۱۳۸۸ خرداد ۱۱, دوشنبه

تاریخچه کتاب مقدس در یک نگاه

خدا انسان را آفرید و او را در باغ عدن قرار داد. این باغ در مرکز آسیا احتمالاً در عراق کنونی بوده است.
انسان گناه کرد و از انچه خدا برای او در نظر گرفته بود سقوط کرد. آنگاه خدا طرحی برای نجات غایی و بازسازی انسان تهیه دید. او ابراهیم را خواند تا قومی از او بوجود آورد و از طریق این قوم طرح خود را پیاده کند. خدا ابراهیم را از بابل فرا خواند و او را به سرزمین کنعنان فرستاد. نسل ابراهیم به مصر کوچ کردند و در انجا به قومی بزرگ تبدیل شدند.
پس از چهارصد سال٬ انها تحت سرپرستی موسی از مصر یرون امدند و به سرزمین موعود کنعان بازگشتند. در انجا قوم یهود در ظی چهارصد الی پانصدسال تحت سلطنت داود و سلیمان به یک ملت بزرگ و قوی تبدیل شدند.
آنگاه در اواخر دوران پادشاهی سلیمان٬ سلطنت اسرائیل به دو قسمت شد. قسمت شمالی که شامل ده قبیله از واوزده قبیله اسرائیل می شد سرزمین (( اسرائیل )) لقب گرفت و ۲۰۰ سال عمر کرد و عاقبت در سال ۷۲۱ ق.م. به اسارت آشور درامد. قسمت جنوبی که سرزمین (( یهودا )) نام گرفت٬ کمی بیش از صدسال دیگر دوام اورد و آن هم سرانجام حدود ۶۰۰ ق.م. به بابل به اسارت برده شد. بازماندگان قوم اسیر در سال ۵۳۶ق.م. به سرزمین خود بازگشتند و به احیای هویت ملی خود را پرداختند.
مطالب عهد عتیق کمی پس از شرح این وقایع به پایان می رسد. چهارصد سال بعد٬ عیسی که همان مسیح موعود عهد عتیق است به این دنیا می آید تا مردم را نجات دهد و احیا سازد. او برای گناهان بشر می میرد و زنده می شود. سپس به شاگردانش دستور می دهد تا به همه ملل دنیا بروند و مژده نجات او را به همه برسانند.
شاگردان عیسی با این مژده به همه جا می روند٬ بخصوص بسوی غرب٬ به نواحی آسای صغیر٬ یونان و روم که مرکز دنیای متمدن آن زمان بود. عهد جدید با این نهضت رهایی بخش عیسی مسیح به پایان می رسد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر