۱۳۸۸ آبان ۱۵, جمعه

بازداشت چند خبرنگار خارجی از جمله یک خبرنگار دانمارکی در تهران


به گزارش تلویزیون دانمارک، یک خبرنگار دانمارکی در جریان اعتراضات روز 13 آبان در تهران بازداشت شده است.
همزمان خبرگزاری حکومتی فارس وابسته به سپاه پاسداران روز جمعه از بازداشت سه خبرنگار رسانه ‌های خارجی در تهران خبر داده است.
به گفته این خبرگزاری حکومتی، یک خبرنگار کانادايی و یک خبرنگار ژاپنی در روز 13 آبان بازداشت شده اند.
تا کنون خبری از سوی رسانه های حکومتی در باره بازداشت خبرنگار دانمارکی در تهران منتشر نشده است.
پیش تر همچنین اعلام شد یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه در تهران نیز بازداشت شده است.
خبرگزاری حکومتی فارس همچنین از بازداشت يک خبرنگار ايرانی كه براي يكي از شبكه‌هاي ماهواره‌اي فعاليت داشته خبر داده است.
خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران دليل بازداشت این خبرنگاران را نداشتن مجوزهاي لازم براي پوشش مراسم 13 آبان اعلام کرده است.

گفتگوی CNN با مادر ندا - گزارشها حاکی است پس از پخش این گزارش مزدوران رژیم سنگ قبر ندا را در بهشت زهرا شکستند

13 آبان؛ بازداشت دستکم 400 نفر در تهران

دست کم 400 شهروند بازداشت شده در اعتراضات روز 13 آبان ماه تهران به زندان اوین منتقل شده اند.

به گزارش هرانا به نقل از واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از روز 13 آبان لغایت 15 آبان برای 400 تن از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات مردمی 13 آبان ماه که به صورت دسته ای از پایگاهها و بازداشتگاههای موقت شهر تهران در طی این محدوده زمانی به زندان اوین انتقال یافته اند، کارتکس زندان (ثبت مشخصات) صادر شده است.

این افراد عمدتاً به بندهای 240 و قرنطینه اندرزگاه 7 زندان اوین منتقل شده اند.

لازم به ذکر است برخی گزارشات دریافتی تعداد بازداشت شدگان منتقل شده به اوین را بیش از این تعداد اعلام کرده اند این در حالی است که مسئولان انتظامی و قضائی تلاش زیادی در جزئی نشان دادن تعداد بازداشت شدگان اعتراضات روز 13 آبان ماه داشته اند.

فیلم؛ 13 آبان: مردم مزدوران رژیم را حرامزاده خطاب می کنند

اسرائیل از رژیم تهران به سازمان ملل شکایت کرد



رادیو آلمان: دولت اسرائیل پس از توقیف کشتی "فرانکوپ"، به‌طور رسمی از رژیم تهران به سازمان ملل متحد شکایت کرد. اسرائیل می‌گوید کشتی فرانکوپ حامل ۳۶ کانتیر پر از جنگ‌افزار و مهمات ساخت جمهوری اسلامی بوده که قرار بود بدست حزب‌الله لبنان برسد. نماینده اسرائيل در سازمان ملل در شکایت‌نامه‌ی خود نوشته است، قاچاق اسلحه به لبنان مغایر قطعنامه‌ی ۱۷۴۷ و دیگر مصوبات شورای امنیت درباره لبنان است.

بی ‌خبری از وضعيت 5 دانشجوی دانشگاه تفرش

كميته گزارشگران حقوق بشر- حميد عظیمی، سعید قاسمی، محمد اسعدی، کوروش یکا، علی مطلبی دانشجویان دانشگاه تفرش در شب 12 آبان از درون خواب‌گاه توسط نیروهای امنیتی وابسته به سازمان اطلاعات اراک دستگیر شدند و تا به حال هیچ خبری از وضعیت ایشان در دست نیست.

در پی این حادثه دانشجویان دانشگاه تفرش با تحصن آرام جلوی سلف این دانشگاه از خوردن غذا خودداری کرده و اعتراض خود را نشان دادند. در این تجمع تعدادی از دانشجویان بسیجی با شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل به دانشجويان حمله كردند که دانشجویان با شعار "دانشجوی زندانی آزاد باید گردد"، آنها را از تجمع خود دور كردند.

فیلم دیگری از پائین کشیدن عکس رهبر با شعار مرگ بر خامنه ای

Nightly protest,Tehran,Nov 5


انتقال دهها تن از زنان بازداشت‌ شده به بندهای امنیتی اوین


30 تن از زنان بازداشت‌شده در تجمع‌هاي اعتراضي روز 13 آبان، به بند متادون زندان اوين انتقال يافته‌اند.

به گزارش هرانا به نقل از کمیته گزارشگران حقوق بشر ، در جريان تظاهرات گسترده مردم تهران، شمار زيادي از افراد شركت‌كننده در اين تجمع دستگير شده و به زندان اوين منتقل شدند. طبق اخبار رسيده بازداشت‌شدگان براساس نهاد بازداشت كننده و نوع اتهام به بندهاي مختلف زندان اوين انتقال يافته‌اند. تعدادي از اين افراد نيز روز گذشته به بندهاي امنيتي منتقل شدند.

بند متادون،كه پيش از اين براي زندانيان معتاد استفاده مي‌شده است، در جريان اعتراضات گسترده مردمي در تهران پس از انتخابات، به محل نگهداري بازداشت‌شدگان اعتراض‌هاي خياباني مبدل شده است. اين سالن، بصورت يك سوئيت در بند زنان زندان اوين واقع شده است و زندانيان نگه‌داري شده در اين بند با ديگر زندانيان هيچ‌گونه ارتباطي نداشته و در حالت قرنطينه به سر مي‌برند.

پيش‌تر نيز تعدادي از فعالان سياسي بازداشت‌شده، مدتي را در اين بند نگهداري شدند.

انتقال دختران دستگیر شده به نقاط نامعلوم



جعفر پویه

یک روز پس از به میدان آمدن جنبش اعتراضی مردم و تبدیل روز 13 آبان به روز مبارزه با استبداد، از شهرهای مختلف خبر می رسد که نیروهای اطلاعاتی و گماشتگان موسوم به "لباس شخصی" اقدام به دستگیری گسترده بسیاری از جوانان آزادیخواه کرده اند.
سرکوبی هار و افسار گسیخته نیروهای ددمنش ولایت فقیه آنچنان بی شرمانه بود که اعتراض بسیاری را در اقصا نقاط دنیا بر انگیخت. رابرت گیتس، سخنگوی کاخ سفید با وجود بیانیه مسالمت جویانه اوباما خطاب به رژیم ولایت فقیه، به سرکوب معترضان واکنش نشان داد و گفت: "دولت باراك اوباما از نزديك تحولات مربوط به نا آرامیها در ايران را دنبال مى كند و عميقا اميدوار است كه خشونت گسترش پيدا نكند."
او که خود می داند بخشی از این بی شرمی رژیم حاصل بی تفاوتی جامعه جهانی نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران و عدم موضعگیری قاطعانه در برابر آن به خاطر سرکوب بی پروای مردم آزادیخواه است، سعی کرد با موضعگیری ای متفاوت، نسبت به سرکوب مردم بی تفاوت نباشد. حساسیت افکار عمومی نسبت به جنبش مردم ایران به دلیل گزارشهای مردمی به قدری هست که سیاستمداران را به واکنشی وا دارد که در اصل خود چندان تمایلی به آن ندارند.
همزمان، برنارد کوشنر، وزیر امورخارجه فرانسه با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی به خشونت انجام گرفته توسط سرکوبگران نسبت به مردم معترض موضع گرفت و گفت: "این اقدام به وجهه دولت ایران آسیب بیشتری وارد می‌کند؛ دولتی که در داخل به نیروهای داخلی فشار می‌آورد و در خارج نیز از سیاست گفت و گو می پرهیزد."
‌اما شدیدترین موضعگیری در اینباره توسط حزب سبزهای آلمان انجام گرفت. خانم کلودیا روت رئیس حزب سبزهای آلمان با صدور بیانیه شدیدالحنی نسبت به سرکوب مردم توسط گماشتگان استبداد اعتراض کرد. او در بیانیه خود نوشت: "اعتراضات بدون وقفه و گسترش‌یابنده در ایران، ابعاد بحرانی را نشان می‌دهد که رهبری غیردموکراتیک ایران، کشور را به کام آن کشانده است. رهبری کشور به تهدید و فشار متوسل می‌شود و شرایط باز هم بحرانی‌تر می‌شود. ما با همه قربانیان و آسیب‌دیدگان سرکوب در ایران همدرد و همبسته ایم."
با اینکه بسیاری علیه اقدامات سرکوبگرانه و شدت عمل گماشتگان رژیم نسبت به مردم اعتراض کرده اند اما رژیم همچنان به اعمال سرکوبگرانه خود ادامه می دهد و با وارد شدن به خانه فعالان سیاسی و یا افراد شناخته شده مدافع حقوق بشر و حقوق شهروندی اقدام به دستگیری آنان کرده است. طبق گزارشات رسیده از خیابان بهار، یک اتوبوس مملو از دختران دستگیر شده در روز سیزده آبان به مکان نامعلومی منتقل شده اند. همچنین عده ای از دختران دستگیر شده در خیابانها و کوچه های اطراف میدان هفتم تیر و ولی عصر نیز مفقودالاثر هستند و کسی از محل نگهداری آنها باخبر نیست. این در حالی است که بسیاری از دستگیر شدگان در آخر وقت روز تظاهرات به زندان اوین برده شده و در بند 209 زندانی هستند.
با توجه به اعمال و رفتار بی شرمانه گماشتگان استبداد نسبت زنان و دختران دستگیر شده در اعتراضهای گذشته، از تمامی مجامع بین المللی و سازمانهای مدافع حقوق بشر به ویژه مدافعان حقوق زنان و زندانیان می خواهیم نسبت به سرنوشت دختران بازداشت شده که به نقاط نامعلومی منتقل شده اند، حساسیت نشان داده و رژیم را تحت فشار قرار دهند تا محل نگهداری آنان را اعلام کند.
دختران شجاع دستگیر شده، رهبران میدانی اعتراضهای مردم بودند. این رهبران شجاع و آزادیخواه باید هرچه زودتر و بدون قید و شرط آزاد شوند!