۱۳۸۸ مهر ۲۹, چهارشنبه

روز كوروش بزرگ؛ فراخوان به تظاهرات در ميدان آزادی


سایت بالاترین: فراخوان جنبش سبز ایران ( روز كوروش بزرگ )

هفتم آبان روز كوروش بزرگ ساعت هفت بعد از ظهر ميدان آزادي تهران.... با برگزاري اين مراسم به پيشواز قيام 13 آبان خواهيم رفت

لطفا اطلاع رساني نماييد


اعدام پنج نفر از جمله یک زن در زندان اوین


کمیته گزارشگران حقوق بشر - سهیلا قدیری که به اتهام قتل فرزند 5 روزه‌اش به اعدام محکوم شده بود، بامداد امروز، چهارشنبه 29 مهرماه در زندان اوین اعدام شد. همچنین 4 مرد دیگر به همراه این متهم، به دار آویخته شدند. لازم به ذکر است به صفر انگوتی نوجوان محکوم به اعدام با تلاش قاضی جابری یک ماه مهلت داده شد و وی اعدام نگردید.

مینا جعفری وکیل سهیلا قدیری در لايحه تجديدنظرخواهی خود، به اينكه سهيلا پس از زايمان دچار سايكوز يا همان جنون پس از زايمان شده بود اشاره نمود اما متاسفانه پزشكی قانوني كشور سلامت عقل سهيلا راتاييد نمود. این در حالی است كه همه در زندان به عدم سلامت عقلی وی اذعان داشتند. همچنین پس از تلاش‌های فراوان جهت شناسایی و جلب رضایت پدر نوزاد مقتول، پدر طفل اظهار نمود خيلی دنبال سهيلا بوده اما نمي دانسته بايد چكار كند و مايل است هركاری برای نجات جان سهيلا بكند. مینا جعفری اضافه می‌نماید:‌" در نهايت براي توقف حكم مجبور به تقديم دادخواست رابطه زوجيت در دادگاه خانواده شديم كه مورد پذيرش قاضي قرار گرفت و اكنون نيز پرونده اثبات نسب وی مطرح شده و درحال رسيدگی است."

با توجه به حق ولی دم که مربوط به جنبه خصوصی جرم می‌باشد و گذشت وی و صرف‌نظر نمودن از قصاص، دادستان بازهم تقاضای قصاص نمود و مشخص نیست بر اساس کدام ماده قانونی حکم اعدام سهیلا قدیری صادر گشت.


احتمال دستگیری مجری صدا و سیما به دلیل اقدام به پناهندگی

سایت تابناک: در پی شایعاتی که در مورد ناپدید شدن مرتضی حیدری مجری اخبار و برنامه‌های تحلیلی صداوسیما انتشار یافت، مسئول دفتر پخش خبر صداوسیما خبر از سفر یک ماهه او به خارج از کشور داد، این در حالی است که طبق همین شایعات برخی منابع از دستگیری او به دلیل اقدام به پناهندگی خبر می‌دادند. شایعات در این مورد، به دستگیری حیدری اشاره می‌کند که او قصد داشته از کشور آمریکا پناهندگی بگیرد و پیش از آنکه موفق به این کار شود، دستگیر شده و تلاش‌های او بی‌نتیجه مانده است. اما خبر رسمی از سوی خانم نیکویی، مسئول دفتر پخش خبر صداوسیما که حاضر نشد نام کامل خود را بیان کند، به این ترتیب عنوان شد. او به خبر گفت: «مرتضی حیدری از هفته گذشته به خارج از ایران سفر کرده و یک ماه دیگر نیز از این سفر باز می‌گردد.» آخرین شنیده‌ها حاکی است حیدری احتمالا برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته و ممکن است بازگشت وی بسیار بیشتر از یک ماه طول بکشد.

8 سال حبس برای هیوا بوتیمار

خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان: صالح نیک بخت وکیل مدافع هیوا بوتیمار در گفتگوی کوتاه با خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان اعلام کرد که دادگاه تجدید نظر هیوا بوتیمار را به 8 سال حبس تعزیری محکوم کرد.پیشتر دادگاه بدوی هیوا بوتیمار را به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یکسال حبس و خرید و فروش مهمات جنگی به 10 سال حبس جمعا 11 سال حبس تعزیری محکوم کرده بود.

با اعتراض صالح نیکبخت دادگاه تجدید نظر با توجه به دفاعیات انجام گرفته توسط وکیل مدافع هیوا بوتیمار را از اتهام تبلیغ علیه نظام تبرئه و با توجه به عدم سوی پیشینه و وضعیت خاص متهم حکم وی را به 8 سال حبس تعزیری کاهش داد.

چهارشنبه 29 مهرماه1388



دفتر بازدیدکنندگان کیهان و پیام های دمکراسی خواهی

یک نوجوان دیگر برای اجرای حکم اعدام به زندان اوین منتقل شد


فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران

بنابه گزارشات رسیده از زندان گوهردشت کرج؛ صفر انگوتی صبح امروز از بند 4 زندان گوهردشت به قرنطینه زندان اوین منتقل شد.
صبح روز سه شنبه 28 مهرماه صفر انگوتی که در سن 17 سالگی مرتکب جرم شده بود برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان اوین انتقال داده شد و قرار است که صبح روز چهارشنبه حکم اعدام او به اجرا در آید.
در طی 2 هفتۀ اخیر دومین زندانی است که با دستور و تایید قوۀ قضائیه حکم اعدام وی قرار است به اجرا در آید.
احکام اعدام کودکان به دستور و با تایید صادق لاریجانی رئیس قوۀ قضائیه که توسط ولی فقیه منصوب شده است به اجرا در می آید.ایران جزء کنوانسیون حمایت از کودک است و ملزم به اجرای آن می باشد ولی ولی فقیه در تعارض با قوانین و معاهدات بین المللی و خواست مردم ایران عمل می کند تا جو رعب و وحشت را بر جامعه حاکم نماید.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، اعدام افرادی که در سنین کودکی مرتکب جرم شده اند و نقض کنوانسیون حقوق کودک را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و یونیسف و سازمانهای مدافع حقوق بشر در ساعات باقی مانده خواستار اقدامات فوری و عاجل برای متوقف کردن حکم اعدام این زندانی است.

28 مهر 1388 برابر با 20 اکتبر 2009

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
سازمان دیدبان حقوق بشر