۱۳۸۸ خرداد ۱۱, دوشنبه

روزه

چون عبادت مسیحیان از چند نظر با عبادت پیروان سایر مذاهب تفاوت دارد٬ گاهی اوقات اشتباها تصور شده است که مسیحیان تکالیفی در این خصوص ندارند. در عین حال مایلم این موضوع را کاملا روشن نمایم که منظور عبادت مسیحیان تحصیل نجات و بخشش گناهان نیست. بطوری که نجات را نمی توانیم بوسیله کارهائی که انجام می دهیم بدست بیاوریم بلکه این بخشش از طرف خدا بطور رایگان به ما عطا می شود به شرطی که به مسیح ایمان بیاوریم. از این رو٬ ما خدا را عبادت می نمائیم نه جهت تحصیل نجات بلکه به منظور ابراز محبت و قدردانی نسبت به خدا برای نجات رایگانی که به ما بخشیده است. اجازه بفرمایید یکی از عبادتهای مسیحی را بطور خلاصه شرح دهم و آن عبادت روزه نام دارد:
عیسی مسیح برای پیروان خود روزها و یا وقتهای بخصوصی را جهت روزه تعیین ننمود است و به همین دلیل روزه برای پیروان او اختیاری می باشد. معهذا به پیروان خود فرمود که هر وقت روزه می گیرند باید فقط جهت خشنودی خدا روزه بگیرند نه اینکه مانند ریاکاران روزه بگیرند تا مردم از آنها تعریف و تمجید کنند. ( متی ۶: ۱۶- ۱۸ ). برخی از مسیحیان در روز جمعه به مناسبت روزی که عیسی مصلوب شد از خوردن گوشت خودداری می نمایند برخی نیز در مدت چهل روز قبل از قیام مسیح از خوردن بعضی از غذاها پرهیز می کنند. در مورد این عادات و رسوم در کتابمقدس دستوری یافت نمی شود٬ بلکه فقط دستور داده شده که از انجام دادن و یا گفتن جمیع چیزهای شرارت آمیز خودداری نمائیم. بسیار مناسب است که در این مورد گفتار مسیح را ذکر نمایم که فرمود تمام غذاها پاک و حلال است و چیزی که انسان را ناپاک می سازد غذائی نیست که به دهان فرو می رود بلکه علت ناپاکی آن شرارتی است که از قلب صادر می شود و باعث زنا٬ دزدی٬ قتل٬ حسادت و غرور و نظایر آن می گردد. ( مرقس ۷: ۱۸- ۲۳ ).
نکته آخر اینکه ساعت و زمان معینی برای گرفتن روزه و یا باز کردن روزه وجود ندارد و همه این موارد به نیت درونی شخص بستگی دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر