۱۳۸۸ مهر ۱۶, پنجشنبه

تاسیسات مخفی قم؛ سیا: از سه سال پیش خبر داشتیم

سایت فارسی وزارت خارجه اسرائیل (hamdami.com): رئیس سرویس اطلاعات خارجی ایالات متحده (سی آی ای) فاش ساخت که آن نهاد اطلاعاتی از سه سال پیش از وجود مرکز اتمی در حال احداث در شمال قم آگاهی داشت و سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد) و همچنین سازمان های اطلاعاتی فرانسه و بریتانیا نیز در گردآوری اطلاعات درباره این سایت اتمی فعال بوده اند. حکومت ایران دو هفته پیش وجود تاسیسات اتمی "فردو" را افشا کرد و آن را به آگاهی آژانس بین المللی انرژی اتم رساند. ولی حتی محمد البرادعی اعلام داشت که ایران از تعهدات خود تخلف کرده و می بایست از روز اولی که قصد برپائی این تاسیسات را داشت، آژانس را از آن آگاه می کرد. ولی ایران ادعا می کند که چنین تعهدی را در چارچوب ان پی تی به عهده نگرفته است. در هفته های اخیر شایع شده که ایران پس از آن که دریافت پرزیدنت اوباما ممکن است وجود این تاسیسات مخفی را در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل افشاگری کند، با عجله وجود آن را به آژانس اطلاع داد.

آمریکا: «از سه سال پیش
از فردو اطلاع داشتیم»
در مصاحبه ای که امشب (پنجشنبه 16 مهرماه 1388- 8 اکتبر 2009) قرار است در هفته نامه آمریکائی تایم انتشار یابد، لئون پانتا رئیس سی آی ای فاش می سازد که ماموران اطلاعاتی آمریکائی از سه سال پیش سایت فردو را زیر نظر داشتند و فعالیت های آن را دنبال می کردند. او گفت: حکومت ایران برای پنهان نگاه داشتن این تاسیسات کوشش بسیار کرد، ولی جاسوسان آمریکائی از سال 2006 آن را دنبال می کردند.
با این همه، پانته گفت: تنها نه ماه پیش، هنگامی که در ماه ژانویه سمت رئیس سی آی ای را به عهده گرفت، برای نخستین بار از وجود مرکز اتمی فردو آگاه شد و گفت: از این که ایران هیچ اطلاعی در این باره نداده بود و تاسیسات را در داخل کوه می ساخت، بسیار پرسش برانگیز بود و سوء ظن بر می انگیخت. او گفت: بلافاصله دستور گردآوری اطلاعات بیشتری را داد و در ماه های اخیر یک سلسله ماموریت های مخفی در مورد آن محل برای کسب اطلاعات بیشتر به عمل آمد.

«اسرائیل، فرانسه و بریتانیا به
امور اطلاعاتی یاری رساندند»
پانتا حاضر نشد فاش سازد که این ماموریت های از چه نوع بوده و چگونه انجام شده است. او همچنین توضیح نداد که آمریکائیان چه دلائل و قرائنی به دست آورده بودند که آنان را متقاعد ساخت که سخن از یک سایت اتمی است.
او گفت: تصمیم گرفت فیلم کوتاهی در این باره تهیه شود تا اگر پرزیدنت اوباما بخواهد آن را به جهانیان عرضه کند، آماده باشد. به گفته وی: سازمان های اطلاعاتی اسرائیل، بریتانیا و فرانسه سی آی ای را در تهیه این فیلم یاری بخشیدند.
به گفته این مقام اطلاعاتی ارشد ایالات متحده، از سال 2002 که ایران به وجود تاسیسات غنی سازی در نطنز اعتراف کرد، کارشناسان امر حتم داشتند که ایران ممکن است به موازات آن تاسیسات محرمانه ای نیز در یک یا چند مکان دیگر برپا می سازد – و در جریان این تلاش بود که عملیات خاکبرداری در ناحیه ای در شمال قم مورد توجه قرار گرفت. در سال 2006 هنگامی که آمریکائیان کاملا معتقد گردیدند که عملیات غیرعادی در آن محل جریان دارد، جمهوری اسلامی توپخانه ضد هوائی در آن حوالی مستقر ساخت که ثابت می کرد عملیاتی که در آن ناحیه انجام می گیرد از اهمیت بسیار برای ایران برخوردار است.
هنوز معلوم نیست که جمهوری اسلامی چگونه اطلاع یافته بود که آمریکائیان این فعالیت ها را دنبال می کنند.

«ایران بمب اتمی می خواهد!»
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتم ایران اعلام داشت که قرار است در سایت فردو سه هزار سانتریفوژ به صورت آزمایش کارگذاری شود. او گفت: ایران از سانتریفوژهای موجود راضی نیست و قصد دارد دستگاه های بسیار سریع تری را در فردو به کار اندازد.
صالحی تائید کرد که سیستم دفاع ضد هوائی در نزدیکی این سایت مستقر شده و اعلام داشت که یک پادگان بزرگ نظامی در نزدیکی آن وجود دارد.
آگاهان می گویند که افشاگری های جدید و سخنان صالحی سند دیگری برای اثبات این اتهام است که حکومت ایران قصد تولید بمب اتمی دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر