۱۳۸۸ خرداد ۷, پنجشنبه

مشكلات نوكیشان مسیحی سودان برای ادامه زندگی

به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل ازCompass Direct News- در شهر صحافا واقع در پنج کیلومتری جنوب خارطوم، خانمی که از اسلام به مسیحیت گرویده توسط اعضای خانواده خودش به نوعی دستگیر و زندانی شده است.
"ثناه عبدالفتاح الطیاب" که سابقاً دانشجوی رشته علوم آزمایشگاهی در دانشگاه تکنولوژی سودان بود، هم‌اکنون هیچگونه ارتباطی با دنیای خارج ندارد. پس از آنکه تماشای یک فیلم راجع به عیسی مسیح منجر به گرویدن وی به مسیحیت شد، او مجبور به ترک تحصیل شد.
یکی از دوستان صمیمی الطیاب به نام ابتهاج مصطفی می‌گوید که خانواده الطیاب او را بشدت تحت کنترل دارند: "او اجازه دریافت تماس‌های تلفنی ندارد و برادرش به وی اجازه نمی‌دهد تا از شهر خارج شده یا به کلیسای پطرس و پولس مقدس که نزدیکی خارطوم است، برود."
ابتهاج مصطفی می‌گوید کریسمس گذشته، الطیاب را به طور اتفاقی در حوالی یک بازارچه عمومی دیده، با وی دعا کرده و پیشنهاد داده تا الطیاب مشکلش را با کمیسیونی که پاسدار حقوق غیرمسلمانان است، مطرح کند. این کمیسیون که در سال ۲۰۰۵ تشکیل شد، وظیفه دارد تا به دادگاه‌های سراسر کشور توضیح دهد که چگونه می‌بایستی قوانین شریعت اسلام را در قضاوت‌های خود برای افراد غیرمسلمان به اجرا بگذارند.
اما الطیاب در جواب گفته از آنجا که اعضای این کمیسیون همگی مسلمانان تندرو هستند، فکر می‌کند که نتیجه خاصی نگیرد. به علاوه اینکه دایی خودش یوسف الکودا یک مسلمان بسیار متعصب است و در پی این اقدام او، زندگی را برایش دشوارتر خواهد ساخت.
الطیاب افزود: "زندگی برایم بسیار سخت شده؛ بشدت احساس تنهایی و انزوا می‌کنم. تا کی باید در این وضع به زندگی ادامه دهم؟ برای من زندگی بدون ادامه تحصیلات، غیر قابل تصور است."
ابتهاج مصطفی دوست ۲۹ ساله الطیاب که خود در سال ۲۰۰۵ از اسلام به مسیحیت گرویده می‌گوید که پس از تغییر دین، بلافاصله از کار اخراج می‌شود و پس از آن سراغ شغل دیگری در کلیسای جامع سودان در حوالی شهر خارطوم می‌رود و همزمان از سوی تمامی دوستان مسلمانش طرد می‌شود. وی می‌افزاید که در مراسم‌ها و اجتماعات همگانی مردم او را طور دیگری نگاه کرده و از جهنمیان می‌دانند: " از زمان پیوستن به مسیحیت، یعنی چهار سال پیش، زندگی بی‌اندازه برایم دشوار شده و مجبورم که تک و تنها در یک خانه اجاره‌ای زندگی کنم؛ چیزی که در جامعه فعلی سودان برای خانم‌های مجرد چندان رایج یا جا‌افتاده نیست."
خانواده درجه یک او در عربستان سعودی زندگی می‌کنند و به گفته ابتهاج تنها شانس وی برای دیدن آنها، تن در دادن به شرکت در مراسم حج است؛ که این هم غیر ممکن می‌باشد.
متأسفانه مثال‌های بسیاری که درباره زندگی سخت ایمانداران سودانی وجود دارد، تحت پوشش خبری و گزارشات قرار نمی‌گیرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر