۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۷, یکشنبه

حمله وحشیانه بسيج به دانشجويان معترض

خبرنامه امیرکبیر:روز سه‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته، لابی دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران محل برگزاری تریبون آزادي با عنوان «مرگ گروه جامعه‌شناسی» بود.
در پی جلسات گروه جامعه ‌شناسی اين دانشكده در روز پيش از آن با حضور معاون آموزشی دانشگاه تهران ـ دکتر محمود کمره‌ای ـ مقرر گردید که تا زمان بررسی تخلفات صورت گرفته در گروه جامعه ‌شناسی و درخواست تعدادی از اعضای گروه برای تغییر مدیریت گروه، جلسات گروه جامعه‌شناسی برگزار نگردیده و اختیارات مدیریت گروه - دكتر حسين كچوئيان - نیز به معاون آموزشی دانشگاه - دكتر كمره اي - واگذار گردد؛ نتیجه‌ای که به منزله‌ی تعلیق مدیریت دکتر کچوئیان بر گروه جامعه‌‌شناسی است.
بر این مبنا قرار شده که نتیجه‌ی بررسی‌های دانشگاه در روز اول تیرماه سال جاری اعلام گردیده و تکلیف مدیر گروه جامعه‌شناسی نیز مشخص گردد. بر طبق گفته‌ی یکی از اساتید گروه جامعه‌شناسی، این تصمیم بر مبنای آیین‌نامه‌‌ها و مقررات دانشگاه اتخاذ گردیده است. این در حالی است که آیین‌نامه‌ی داخلی گروه جامعه‌شناسی که به تصویب گروه رسیده صراحتاً تاکید دارد که در صورت درخواست تغییر مدیریت گروه از سوی حداقل پنج تن از اعضای گروه، انتخاب مدیریت گروه باید مجدداً برگزار گردد.
در پی تصمیمات اخذ شده در اين جلسه از صبح روز سه‌شنبه انجمن اسلامی دانشكده علوم اجتماعي به پخش بیانیه‌ی خود پرداخت که طی آن با اعتراض به مداخله‌ی معاون آموزشی دانشگاه در مسائل داخلی گروه جامعه‌شناسی به اتخاذ تصمیم تعلیق گروه جامعه‌شناسی و تفویض اختیارات مدیر گروه به معاون آموزشی دانشگاه که عملاً به تضعیف همه‌جانبه‌ی گروه جامعه‌شناسی خواهد انجامید، اعتراض شده بود.
در همین حال مقدمات اعتراض نمادین انجمن اسلامی به تعلیق گروه جامعه‌شناسی با نصب پلاکاردهای با محتوای اعتراضی نسبت به این تصمیم، نصب پارچه‌ی مشکی در بالای درب انجمن اسلامی، پخش بازوبندهای مشکی در بین دانشجویان و آغاز بیانیه‌ی اعتراضی با عبارت «انّا لله و انّا الیه راجعون» توسط اعضای انجمن اسلامی فراهم گردید. تریبون آزاد دانشجویی از ساعت ۱۲:۳۰ آغاز شد و تا حوالی ساعت ۱۴ به طول انجامید و طی این مدت تعداد زیادی از دانشجویان با گرایش‌ها و دیدگاه‌های مختلف به بیان نظرات خود پرداختند.
در پایان تریبون آزاد، دبیر انجمن اسلامی دانشكده پشت تریبون قرار گرفته و با بیان اینکه با توجه به تصمیم گروه جامعه‌شناسی مبنی بر تعلیق دکتر کچوئیان از مدیریت گروه، دانشجویان به طور نمادین با نصب کاغذی بر روی درب اتاق مدیر گروه جامعه‌شناسی با مضمون «تا تعیین مدیر گروه جدید؛ دفتر پلمب شد» تریبون آزاد را به پایان خواهند رساند.
در پی اعلام این مساله جمعی از دانشجویان و اعضای انجمن اسلامی با همراه داشتن دو پلاکارد و چسب برای نصب این پلاکاردها به طبقه‌ی چهارم دانشکده ـ محل استقرار دفتر مدیر گروه جامعه‌شناسی ـ حرکت کردند و در حالی که قصد داشتند با نصب پلاکاردهای خود و اعلام اعتراض نمادین، محل را ترک نموده و اعتراض خود را پایان بخشند، اعضای بسیج دانشجویی كه خواهان ادامه مديريت دكتر كچوئيان در گروه جامعه شناسي هستند با تجمع مقابل دفتر مدیر گروه و پاره کردن پلاکاردها، اقدام به فحاشی و درگیری فیزیکی با دانشجویان معترض نمودند و مانع انجام این کار شدند.
با تجمع دانشجویانی که سرود یار دبستانی را می خواندند و در پی اصرار اعضای انجمن اسلامی و دانشجویان معترض به نصب کاغذ و نگاشتن نمادین جمله‌ی «پلمب شد» بر روی این کاغذها، تهاجم خشونت‌آمیز بسیج دانشجویی شدت بیشتری پیدا کرد که در نتیجه‌ی آن سه تن از دختران دانشجو که معترض بودند مورد ضرب و شتم اعضای بسیج دانشجویی قرار گرفتند و دبیر انجمن اسلامی نیز با تهاجم وحشیانه‌ی مهاجمان روی زمین کشانده شد و مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
نکته‌ی جالب در میان درگیری‌ها حضور شتابزده و احساسی دکتر رئیس دانشکده بود كه با این تصور که دانشجویان قصد اخراج دکتر کچوئیان از دانشکده را دارند با فریادهایی با این مضمون که اجازه این کار را نخواهم داد، به التهاب فضا دامن زد.
در همین حال معاون دانشجویی دانشکده و معاون اداری دانشکده و همچنین يكي از اعضای هیات علمی دانشکده در صحنه حاضر شده و خواهان پایان دادن به درگیری‌ها شدند. دکتر میرزایی با اعلام اینکه دکتر کمره‌ای ـ معاون آموزشی دانشکده ـ برای توضیح پیرامون تصمیمات اخذ شده در روز یک ‌شنبه‌ آینده به دانشکده خواهند آمد، خواستار گفتگو و بیان اعتراضات دانشجویان در این جلسه شد.
در نهايت با دخالت حراست دانشگاه و درخواست معاون دانشجويي و معاون امور مالي دانشكده دانشجويان به تجمع خود خاتمه دادند.
نشريه دانشجويي صبح

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر