۱۳۸۸ خرداد ۱۰, یکشنبه

خدا تغییر ناپذیر است

همه ما دارای اشتباهاتی هستیم که احتیاج به تغییر و اصلاح دارند٬ اما خدا این چنین نمی باشد. او کامل است٬ احتیاج ندارد که چیزی صفات و خصوصیات او را تکمیل کند. خدا از هر جنبه کامل است.
میتوان در این آیات تفکر کرد:
اشعیا ۴۶: ۹ و ۱۰ ٬ مزمور ۳۳: ۱۱ و ۱۱۹: ۱۶۰ ٬ ملاکی ۳: ۶ و مزمور ۱۰۳: ۲۷
آیاتی از کلام خدا که درباره تغییر ناپذیری ماهیت خدا سخن می گویند٬ حقایقی را درباره خدایی که او را خدمت می کنیم به ما تعلیم می دهند. هنری تیسن در کتاب خود این اصول را بیان می کند ( الهیات تیسن٬ ترجمه فارسی٬ صفحه ۸۱ ) که من آنها را برای شما ذکر می کنم:
۱- چون خدا نامحدود٬ قائم به ذات و به هیچ چیز وابسته نمی باشد٬ بنابراین از هر تاثیری بالاتر است و هیچ احتمال تغییری در او وجود ندارد.
۲- برای خدا نه پیشرفت وجود دارد و نه انحطاط٬ چرا که او کمال مطلق است.
۳- قدرت خدا نمی تواند کم یا زیاد گردد٬ او نمی تواند حکیم تر یا مقدس تر بشود.
۴- خدا نمی تواند عادل تر٬ رحیم تر و با محبت تر از آنچه بوده و یا خواهد بود بگردد.
۵- او نمی تواند در رابطه اش با انسان تغییر نماید. او جهان را بر اساس اصول جاودانی که هرگز تغییر نمی کنند٬ اداره و کنترل می نماید.
از آنجا که خدا تغییر ناپذیر است٬ می توانیم زندگی خود را کاملاً به او سپرده٬ به کلام او اعتماد کنیم و با تمام موقعیتهایی که در زندگی پیش می آید٬ روبرو شده و مطمئن باشیم که او در تمام شرایط برای خیریت ما عمل می کند. ( رومیان ۸: ۲۸ ).
بعضی از آیات کتابمقدس از قبیل اعداد ۲۳: ۱۹ و ۱ سموئیل ۱۵: ۲۹ بیان می کند که خدا در اراده خود تغییر نمی دهد و در بعضی قسمتها می گوید که خدا از انجام کار مشخصی پشیمان شد ( ۱ سموئیل ۱۵: ۱۱ ٬ یونس ۳: ۹- ۱۰ ). این طرز برخورد خدا به مفهوم تغییر اساسی در خصوصیات و یا اهداف او نمی باشد. او همیشه از گناه متنفر است و همیشه گناهکار را دوست دارد. طرز رفتار خدا با انسان قبل از قبول نجات و بعد از آن تفاوت دارد. باید توجه داشت که خدا رفتار خود را با در نظر گرفتن تغییر انسان عوض می کند.
شخصی گفته است٬ زمانی که خورشید می تابد٬ اگر باعث نرم شدن واکس و یا خشک و سخت شدن گِل می گردد به این دلیل نیست که تغییری در خورشید روی می دهد٬ بلکه تغییر در مواردی روی می دهد که خورشید به آنها می تابد. ما می توانیم به تغییر ناپذری خدا در اهداف٬ سخنان و ماهیت او اعتماد کنیم. همانطور که خورشید باعث نرم شدن واکس و خشک و سخت شدن گل می گردد٬ همانطور تغییر ناپذیری خدا برای اشخاصی که قلبشان برای پاسخ مثبت به خدا نرم و باز است به خیریت و برای اشخاصی که قلبشان برای پاسخ مثبت به خدا سخت است باعث تباهی و سخت تر شدن قلب آنها می گردد.
سخن آخر:
کتابمقدس یعنی تنها کلام خدای زنده که قدوس است نیاز به ثابت شدن ندارد. کسانی که آن را بعنوان کلام ملهم خدا می پذیرند٬ نیازی به دلایل و شواهد ندارند و کسانی که آن را رد می کنند با هیچ مدرکی نیز متقاعد نخواهند شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر