۱۳۸۸ خرداد ۱, جمعه

یک هفته با نقض حقوق بشر در ایران

فعالان حقوق بشر در ایران
هفته‌ی آخر اردیبهشت ماه در حالی آغاز شد که بازداشت‌شده‌گان روز جهانی کارگر هم‌چنان در وضعیتی نامعلوم به سر می‌بردند و نشست‌های انتخاباتی در سراسر کشور، به ویژه در دانش‌گاه‌ها جای‌گاهی برای دانش جویان می‌شد تا آزادی زندانیان سیاسی را خواستار شوند. آیت‌الله شاهرودی در آخرین روزهای دوره‌ی تصدی‌گری خود بر قوه‌ی قضاییه با انتقاد از رواج «پليس‌سالاری» در ايران از قضات خواست که بر نیروی انتظامی و ضابطان قضایی اشراف کامل داشته باشند و مقابل «زياده‌خواهی اين تشکل‌ها» بايستند.
در بیست‌و دوم اردیبهش ماه بانی دوگال نماينده جامعه جهانی بهايی در سازمان ملل، اعلام کرد که «هفت نفر از رهبران بهايی ایران که حدود يک سال است در زندان بسر می برند، احتمال دارد به اعدام محکوم شوند.» در این روز، به همتِ سازمان پزشکان مدافع حقوق بشر، تجمعاتی برای يادآوری وضعيت آرش و کامیار اعلایی در چند کشور دنیا برگزار شد. اما در ایران عباس خرسندی، زندانی سیاسی که از 22 ماه پیش در زندان به سر می برد، ظهر این روز به مدت 10 روز به مرخصی آمد.
در دانش‌گاه پر خبر امیرکبیر؛ تریبون آزاد دانشجوئی، در حالی برگزار شد که ۳۵ نفر از دانش‌جویان این دانش‌گاه از صبح روز دوشنبه به دانش‌گاه ممنوع الورود شدند. این دانش‌جویان در حالی که صبح برای حضور در کلاس‌های خود قصد ورود به دانش‌گاه را داشتند، توسط ماموران انتظامات و حراست دانش‌گاه، مطلع شدند که به دانش‌گاه ممنوع الورود شده‌اند.در خبری دیگری از دانش‌گاه؛ بهاره هدایت و فرید هاشمی، اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت احضاریه‌یی جهت حضور در دادگاه انقلاب دریافت کرده‌اند. این دو عضو جهت بازپرسی به شعبه‌ی دو امنیت دادگاه انقلاب احضار شده‌اند. از زندان اوین خبر داشتیم که علی کلایی فعال دانش‌جویی و وبلاگ‌نویس، که چند روز قبل در پی حضور در دادگاه انقلاب جهت رسیده‌گی به اتهامات‌اش، به دلایلی نامعلوم بازداشت شده بود، در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد.
در بیست‌وسوم اردیبهشت ماه بيش از ۵۰ نفر از كارگران كارخانه‌ی شيميايي كروم كيميكال ساري به دليل دريافت نكردن يك ساله حقوق، عيدي و پاداش و نپرداختن پنج ساله بن كارگري از سوي كارفرما در مقابل استانداري مازندران تجمع كرده‌اند اما مسوولان جوابي به كارگران نداده‌اند. در این روز مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران با ارائه گزارش خواستار آزادی روزنامه‌نگاران دربند، هم‌چون محمدصدیق کبودوند، نادر کریمی جونی، مسعود کردپور، حسین درخشان، مجتبی لطفی، کاوه جوانمردی، محمدحسن فلاحیه‌زاده و روزنامه‌نگاران بازداشتی روز کارگر شد.و در ادامه‌ی روند بازداشت فعالین سیاسی و مدنی کرد که طی دو هفته‌ی اخیر شدت یافته سید بنا به دلایل نامشخصی، سهیل صادقی و یونس قادری در شهر پاوه از توابع کرمانشاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. بهروز جاویدتهرانی که از چند روز قبل در اعتراض به رفترا غیرقانونی مسئولین زندان رجایی‌شهر دست به اعتصاب غذا زده بود، توسط مامورین این زندان مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت.
در بیست‌وچهارم اردیبهشت ماه مهران عباس زاده دبیر انجمن اسلامی دانش‌جویان دانش‌گاه تربیت معلم و امین شجاع عضو شورای مرکزی این انجمن برای سومین بار در سه ماه گذشته به کمیته ی انضباطی احضار شدند. دورتر از تهران؛‌ يک جوان بوکانی به نام محمد قادری از طرف دادگاه انقلاب مهاباد به زندان محکوم شد. محمد قادری که سال گذشته مدتی را در بازداشت به سر برده و با قرار وثيقه از زندان آزاد شده بود به اتهام تبليغ عليه نظام از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به ۴ ماه حبس محکوم شد. یکی از زنان زندانی عضو جامعه بهایی از سمنان به زندان اوین منتقل شد. خانم صهبا رضوانی شهروند بهایی ساکن سمنان که چندی پیش به اتهام "تبلیغ علیه نظام و عضویت در خادمین سمنان (تشکل مدیریتی جامعه بهایی) " به 3 سال و 8 ماه زندان محكوم شده بود در دادگاه تجدید نظر با کسر 8 ماه از حبس به 3 سال زندان تغییر حکم یافت. هم‌چنین رامین صادقی اصل از فعالین آذربایجانی در اردبیل پس از تحمل۸۷ روز بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان این شهر آزاد شد
در بیست‌وپنج اردیبهشت ماه حمید ملک زاده دانش‌جوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانش‌گاه تهران و مدیر مسئول نشریه‌ی دانش‌جویی توقیف شده " توقیف شد"، روز اول ماه می در تجمع روز جهانی کارگر در پارک لاله تهران بازداشت شده و تااین روز هیچ اطلاعی از وضعیت وی در دست نبود. در خبری دیگر از نقض حقوق‌بشر در ایران و باز هم در کرستان ابراهیم رحمانی و محمد ابراهیمی که در اوایل آذرماه سال گدشنه در شهر کامیاران توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده بودند از سوی دادگاه انقلاب سنندج به جرم ارتباط با احزاب کردی به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم شدند.
در بیست‌وششم اردیبهشت ماه مادر مسعود دهقان دانش‌جوی بازداشتی که در این روز جهت ملاقات با فرزندش به زندان اوین مراجعه کرده بود، موفق به دیدار وی نشد. در خبری از روند همیشه‌گی نبود آزادی بیان؛ انتشار منظم دوره جديد هفته نامه «مردم و جامعه» پس از ۱۴ شماره متوقف شد، چراکه به تشخيص هيات نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد، اين هفته نامه نيز مشمول ماده ۱۶ شناخته شده و به دليل انتشار نامنظم لغو امتياز شد. و باز هم خبری از اعدام؛ با اعدام پنج نفر در شیراز، آمار اعدام شده‌گان در ایران طی ۲۰ روز گذشته به بیش از ۲۰ نفر رسید. آمار اعدام‌ها در ایران از ابتدای سال ۲۰۰۹ تاکنون به بیش از ۷۰ نفر رسیده است. اما بشنوید از خبری جالب که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان طی دستورالعمل شگفت انگیزی به چاپ‌خانه‌های این استان، محدودیت‌های جدیدی را برای مطبوعات محلی کرمان وضع کرده است. به گزارش خبرنگار عصرایران، در این دستورالعمل که از مدیران چاپخانه ها خواسته شده است بعد از چاپ هر نشریه و حتا قبل از این‌که نشریات چاپ شده تحویل مدیران نشریات شود، ۱۰ نسخه از آن را به اداره کل ارشاد کرمان بفرستند و رسید کتبی دریافت کنند!
در بیست‌وهفت اردیبهش ماه پس از انتشار یک شماره از روزنامه ياس نو، دبير هيات نظارت بر مطبوعات ایران روز شنبه طی نامه‌یی به محمد نعيمی پور خواستار توقف انتشار اين روز نامه شد، که توقیف شد. در خبری دیگر در همین زمینه تنها نشريات دانش‌جويي مستقل و منتقد دانش‌گاه علوم پزشکي مشهد با نام هاي “روزنه ” و “گچ پ‍ژ" توسط معاونت فرهنگي اين دانش‌گاه به صورت هم زمان توقيف شدند. مادر محمد پورعبدالله، دانش‌جوی زندانی‌یی که در زندان قزل‌حصار کرج به سر می‌برد، از وضعیت نامناسب وی سخن می‌گوید. او در مورد وضعیت محمد می گوید:” بعد از این مدت، دیروز توانستم با پسرم در زندان ملاقات کنم. در بند عمومی زندان قزل حصار نگهداری می شود. در ملاقات متوجه شدم که نمی تواند خوب راه برود، هر چه ازاو پرسیدم چه شده ، پاسخی نداد. وقتی شلوارش را بالا زد، دیدم از ۲۸ اسفند ماه که بچه من را در بند ۲۰۹ کتک زدند، تا حالا هنوز پای این بچه از زانو به پایین متورم است و زخمی است. خودش چیزی در این مورد نمی گوید، اما من می دانم که در بند ۲۰۹ به شدت بچه من را شکنجه کرده اند.” اما باز هم توقیف یک نشریه؛ نشریه‌ی هفت نون متعلق به برخی از اعضای انجمن اسلامی منحل شده‌ی دانش‌گاه صنعتی اصفهان به دلیل آن‌چه توهین به مقدسات عنوان شده بود، از سوی هیات نظارت بر نشریات این دانش‌گاه توقیف شد. در خبری دیگر از دانش‌گاه امیرکبیر اعلام شد که؛ در طي هفته‌ی اخير بيش از ۱۰ تن از دانش‌جويان به كميته انضباطی دانش‌گاه احضار شده‌اند. در اقدامی ديگر نيز تعدادی از دانشجويان به حراست دانش‌گاه احضار شده و توسط نيروهای امنيتی مورد بازجويی قرار گرفتند. در خبری از ارومیه داریم که از سوی دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان ارومیه احضاریه ‌یی برای یكی از شهروندان مسیحی به نام مهران محمودی ساکن ارومیه صادر شده است. هم‌چنین صبح این روز، مامورين زندان مركزي يزد به خانواده آقاي بروجردي اطلاع دادند كه ايشان در درمان‌گاه اين زندان بستري شده است. وی از چند روز پیش دست به اعتصاب غذا زده بود. و در خبر آخر در این روز از آزادی 13 تن از بازداشت‌شده‌گان روز جهانی کارگر خبردار شدیم.
در بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه خبرگزاری‌های ایران، از اجرای مرحله‌یی دیگر از طرح انضباط اجتماعی، با عنوان «طرح برخورد با اراذل و اوباش» در تهران خبر دادند که در چارچوب آن یگان‌های ویژه پلیس در چهار نقطه تهران به برخورد با افراد «شرور» می‌پردازند. از اخبار زنان داریم که فاطمه مسجدی و مریم بیدگلی از اعضای کمپین یک میلیون امضا در قم از زندان آزاد شدند. این دو فعال حقوق زن به همراه غلامرضا سلامی، هفدهم اردیبهشت امسال بازداشت شدند. دیگر این‌که مينا جعفري وکيل اکرم مهدوي زن محکوم به اعدام گفت: پرونده‌ی اکرم مهدوی، در مرحله پیش از استیذان از رئیس قوه قضائیه است و با وجود جمع آوری 18 میلیون و 500 هزارتومان از طریق کمک‌های مردمی، هنوز نتوانسته‌ایم رضایت خانواده مقتول را برای پذیرش دیه وی جلب کنیم. و پرویز خورشید وکیل مدافع اسانلو می‌گوید وضعیت جسمی موکل‌اش در شرایطی است که حتا پزشک زندان نیز گواهی داده که وی قادر به ادامه حبس نیست و باید هرچه زودتر آزاد شود، اما تا کنون مسئولین قضایی به درخواست آزادی وی توجهی نکرده‌اند. اسانلو تا به حال یک عمل جراحی قلب باز و یک جراحی چشم انجام داده است. و از کردستان همیشه مظلومم شنیدیم که خانواده‌های زندانیان کرد در این روز با انتشار بیانه‌یی ضمن افشای وضعیت بد زندانیان کرد و ابراز نگرانی شدید از وضعیت جسمی و روحی فرزندان‌شان، نسبت به اعمال این فشارها بر فرزندانشان اعتراض کردند. و در این روز با خبر آزادی سه تن دیگر از بازداشت‌شده‌گان روز جهانی کارگر خوش‌حال شدیم. اما این خوش‌حالی در سایه‌ی ادامه‌ی بازداشت دیگر بازداشت شده‌گاه رنگ‌ و رویی نداشت. هم چنین به گزارش مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران رضا رخشان، مسول روابط عمومی سندیکای شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به دادسرای شوش احضار شد.
در بیست‌ونهم اردیبهشت ماه در ادامه طر‌های رنگارنگ طرح امنیت اجتماعی که مورد اعتراض همه‌ی شهروندان ایران است؛ رئيس پليس امنيت تهران بزرگ از شروع طرح گشت هاي ارشاد طي روزهاي آينده در پايتخت خبر داد. سردار عليپور با اشاره به اينکه در رابطه با فعاليت گشت‌هاي ارشاد اقدامات جديدي در نظر گرفته شده است، گفت؛ اين گشت‌ها با سازماندهي جديد در قالب ماموريت‌هاي جديدتر در آستانه فصل تابستان ماموريت‌هاي خود را انجام خواهند داد. اما باز بشنوید از علی کلايی فعال دانشجويی که دوشنبه گذشته در دادگاه انقلاب بازداشت شده بود، وی هم‌چنان در بند ۲۰۹ زندان اوين نگهداری می شود. به گفته مادر اين دانش‌جوی زندانی درحالی که قاضی سبحانی، اواخر هفته گذشته به آن‌ها اعلام کرد که قراروثيقه ۵۰ ميليونی را برای آزادی کلايی تأمين کنند، صبح این روز و در پی مراجعه مجدد وی به دادگاه، مسئولان صدور قرار وثيقه را تکذيب کرده و گفته‌اند که خودشان با خانواده کلايی تماس خواهند گرفت. ۷ نفر تذکر شفاهی، ۱نفر توبیخ کتبی، ۱ نفر ۶ ماه تعلیق معلق، ۱ نفر ۶ ماه تعلیق جواب اعتراض دانش‌جویان دانش گاه زنجان برای دبیر انجمن اسلامی دانش‌جویان دانش‌گاه علوم پزشکی زنجان بود که به مدت یک ماه به دانش‌گاه ممنوع‌الورود شده بود.
در سی اردیبهشت ماه مراجعه سهراب کریمی فعال دانشجویی ۲ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود؛ حکم‌اش با توجه به وضعيت خاص متهم (از نظر دادگاه و عدم سابقه كيفري) به جزاي نقدي ۲۰ ميليون ريال در ازاي زندان و ۱ ميليون ريال در ازاي شلاق تبدیل شد. اما خبرهای نگران کننده در مورد وضعیت بهروز جاوید تهرانی زندانی سیاسی که مدت 5 سال را در زندان سپری می‌کند روز به روز بیش‌تر به گوش می‌رسد.
در سی‌و‌یکم اردیبهشت ماه مدافع حقوق بشر ایرانی، عمادالدین باقی به پاس مبارزه علیه مجازات اعدام، برنده‌ی جایزه‌ی بین‌المللی «مارتین انالز» شناخته شد. که ما یعنی مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران اهدای این جایزه را به وی تبریک می‌گوییم. اما وضعیت آیت‌الله بروجردی و بهروز جاوید‌تهرانی که هر دو در اعتصاب غذا هستند در این روز به شدت وخیم گزارش شده است. مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران طی اطلاعیه‌یی خواستار رسیده‌گی پزشکی به وضعیت این دانش‌جوی زندانی شد. اما خبر داریم که فضای امنیتی تحت تاثیر مسئله انتخابات در بلوچستان تاکنون بازداشت دست کم 40 شهروند را در پی داشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر