۱۳۸۸ مهر ۱۶, پنجشنبه

سه نوجوان و یک زن و مرد در آستانه‌ اعدام

خبرگزاری هرانا : با وجود اعتراض‌های گسترده به اجرای حکم خشونت‌آمیز اعدام چه از طرف گروه‌های مدافع حقوق‌بشر داخلی و چه نهادهای خارجی، این قبیل احکام به ویژه در مورد کودکان و نوجوانانی که در زمان ارتکاب جرم کم‌تر از 18 سال سن داشته‌اند اجرا شده و می‌شود.

به گزارش واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با وجود تغییر و تحول در راس دستگاه قضایی امید می‌رفت که در زمینه‌ی اجرای احکام اعدام دست‌کم روند کم‌تری به خود ببیند. اما نه تنها چنین نشده بل‌که پرونده‌های باقی مانده‌ در دوره‌ی قبل دستگاه قضایی که در موردشان حکم اعدام صادر شده به روی میز آمده و هر روز اخبار نگران کننده‌یی در مورد احتمال اجرای حکم اعدام به گوش می‌رسد.


بهنود شجاعی برای پنجمین بار برای اعدام شدن حاضر می‌شود

شنبه ۱۸ مهرماه برابر است با ۱۰ اکتبر یعنی روز جهانی مقابله با حکم اعدام و یک‌شنبه ۱۹ مهر، روزی است که بهنود شجاعی قرار است برای پنجمین بار آماده‌ی اعدام شود. بهنود شجاعی نوجوانی است که در ۱۷ ساله‌گی در جریان یک نزاع خیابانی در تهران مرتکب قتل شده بود.

با وجود ابهامات موجود در پرونده‌ی بهنود شجاعی و تلاش‌های انجام شده در خصوص توقف و لغو حکم اعدام وی که در زیر سن 18 ساله‌گی مرتکب قتل شده است ، بار دیگر پرونده‌ی وی به جریان افتاده است. این در حالی است که تا کنون چهار بار پرونده‌ی وی برای اجرای حکم اعدام روی میز اجرا رفته است، اما هر بار با تلاش‌های وکلا و خانواده‌ی و فعالین حقوق‌بشر به تاخیر افتاده است. آخرین بار در مرداد ماه 1388 اجرای حکم بهنود شجاعی به جریان افتاد که با تلاش‌های صورت گرفته به تاخیر افتاد. اما در روزهای اخیر باز هم این پرونده‌ی این نوجوان به جریان افتاده است و قرار است 19 مهرماه اجرا شود. بهنود شجاعی هم‌اکنون در زندان رجایی‌شهر است. وکیل پرتلاش او محمد مصطفایی در کمال غم و اندوهی دردناک برای او می‌نویسد «او مادر نداشت. پدرش هم کاری به کارش نداشت. یقین دارم که انسانی که مادر نداشته باشد هیچ کس را ندارد. نمی دانم برای بهنود شجاعی چه می گذرد. او امشب در بند نوجوانان زندان رجایی شهر روی تختش دراز کشیده و مرده ای بیش نیست. او الان دستهایش را پشت سرش گره کرده و به آسمان می نگرد. آسمان او سقف سفیدی است که سالها بدون ستاره و ماه و خورشید می بیندش. باور کنید بهنود مرده است. تصور کنید که امشب به شما بگویند که چند روز دیگر زنده نخواهید ماند.» او در پایان از همه می‌خواهد که او را کمک کنند. او می‌نویسد «تو رو به خدا کمکش کنید. برای بهنود و مقتول در روز یکشنبه ساعت ۴ صبح در مقابل زندان اوین شمع روشن کنید.» با وجود همه‌ی این‌ها امیدواریم که در ساعت ذکر شده برای بهنود شمع تولدی دوباره را روشن کنیم.


حسین علی پور متولد 7 تیرماه 1368

حسین علی پور متولد 7 تیرماه 1368، به جرم قتلی که در 16 ساله‌گی مرتکب شده است که در آستانه‌ی اعدام قرار دارد. وی هم اکنون در زندان لاکان رشت زندانی است و با تائید شدن حکم قصاص اعدام خواهد شد.

در غروب روز 19 شهریور ماه سال 84، حسین علی پور و یکی از دوستان‌اش به نام مهدی اسدی با فردی به نام مسعود پروانه درگیر شدند که در این درگیری متاسفانه مسعود جان می‌بازد و حسین علی پور به جرم قتل به قصاص و دوست‌اش به 10 سال حبس محکوم می‌شوند. تلاشهای بسیار وکیل تسخیری ارجمند او به نتیجه‌یی نمی‌رسد و سرانجام حکم قصاص این جوان اکنون 2خ ساله تایید شده است.

این نوجوان در آخرین تلاش‌ها برای زنده ماندن در نامه‌یی سرگشاده به خانواده‌ی مقتول می‌نویسد: «اگر پی بردن به اشتباه و خطا ندامت و پشیمانی است و زدودن از گناه توبه است پس به عظمت الله من از نادمین و توبه کنندگانم. یکی از ابزارهای اعمال قانون در جامعه زندان است که خاطیان جهت اصلاح بدانجا هدایت می شوند مطمئناً اگر طول مدت حبس با جرم و سن و سال من سازگار باشد عاقبت با گرفتاری مشکلات فراوان به سر می برم. علی ایحال از شما برادر عزیز و بزرگوار استدعا دارم حقیر را مورد عفو گذشت اغماض قرار داده تا با آزادیم عمری دعا گوی شما و خانواده بزرگوارتان باشم. امیدوارم مرا مورد عنایت لطف خودتان قرار دهید.»


صفر انگوتی یک نوجوان 20 ساله‌ی دیگر

صفر انگوتی متولد 29/6/1368 است که در زمان ارتکاب جرم تنها 17 سال سن داشته است و اکنون در آستانه ی اعدام است. مورخ 4/1/1386 صفر انگوتی در طی یک درگیری به طور ناخواسته مهدی رضایی را با چاقو از ناحیه‌ی گردن مجروح می‌کند که متاسفانه منجر به فوت این جوان می‌شود. وی پس از یک روز متواری بودن با عذاب وجدان در آن سن خود را به پلیس معرفی می‌کند. صفر انگوتی انگیزه ارتکاب جرم را چنین می گوید که عاشق فاطمه 14 ساله بوده در روز حادثه فقط به خاطر اینکه مقتول با دختر مورد علاقه من در حال صحبت کردن بوده با او درگیر شده است. فاطمه بیش از 14 سال سن نداشته و صفر او را چندین بار در محله خود دیده و به وی علاقه مند شده بود. محمد مصطفایی که وکالت انگوتی را هم بر عهده دارد می‌گوید: «متاسفانه یک نزاع بچه‌گانه سرنوشت دو نوجوان را چنان تغییر می دهد که یکی دار فانی را وداع می‌گوید و دیگری در زندان بسر برده و در انتظار تصمیم قضات شعبه 71 کیفری استان تهران می باشد.» اما این نزاع بچه‌گانه از طرف دستگاه قضایی جریمه‌یی سنگین و مهلک به دنبال دارد. حکمی که در مورد افراد بزگ‌سال صادر می‌شود و قضات دستگاه قضایی به سن این نوجوان هیچ توجهی نمی‌کنند.

مصطفایی در نوشته‌اش در این مورد می‌گویدک «موکل نه تنها فاقد هر گونه انگیزه‌ی مجرمانه بوده، بل‌که به هیچ عنوان قصد و نیت کشتن مرحوم مهدی رضایی را نداشته، او در هنگام ارتکاب جرم فاقد رشد عقلانی بوده و نمی‌توانسته به خوبی در مورد اقدامات خود تفکر کند. بنابراین زمانی که می‌بیند مقتول با دختر مورد علاقه‌اش در حال گفت‌وگو است از حالت عادی خارج شده و تمرکز خود را از دست می دهد...»


احتمال اجرای حکم سنگسار در تبریز

رحیم محمدی بامداد 14 مهرماه در زندان تبریز بدون این‌که خانواده و وکلای‌اش از اجرای حکم او خبر داشته باشند به چوبه‌ی دار سپرده شد. این جوان به همراه همسرش سال گذشته در دادگاه تبریز و به حکم پنج قاضی شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر و کیفری استان تبریز به مجازات اعدام و سنگسار محکوم شدند. با تایید دو قاضی شعبه 27 دیوانعالی کشور، حکم آنها آماده اجر بود که رحیم محمدی به دار آویخته شد.

با توجه به این‌که اجرای این حکم بدون اطلاع خانواده و وکیل وی محمد مصطفایی صورت گرفته است بیم آن می‌رود که کبری بابایی همسر رحیم محمدی نیز مورد اجرای حکم قرار بگیرد و حکم خشونت‌آمیز سنگسار در مورد وی اجرا شود.


احتمال اجرای حکم اعدام برای اکرم مهدوی

اکرم مهدوی در سال ۸۲ به اتهام قتل شوهر ۷۴ ساله‌اش بازداشت و چهار سال است که در زندان به سر می‌برد.دادگاه برای او حکم اعدام صادر کرده و ديوانعالی کشو ر اين حکم را تائيد کرده است. اکرم مهدوی دوبار ازدواج کرده که هردو ازدواج در سنين پائين و ناخواسته انجام گرفته است واقدام او به ارتکاب قتل ناشی از رشد خشم و خشونت در خانواده در پی يک ازدواج اجباری است. دادسرای جنایی، طی تماس تلفنی با خانواده‌ی شاکی اکرم مهدوی از اجرای حکم اعدام وی در یک‌شنبه‌ی هفته‌ی بعد خبر داده است و از آنان خواسته است که ساعت 3 بامداد یک‌شنبه هفته‌ی بعد با حضور در زندان اوین شاهد اجرای حکم اعدام باشند.

این در حالی است که این موضوع به مینا جعفری وکیل اکرم مهدوی ابلاغ نشده است. در پی‌گیری‌های خانم جعفری، قاضی اجرای احکام جنایی صحبت‌های خانواده‌ی شاکی را تکذیب کرده است.


احتمال اعدام متهم یک پرونده حساس امنیتی (صالح سلطان زاده)

صالح سلطان زاده از پرسنل وزارت دفاع و دست اندرکار پروژه موشک شهاب 3 بود که در شهریورماه سال 85 توسط ضداطلاعات ارتش بازداشت و مدت یکسال در بازداشتگاه امنیتی اف-64 واقع در پادگان جی این سازمان نگهداری شد.نامبرده پس از محکوم شدن به اعدام به اتهام جاسوسی و ارتباط با دول متخاصم به سالن 5 اندرزگاه 7 زندان اوین که مختص نگهداری متهمان نظامی است منتقل شد.

صالح سلطان زاده متهم امنیتی که از شهریور ماه سال 85 به اتهام جاسوسی برای دولت متخاصم بازداشت و به اعدام محکوم شده بود روز سه شنبه مورخ 7 مهرماه از بند خود خارج و به مکان نامعلومی منتقل شد که از سرنوشت نامبرده پس از انتقال اطلاعی در دست نیست. به اذعان شاهدان، نامبرده این انتقال را جهت اجرای حکم اعدام خود عنوان داشته و علاوه بر واگذار کردن وسایل خود به سایر زندانیان، وصیتنامه خود را نیز به دوستانش تحویل داده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر