۱۳۸۸ مهر ۲۳, پنجشنبه

سوت حرکت بسوی تحریمهای گسترده تر علیه رژیم تهران

رادیو فرانسه: مجلس نمایندگان آمریکا، روز چهارشنبه با 414 رأی موافق متنی را با هدف تشدید فشار بر ایران در بخش انرژی تصویب کرد. بر اساس این مصوبه دولت های ایالتی در آمریکا اجازه دارند به سرمایه گذاری در شرکت هایی که در زمینۀ انرژی با ایران معامله می کنند و برابر و یا بیش از بیست میلیون دلار در این بخش سرمایه گذاری کرده اند پایان دهند.

رهبر دموکرات های مجلس نمایندگان ایالات متحده، استنی هویر، گفت " خطراتی که یک ایران اتمی برای متحدان آمریکا تولید می کند، چه در ارتباط با گسترش سلاح های اتمی در خاورمیانه و چه از نظر ایجاد یک چتر اتمی برای تروریست ها، بیش از آن وخیم است که بتوان بر آن چشم بست".

وی افزود که از سیاست باراک اوباما مبنی بر مذاکره با ایران حمایت می کند ولی مصوبۀ مجلس نمایندگان می خواهد به ایران بگوید که درِ مذاکره با تهران تا ابد باز نمی ماند.

این مصوبه اقدام مشخصی را به دولت های محلی در سراسر آمریکا تحمیل نمی کند ولی آن ها را نسبت به پیامد های قانونی ادامۀ همکاری مالی با شرکت هایی که در زمینۀ نفت و گاز با ایران معامله می کنند بر حذر می دارد.

به گفتۀ مارک کیرک، تدوین کنندۀ جمهوریخواه متن این مصوبه، این تصمیم مجلس نمایندگان یک "سوت حرکت" به دولت های محلی در آمریکا است که از ایران خارج شوند. این نمایندۀ مجلس آمریکا می گوید برای اینکه تلاش دیپلماتیک با موفقیت همراه شود باید ابزار لازم را در اختیار دیپلمات ها گذاشت. سناتور دموکرات باب کیسی و سناتور جمهوریخواه سام بروان بک، از متن مشابهی درمجلس سنا پشتیبانی می کنند که شرکت هایی را که با ایران در زمینۀ نفت و گاز همکاری می کنند مورد مجازات قرار می دهد.

مفسران می گویند که قانونگذاران آمریکا بزودی قوانین محدود کننده تری را در جهت فشار بر ایران تصویب خواهند کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر