۱۳۸۸ بهمن ۲۱, چهارشنبه

سی ان ن: مصاحبه با خانوادۀ زندانیان سیاسی

اقدام برای بازداشت تنی از مادران عزادار

خبرگزاری هرانا - نیروهای امنیتی برای بازداشت تنی از فعالان در گروه مادران عزادار اقدام کردند.

نیروهای امنیتی روز دوشنبه مورخ 19 بهمن ماه با مراجعه به منزل یکی از مادران عزادار (هویت محفوظ)، اقدام به تفتیش منزل، ضبط لوازم و بازداشت ایشان کردند، خانواده بازداشت شده مذکور عنوان می دارند در حکم بازداشت اسامی "لیلا سیفی الهی، ژیلا کرم زاده مکوندی، فاطمه رستگار، گلی حسینی و منیژه طاهری" از دیگر مادران عزادار نیز ذکر شده بود

از گستره بازداشت و اسامی نهایی بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست. منابع غیررسمی دست کم اسامی 19 تن از بانوان بازداشت شده منتسب به گروه فوق را مورد تاکید قرار می دهند که این مهم نیازمند اسناد بیشتر است.

لازم به توضیح است، گروه مادران عزادار پس از مرگ ندا آقا سلطان و سهراب اعرابى در خرداد ماه سال جارى خورشیدى توسط مادرانى که در جریان رویدادهاى پس از انتخابات در سال‌هاى گذشته فرزندان خود را از دست داده‌اند، تشکیل شده است.

عمده‌ترین خواسته مادران عزادار «پاسخگوىى مقام‌هاى جمهورى اسلامى در برابر کشته شدن، ناپدید شدن، و یا زندانى بودن به ناحق فرزندانشان» اعلام شده است.


دو فعال دانشجويی دیگر بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا - دو تن از فعالان دانشجویی روز دوشنبه از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

نادر احسنی به همراه خواهرش الهام احسنی از فعالین دانشجویی چپ ، در ساعت 22:30 روز دوشنبه مورخ 19 بهمن توسط ماموران وزارت اطلاعات در محل سکونت خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

لازم به ذکر است نادر احسنی اخیرا از سوی قاضی مقیسه ای به یکسال حبس تعزیری محکوم شده بود، بازداشت فعالین سیاسی و مدنی در آستانه سالگرد انقلاب مردم ایران روند صعودی خود را همچنان طی میکند.

شورش مجدد در زندان رجایی شهر کرج

زندانیان محبوس در بند 1 زندان رجایی شهر کرج مجددا شورش کردند.

خبرگزاری هرانا - روزجاری بند 1 زندان رجایی شهر کرج برای چندمین بار صحنه درگیری بین زندانیان و گارد زندان و همچنین اعلام حالت فوق العاده بود.

صبح امروز مورخ 21 بهمن ماه با یورش گارد زندان به بند 1 زندان رجایی شهر کرج، بین زندانیان و نیروهای گارد درگیری روی داد که در این درگیری دست کم یک تن از نیروهای گارد به ضرب چاقو مجروح شد، پس از بالاگرفتن خشونت ها در این بند، نیروهای گارد با عقب نشینی از بند مورد اشاره اقدام به قفل کردن تمامی درها کردند و ساعتی بعد نیروهای ضد شورش از خارج زندان و احتمالا از زندانهای دیگر به این زندان وارد و مجدد درگیری را برای در دست گرفتن کنترل بند آغاز کردند.

در زمان تنظیم این گزارش کماکان بند 1 زندان رجایی شهر کرج در کنترل زندانیان است. تاکنون تعداد زیادی از زندانیان در این درگیری زخمی شده و تعدادی دیگر نیز بازداشت شده‌اند. از تلفات احتمالی این درگیری کماکان اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است این زندان و خاصه بند مورد اشاره در طی دو ماهه اخیر دست کم شاهده سه مورد شورش بوده و برنامه هایی مانند خشم شب و برخوردهای فیزیکی از سوی مدیریت زندان در این رابطه و در بند یک به صورت سیستماتیک اجرا می شود.

همچنین باید یادآوری نمود این زندان محل نگهداری بیش از 70 زندانی سیاسی از سراسر کشور به صورت تبعید است. بهروز جاوید تهرانی، مهدی اسلامیان و منصور اسانلو سه زندانی سیاسی محبوس در بند یک زندان رجایی شهر کرج در حال حاضر هستند.

فیلم؛ اکسیون اعتراضی ایرانیان در پارلمان سوئد

کمپین شماره 2 وبلاگ نویسان علیه اعدام

کشورهای آزاد جهان باید تا توقف همه احکام اعدام روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کنند.

در روزهای اخیر محاکمه به جرم "مجاربه" که مجازات اعدام دارد و صدور بی رویه احکام اعدام شدت گرفته است.به گفته سران نظام هدف این اعدام ها ایجاد رعب و وحشت در جامعه و جلوگیری از شرکت مردم در تظاهرات ضد دولتی است.

اعدام آرش رحمانی پور و محمدرضا علی زمانی که بیگناه به دار آویخته شدند موج اعتراضات را در سراسر دنیا بر انگیخت. احتمال اعدام 9 نفر از دستگیر شدگان نیز جدی است و حداقل 67 زندانی سیاسی در صف اعدام قرار دارند. تجربه سی و یک سال گذشته نشان داده است که محکومیت ها به تنهایی تاثیری روی تصمیم گیری دولت ایران ندارند مگر اینکه همراه با عمل قاطع باشند.

ما از سازمان ملل و دولت های جهان میخواهیم که بلافاصله روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده و سفرای خود را احضار کنند و تا هنگامی که ایران به طور رسمی حکم اعدام را ملغی اعلام نکرده است از برقراری روابط دیپلماتیک با ایران خودداری کنند. از سازمان ملل میخواهیم بیش از این در برابر کشتار مردم ایران توسط دولت جمهوری اسلامی سکوت نکند. ایران باید از سازمان ملل اخراج شود و تنها هنگامی اجازه بازگشت داشته باشد که اعدام های بی رویه را متوقف کرده باشد. ایران به عنوان عضو سازمان ملل ملزم به اجرای مفاد بیانیه بین المللی حقوق بشر است.

بنابر این از شما خواهش میکنیم در هر کجای جهان که هستید در روزهای دوشنبه و سه شنبه با یکی یا بیشتر از مقامات زیر از طریق تلفن- فکس- ایی میل تماس بگیریدو به آنها بگویید که محکومیت به تنهایی روی رفتار ایران اثر ندارد . از آنها بخواهید که برای قطع روابط با ایران تا هنگام توقف احکام اعدام تلاش کنند.

1- نمایندگان ایالتی محل اقامتتان
2- دفتر وزیر امور خارجه کشور محل اقامت خوذ
3- دفتر سازمان ملل
4- دیگر مقامات محلی و افراد شناخته شده و معتبر

حکم ۳۵ نفر قطعی و یک نفر به اعدام محکوم شد

رادیو آلمان: محکومیت ۳۵ تن از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات در محاکم تجدید نظر قطعی شد. یک نفر به اعدام و ۸ تن دیگر به حبس تعزیری محکوم شده‌اند. حکم بهزاد نبوی از ۶ به ۵ سال حبس تقلیل یافت و علیرضا بهشتی آزاد شد.

خبرگزاری ایسنا از قطعیت محکومیت ۳۵ تن از بازداشت‌شدگان وقایع اخیر در ایران خبر داد.

پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران اتهام‌این افراد را اجتماع و تبانی علیه امنیت، تبلیغ علیه نظام، حمله به مأمورین انتظامی و تخریب و آتش‌سوزی نامیده است.

این پایگاه همچنین اعلام کرد که احکام ۹ نفر از بازداشت‌شدگان روز عاشورا قطعی شده است. یک نفر از این افراد به اعدام و بقیه به حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

محاربه، اجتماع و تبانی علیه امنیت و تبلیغ علیه نظام از جمله جرایم ارتکابی این محکومان خوانده شده است.


بهزاد نبوی به ۵ سال زندان محکوم شد

بهزاد نبوی از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب است که پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شد. وی در دادگاه بدوی محاکمه و به ۶ سال حبس محکوم شد.

بهزاد نبوی از چهره‌های شناخته‌شده‌ی جمهوری اسلامی در سال‌های پس از انقلاب بود. وی در دولت میرحسین موسوی در سمت وزیر مشاور در امور اجرایی و وزیر صنایع سنگین انجام وظیفه کرد و در اواخر دوره‌ی جنگ با معرفی دولت و حکم هاشمی رفسنجانی مسئولیت ستاد فرماندهی کل قوا را بر عهده گرفت. بهزاد نبوی همچنین نایب رئيس مجلس ششم بود.