۱۳۸۸ خرداد ۳, یکشنبه

روزشمار نقض حقوق شهروندان بهایی در اردیبهشت ماه

کمیته بهاییان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
گزارش ذیل دربردارنده مجموعه وقایع و موارد نقض گسترده حقوق شهروندان بهایی در اردیبهشت ماه سال جاری است.
یک اردیبهشت :صبح این روز آقای میشل اسماعیل پور از شهروندان بهایی تنكابن كه منزلش در پایان سال گذشته مورد بازرسی نیروهای اطلاعاتی قرار گرفته بود ، به ستاد خبری اطلاعات شهر مزبور احضار وپس از بازجویی بازداشت شد . مسئولین مربوطه به خانواده آقای اسماعیل پور گفته اند كه بدلیل عدم همكاری نامبرده ، ایشان را به اطلاعات ساری منتقل كرده اند .
- طبق اخبار واصله ، طی هفته های اخیر شهرام چینیان میاندوآب شهروند بهایی میاندوابی بدلیل توهین به مقدسات اسلام ، پس از تحمل 70 ضربه شلاق به زندان افتاده است ماجرا از این قرار بوده كه اختلافی بین خانواده این فرد با همسایه اش رخ می دهد كه حكم دادگاه به نفع ایشان صادر می شود ولی همسایه مزبور برای فرار از حكم دادگاه از آقای چینیان به عنوان بهایی شكایت میكند كه موجب بازداشت آقای چینیان و تحمل 70ضربه شلاق توسط ایشان می شود.آقای چینیان هم اکنون در زندان اوین به سر می برد.
دو اردیبهشت : جلایر وحدت زندانی بهایی شهرستان مشهد كه در بهمن ماه سال گذشته دستگیر شده بود در این روز اولین ملاقات خود را پس از نزدیك به سه ماه انفرادی با مادر و خاله خود انجام داد . دیگر زندانی این شهرستان سیما اشراقی نام دارد كه تا این تاریخ چندین بار موفق به ملاقات با خانواده خود شده بود.
سه اردیبهشت : فروشگاه پوشاك آقای سیامك ابراهیمی نیا لاك ومهر شد، شایان ذكر است آقای ابراهیمی نیا از سال گذشته به اتهام " تدارك فعالیت های فرقه بهائیت " به 2 سال تبعید در زابل محكوم شده است .
- در همین روز خودروی آقای یحیی هدایتی در سمنان توسط موتورسوارانی ناشناس تخریب می شود و مهاجمین پس از تخریب یادداشتی را بر بدنه اتومبیل می چسبانند كه بر روی آن نوشته شده :" اینست عاقبت بهاییان "
- آقای رامین قدیری شهروند بهایی ساكن تنكابن به اداره اطلاعات احضار و پس از بازجویی آزاد شد .
چهار اردیبهشت : خودروی آقای نظام الدین فنائیان شهروند بهایی ساكن سمنان مورد تهاجم موتورسوارانی ناشناس قرار میگیرد كه پس از شكستن شیشه های اتومبیل مذكور ، بدلیل عكس العمل رهگذران موتورسواران از محل متواری می شوند .
پنج اردیبهشت : آقای وحدت دانا ، شهروند بهایی ساكن شیراز توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر می شود در همین روز در شیراز دو شهروند بهایی دیگر به نامهای هاله هوشمندی و افشین احسنیان كه پیش از این در زندان بسر می برده اند به قرار وثیقه حدود 100میلیون تومانی آزاد شدند .
- همچنین در این روز مرخصی یك هفته ای دو زندانی بهایی شیراز به نامهای رها ثابت و هاله روحی به اتمام می رسد كه خانم ثابت به زندان بر می گردد ولی مرخصی خانم روحی تمدید شد.
- محمد رضا كندی شهروند بهایی ساكن ماهفروزك ساری كه در دی ماه سال گذشته به 7 ماه زندان محكوم و به قید وثیقه تا پایان مرحله تجدید نظر آزاد شده بود در این روز بازداشت و هم اكنون دوران محكومیت خود را در زندان ساری می گذراند .
شش اردیبهشت : آقای شهرام صفاجو شهروند بهایی ساكن كرج در ساعت 5/6 صبح هنگام خروج از منزل توسط ماموران اداره اطلاعات كه در بیرون منزل منتظرش بودند دستگیر و پس از تفتیش منزل به بازداشتگاه اداره اطلاعات كرج برده شد .
- در همین روز دو سایت " آئین بهایی " و " نگاه " برای چندمین دفعه فیلتر شد .
- آقای كامبیز اقدمیان شهروند بهایی ساكن قروه كردستان به اداره اطلاعات احضار می شود و پس از بازجویی آزاد شد .
هفت اردیبهشت : سیامك ایقانی و سوسن تیانیان دو شهروند بهایی ساكن سمنان در محل كارشان توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند، در همین روز در سمنان به سه شهروند بهایی دیگر به نامهای عادل فنائیان ، عباس نورانی و طاهروردی اسكندری كه دوران محكومیت 6 ماهه خود را می گذرانند 72 ساعت مرخصی داده شد .
- در تاریخ مذکور " یاران ایران " ( 7 عضو گروه اداره كننده جامعه بهایی ایران ) با خانواده های خود ملاقات كردند و یكی از این اشخاص به خانواده خود گفته است كه دوباره توسط بازپرس پرونده بازجویی شده اند كه اتهام جدیدی مبنی بر توسعه ، ترویج و تبلیغ دیانت بهایی در ایران بر اتهامات قبلی ایشان افزوده شده كه مصداق مفسد فی الارض می باشد . در دنباله سخنانش این فرد اظهار می دارد كه این اتهام جدید كاملا عقیدتی است كه جای خوشحالی دارد .
هشت اردیبهشت : دادگاه تجدید نظر ، حكم خانم صهبا رضوانی شهروند بهایی زندانی سمنان را از 3 سال و 8 ماه به 3 سال تقلیل داد. پویا تبیانیان دیگر شهروند بهایی زندان سمنان هم به جرمهای " تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت كشور و تبلیغ بهائیت " به دو سال و نیم زندان محكوم شد .
- ساسان تقوا زندانی بهایی شیراز كه دوران محكومیت 4 ساله خود را در زندان شیراز می گذراند از این تاریخ به مدت یك هفته به مرخصی آمد .
ده اردیبهشت : سوسن تبیانیان شهروند بهایی سمنان پس از دو روز بازداشت به قید وثیقه 100 میلیون تومانی بطور موقت تا تشكیل دادگاه آزاد شد.
یازده اردیبهشت : طی هفته گذشته مسئولین سابق جامعه بهایی - موسوم به خادمین – در شهرهای بابل ، بابلسر ، ساری و قائمشهر به اداره اطلاعات شهرهای مزبور احضار شدند و پس از بازجویی از ایشان خواسته شد تا تعهدی مبنی بر عدم فعالیتهای مذهبی در شهرهای فوق امضا كنند كه این اشخاص از دادن چنین تعهد خودداری میكنند، همه این اشخاص در همان روز آزاد شدند .
دوازده اردیبهشت : سیامك ایقانی با وثیقه 100 میلیون تومان و علی احسانی (زندانی دیگر سمنان ) با وثیقه 50 میلیون تومانی بطور موقت تا تشكیل دادگاه آزاد شدند .
سیزده اردیبهشت : پرویز سیفی و بهروز راشدی دو شهروند بهایی ساكن همدان به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شدند تا تعهدی مبنی بر عدم فعالیتهای مذهبی امضا كنند كه افراد مذكور از دادن چنین تعهدی سر باز می زنند، این اشخاص نیز دز همان زمان آزاد شذند.
چهارده اردیبهشت : وحدت دانا ، شهروند بهایی شیراز پس از 9 روز بازداشت با اجازه قاضی پرونده ملاقات كوتاهی با خانواده خود در بازداشتگاه اطلاعات شیراز پلاك 100 داشت لازم به ذكر است این فرد از شرایط جسمانی خوبی برخوردار نیست .
- خانم صهبا رضوانی شهروند بهایی زندانی سمنان به درخواست معاون دادستان شهر مذكور به زندان اوین تهران منتقل شد.
پانزده اردیبهشت : به دعوت كمیته پیگیری حق تحصیل بهاییان– وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران - دو نشست همزمان در تهران و شیراز برگزار شد .
- سه شهروند بهایی زندانی یاسوج به نامهای علی عسگر روانبخش ، زلیخا موسوی و روحیه یزدانی به مدت 10 روز به مرخصی موقت آمدند .قابل ذكر است كه برای این مرخصی موقت از این اشخاص سه پروانه كسب معادل 150 میلیون تومان و دو نفر ضامن درخواست شده بود.
شانزده اردیبهشت : وبلاگ "بهائیان ایران" (bab.blogfa.com) توسط اشخاص ناشناسی هك شده و كلیه اطلاعات و اخبارش از بین رفت .
بیست و یک اردیبهشت : صهبا رضوانی شهروند بهایی سمنان اولین ملاقات خود را با خانواده اش در زندان اوین انجام داد .
- در طی روزهای گذشته میشل اسماعیل پور شهروند بهایی زندان تنكابن به قید ضمانت آزاد شد .
بیست و دو اردیبهشت : دو شهروند بهایی به نامهای جلایر وحدت و سیما اشراقی كه بیش از سه ماه است در بازداشت بودند در این روز با وثیقه 150 میلیون تومان آزاد شدند .
- هفت شهروند بهایی مشهد به نامهای : كاویز نوزدهی ، ناهید قدیری ، نسرین قدیری ، هومن بخت آور ، سیما رجبیان ، رزیتا واثقی و داور نبیل زاده به دادسرای انقلاب مشهد برای دادرسی احضار شدند .
بیست و پنج اردیبهشت : مرخصی سه زندانی یاسوج به مدت دو روز تمدید شد .
بیست و شش اردیبهشت : یكی از شهروندان بهایی سمنان به نام بهنام متعارفی پس از تفتیش منزلش و ضبط كامپیوتر شخصی توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد .
بیست و هشت اردیبهشت : شهرام صفاجو زندانی بهایی زندان كرج پس از سه هفته بازداشت در این روز آزاد شد .
سی اردیبهشت : آقای شهرام حصیم شهروند بهایی ساكن تهران در صبح این روز پس از ترك منزل با خودروی شخصی اش در خیابان توسط اشخاصی ناشناس دستگیر و به مكان نامعلومی برده شد، لازم به ذكر است كه این فرد در تاریخ 27 اردیبهشت به اداره اقلیت ناجا احضار شده بود كه چون پیام تلفنی بوده و حكم كتبی ارائه نمی شود از رفتن به اداره مذكور خودداری می نماید .
- دو نفر از شهروندان بهایی مشهد به نامهای بابك روحی و عزت الله احمدیان به دادسرای انقلاب برای دریافت حكم احضار می شوند كه این دو فرد از پذیرش حكم بدون محاكمه و وكیل خودداری می كنند، لذا دادگاه تا 10 خرداد به آنها فرصت می دهد كه با وكیل در دادگاه حاضر شوند.
سی و یک اردیبهشت : در طی روزهای گذشته تنی از اعضای هیئت خادمین سابق(نام تشکل مدیریتی این جامعه مذهبی) شهرهای خرم آباد و قزوین به ادارات اطلاعات دو شهر مذكور احضار شدند و پس از بازجویی از آنها خواسته می شود كه تعهدی مبنی بر عدم شركت در فعالیتهای جامعه بهایی را امضاء كنند كه هیچكدام از این افراد حاضر به این عمل نمی شوند و در نهایت در همان روز آزاد می شوند .
- در طی روزهای گذشته تعدادی از كسبه بهایی دو محله اصفهان ( دستگرد و قلعه امیریه ) به حراست كلانتری احضار شدند و از آنها خواسته می شود تا به پرسشنامه هایی در مورد وضعیت خانوادگی و شغلی همچنین فعالیتهایشان در تشكیلات بهایی پاسخ دهند .
- آقای بهنام متعارفی پس از چهار روز بازداشت در اداره اطلاعات سمنان با وثیقه 100 میلیون تومانی آزاد می شود .
- سه شهروند بهایی شیراز به نامهای مهران كرمی ، فرهام معصومی و وحدت دانا كه مدتهاست در بازداشتگاه پلاك 100 شیراز در زندان بوده اند با وثیقه های معادل 100 میلیون تومان آزاد می شوند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر