۱۳۸۸ خرداد ۱۱, دوشنبه

اعدام فوری در زاهدان،خشونت در جواب خشونت


به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از رویتر سحرگاه شنبه ۹ خرداد کمتر از ۳۶ ساعت پس از حادثه دهشتناک ومرگبار بمب گذاری در یکی از مساجد شیعیان زاهدان ، سه مرد به اتهام شرکت در بمب گذاری مذکور در مقابل مسجد محل حادثه به چوبه دار آویخته شدند .
حادثه انفجار بمب در پنج شنبه شب گذشته ۷ خرداد موقع اقامه نماز مغرب در مسجد مذکور اتفاق افتاد و منجر به مرگ ۲۵ نفر ومجروحیت دست کم ۱۴۰ نفر دیگر شد .گروه جندالله در اطلاعیه منسوب به آن گروه این انفجار را یک حمله انتحاری خوانده است . اینان چندین سال است با ادعای احقاق حقوق اقلیت سنی در منطقه سیستان و بلوچستان علیه حکومت جمهوری اسلامی دست به اسلحه برده اند .
به گفته حمیدی مدیر کل دادگستری سیستان و بلوچستان تمام مراحل قانونی برای ۳ اعدام شده صبح شنبه رعایت شده است .یعنی در ظرف ۳۶ ساعت تمامی مراحل شناسائی ، تحقیقات ،اتهام، محاکمه ،محکومیت واجرای حکم انجام گرفته .با توجه به این نکته که همه این مراحل در ایام تعطیلی آخر هفته رخ داده است .حمیدی که ادعا میکرد در این مورد یک پروسه طبیعی مجاکمه قضائی طی شده است همچنین گفت : این سه فرد علاوه بر مورد بمب گذاری پنج شنبه شب ،در فعالیتهای تروریستی دیگری قبل از آن نیز دست داشته اند .
این در حالی است که برخی منابع غیر رسمی آن سه تن را از فعالین سیاسی بلوجستان میدانند که از مدتها پیش به اتهام همکاری با جند الله در زندان بوده اند و نمی توانسته اند در حمله مذکور دست داشته باشند .این منابع اعدام آنها را فقط یک انتقام گیری و برای گرفتن چشم ترس از سنیهای اهل سیستان و بلوچستان ارزیابی میکنند .
اعدام ، پاسخ به بمب گذاری زاهدان
به گزارش رادیو فرانسه در همین ارتباط، درتحلیل این اقدام دولت ایران، حسین باقرزاده، فعال حقوق بشر و تحلیلگر سیاسی مقیم لندن در گفتگویی با رادیو فرانسه، معتقد است ضمن محکوم کردن قاطعانۀ کشتار مردم بیگناه غیر نظامی، برخورد جمهوری اسلامی را نیز خشن و انتقام جویانه می داند و معتقد است که به جای اینکه به جستجوی ریشه ها و دلایل مسئله پرداخته شود، کسانی را اعدام می کنند که بطور مستقیم در قضیه نقش نداشته اند. او تنها راه حل مشکل منطقه را رسیدگی به وضعیت دشوار مردم آن می داند.
حسین باقر زاده، فعال حقوق بشر و تحلیلگر سیاسی مقیم لندن ضمن محکوم کردن قاطعانۀ بمب گذاری و کشتار مردم بیگناه غیر نظامی، برخورد جمهوری اسلامی را نیز خشن، قبیله ای و انتقام جویانه می داند. وی معتقد است جمهوری اسلامی ایران در برخورد به حوادث خونینی که در منطقۀ سیستان و بلوچستان می گذرد، به جای اینکه به جستجوی ریشه ها و عوامل مسئله بپردازد و دلایل نارضایتی مردم را بفهمد، تنها کاری که انجام می دهد اعدام است.
این فعال حقوق بشر از انتقام جمعی مسئولان انتقاد می کند و می افزاید: آنها افرادی را که در رابطه با جریان های مختلف در اسارت دارند ردیف کرده و اعدام می کنند، مثل اعدام این سه نفر که مستقیماً دخالتی در انفجار اخیر نداشتند.
حسین باقرزاده، در ارتباط با فرا خواندن سفیر پاکستان به وزارت امور خارجه و نقشی که پاکستان می تواند در مهار گروه جندالله داشته باشد، می گوید: این کشور خود با مشکلات زیادی در مناطق قبیله ای درگیر است و گرفتاری ایران نمی تواند از طریق پاکستان حل بشود.
به نظر این تحلیلگر سیاسی، تنها راه حل مشکل در سیستان و بلوچستان رسیدگی به وضعیت مردم آن است که متأسفانه با سه دشواری روبرو هستند: تبعیض عقیدتی حکومت علیه شهروندان سنی، تبعیض قومی علیه بلوچ ها و تبعیض اقتصادی یعنی عدم رسیدگی به فقر منطقه.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر