۱۳۸۸ بهمن ۳۰, جمعه

بازداشت و بی خبری از یک فعال دانشجويی در سبزوار

خبرگزاری هرانا - یکی از فعالان دانشجویی دانشگاه تهران روز چهارشنبه مورخ 21 بهمن ماه در شهر سبزوار بازداشت شد.
علی اکبر اعجمی دانشجوی دانشگاه تهران و از فعالین چپ گرا که پیشتر مکررا از سوی ماموران وزارت اطلاعات تحت فشار و تهدید قرار داشت نهایتا روز 21 بهمن در شهرستان سبزوار دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده است.
لازم به ذکر است در هفته های گذشته محمد غزنویان و حمید مافی از فعالین چپ نیز در شهر قزوین توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده اند.

ادامه تجمعات شبانه خانواده ها و مردم در مقابل زندان اوین

بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، خانواده های زندانیان سیاسی و مردم تهران در ادامه اعتراضات مستمر شبانه خود در مقابل زندان اوین تجمع کردند و بر خواست خود، که آزادی بی قید و شرط و فوری زندانیان سیاسی بود پافشاری کردند.
غروب پنچشنبه 29 بهمن ماه خانواده های زندانیان سیاسی و مردم تهران در مقابل زندان اوین تجمع کردند. این تجمعات در هفته های گذشته هر شب برگزار می شود. سرکوبگران زندان اوین هر شب برای جلوگیری از تجمع خانواده ها و مردم اعلام می کنند که امشب آزادی نداریم و لی خانواده ها و مردم بر خواست خود برای آزادی زندانیان سیاسی پافشاری می کنند و در طی شبهای گذشته موفق به آزادی تعداد زیادی از زندانیان سیاسی شده اند.
در ابتدا خانواده های زندانیان سیاسی و مردم ناچار هستند زیر پل تجمع کنند ولی با زیاد شدن تعداد جمعیت بر روی پله و تا نزدیکی درب اصلی زندان اوین ادامه می یابد که خوشایند نیروهای سرکوبگر نیست چونکه در معرض دید عابرین قرار می گیرند.
امشب همانند شبهای گذشته با ایستادگی و پافشاری خانواده ها و مردم تعداد دیگری از زندانیان سیاسی از زندان اوین آزاد شدند و به آغوش گرم خانواده های خود و مردم بازگشتند.هنگام خروج زندانیان سیاسی از زندان مخوف اوین موجی از شور و شادی بین مردم به پا شده بود و آنها با دست زدن و سوت کشیدن اوج شادی خود را به نمایش گذاشتند.
یکی از خانواده ها اقدام به پخش آش نذری بین سایر خانواده ها و مردم میکرد و چند خانواده دیگر بخاطر آزادی فرزندانشان در شبهای گذشته اقدام به پخش شیرینی کردند.
امشب از ابتدای تجمع مردم در مقابل زندان اوین نیروهای سرکوبگر مقابل درب زندان اوین و بخصوص بر روی پله ها مستقر شده بودند و تعداد آنها نسبت به شبهای دیگر بیشتر بود. موج شادی خانواده ها و مردم برای آنها بسیار گزنده و غیر قابل تحمل بود و این را در رفتارها و واکنشهای غیر انسانی آنها عیان بود . بعد از آزادی تعداد از زندانیان و شادی خانواده ها و مردم که امشب به اوج خود رسیده بود نیروهای سرکوبگر اعلام کردند که دیگر کسی را آزاد نخواهیم کرد و بسوی خانواده ها و مردم حرکت کردند و سعی داشتند که آنها را به زور وادار به ترک محوطه اوین کنند ولی خانواده ها و مردم مقاومت کردند و تا ساعت 23:00 تجمع ادامه داشت.

29 بهمن 1388 برابر با 18 فوریه 2010

ترس و وحشت رژیم از اعتراضات ضد حکومتی در چهارشنبه سوری

ایسنا: جانشين فرمانده نيروي انتظامي از توقيف و بازداشت افرادي كه اقدام به مزاحمت در چارشنبه سوري امسال كنند تا پايان تعطيلات نوروزي خبر داد. احمدرضا رادان گفت: پليس با افرادي كه ايجاد مزاحمت، سد كردن مسير و استفاده از مواد محترقه خطرناك مي‌كنند برخورد خواهد كرد. همچنين خودروهايي كه در چهارشنبه سوري امسال توقيف شوند تا پايان تعطيلات متوقف خواهند بود. جانشين فرمانده نيروي انتظامي گفت : براساس هماهنگي‌هايي كه با مقامات قضايي انجام شده است هر كسي كه با ناهنجاري اقدام به ايجاد مزاحمت، راهبندان كند و آزار و اذيت مردم كند، بازداشت و احتمالا تا پايان تعطيلات نوروزي پليس و دستگاه قضايي در خدمت اين افراد خواهند بود. احمدرضا رادان گفت : به مرور زمان هدف اصلي برگزاري مراسم چهارشنبه سوري به فراموش سپرده شده و متاسفانه مباحث غلط ديگري جايگزين آن شده است.

بی خبری از وضعیت شهروند بهایی ژینوس سبحانی

ژینوس سبحانی شهروند بهایی و از همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با گذشت بیش از یک ماه از بازداشت و نگهداری نامبرده در سلول انفرادی تا کنون با خانواده اش تماسی نداشته است.

به گزارش هرانا، ژینوس سبحان در 25 دی ماه به همراه همسرش آرتین غضنفری در منزل بازداشت شده اند. عدم دسترسی به وکیل، عدم شفاف سازی پرونده و بی خبری از وضعیت نامبرده و برخورد های امنیتی صورت گرفته با این فعال حقوق بشر موجب نگرانی خانواده ایشان و همسر در بازداشتش شده است.

لازم به ذکر است خانم ژینوس سبحانی از همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر و منشی سابق کانون مدافعان حقوق بشر نیز می باشد که در پی پلمپ دفتر این کانون مدتی در ازداشت بوده است.

حمله مسلحانه به یک عضو ارشد بسیج در اهواز

سایت حکومتی تابناک: صبح امروز در منطقه گلستان اهواز خیابان تربت شرقی، یکی از مدیران دادگستری و عضو بسیج مورد حمله مسلحانه افراد ناشناس قرار گرفته است. در این حمله هفت تیر توسط اسلحه کلاشینکف حمله کننده به سمت عفراوی و خوردوی سواری اش شلیک می شود که علی رغم آسیب جدی که به خودروی وی وارد می شود، نامبرده از این حادثه جان سالم به در برده و تنها به صورت سطحی مجروح می شود.

پخش پارازیت ماهواره ای؛ اخطار یوتل ست به رژیم تهران

سایت banksat.com

کمپانی Eutelsat فرانسه پس از اعتراض شبکه های دویچه وله و بی بی سی، به طور رسمی اعلام کرد که پیش از این اعتراضات شکایت خود را به "آژانس ملی کنترل فرکانس فرانسه" ارائه کرده است.

در همین حال Rhône Safien از مقامات ارشد این شرکت به گروه اخلال گر ایرانی هشدار داد در صورت ادامه این روند منتظر اجماع جهانی نخواهد ماند و دسترسی ایران را به تمامی ماهواره های مخابراتی ، رادیو تلویزیونی و زمین شناسی و... متعلق به این شرکت قطع خواهد کرد.

احکام سنگین زندان برای فعالین دانشجويی

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: مرتضی سمیاری عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.

مرتضی سمیاری در تاریخ ۱۴ دی ماه بازداشت شد و در تاریخ ۱۰ بهمن ماه در دادگاه متهمان حوادث عاشورا به عنوان متهم ردیف دوم مورد محاکمه قرار گرفت. این فعال دانشجویی به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی به یک سال و اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس محکوم شد.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی مرتضی سمیاری در حال حاضر در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین و در اتاقی چند نفره به سر می برد.

گفتنی است که مرتضی سمیاری در جریان دادگاه به علت ملاقات انجام نشده با اعضای اتحادیه اروپا محاکمه شد. امری که واکنش و اعتراض خانم باربارا لخ بیلر رئیس هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا در سفر لغو شده به تهران را در پی داشت. او در نامه ای به مقامات ایرانی خواستار آزادی سمیاری به دلیل ملاقات انجام نشده شد.

خانم بیلر در نامه خود به سفیر ایران در بروکسل خواستار آزادی بدون قید و شرط آقای سمیاری شد. همچنین گفتنی است مرتضی سمیاری در جلسه دادگاه گفت که وی در پاسخ به دعوت هیئت پارلمانی اروپا گفته که در صورتی که با وزارت خارجه ایران هماهنگ شود در این دیدار شرکت خواهد کرد.

از سویی دیگر ماموران وزارت اطلاعات و دادستانی تهران در تلاشی مشترک در صدد هستند اعضای فعال دفتر تحکیم وحدت را در برابر دوربین های صدا و سیمای جمهوری اسلامی نادم و پشیمان نشان دهند. در چند روز گذشته دادستان تهران شخصا در بازجویی های بهاره هدایت حضور پیدا کرده و کوشیده است تا او را برای اعترافات تلویزیونی و نیز انحلال دفتر تحکیم وحدت تحت فشار قرار دهد.

مرتضی سمیاری، بهاره هدایت، میلاد اسدی، امین نظری و مهدی عربشاهی پنج عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، هستند که در بازداشت وزارت اطلاعات به سر می برند.

بازداشت هفت دانشجوی دانشکده علوم پزشکی

هفت نفر از دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران طی هفته گذشته بازداشت شدند

به گزارش نوروز، این دانشجویان همگی ورودی سال 83 بوده و در مقطع بالینی و در بیمارستان مشغول به تحصیل بوده اند.

یکی از این دانشجویان بنام فرشاد شیبانی در کلاس درس در بخش عفونی بیمارستان امام خمینی و بقیه پس از احضار توسط ضابطان قضایی بازداشت شدند.

این بازداشت ها سیاسی بوده ولی از اتهام مشخص و محل نگهداری این هفت نفر اطلاع دقیقی در دست نیست.

توقف فعالیت دو شرکت بزرگ بیمه جهان در ایران

رادیو آلمان: مدیریت شرکت بیمه مونشنر روک که بزرگترین شرکت بیمه حمل و نقل جهان است اعلام کرد که بخاطر شرایط سیاسی به کار خود در ایران خاتمه داده و قرارداد جدیدی را نمی‌پذیرد.

سخنگوی کنسرن آلمانی آلیانس نیز که بزرگترین کنسرن بیمه اروپا محسوب می‌شود، اعلام کرد این کنسرن هم به فعالیت‌های خود در ایران خاتمه داده است. همزمان اتحادیه شرکت‌های بیمه آلمان اعلام کرد که تشدید تحریم‌های ایران قابل درک است و از آن پشتیبانی می‌کند.

گاردین؛ تجاوزگران در حکومت ایران

روزنامه گاردین چاپ انگلستان در مقاله ای که در شماره روز سه شنبه این روزنامه منتشر شده می نویسد، تجاوز جنسی به زندانیان در حکومت ایران چیز جدیدی نیست. نویسنده مقاله می گوید که یکی از شاگردانش در سال ۱۳۶۰ بخاطر تجاوز به خواهرش دستگیر و به اوین منتقل شد و همان روز آزاد و به عنوان زندانبان همان زندان شروع به کار کرد و این یک امر عادی در این حکومت است. در آن هنگام که این شایعات دهان به دهان میگشت، آیت الله منتظری یک گروه را برای تحقیق به آنجا فرستاد و آنها تأیید کردند که زندانبانان که بیشتر مانند همان دانش آموز من بودند به طور مرتب به دختران و زنان تجاوز می کنند که حتی نام یکی از آنها همیشه داماد بود. اخبار فجایع کهریزک فقط به این خاطر علنی شد که پسر یکی از اصولگرایان در آنجا زیر شکنجه کشته شد. در پی این رویداد رژیم مجبور به بستن این بازداشتگاه شد و مهدی کروبی با نوشتن نامه ‌ای خواستار رسیدگی به ادعای تجاوز جنسی در زندانها گردید. شاید شما فکر می کردید که بعد از این وقایع رژیم دیگر به این اقدامات زشت دست نخواهد زد ولی شاهدان و قربانیان این تجاوزات هنوز اینها را گزارش میدهند. بطور مثال چندی پیش رژیم مادران عزادار را دستگیر کرد که برای سوگواری و همدردی هر هفته دور هم جمع می شدند. یکی از این مادران می گفت که وقتی در دادگاه بوده صدای گریه و التماس یک پسر جوان را شنیده است که به قاضی می گفت او را به زندان انفرادی نفرستد. وقتی قاضی از او سئوال کرد چرا؟ گفت که او را مرتب در آنجا مورد تجاوز قرار میدهند. ۲ ماه پیش پسر یکی از دوستان من در یکی از تظاهراتهای ضد دولتی دستگیر شد. او را تا سر حد مرگ کتک زدند و او هم مقاومت می کرد تا ماموران به وی تجاوز نکنند. اینها فقط نمونه هایی هستند که به بیرون درز میکند. سئوال اینجاست که چرا رژیم با اینهمه آبروریزی و فضاحت و علنی شدن این موضوع به این کار ادامه می دهد. جواب این پرسش در اینجاست که رژیم به خوبی میداند کشتن مخالفان آنها را به شهید مبدل میکند و حتی شاید به پیوستن دیگران به جنبش نیز کمک کند، ولی تجاوز جنسی اثر بسیار مخربی بخاطر تاروپود جامعه‌ ایران روی قربانی و باقی مردم میگذارد و امکان جلوگیری از پیوستن آنها به جنبش را بیشتر میکند. این رژیم اکنون برای بقای خود تلاش میکند و دیگر هیچ خط قرمزی برای خود نمی شناسد.

رجز خوانی خامنه ای از ترس است

جعفر پویه

علی خامنه ای، ولی فقیه رژیم سرکوبگر جمهوری اسلامی در دیدار با جمعی از مستخدمین اعزامی اش از آذربایجان بار دیگر به رجز خوانی پرداخت و زبان به تهدید مردم گشود. او که قبل از 22 بهمن به کلی خود را باخته بود و به همراه پادوهای نظامی – امنیتی اش زبان تمجید به کار گرفته و از موضع ضعف، مدارا را تبلیغ می کرد، پس از لشگر کشی گسترده دولت پادگانی علیه مردم و بسیج کلیه استعداد نظامی و امنیتی خود در برابر جوانان و بستن دهانها به زور سرنیزه و گاز اشک آور و قمه و ... از خواب زمستانی بیدار شده و به مدار گذشته خود باز گشته است.
او مست لشکرکشی و امنیتی کردن فضای شهر و برقرار کردن سکوت گورستانی گفت: "جمعیت شرکت کننده در راهپیمایی 22 بهمن امسال و درسی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به مراتب از سالهای قبل بیشتر، پررنگ تر و قوی تر بود."
او اما نگفت آن همه ترس و وحشت قبل از 22 بهمن، آن همه تلاش برای استمالت از مردم و جوانان به جان آمده چه شد؟ و یا اینکه صف اتوبوسهایی که کیلومترها در خیابانهای تهران پارک شده بود، به چه دلیل بود و آنانی که در مراسم امنیتی شده این روز شرکت کرده بودند از یک سو با وعده و وعید و از سوی دیگر با تهدید به خیابان کشیده شده بودند تا خیابانها اشغال شوند و فضایی برای مردمی که می خواستند در این روز به حق خواهی بپردازند، وجود نداشته باشد.
او و دستگاه داغ و درفش اش تمام سعی خود را به کار گرفتند تا صدای مردم معترض را خفه کنند و اکنون به خیال موفقیت می گوید: "مردم در این روز حجت را بر همه تمام کردند و همه دشمنان نظام اسلامی اعم از دشمنان خارجی و مخالفان داخلی باید بیدار و از توهم خارج شده باشند."
او خود متوهم است آنرا به دیگران نسبت می دهد زیرا مردم همانهایی هستند که او علیه آنان لشگر کشیده و خیابانها را اشغال کرده است. اما این جمله بندی و سرهم سازی نمی تواند همه منظور وی باشد زیرا بلافاصله می گوید: "اگر قبل از انتخابات، باید با استدلال گفته می شد که دشمن در کمین است، مردم بعد از حوادث انتخابات، دیدند که دشمن چگونه در کمین است."
او مردم به جان آمده از ظلم و ستم رژیم و معترض به شعبده بازی انتخابات را "دشمن" می نامد و از سوی دیگر، قداره بندان و گماشته هایی که به روی مردم تفنگ می کشند و یا با اسلحه سرد آنان را مضروب می کنند را "مردم" می نامد. این جابجایی و دشمن دانستن مردم بار اولی نیست که توسط علی خامنه ای صورت می گیرد. او اینگونه می خواهد حجت را بر جوانان غیوری که بساط دزدان و غارتگران جمع شده در زیر خیمه ولایت اش را به هم ریخته اند تمام کند. اما واقعیت این است که همه این رجز خواندنها از ترس است زیرا او می داند که اگر با هزینه گزاف و یا تهدید و تطمیع توانسته است تعدادی را در روز 22 بهمن به خیابانها بکشاند، این کار دایمی نخواهد بود و جوانان دلیر هر آن که فرصت کنند بار دیگر خیابانها را به تسخیر خود در خواهند آورد.
آنکه بیش از همه به نفرت مردم از حکومت ولی فقیه آگاه است، خود خامنه ای و دار و دسته نظامی – امنیتی ای هستند که مردم ایران را دشمن می دانند و در برابر آنان صف آرایی کرده اند.