۱۳۸۸ شهریور ۳۰, دوشنبه

گزارشی از وضعیت ۷ تن از نوكیشان مسیحی در زندان اوین

در پی بازداشت جمعی از مسیحیان فارسی زبان در منطقه ای در شمال تهران ، تاكنون ۷ نفر از این
بازداشت شدگان در وضعیتی نامعلوم در زندان اوین بسر می برند .
به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان (fcnn.com)، در پی خبر منتشره در خصوص بازداشت ۲۵ نفر از نوكیشان مسیحی در قالب یك كلیسای خانگی در منطقه ای در شمال تهران، گزارشها حاكی از آن است كه ۷ تن از این افراد همچنان تحت بازداشت و در سلولهای انفرادی بسر می برند و زیر بازجویی و فشارهای روحی قرار دارند.
به گزارش fcnn، در تاریخ ۹ مردادماه ۱۳۸۸ (۳۱ جولای ۲۰۰۹) ماموران نیروی انتظامی در یك اقدام هماهنگ و از پیش تعیین شده با هجوم به یك اجتماع از شهروندان مسیحی در منطقه ای در شمال تهران ۲۵ تن از آنان را باز داشت کردند .این در حالی بود كه این افراد فقط به جهت اجرای مراسم آئینی بر اساس اعتقادات دینی خود در آن محل گرد هم جمع شده بودند .
پس از یازداشت، ماموران امنیتی و لباس شخصی این افراد را به مکانی نامعلوم انتقال دادند و پس از انجام بازجویی و گرفتن مشخصات كامل فردی آنان ۱۸ تن از آنان را بصورت موقت آزاد نمودند . آنها ۷ نفر باقیمانده را برای بازجوئیهای بیشتر به سلولهای انفرادی به زندان اوین انتقال دادند.
مریم رازندی، اشرف امیدی، مهدی محمدی، مبینا لك، نریمان شریفی، شاهین ...، شهنام یارمحمد توسكی (كه نامبرده شبانی و مسئولیت این گروه كلیسای خانگی را بر عهده داشته است) هویت شهروندانی است که کماکان در بازداشت به سر می برند.
این گزارش می افزاید؛ ماموران امنیتی پس از بازجوئی های طولانی، شبانه به خانه های این بازداشت شدگان رفته و در پی تفتیش و بازرسی، بسیاری از لوازم شخصی آنان اعم از كامپیوتر، ضبط، عكسها و كتب، وجوه نقدی و پاسپورت برخی از آنان را ضبط و با خود بردند.
همچنین در یك اقدام مشابه نیز در تاریخ ۱۲ مرداد ماه سالجاری ( ۳ اگوست ۲۰۰۹) ماموران امنیتی با ورود به منزل یكی دیگر از شهروندان مسیحی بنام " مرضیه فسایی" پس از تفتیش و بازرسی ا زمنزل ایشان بسیاری از متعلقات شخصی نامبرده را نیز ضبط و ایشان را به زندان اوین انتقال دادند.
این گزارش حاكی است، پس از چند روز از انتقال این افراد به زندان اوین، یكی از بازداشت شدگان بنام "مبینا لك " بصورت موقت از زندان آزاد شد.
همچنین چند تن از خانواده های این بازداشت شدگان در پی مراجعات مكرر به مقامات و نهادهای مربوطه، سرانجام موفق شدند تا دقایقی با عزیزانشان در زندان ملاقاتی داشته باشند. در این میان آقای "شهنام یارمحمد توسكی" شبان و مسئول گروه كلیسای خانگی مذکور در طی ملاقاتی با همسرش از وضعیت بد روحی، تداوم بازداشت و شرایط نامساعد جسمانی خود ابراز نگرانی كرده است؛ بطوریكه ایشان در هنگام راه رفتن با مشكل مواجه بودند و كاملا آشكار بود كه نامبرده در زندان تحت فشار و مورد بد رفتاری از سوی مامورین و بازجویان قرار گرفته است .
به گفته منابع مطلع، ماموران امنیتی در زمان بازداشت ایشان حكم قضایی ویژه ایی بهمراه داشتند. آنها به خانواده این مسئول گروه كلیسای خانگی گفتند، كه همه چیز را در باره وی و فعالیت هایش می دانند اما از توضیحات بیشتری در این مورد خودداری كردند.
بر اساس این گزارش این بازداشت شدگان مسیحی تاكنون چندین بار از سوی ماموران امنیتی در مراكز اطلاعاتی در مورد عقاید و اعتقادات دینی شان مورد بازجویی های طولانی قرار گرفته اند.
با گذشت بیش از یكماه از بازداشت این افراد و علیرغم پیگیریهای خانواده آنان تاكنون اتهام این افراد از سوی مقامات قضایی بیان نشده و مسئولین تا این لحظه از ارائه و بیان هرگونه ااطلاعاتی به خانواده های این بازداشت شدگان خودداری کرده اند.
كمیته مسیحیان در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ضمن ابراز نگرانی از تداوم بازداشت این افراد، نگهداری آنان در سلولهای انفرادی و عدم دسترسی شان به وكیل و همچنین بازجوئیهای طولانی همراه با فشارهای روحی و جسمی برای آنچه كه اخذ اعتراف نامیده می شود را عملی غیر قانونی و غیر انسانی اعلام می كند. این كمیته خواستار رسیدگی فوری نسبت به و ضعیت این زندانیان اعتقادی است و اعلام می دارد هرگونه اعتراف در وضعیت فشار و تهدید محكوم و بدور از واقعیت تلقی میشود و مقامات قضایی باید این اجازه را بدهند تا بازداشت شدگان از حقوق قانونی و انسانی و شهروندی خود برای داشتن وکیل استفاده نمایند.
لازم به یاد آوری است همچنین در ماههای گذشته و روزهای اخیر نیز شاهد احضار و بازداشت های مشابهی در مورد هموطنان مسیحی حاضر در كلیساهای خانگی در شهرهای رشت ، سنندج و برخی از شهرهای استان كردستان نیز بوده ایم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر