۱۳۸۸ خرداد ۱۸, دوشنبه

انتخابات ایران،دمکراسی واقعی یا نمایش مشروعیت طلبی

به گزارش شبکه خیر مسیحیان فارسی زبان روزنامه سوئیسی لوتان در شماره مورخ ۱۴ ما مه گذشته خود مقاله قابل توجهی درباره انتخابات ریاست جمهوری در ایران به قلم محمدرضا جلیلی استاد انستیتوی مطالعات عالی بین المللی و توسعه سوئیس منتشر کرده است .
وی نوشته خود را اینگونه آغاز می كند كه، ایرانیها امروز در حقیقت در درون یک سیستم سیاسی زندگی میکنند که در آن ظاهر از واقعیت مهمتر است و هرچه اوضاع در ظاهر بیشتر تغییر میکند ، وضعیت درعمق جامعه بیشتر به همان شکل قبلی خود باقی میماند .
سپس ادامه میدهد که جمهوری اسلامی با برگزاری انتخابات به دنبال این است که تصویری دمکراتیک از خود به جهان بفرستد تا در زیر آن بتواند به نقض حقوق بشر ادامه دهد واز لحاظ داخلی اقلیت حاکم برای خود مشروعیتی دست وپا کند که با استناد به آن اکثریت را که مردم باشند له کند .
جلیلی در پایان مقاله خود از خواننده سوال میکند که معنی دموکراسی چیست ؟
آیا دمکراسی به معنای پذیرش سیستم چند حزبی ، آزادی بیان ، کثرت گرائی و دست به دست شدن حاکمیت نیست ؟
اگر هست آیا این اتفاقات با برگزاری انتخابات در ایران به وقوع می پیوندد ؟
او درادامه سوالاتش از کسانی که برگزاری انتخابات را در ایران نشانه دمکراسی میدانند میپرسد : پارلمان ایران چگونه انتخاب و توسط جه کسانی کنترل میشود ؟
اعضای دولتهائی که در پی انتخابات سر کار می آیند چه کسانی هستند ؟
وی با طرح این پرسشها تاکید میکندکه پاسخ دقیق به این سوالات میتواند به جهانیان نشان دهد که آیا تنها شرکت دادن مردم با انواع حیله ها در رای گیری، میتواند دلیلی بر وجود دمکراسی در ایران باشد یا نه ؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر