‌ها و حق‌کشی‌هایی که در گذشته متحمل شده‌ایم و خشم و طغیانی که اینها در ما به‌وجود آورده‌اند، و نیز فشارهایی که مشکلات فعلی بر فکر و روح ما وارد می‌سازند، همگی می‌توانند رفتارهایی را چه به‌صورت عادت و چه به‌صورت واکنشی آنی باعث شوند. وقتی آنها حل شد، این‌ها نیز برطرف می‌گردندمی‌بینیم که به چه تغییر عمیقی نیاز داریم‌. چقدر مهم است که هم گذشته‌مان و هم زمان حال‌مان را به مسیح بسپاریم تا او وجود ما را از عمق تغییر دهد. کاش که همه ما امروز تصمیم بگیریم که در این مسیر گام برداریم بقیه در قسمت دوم

افکا ر ما تبد یل به کلام ما می شود

هر چه بیشتر زندگی می کنم ارتباط عمیق بین افکار و کلاممان بیشتر برایم آشکار میشودکلام نتیجه مستقیم فکر است. یک ذهن منفی باف کلمات منفی تولید میکند و در نهایت یک زندگی منفی می سازد. همه
ما تمایل به منفی بافی داریم اما مجبور نیستیم به این تمایل تن در دهیم. برای اینکه اسیراین منفی بافی ها نباشیمنیازمند تشخیص افکار و کلمات حیات بخش از افکار و کلمات غیر حیات بخش هستیمفلسفه زندگی من برای مدتهای طولانی این بود که اگر انتظار هیچگونه اتفاق خوبی در زندگی ام نداشته باشم، وقتیهیچ اتفاق خوبی نمی افتد، هرگز ناامید نخواهم شد. تا به حال اینطور فکر کرده اید؟ من به دلیل مواجه شدن با ناامیدی!!های بسیار، نمی توانستم باور کنم اتفاق خوبی میتواند در زندگی من بیافتد
اگر بر این باور مخرب پافشاری می کردم هرگز قادر نبودم از گدشته ام عبور کنم! خداوند به من آموخت که گذشته
منآینده ام را کنترل نمی کند. ، من به خدا نیاز داشتم تا به!سوی آینده باموفقیت پیش بروم
فهمیدم که زندگی ام درست نمی شود مگر اینکه زبانم اصلاح شود،... و (به دلیل اتصال ایندو به هم) زبانم اصلاح نمی شود تا وقتیکه فکرم اصلاح نشده است
کتاب مقدس میگوید: مرگ و حیات در قدرت زبان است (امثال 18:21). باید به صورت هدفمند انتخاب کنیم که مثبت بیاندیشیم و مثبت صحبت کنیم و این خود به خود اتفاق نمی افتد، تمرین بسیار لازم دارد. مواقع بسیاری پیش خواهد آمد که باید بایستیم، گردگیری کنیم و از نو شروع نماییم. زمانیکه کودکی شروع به راه رفتن می کند، بارها و بارها زمین می خورد تا اینکه بالاخره روزی اعتماد به نفس راه رفتن را میابد. شکستهای هراز گاهی – که حتما با آنها مواجه خواهید شد- به این معنی نیستند که شما یک بازنده هستید. آنها به سادگی فقط نشانگر آن هستند که شما همه چیز را همیشه درست انجام نداده اید – هیچکس انجام نداده است.اگر افکار و کلامات منفی شما را تحلیل برده اند، راه آزادی از آنها، با روبرو شدن با مشکل، بدون بهانه تراشی برای آن آغاز می شود. صبور باشید. همانطور که افکارتان را تغییر می دهید، کلامتان تغییر می کند و به دنبال آن زندگیتان!ترجمه و تلخیص از
”Our thoughts become our words” By Joyce Meyer
مترجم: سمیه

عکس؛ بقایای دست راست یحیای تعمید دهنده




به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از پایگاه خبری ایران بالکان (ایربا)، دست راست ”يحياي“ تعميد دهنده، بقاياي جسد تئودور استراتيلات با قدمت ۱۶۰۰ ساله، جمجمه فورونياي مقدس مربوط به سده‌هاي اول ظهور مسيحيت و تکه هایی از صليبي كه عيسي مسيح بر آن مصلوب شده در صومعه " تستينيه" نگهداري مي‌شود .

تحصن اعتراضی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تبریز

تحصن دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تبریز در اعتراض به هتک حرمت این دانشگاه
خبرنامه امیرکبیر: به دنبال برگزاری مراسمی که قرار بود روز گذشته تحت عنوان “قویترین مردان شمال غرب کشور” در محوطه دانشگاه تربیت معلم تبریز برگزار شود، بیش از هزار نفر از دانشجویان این دانشگاه به خاطر حرکات غیراخلاقی شرکت کنندگان این مسابقه، وارد تحصن سراسری شدند.
شرکت کنندگان در مسابقه قویترین مردان شمال غرب از استانهای زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی، غربی و… هستند که در روز چهارشنبه گروهی از آنها بدون در نظر گرفتن حرمت دانشگاه با وضعیتی نامناسب وارد محوطه ی علمی دانشکده ادبیات شدند که این حرکت آنها بدون دخالت حراست دانشگاه در ورودی دانشکده ادبیات همراه بود.
پس از آنکه گروهی از دانشجویان این وضعیت را مشاهده نمودند، در روز اصلی اجرای مسابقه یعنی روز گذشته، دانشجویان در اعتراض به این حرکت ناشایست از سوی شرکت کنندگان وارد تحصن وسیعی شدند.
برخی از مردم آذر شهر نیز که برای روز پنج شنبه بدون مجوز و از طریق درب اصلی دانشگاه جهت دیدن این مسابقات وارد دانشگاه شده بودند، با تحریک یکی از مسئولین اصلی برگزاری مسابقات به درگیری با دانشجویان پرداختند.
دانشجویان که اکنون هم در مسجد دانشگاه حضور دارند، خواهان استعفای ریاست دانشگاه (دکتر امینی فرد) با توجه به سوابق بد وی در برخورد با دانشجویان، پاسخگویی فرمانداری شهرستان آذر شهر، ریاست حراست دانشگاه تربیت معلم و کلیه ی مسئولین برگزار کننده این مسابقه در دانشگاه شده اند.
جالب توجه است که گروهی از دانشجویان ورودی ۸۴ این دانشگاه که اقدام به درخواست مجوز برای برگزاری جشن فارغ التحصیلی در دانشگاه شده بودند، به خاطر فوت آیت الله بهجت و همچنین ایام فاطمیه درخواست آنها از سوی حراست و مسئولین دانشگاه منتفی شده بود، اما جهت برگزاری مراسم قویترین مردان شمال غرب کشور، از قبل گروههای مختلف موسیقی آماده پخش موسیقی در جریان برگزاری این مسابقات شده بودند، که این موضوع نیز سبب اعتراض دانشجویان گردیده است.

بی خبری از وضعیت یک زندانی سیاسی در بند 209 اوین

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
بنابه گزارشات رسیده از سلولهای انفرادی بندمخوف 209 ،از وضعیت وشرایط زندانی سیاسی صالح کهندل از 28 اسفند 1387 تا به حال هیچ خبری در دست نیست.28 اسفندماه 1387زندانی سیاسی صالح کهندل بدون دلیل و بطور ناگهانی از بند 4 زندان گوهردشت به سلولهای انفرادی بند 209 منتقل شد.علیرغم گذشت 63 روز از انتقال این زندانی سیاسی به سلولهای انفرادی بند 209 می گذرد ولی تا به حال از وضعیت و شرایط اوهیچ خبری در دست نیست.بازجویان وزارت اطلاعات تا به حال حتی به او اجازه تماس کنترل شده، نداده اند. این تماسها که معمولا در حضور بازجویان وزارت اطلاعات صورت می گیرد و زندانی سیاسی می بایست جملاتی را که بازجو از قبل گفته است را تکرار کند .یکی از شیوه های بازجویان وزارت اطلاعات، وقتی که وضعیت زندانی سیاسی مورد توجه رسانه ها و سازماهای حقوق بشری قرار می گیرد برای کاهش دادن فشارهای بین المللی تن به این تماسها می دهند.خانواده آقای کهندل از زمان انتقال عزیزشان به سلولهای انفرادی بند 209 تا به حال بارها به دادگاه انقلاب و بند 209 زندان اوین مراجعه کردند.هر کدام از آنها این خانواده را به جایی دیگر احاله می دهندو در آخرین مراجعه به آنها گفته شد که باید به اجرای احکام مراجعه کنند ،وقتی به اجرای احکام مراجعه کردند به آنها گفته شد:هیچ جا مراجعه نکنند او تحت نظر وزارت اطلاعات است. انتقال این زندانی به بند 209 بدستور حسن زارع دهنوی صورت گرفته است.حسن زارع دهنوی معروف به حسن حداد تمامی امور زندانیان سیاسی را در دست دارد و به خواست بازجویان وزارت اطلاعات عمل می کند. هر گونه تغییر و تحول در شرایط زندانیان سیاسی به خواست بازجویان و با حکم قضائی حسن زارع دهنوی صورت می گیرد . مواردی مانند:معالجه پزشکی زندانی سیاسی در بیرون از زندان(بعنوان مثال آقای منصور اسالو ) ،نقل و انتقال زندانیان سیاسی،ممنوع ملاقات و تماس کردن زندانی سیاسی و انتقال زندانی به سلول انفرادی و تحت شکنجه قرار دادن آنها و موارد متعدد دیگر. لازم به یادآوری است که زندانی سیاسی صالح کهندل 15 اسفند 1385 توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و به سلولهای انفرادی بند 209 زندان اوین منتقل شد.او به مدت 6 ماه در سلولهای انفرادی بند 209 تحت فشارهای غیر انسانی یکی از بازجویان وزارت اطلاعات با نام مستعار رحمتی قرار داشت. سپس وی را به بند 350 زندان اوین منتقل کردند. آقای کهندل 10 ماه در بلاتکلیفی بسر برد. رحمتی بازجوی وزارت اطلاعات علیه وی پرونده سازی نمودند و آن را به شعبه 15 دادگاه انقلاب که رئیس آن فردی بنام صلواتی است ارسال کرد و توسط همین فرد مورد محاکه قرار گرفت،محاکمه زندانی سیاسی صالح کهندل در عرض چند دقیقیه صورت گرفت و آقای کهندل تمامی اتهامات نسبت داد شده توسط بازجویان وزارت اطلاعات را رد نمود و آنها را ساختگی دانست که با خشم صلواتی مواجه گردید. صلواتی در آن جلسه با برخوردی وحشیانه و غیر انسانی این زندانی سیاسی را مورد تهدید قرار داد و به او گفت : «که اگر همین طور پیش برود همسرت را هم به ۲۰۹ می‌بریم » صلواتی قاضی وزارت اطلاعات که تا به حال حکم اعدام تعداد زیادی از جوانان را صادر کرده است،و این اعدام ها به اجرا در آمده است و همچنین در صدور احکام سنگین و غیرانسانی علیه فعالین حقوق بشری ،دانشجویان ،اعضای خانواده های زندانیان سیاسی قتل عام شده سال 67 و سایر زندانیان سیاسی شهرت خاصی دارد. آقای کهندل با ناباوری به 10 سال زندان همراه با تبعید به زندان گوهردشت محکوم شد.زندانی سیاسی صالح کهندل در 20 اسفند 1386 از بند 350 زندان اوین به بند 4 زندان گوهردشت کرج تبعید شد.و از آن تاریخ تا 28 اسفند ماه 1387 دراین بند درشرایطی غیر انسانی محبوس بود.فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران،انتقال بدون دلیل و ناگهانی این زندانی سیاسی به بند 209 زندان اوین و بی خبر نگه داشتن خانواده از وضعیت وشرایط عزیزشان را محکوم می کند و از تمامی سازمانها حقوق بشری خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به جنایتهای مستمر علیه زندانیان سیاسی در ایران است.
01 خرداد 1388 برابر با 22 می 2009گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
سازمان دیدبان حقوق بشر

یک هفته با نقض حقوق بشر در ایران

فعالان حقوق بشر در ایران
هفته‌ی آخر اردیبهشت ماه در حالی آغاز شد که بازداشت‌شده‌گان روز جهانی کارگر هم‌چنان در وضعیتی نامعلوم به سر می‌بردند و نشست‌های انتخاباتی در سراسر کشور، به ویژه در دانش‌گاه‌ها جای‌گاهی برای دانش جویان می‌شد تا آزادی زندانیان سیاسی را خواستار شوند. آیت‌الله شاهرودی در آخرین روزهای دوره‌ی تصدی‌گری خود بر قوه‌ی قضاییه با انتقاد از رواج «پليس‌سالاری» در ايران از قضات خواست که بر نیروی انتظامی و ضابطان قضایی اشراف کامل داشته باشند و مقابل «زياده‌خواهی اين تشکل‌ها» بايستند.
در بیست‌و دوم اردیبهش ماه بانی دوگال نماينده جامعه جهانی بهايی در سازمان ملل، اعلام کرد که «هفت نفر از رهبران بهايی ایران که حدود يک سال است در زندان بسر می برند، احتمال دارد به اعدام محکوم شوند.» در این روز، به همتِ سازمان پزشکان مدافع حقوق بشر، تجمعاتی برای يادآوری وضعيت آرش و کامیار اعلایی در چند کشور دنیا برگزار شد. اما در ایران عباس خرسندی، زندانی سیاسی که از 22 ماه پیش در زندان به سر می برد، ظهر این روز به مدت 10 روز به مرخصی آمد.
در دانش‌گاه پر خبر امیرکبیر؛ تریبون آزاد دانشجوئی، در حالی برگزار شد که ۳۵ نفر از دانش‌جویان این دانش‌گاه از صبح روز دوشنبه به دانش‌گاه ممنوع الورود شدند. این دانش‌جویان در حالی که صبح برای حضور در کلاس‌های خود قصد ورود به دانش‌گاه را داشتند، توسط ماموران انتظامات و حراست دانش‌گاه، مطلع شدند که به دانش‌گاه ممنوع الورود شده‌اند.در خبری دیگری از دانش‌گاه؛ بهاره هدایت و فرید هاشمی، اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت احضاریه‌یی جهت حضور در دادگاه انقلاب دریافت کرده‌اند. این دو عضو جهت بازپرسی به شعبه‌ی دو امنیت دادگاه انقلاب احضار شده‌اند. از زندان اوین خبر داشتیم که علی کلایی فعال دانش‌جویی و وبلاگ‌نویس، که چند روز قبل در پی حضور در دادگاه انقلاب جهت رسیده‌گی به اتهامات‌اش، به دلایلی نامعلوم بازداشت شده بود، در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد.
در بیست‌وسوم اردیبهشت ماه بيش از ۵۰ نفر از كارگران كارخانه‌ی شيميايي كروم كيميكال ساري به دليل دريافت نكردن يك ساله حقوق، عيدي و پاداش و نپرداختن پنج ساله بن كارگري از سوي كارفرما در مقابل استانداري مازندران تجمع كرده‌اند اما مسوولان جوابي به كارگران نداده‌اند. در این روز مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران با ارائه گزارش خواستار آزادی روزنامه‌نگاران دربند، هم‌چون محمدصدیق کبودوند، نادر کریمی جونی، مسعود کردپور، حسین درخشان، مجتبی لطفی، کاوه جوانمردی، محمدحسن فلاحیه‌زاده و روزنامه‌نگاران بازداشتی روز کارگر شد.و در ادامه‌ی روند بازداشت فعالین سیاسی و مدنی کرد که طی دو هفته‌ی اخیر شدت یافته سید بنا به دلایل نامشخصی، سهیل صادقی و یونس قادری در شهر پاوه از توابع کرمانشاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. بهروز جاویدتهرانی که از چند روز قبل در اعتراض به رفترا غیرقانونی مسئولین زندان رجایی‌شهر دست به اعتصاب غذا زده بود، توسط مامورین این زندان مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت.
در بیست‌وچهارم اردیبهشت ماه مهران عباس زاده دبیر انجمن اسلامی دانش‌جویان دانش‌گاه تربیت معلم و امین شجاع عضو شورای مرکزی این انجمن برای سومین بار در سه ماه گذشته به کمیته ی انضباطی احضار شدند. دورتر از تهران؛‌ يک جوان بوکانی به نام محمد قادری از طرف دادگاه انقلاب مهاباد به زندان محکوم شد. محمد قادری که سال گذشته مدتی را در بازداشت به سر برده و با قرار وثيقه از زندان آزاد شده بود به اتهام تبليغ عليه نظام از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به ۴ ماه حبس محکوم شد. یکی از زنان زندانی عضو جامعه بهایی از سمنان به زندان اوین منتقل شد. خانم صهبا رضوانی شهروند بهایی ساکن سمنان که چندی پیش به اتهام "تبلیغ علیه نظام و عضویت در خادمین سمنان (تشکل مدیریتی جامعه بهایی) " به 3 سال و 8 ماه زندان محكوم شده بود در دادگاه تجدید نظر با کسر 8 ماه از حبس به 3 سال زندان تغییر حکم یافت. هم‌چنین رامین صادقی اصل از فعالین آذربایجانی در اردبیل پس از تحمل۸۷ روز بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان این شهر آزاد شد
در بیست‌وپنج اردیبهشت ماه حمید ملک زاده دانش‌جوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانش‌گاه تهران و مدیر مسئول نشریه‌ی دانش‌جویی توقیف شده " توقیف شد"، روز اول ماه می در تجمع روز جهانی کارگر در پارک لاله تهران بازداشت شده و تااین روز هیچ اطلاعی از وضعیت وی در دست نبود. در خبری دیگر از نقض حقوق‌بشر در ایران و باز هم در کرستان ابراهیم رحمانی و محمد ابراهیمی که در اوایل آذرماه سال گدشنه در شهر کامیاران توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده بودند از سوی دادگاه انقلاب سنندج به جرم ارتباط با احزاب کردی به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم شدند.
در بیست‌وششم اردیبهشت ماه مادر مسعود دهقان دانش‌جوی بازداشتی که در این روز جهت ملاقات با فرزندش به زندان اوین مراجعه کرده بود، موفق به دیدار وی نشد. در خبری از روند همیشه‌گی نبود آزادی بیان؛ انتشار منظم دوره جديد هفته نامه «مردم و جامعه» پس از ۱۴ شماره متوقف شد، چراکه به تشخيص هيات نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد، اين هفته نامه نيز مشمول ماده ۱۶ شناخته شده و به دليل انتشار نامنظم لغو امتياز شد. و باز هم خبری از اعدام؛ با اعدام پنج نفر در شیراز، آمار اعدام شده‌گان در ایران طی ۲۰ روز گذشته به بیش از ۲۰ نفر رسید. آمار اعدام‌ها در ایران از ابتدای سال ۲۰۰۹ تاکنون به بیش از ۷۰ نفر رسیده است. اما بشنوید از خبری جالب که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان طی دستورالعمل شگفت انگیزی به چاپ‌خانه‌های این استان، محدودیت‌های جدیدی را برای مطبوعات محلی کرمان وضع کرده است. به گزارش خبرنگار عصرایران، در این دستورالعمل که از مدیران چاپخانه ها خواسته شده است بعد از چاپ هر نشریه و حتا قبل از این‌که نشریات چاپ شده تحویل مدیران نشریات شود، ۱۰ نسخه از آن را به اداره کل ارشاد کرمان بفرستند و رسید کتبی دریافت کنند!
در بیست‌وهفت اردیبهش ماه پس از انتشار یک شماره از روزنامه ياس نو، دبير هيات نظارت بر مطبوعات ایران روز شنبه طی نامه‌یی به محمد نعيمی پور خواستار توقف انتشار اين روز نامه شد، که توقیف شد. در خبری دیگر در همین زمینه تنها نشريات دانش‌جويي مستقل و منتقد دانش‌گاه علوم پزشکي مشهد با نام هاي “روزنه ” و “گچ پ‍ژ" توسط معاونت فرهنگي اين دانش‌گاه به صورت هم زمان توقيف شدند. مادر محمد پورعبدالله، دانش‌جوی زندانی‌یی که در زندان قزل‌حصار کرج به سر می‌برد، از وضعیت نامناسب وی سخن می‌گوید. او در مورد وضعیت محمد می گوید:” بعد از این مدت، دیروز توانستم با پسرم در زندان ملاقات کنم. در بند عمومی زندان قزل حصار نگهداری می شود. در ملاقات متوجه شدم که نمی تواند خوب راه برود، هر چه ازاو پرسیدم چه شده ، پاسخی نداد. وقتی شلوارش را بالا زد، دیدم از ۲۸ اسفند ماه که بچه من را در بند ۲۰۹ کتک زدند، تا حالا هنوز پای این بچه از زانو به پایین متورم است و زخمی است. خودش چیزی در این مورد نمی گوید، اما من می دانم که در بند ۲۰۹ به شدت بچه من را شکنجه کرده اند.” اما باز هم توقیف یک نشریه؛ نشریه‌ی هفت نون متعلق به برخی از اعضای انجمن اسلامی منحل شده‌ی دانش‌گاه صنعتی اصفهان به دلیل آن‌چه توهین به مقدسات عنوان شده بود، از سوی هیات نظارت بر نشریات این دانش‌گاه توقیف شد. در خبری دیگر از دانش‌گاه امیرکبیر اعلام شد که؛ در طي هفته‌ی اخير بيش از ۱۰ تن از دانش‌جويان به كميته انضباطی دانش‌گاه احضار شده‌اند. در اقدامی ديگر نيز تعدادی از دانشجويان به حراست دانش‌گاه احضار شده و توسط نيروهای امنيتی مورد بازجويی قرار گرفتند. در خبری از ارومیه داریم که از سوی دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان ارومیه احضاریه ‌یی برای یكی از شهروندان مسیحی به نام مهران محمودی ساکن ارومیه صادر شده است. هم‌چنین صبح این روز، مامورين زندان مركزي يزد به خانواده آقاي بروجردي اطلاع دادند كه ايشان در درمان‌گاه اين زندان بستري شده است. وی از چند روز پیش دست به اعتصاب غذا زده بود. و در خبر آخر در این روز از آزادی 13 تن از بازداشت‌شده‌گان روز جهانی کارگر خبردار شدیم.
در بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه خبرگزاری‌های ایران، از اجرای مرحله‌یی دیگر از طرح انضباط اجتماعی، با عنوان «طرح برخورد با اراذل و اوباش» در تهران خبر دادند که در چارچوب آن یگان‌های ویژه پلیس در چهار نقطه تهران به برخورد با افراد «شرور» می‌پردازند. از اخبار زنان داریم که فاطمه مسجدی و مریم بیدگلی از اعضای کمپین یک میلیون امضا در قم از زندان آزاد شدند. این دو فعال حقوق زن به همراه غلامرضا سلامی، هفدهم اردیبهشت امسال بازداشت شدند. دیگر این‌که مينا جعفري وکيل اکرم مهدوي زن محکوم به اعدام گفت: پرونده‌ی اکرم مهدوی، در مرحله پیش از استیذان از رئیس قوه قضائیه است و با وجود جمع آوری 18 میلیون و 500 هزارتومان از طریق کمک‌های مردمی، هنوز نتوانسته‌ایم رضایت خانواده مقتول را برای پذیرش دیه وی جلب کنیم. و پرویز خورشید وکیل مدافع اسانلو می‌گوید وضعیت جسمی موکل‌اش در شرایطی است که حتا پزشک زندان نیز گواهی داده که وی قادر به ادامه حبس نیست و باید هرچه زودتر آزاد شود، اما تا کنون مسئولین قضایی به درخواست آزادی وی توجهی نکرده‌اند. اسانلو تا به حال یک عمل جراحی قلب باز و یک جراحی چشم انجام داده است. و از کردستان همیشه مظلومم شنیدیم که خانواده‌های زندانیان کرد در این روز با انتشار بیانه‌یی ضمن افشای وضعیت بد زندانیان کرد و ابراز نگرانی شدید از وضعیت جسمی و روحی فرزندان‌شان، نسبت به اعمال این فشارها بر فرزندانشان اعتراض کردند. و در این روز با خبر آزادی سه تن دیگر از بازداشت‌شده‌گان روز جهانی کارگر خوش‌حال شدیم. اما این خوش‌حالی در سایه‌ی ادامه‌ی بازداشت دیگر بازداشت شده‌گاه رنگ‌ و رویی نداشت. هم چنین به گزارش مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران رضا رخشان، مسول روابط عمومی سندیکای شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به دادسرای شوش احضار شد.
در بیست‌ونهم اردیبهشت ماه در ادامه طر‌های رنگارنگ طرح امنیت اجتماعی که مورد اعتراض همه‌ی شهروندان ایران است؛ رئيس پليس امنيت تهران بزرگ از شروع طرح گشت هاي ارشاد طي روزهاي آينده در پايتخت خبر داد. سردار عليپور با اشاره به اينکه در رابطه با فعاليت گشت‌هاي ارشاد اقدامات جديدي در نظر گرفته شده است، گفت؛ اين گشت‌ها با سازماندهي جديد در قالب ماموريت‌هاي جديدتر در آستانه فصل تابستان ماموريت‌هاي خود را انجام خواهند داد. اما باز بشنوید از علی کلايی فعال دانشجويی که دوشنبه گذشته در دادگاه انقلاب بازداشت شده بود، وی هم‌چنان در بند ۲۰۹ زندان اوين نگهداری می شود. به گفته مادر اين دانش‌جوی زندانی درحالی که قاضی سبحانی، اواخر هفته گذشته به آن‌ها اعلام کرد که قراروثيقه ۵۰ ميليونی را برای آزادی کلايی تأمين کنند، صبح این روز و در پی مراجعه مجدد وی به دادگاه، مسئولان صدور قرار وثيقه را تکذيب کرده و گفته‌اند که خودشان با خانواده کلايی تماس خواهند گرفت. ۷ نفر تذکر شفاهی، ۱نفر توبیخ کتبی، ۱ نفر ۶ ماه تعلیق معلق، ۱ نفر ۶ ماه تعلیق جواب اعتراض دانش‌جویان دانش گاه زنجان برای دبیر انجمن اسلامی دانش‌جویان دانش‌گاه علوم پزشکی زنجان بود که به مدت یک ماه به دانش‌گاه ممنوع‌الورود شده بود.
در سی اردیبهشت ماه مراجعه سهراب کریمی فعال دانشجویی ۲ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود؛ حکم‌اش با توجه به وضعيت خاص متهم (از نظر دادگاه و عدم سابقه كيفري) به جزاي نقدي ۲۰ ميليون ريال در ازاي زندان و ۱ ميليون ريال در ازاي شلاق تبدیل شد. اما خبرهای نگران کننده در مورد وضعیت بهروز جاوید تهرانی زندانی سیاسی که مدت 5 سال را در زندان سپری می‌کند روز به روز بیش‌تر به گوش می‌رسد.
در سی‌و‌یکم اردیبهشت ماه مدافع حقوق بشر ایرانی، عمادالدین باقی به پاس مبارزه علیه مجازات اعدام، برنده‌ی جایزه‌ی بین‌المللی «مارتین انالز» شناخته شد. که ما یعنی مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران اهدای این جایزه را به وی تبریک می‌گوییم. اما وضعیت آیت‌الله بروجردی و بهروز جاوید‌تهرانی که هر دو در اعتصاب غذا هستند در این روز به شدت وخیم گزارش شده است. مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران طی اطلاعیه‌یی خواستار رسیده‌گی پزشکی به وضعیت این دانش‌جوی زندانی شد. اما خبر داریم که فضای امنیتی تحت تاثیر مسئله انتخابات در بلوچستان تاکنون بازداشت دست کم 40 شهروند را در پی داشته است.