۱۳۸۸ خرداد ۷, پنجشنبه

مسیحیت چیست؟ ( 1 )

سلام بر همه خوبان. مطالب این پست به بعد که در رابطه با مسیحیت چیست را می توان سندی دینی و تاریخی بشمار آورد. با اینکه سعی کردم از عبارات ساده استفاده کنم تا فهم آن برای دوستان غیر مسیحی ساده و روان باشد. این مطالب بیان فلسفی مسیحیت و یا حتی دفاعیه نیز محسوب نمی شود. منظور فقط بیان عقاید معمولی مسیحیان به زبان ساده برای غیر مسیحیان است.
این مباحث ترجمه سخنرانی اسقف اعظم کانتربوری از کلیسای انگلیکن انگلستان می باشد که در دانشگاه اسلامی اسلام آباد پاکستان بیان شده است.
تصور کنید که یک نفر مدت یک سال وقایعی را که در یک کلیسای مسیحی اتفاق می افتد تماشا کند٬ خواهد دید که یک روز در هفته دارای اهمیت ویژه ای است٬ مخصوصاً اگر تماشا کننده در یک کشوری باشد که مسیحیت در آن٬ دینی تاریخی بوده است٬ مشاهده خواهد کرد که اهمیت یکشنبه برای آن است که مومنین در آن روز در کلیسا اجتماع کنند و به دعا و نیایش بپردازند و گرد هم می آیند تا سرودهای روحانی بسرایند و با خدایی که او را خالق و پروردگار و داور می دانند٬ صحبت کنند و در حضورش سر خم کرده٬ به زانو در آیند٬ او را سپاس گویند و به ضعف های خود و بدی هائی که مرتکب شده اند٬ اعتراف نمایند. بخش هایی از کتابی که آن را مقدس می دانند٬ خوانده می شود و رهبران جماعت برای روشن شدن مطالب کتاب به تفسیر و تعلیم محتویات آن می پردازند. مشاهده خواهد شد که اغلب دعاها با نام شخصی که او را عیسای مسیح و (( خداوند )) خطاب می کنند٬ ختم می شود. در فصول مختلف٬ تولد و مرگ و بازگشت معجزه آسای او را از مردگان برگزار می نمایند. بعضی اوقات طی پرستش در دعاها عبارت (( پدر و پسر و روح القدس )) شنیده می شود و بلاخره ملاحظه خواهد شد که همراه با مراسمی بر اعضاء جدید در آب فرو برده می شوند ( غسل تعمید ). مراسم دیگری که بوسیله عمل منظمی توسط گروه های مختلف به گونه ای متفاوت انجام می گیرد٬ برکت دادن نان و شراب ( بدون الکل - آب انگور ) و شرکت کردن در مصرف آن است. مشاهده کنندگان شاید تعجب کنند و حتی تکان بخورند وقتی بشوند که مفهوم شرکت در مصرف نان و شراب٬ شرکت در بدن و خون عیسی است.
مقصود من از این مقدمه ان است که سعی کنم بفهمم از شرحی که داده ام٬ چه نوع سوالاتی در ذهن مشاهده کنندگان درباره مسیحیت و مراسم آن ایجاد می شود٬ بدیهی است که پرسش کنندگان سوالات گوناگونی خواهند داشت و امیدوارم که سعی در جواب دادن هر پرسش٬ که مثل روزهای قبل انجام دادم٬ پرسش های دیگری را برانگیزد و مبحث را روشن تر سازد.
ادامه دارد ...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر