۱۳۸۸ آذر ۲, دوشنبه

زندانی سیاسی جوان در میان زندانیان خطرناک

گزارش‌های رسیده به سایت تغییر، حاکی از وضعیت نابهنجار و فوق‌العاده نگران‌کننده، برای یکی از فعالین ستاد انتخاباتی آقای کروبی است که پس از انتخابات و پیش‌ از آغاز اعتراضات مردمی، دستگیر شده‌است.

«صالح دلدم»، جوان ۲۲ساله‌، لاغر اندام و نحیفی‌ست که از بیماری قلبی هم رنج می‌برد.

او که در دوران تبلیغات انتخاباتی، در ستاد آقای کروبی فعالیت می‌کرد، دو روز پس از انتخابات و پیش‌از آغاز اعتراضات مدنی مردم به تقلب گسترده در انتخابات، دستگیر شد.

اسکندر دلدم، پدر صالح دلدم، در گفتگو با خبرنگار تغییر اعلام کرد که پسرش در روز ۲۴خرداد، توسط عده‌ای از افرادی که حامل سلاح گرم بوده و هیچ حکم قانونی نداشته‌اند، دستگیر شد.

وی سپس مدعی شد که این افراد پسرش را به سلول انفرادی متعلق به سپاه، در زندان اوین منتقل کردند.

آقای اسکندر دلدم، در پاسخ به‌این سوال که چرا پیش‌از این خبری از وضعیت این زندانی گزارش نشده‌بود، گفت: «دادستان تهران، من را از هرگونه مصاحبه منع کرده‌بود. اما حالا که با گذشت چندماه، هیچ تغییری در این وضعیت مشاهده نکردم و حتی ایشان از دادن ۵دقیقه وقت ملاقات برای توضیح وضعیت پسرم به وی، امتناع می‌کند، مجبور به اعلام این وضعیت برای افکار عمومی شدم.»

سه ماه پیش، بازپرس شعبه ۲، باقرار وثیقه ۵۰ میلیونی، دستور آزادی موقت صالح دلدم را صادر کرد. اما دادستانی در یک حرکت غیرقانونی، از آزادی این جوان که از بیماری قلبی رنج می‌برد، امتناع می‌ورزد.

آقای اسکندر دلدم، ضمن اظهار نگرانی از ۴ ماه ممنوع‌الملاقات بودن پسرش و سرانجام انتقال غیرقانونی وی به جمع زندانیان خطرناک زندان قزل‌حصار، می‌گوید: «این رفتار در حالی صورت می‌گیرد که تنها جرم پسرم، شرکت در انتخابات و تشویق مردم به رای دادن به یکی از نامزدهای تایید صلاحیت شده نظام صورت گرفته‌است.»

آقای دلدم، یکی از جرایم پسرش را که بازجو به او نسبت داده، همکاری نکردن با ستاد احمدی‌نژاد و رفتن به ستاد انتخاباتی رقیب وی اعلام کرد!

هنوز معلوم نیست که چندنفر دیگر مانند صالح دلدم به‌طور گم‌نام و به‌جرم شرکت در فعالیت‌های قانونی و مدنی در دوران انتخابات، در زندان‌ها به‌سر می‌برند.

P.CANTELL feat. Ian Hooper - A Million Shadows (Tehran, Iran) (prod. by Teyo Prise)

Change Player Size Watch this video in a new windowMothers Ghatering in Laleh Park,Nov21 مادران عزادار، پارک لاله

CNN : Protest against ahmadinejad-------- Nov. 22 2009 ---1 Azar 1388

Names of our Heros اسامی شهدای راه آزادی

ضرب و شتم دانشجوی دانشگاه اميركبير (واحد ماهشهر)

گزارش خوانندگان: در روزهاي اخير با نزديك شدن 16 آذر، روز دانشجو ، اعتراضات دانشجويي و در مقابل آن فشارهاي مسئولين دانشگاه ها بر دانشجويان افزايش يافته است. در اين بين در دانشگاه اميركبير(واحد ماهشهر) نيز اتفاقاتي از اين دست رخ مي دهد. در پي فعاليت هاي دانشجويان اين واحد در روز جمعه 29 آبان آقاي پيمان صادقي عضو مركزي شوراي صنفي واحد (شوراي صنفي هسته مركزي فعاليت هاي دانشجويي اين واحد مي باشد) در جلوي درب دانشگاه بدست افرادي ناشناس با چهره اي پوشيده مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به بيمارستان انتقال يافت. عليرغم پيگيري هاي گسترده دانشجويان مسئولين در كمال تعجب از پاسخگويي صريح و كمك براي شناسايي ضاربان سر باز مي زنند.
در پي اين حادثه اعتراضات دانشجويان شدت گرفته و مسئولين دانشگاه با كمال بي شرمي از پذيرفتن خواسته هاي دانشجويان امتناع مي ورزند. اين در حالي است كه دانشجويان اين واحد از پيش پا افتاده ترين حقوق خود از جمله امنيت جاني در محيط هاي مربوط به دانشگاه بي بهره اند.
اعتراضات در اين واحد همچنان ادامه دارد و دانشجويان نيز تاكيد كرده اند كه تا احقاق كامل حقوق خود به اعتراض خود ادامه خواهند داد.اين اعتراضات از روز شنبه 30 آبان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

یکی دیگر از فعالان حقوق زنان بازداشت شد

سایت مدرسه فمینستی: مهرنوش اعتمادي از فعالان حقوق زنان و عضو كمپين يك ميليون امضا دراصفهان، ساعاتي قبل در منزل خويش بازداشت شد. بنا بر گفته‌ي وكيل مهرنوش: "متاسفانه اين يازداشت غيرقانوني وي بدون ارسال احضاريه بنا به دستوردادستان اصفهان صورت گرفته است. اطلاعات درستي ازاتهام و يا اتهامات وي در دست نيست اما بنا به گفته ماموران اطلاعاتي ،علت دستگيري وي راجع به فعاليتهايش در كمپين يك ميليون امضاست." همچنين اموال شخصي اعتمادي نيز توسط ماموارن ضبط شده است.

احمد زید آبادی به 5 سال زندان در تبعید محکوم شد

کمیته ی گزارشگران حقوق بشر - احمد زیدآبادی روزنامه نگار و دبیرکل ادوار تحکیم وحدت، به 5 سال زندان در تبعید محکوم شد.

یکی از وکلای آقای زید آبادی در تماسی تلفنی، با تایید این خبر اظهار داشت: "درحالی که 12مهرماه گذشته برای آقای زید آبادی قرار وثیقه ی250 میلیون تومانی صادر شده بود ، اما در حالی که خانواده اش وثیقه را تامین و به دادگاه تودیع کرده بودند، به دستور دادستان از آزادی ایشان ممانعت به عمل آمد و در واقع در تمام این مدت بازداشت زیدآبادی غیر قانونی بوده است."

صبح امروز ابا انتقال زید آبادی به دادگاه، در حالی که حکم 5 سال حبس با تبعید در گناباد را به وی اعلام کرده اند. مبلغ قرار وثیقه را نیز تشدید کرده و از 250 میلیون تومان به 350 میلیون تغییر داده اند. با این اقدام دادگاه خانواده ی زیدآبادی ناگزیرند به تلاش برای تامین وثیقه ی جدید تعیین شده بپردازند. وکلای آقای زید آبادی ضمن اعتراض به این حکم امیدوارند که با تامین وثیقه ی جدید، حد اقل به طور موقت آقای زید آبادی از زندان آزاد شود.

Picture of Khamenei on Fire,Nov 4آتش زدن عکس خامنه ای تهران

منبع روسی: افزایش احتمال حمله نظامی به رژیم تهران

خبرگزاری نووستی روسیه: روزنامه روسی "نیزاویسیمایا گازیتا" در شماره روز دوشنبه خود نوشت، در ایران رزمایش گسترده پنج روزه نیروهای مسلح آغاز شد. در این رزمایش علاوه بر ارتش، یگان های سپاه پاسداران نیز شرکت می کنند. هدف از رزمایش "مدافعان آسمان ولایت 2"، ارتقای سطح آماده باش نیروهای پدافندی در برابر ضربات احتمالی، از جمله ضربه به تاسیسات هسته ای است. تهران بالواقع از پذیرش پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی که خارج سازی بخش بیشتر اورانیوم غنای پایین ایران برای غنی سازی تکمیلی آن در روسیه و بازگرداندن آن به ایران به شکل سوخت هسته ای را در نظر دارد، امتناع کرد. پس باید نشان دهند که قصد دارند سرسختانه بر موضع خود ایستادگی کنند. برخی ناظرین معتقدند که در این رزمایش قصد داشتند سیستم های روسی ضدهوایی اس-300 را به نمایش بگذارند، اما همانطور که به کرات تهران اعلام کرد، مسکو در تحویل آنها تاخیر کرده است. عرضه سیستم های اس-300 روسی به ایران می تواند توان پدافندی ایران را بالا ببرد، اما آن را بطور کلی تغییر نمی دهد. در حال حاضر گذر از پدافندهای ایران برای آمریکایی ها و احتمالاً برای اسرائیلی ها مشکل ساز نیست. پایان سال جاری میلادی، پایان مهلتی است که واشنگتن آن را مهلت نهایی برای دریافت پاسخ مثبت از تهران نامیده است. کارشناسان "نیزاویسیمایا گازیتا" معتقدند که احتمال جنگ در منطقه اکنون بالاتر از سال گذشته است.

خبرنگار نيوزويک؛ شکنجه های وحشیانه در زندانهاى رژيم


خبرنگار هفته نامه نيوزويک كه بمدت بیش از سه ماه در زندانهاى جمهوری اسلامی در حبس بوده در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان، گوشه ای از مشاهدات خود در مورد شكنجه هاى وحشيانه در سیاهچالهای رژیم را افشا کرد.

گزارش سی ان ان: "همه ترا فراموش كرده اند"، اينها كلماتى بود كه مازيار بهارى خبرنگار نيوزويک هر روز از بازجوهاى خود طى چند ماهى كه در زندان انفرادى بسر مى برد، مى شنيد. مازيار يک خبرنگار و فيلمساز است. او بهمراه صدها تن ديگر در جريان تظاهرات پس از انتخابات ماه ژوئن در ايران دستگير شد.

مازیار بهاری پس از تشريح نحوه دستگيرى خود گفت: بازجو هر روز به من مى گفت ترا اعدام خواهيم كرد. يک روز ساعت چهار صبح بعد از نماز صبح بيدار مى شوى و حلقه دار را در برابر خودت خواهى ديد. من هم حتما سعى مى كنم كه آن روز اين ‌جا باشم تا خودم صندلى را از زير پايت بكشم. اين لحظه آخر زندگی تو خواهد بود.

خبرنگار هفته نامه نيوزويک افزود : من طى سه ماه هر روز با تهديد اعدام زندگى مى كردم. بازجو مى خواست مرا بترساند و زير فشار شديد روحى قرارم دهد تا مجبور به اعتراف به چيزى كه خودشان مى خواستند، شوم. مرا شكنجه هاى جسمى هم دادند، ولى شكنجه هاى روحى بسيار مؤثرتر بود.

مجری سی ان ان: شكنجه هاى جسمی چى بودند؟

مازیار بهاری: لگد زدن، مشت زدن، سيلى زدن و ضرب و شتم با كمربند. آنها در زندان اول آدم را تحقير مى كنند. مى خواهند آنقدر آدم را تحقير كنند تا اتهامى كه به تو مى زنند را بپذيری. سلول انفرادى بدترین بخش زندان است. وقتى در انفرادى هستيد، احساس مى كنيد كه ديوارها دارند به هم نزديک مى شوند و اتاق دارد كوچک مى شود، گويا كه در قبر هستيد. بعد از چند هفته كه مرا تهديد به اعدام كردند، با خودم گفتم اگر هم مرا اعدام كنند، چه فرقى مى كند، ديگر آخر كار رسيده است. بعضى وقتها هم فكر مى كردم كه اعدام شدن از ماندن در سلول انفرادى خيلى راحت تر است. چون مى ديدم برخى افراد در رژيم جمهورى اسلامى سه چهار سال در انفرادى بسر برده اند.

خبرنگار نيوزويک افزود: دوبار به سرم زد كه خودكشى كنم. اين عينكى كه الان دارم را در زندان هم داشتم. دو سه بار به اين عينک نگاه كردم و با خود گفتم، شيشه عينک را بشكنم و با آن رگ دستم را بزنم. بعد به اين فكر كردم كه چقدر طول مى كشد تا همه خون از بدنم خارج شود و بميرم. به اين فكر مى كردم، ولى دوباره گفتم، نه اين كار را نخواهم كرد، چرا كار آنها را سهل كنم. اگر مى خواهند مرا بكشند، بگذار خودشان بكشند. من جلاد آنها براى خودم نخواهم شد. آنوقت به خانواده ام فكر مى كردم، به همسرم، كودكم و مادر و خانواده و دوستانم فكر مى كردم.

تجمع اعتراضی در دانشگاه خواجه نصیر به خشونت کشیده شد

در پی برگزاری تجمع اعتراضی نسبت به بازداشت علی پرویز و سهیل محمدی در دانشکده عمران دانشگاه خواجه نصیر، نیروهای لباس شخصی و اعضای بسیج دانشگاه به دانشجویان معترض حمله ور شده و فضای دانشگاه را به تشنج کشاندند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر پس از اعلام برگزاری تجمع اعتراضی از سوی دانشجویان خواجه نصیر در روز یکشنبه 1 آذر، از صبح امروز نیروهای لباس شخصی که با هماهنگی بسیج دانشگاه خواجه نصیر از بیرون دانشگاه به صورت سازماندهی شده آورده شده بودند، محوطه دانشکده را اشغال کردند. آنها تلاش کردند تا با نصب پرچمهای حزب الله در سر در دانشکده مانع برگزاری تجمع اعتراضی دانشجویان شوند. آنها هم چنین با فحاشی نسبت به میرحسین موسوی و کروبی سعی در تحریک احساسات دانشجویان معترض داشتند.

هم چنین از ابتدای روز حراست دانشگاه از ورود دانشجویان سایر دانشکده ها که برای شرکت در تجمع به دانشکده عمران رفته بودند، جلوگیری می نمود. هنگامی که تعداد دانشجویان پشت درهای دانشکده به بیش از 500 نفر رسید، نیروهای یگان ویژه و انتظامی در محل حضور یافته و دانشجویان را از جلوی دانشکده متفرق کردند. سپس نیروهای یگان ویژه و گارد ضدشورش کنترل در ورودی را به دست گرفته و مانع ورود دانشجویان به دانشگاه شدند. دانشجویان سایر دانشکده ها که با ممانعت نیروی انتظامی و یگان ویژه رو به رو شده بودند به دانشکده مکانیک این دانشگاه رفته و تجمع خود را در آن دانشکده برگزار نمودند. دانشجویان با سر دادن شعارهایی خواستار آزادی علی پرویز و سهیل محمدی شده و اعمال سیاستهای سرکوبگرانه دولت کودتا را در دانشگاه محکوم نمودند.

از سوی دیگر دانشجویان دانشکده عمران با وجود فشارهای بسیج دانشگاه و نیروهای لباس شخصی تجمع خود را آغاز کردند. در این زمان نیروهای لباس شخصی و اعضای بسیج به دانشجویان حمله ور شده و با درگیری با دانشجویان مانع ادامه تجمع آنان شدند.

به گفته دانشجویان یکی از اعضای بسیج دانشگاه ورودی 86 به نام "اخوان" که به عنوان مسئول تحلیل و تاکتیک بسیج دانشجویی شناخته می شود، هدایت نیروهای سرکوبگر را بر عهده داشته و دانشجویان معترض را تهدید به بازداشتهای گسترده و سرکوب فضای دانشگاه نموده است.

لازم به ذکر است که علی پرویز دانشجوی بازداشتی این دانشگاه تا کنون تنها یکبار با خانواده خود تماس گرفته و هیچ اطلاعی از وضعیت پرونده وی در دست نیست و نگرانی های جدی در مورد وضعیت سلامت وی وجود دارد. به گزارش خبرنامه امیرکبیر برای سهیل محمدی دیگر دانشجوی بازداشتی نیز قرار وثیقه 150 میلیون تومانی تعیین شده است که با اعتراض وی به مبلغ وثیقه رو به رو شده است.

25 سال زندان در حکومت جمهوری اسلامی

فیلم "روزهای سبز" حنا مخملباف برنده جایزه ویژه فستیوال "زنان جهان" آلمان شد.

به گزارش خبرنگار رویداد وی هنگام دریافت جایزه گفت: "من 21 سال دارم و چهار سال دیگر 25 ساله می شوم. چرا در مورد عدد 25 حرف می زنم؟ نمی دانم، عدد 25 برای شما آیا معنایی دارد؟ شاید بعضی از شماها را به یاد سن تان بیندازد. اما عدد 25 برای من این معنا را دارد که این 25مین جایزه بین المللی است که می گیرم. ولی برای بعضی ها عدد 25 معنای 25 سال زندان در حکومت جمهوری اسلامی را دارد."

این فیلمساز ایرانی افزود: "می خواهم این جایزه را با عشق و احترام کامل به "امیر انتظام" تقدیم کنم که 25 سال بی گناه در زندان های جمهوری اسلامی مقاومت کرد، یعنی بیشتر از عمر من. و اگر امروز من و نسل من می توانیم آزادی را فریاد بزنیم به خاطر وجود کسانی چون امیر انتظام است، که 25 سال در زندان های جمهوری اسلامی مقاومت کردند".

احضار دانشجویان معترض به صفار هرندى در گیلان

روزنامه حیات نو : خبرهاى رسيده از دانشگاه گيلان حاکى است که حدود 20 نفر از دانشجويان معترض به سخنرانى 17 آبان صفارهرندى به کميته انضباطى دانشگاه احضار شده‌اند.

حضور اخير محمدحسين صفارهرندى در دانشگاه گيلان و اعتراض دانشجويان به وي، از جمله اخبارى بود که در سطح رسانه‌هاى اينترنتى بازتاب وسيعى داشت.

ميزان اعتراضات دانشجويان به صفار به حدى بود که او به جاى سخنرانى مشغول پاسخ گويى به اعتراضات دانشجويان شد و بعد از آن هم سخنرانى وى نيمه تمام ماند.

فیلم؛ حضور گسترده نیروهای امنیتی در اطراف منزل فروهرها


اسامی بيش از 70 فعال دانشجويی دربند

خبرگزاري جبهه متحد دانشجويي

اوين زيرپاي جنبش دانشجويي - اسامي بيش از 70فعال دانشجويي دربند

دانشگاه شيراز- علی صالح پور، یحیی طاووسی، ندا اسکندری، خدیجه قهرمانی، نظری، شیروانی ، باقری، بنایی، جلالی، سعید رضایی، زاهدی، ظهوریان، عارف، پورفتحی، طاهری، صفرپور، پورسلطان، کاظم رضایی ، سجاد بهنام ، احسان هاشمی
دانشگاه مازندران - میلاد حسینی کشتان، علی نظری، سیاوش صفوی، علی دنیاری، مازیار یزدانی نیا، شوانه مریخی، علی عباسی، و رحمان یعقوبی هركدام 6ماه حبس
دانشگاه علامه طباطبايی - مرتضی اسدی، حمید قهوه چیان، علیرضاموسوی، احمد میرطاهری، علیرضا زرگر، امیرکاظم پور و یاسر معصومی
دانشگاه خواجه نصير- علی پرویز و سهیل محمدی
دانشگاه شریف- میثم احمدی
دانشگاه آزاد - سلمان سیما
دانشگاه صنعتی اصفهان- علی مشمولی
دانشگاه فردوسی - افتخار بزرگیان
دانشگاه تهران- پیمان عارف
دانشگاه بهشتی- حامد روحی نژاد
دانشجویان كرد- شبنم مدد زاده ، روناک صفارزاده
دانشگاه علم وصنعت - علی اسداللهی
بهروز جاويد تهراني بازداشتي جنبش دانشجويي 18 تير78
دانشگاه باكو- علی بیکس
دفتر تحکیم وحدت - عباس حکیم زاده
سازمان دانش آموختگان ادوارتحكيم - احمد زید آبادی ، عبدالله مومنی، حسن اسدی زید آبادی، محمد صادقی، حجت شریفی، سلمان سیما، کوهزاد اسماعیلی، موسی ساکت، نفیسه زارع کهن
دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌ها- مهرداد بزرگ، سورنا هاشمی، علیرضا موسوی، فرزان رئوفی، احسان دولتشاه، سینا شکوهی و البرز زاهدی
سعید حبیبی 3 سال زندان ،مهدی گرایلو 5 سال زندان ،کیوان امیری الیاسی 5 سال زندان ،مهدی الیهاری 2 سال زندان و سروش ثابت دشتستانی 2 سال زندان
سعید نورمحمدی ، احسان حسین خانی ، ضیا نبوی و مجید دری، رها ثابت دانشجوی ،هاله روحی و ساسان تقوی

بی خبری از وضعیت دانشجویان بازداشتی کرد بعد از تجمع اعتراضی


بی خبری از وضعیت دانشجویان بازداشتی کرد بعد از تجمع اعتراضی به حکم اعدام احسان فتاحیان در دانشگاه تهران

به دنبال تجمع اعتراضی دانشجویان کرد که در تاریخ 25 /8 /88 در مقابل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد هفت نفر از دانشجویان در بیرون از دانشگاه توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند و هنوز از موارد اتهامی و محل نگهداری آنان خبری در دست نیست.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر اسامی دانشجویان بازداشت شده عبارت اند از: 1- احمد اسماعیلی دانشجوی حسابرسی دانشگاه امور اقتصادی 2- آمانج رحیمی دانشجوی مدیریت بیمه دانشگاه امور اقتصادی 3- عبدالله عارفی دانشجوی دانشگاه علامه 4- پخشان عزیزی دانشجوی مددکاری اجتماعی دانشگاه علمی کاربردی 5- لیلا محمدی دانشجوی تربیت بدنی دانشگاه الزهرا 6- سروه ویسی دانشجوی تربیت بدنی دانشگاه الزهرا 7- هژار یوسفی دانشجوی مهندسی کشاورزی دانشگاه علمی کاربردی.

لازم به ذکر است بعد از بازداشت این دانشجویان سیزده نفر از نمایندگان مجلس با ارسال نامه ی به رئیس مجلس ، وزیر علوم و معاونت امور مجلس ناجا خواستار مشخص نمودن محل بازداشت و آزادی هرچه سریعتر این دانشجویان شدند.

اعتصاب دانشجویان دانشگاه آزاد تهران جنوب


اعتصاب دانشجویان دانشگاه آزاد تهران جنوب و احضار تعدادی از دانشجویان

به دنبال اعتصاب صنفی دانشجويان دانشکده علوم انسانی واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد، چند دانشجوی این دانشکده به کمیته انضباطی و حراست این دانشگاه احضار شدند.

به گزارش موج سبز آزادی به نقل از فعالان دانشجویی، دانشجویان به دنبال اعتصاب هفته گذشته خود و در اعتراض به احضار دانشجويان روز یکشنبه این هفته نیز کلاس‌های بعد از ظهر خود را تعطیل کردند. یکشنبه صبح یکی از دانشجویان به مدت 45 دقیقه در کمیته انضباطی و از سوی ماموران حراست مورد بازجویی قرار گرفت.

دانشجویان با تعطیل‌کردن کلاس‌های بعد‌از‌ظهر خواستار حضور دکتر اسفندیار، رییس واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد، در دانشکده‌شان شده‌اند. یکی از دانشجویان این دانشکده گفت: "اعترضات دانشجویی در اين دانشکده با تعطیل کردن کلاس‌های درس و اعتصاب دانشجویان ادامه خواهد داشت."




۱۳۸۸ آبان ۲۸, پنجشنبه

بازداشت کشیش گیلانی به جرم اعتراض به خواندن اجباری قرآن


کمیته گزارشگران حقوق بشر – یوسف ندرخانی، پیشوای روحانی بزرگترین جامعه مسیحی شمال کشور به دلیل اعتراض به تصمیم مقامات محلی مبنی بر خواندن اجباری قرآن توسط دانش‌آموزان مسیحی در تاریخ 20 مهرماه بازداشت شد و به زندان لاکان رشت منتقل گشت.
تا این لحظه این کشیش زندانی، تنها 3 تماس تلفنی با خانواده خود داشته است و اجازه هیچگونه ملاقاتی را به وی نداده‌اند. گفتنی است کشیش یوسف نادرخانی دارای دو فرزند خردسال است.
این بازداشت در حالی صورت گرفته است که بر اساس بند 3 ماده 26 اعلامیه جهانی حقوق بشر « والدين در گزينش نوع آموزش فرزندان‌شان حق تقدم دارند.» گفتنی است آزار و اذیت و اعمال تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی در سی‌سال گذشته همواره یکی از موارد عمده‌ی نقض حقوق بشر توسط حاکمیت بوده است.
لازم به ذکر است یوسف ندرخانی، 3 سال پیش نیز به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شده بود.


پزشک كهريزک را تهدید کرده بودند

ايلنا: فرمانده نيروي انتظامي در رابطه با مرگ مشكوك پزشك وظيفه بازداشتگاه كهريزك گفت: اين پزشك وظيفه به عنوان متهم احضار شده و با قرار آزاد بود. جسد او نيز در آسايشگاه جمعي در دادسرا كشف شد و وصيت‌نامه‌اي هم در كنارش كشف شد كه در آن از تهديدهايي كه عليه او وجود داشت، گلايه كرده بود.
سردار اسماعيل احمدي‌مقدم با حضور در جمع خبرنگاران ادامه داد: پزشك وظيفه‌اي كه ظاهرا خودكشي كرده و پزشكي قانوني در رابطه با خودكشي‌اش بايد پاسخگوي قطعي باشد در كهريزك مستقر هم نبوده و هفته‌اي يكي دو روز حضور مي‌يافته است.
وي با اشاره به اينكه جسد اين پزشك در آسايشگاه جمعي در دادسرا به همراه يك وصيت‌نامه كه ممكن است با نظر قاضي منتشر كنيم، كشف شد، گفت: او به عنوان متهم احضار شده و با قرار آزاد بود و در وصيت‌نامه‌اي كه از او كشف شد نيز گلايه كرده كه تهديد شده و يا اينكه به او گفته شده پنج سال زنداني مي‌شود.
فرمانده نيروي انتظامي اظهار كرد: فكر مي‌كنم دليل خودكشي انگيزه شخصي يا از دست دادن روحيه بوده و اينكه مرگ مشكوك عنوان مي‌شود درست نيست. نامه به جا مانده از او نيز دال بر خودكشي است.
یک نماینده مرگ پزشک وظیفه کهریزک را مشکوک خواند
عضو فراکسیون خط امام مجلس با مشکوک خواندن مرگ پزشک کهریزک از پیگیری قضایی این موضوع از طریق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خبر داد.
دکتر مسعود پزشکیان در پاسخ به خبرنگار «پارلمان‌نیوز»، در مورد مرگ پزشک کهریزک، گفت:«ما هم در این مورد از پزشکی قانونی استعلام کرده‌ایم چرا که با توجه به سن پائین و نداشتن سابقه بیماری، مرگ او بر اثر عارضه قلبی مشکوک است که این مسئله را نیز در کمیسیون بهداشت مطرح کردم چرا که این خواسته دانشجویان پزشکی و همکاران این پزشک مرحوم بوده است.»
وی که دارای فوق تخصص قلب و از جراحان زبده و مطرح قلب کشور است، افزود:« بر اساس اطلاعات بدست آمده این پزشک، پزشک وظیفه شیفت بوده که از طرف نیروی انتظامی به کهریزک فرستاده می‌شد.»
وزیر اسبق بهداشت و درمان تصریح کرد:«مسئله مرگ مشکوک این پزشک را از طریق دادگاه، مراجع قضایی و پزشکی قانونی پیگیری خواهیم کرد تا علت دقیق این مرگ مشخص شود.»

Obama on Iran, CNN report, Nov 18 2009 ----- 27 Aban 1388

Iran Trials, CNN report, Nov 18 2009 ----- 27 Aban 1388

Iranian dr. was killed, CNN report, Nov 18 2009 - 27 Aban 1388

مراسم چهلم بهنود شجاعی به اعتراض علیه اعدام کودکان تبدیل شد

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، صبح امروز مراسم چهلم بهنود شجاعی در بهشت زهرا برگزار شد.
تعداد زیادی از مردم در این مراسم شرکت داشتند که از جملۀ آنها فعالین حقوق کودکان بودند.
افراد شرکت کننده در این مراسم نسب به اعدام کودکان و بخصوص بهنود شجاعی که صادق لاریجانی رئیس قوۀ قضائیه منصوب ولی فقیه برای ایجاد رعب و وحشت در جامعه بکار می برد را محکوم کردند.
آنها اعلام می کردند که حضور ما در اینجا برای اعتراض به اعدام کودکان و پایان دادن به این جنایت که در حال حاضر بیش از100 نفر از کسانی که در سنین کودکی مرتکب جرم شده اند و در انتظار اجرای حکم اعدام بسر می برند هستیم .
این مراسم تا ساعت 11:00 ادامه داشت . در این مراسم بیش از 100 نفر شرکت داشتند.فضای مراسم امروز بیشتر اعتراض علیه اعدام کودکان بود.
در این مراسم تعدادی از نیروهای لباس شخصی حضور داشتند و افراد شرکت کننده را زیر نظر دشتند .

28 آبان 1388 برابر با 19 نوامبر 2009

عباس حکیم زاده فعال دانشجويی بازداشت شد

عباس حکیم زاده دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت و عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر صبح امروز بازداشت شد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر ماموران وزارت اطلاعات در ساعت 7 صبح امروز با مراجعه به منزل حکیم زاده وی را بازداشت کرده و وسایل شخصی وی از جمله کامپیوترش را ضبط کردند.

عباس حکیم زاده به همراه 7 دانشجوی دیگر پلی تکنیک در بهمن و اسفندماه سال گذشته بازداشت و برای ماهها تحت شکنجه بازجویان برای اعتراف های ساخته شده قرار گرفته بود. این دانشجویان در طول 4 ماه ونیم بازداشت برای زمان های طولانی در سلول انفرادی در بازداشت بوده و بارها برای ساعت‌های طولانی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند.

عباس حکیم زاده از اسفندماه سال گذشته تا تیرماه سال جاری به مدت 134 روز در بازداشت بود که از این مدت، 120 روز آن را در سلول انفرادی در حبس بود.

عباس حکیم زاده روز 17 تیرماه با قید وثیقه از زندان اوین آزاد شده بود.

وضعیت نامناسب روحی یک زندانی محکوم به اعدام در سقز

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

یک زندانی کرد محکوم به اعدام به نام مصطفی سلیمی ( ایلویی ) در وضعیت نامناسب روحی بسر می برد.

نامبرده که اهل روستای ایلوی شهر سقز می باشد ، اوایل سال 82 در نهاوند لرستان دستگیر و از سوی دادگاه انقلاب سقز به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد.

وی که هم اکنون در زندان سقز بسر می برد مدتی از دوران حبس خود را در زندان رجایی شهر کرج سپری نموده است.

سفر احمدی نژاد؛ فضای متشنج و قطع اینترنت در تبریز

احمدی نژاد صبح امروز در میان تدابیر شدید امنیتی وارد شهر تبریز شد. مردم تبریز بخاطر قتل دکتر رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه بازداشتگاه کهریزک که از دانشجویان و اهالی تبریز بود بشدت متاثر و خشمگین هستند.

گزارشها حاکی است که نیروهای حکومتی از ترس اعتراض مردم دست به امنیتی کردن فضای شهر تبریز و قطع اینترنت زده ‌اند.

همچنین گفته می شود که در سطح شهر اطلاعیه هایی برای اعتراض به سفر احمدی نژاد به تبریز پخش شده است.

اعدام چندین نفر از جمله 3 محارب در شیراز


خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس) امروز در گزارشی از اعدام چندین نفر از جمله 3 محارب در شهر شیراز خبر داده است.

در این گزارش نام اعدام شدگان و تاریخ دقیق اعدام آنان اعلام نشده است.

اتهام برخی از این اعدام شدگان، قاچاق مواد مخدر عنوان شده است.

در این گزارش همچنین گفته شده سه تن از اعدام شدگان به اتهام محاربه اعدام شدند.

این اقدامات جنایتکارانه و اعلام خبر آن در آستانه 16 آذر برای تشديد فضای رعب و وحشت در جامعه به ويژه در ميان جوانان است.

رژیم ولایت فقیه فاسدترین رژیم جهان

جعفر پویه

به گزارش سازمان شفافیت بین الملل که روز گذشته منتشر شد، بین 180 کشور جهان، رژیم جمهوری اسلامی جزو ده کشور فاسد جهان قرار دارد. رهبر رژیم جمهوری اسلامی که خود را نماینده خدا و برگزیده او در روی زمین می داند، گوی سبقت را در نکبت و فساد و تباهی از همگان ربوده و کلاه بوقی بی شرمترینها را به سرگذاشته است.

رژیمی که هر روزه از طریق دستگاه های تبلیغی خود مردم را به راه راست فرا می خواند و موعظه های آنچنانی بر فراز منابر برگزار می کند، خود دست در کیسه مردم دارد و بی شرمانه ادعای مبارزه با فساد سر می دهد. آنانی که ادعای رهبری دین و مذهب دارند و ردای روحانیت به تن کرده اند، از تنها چیزی که بویی نبرده اند انسانیت و روحانیت است.

تبهکاران و اختلاس گران حاکم بر جان و مال مردم در زیر ذره بین سازمان شفافیت بین المللی به قعر جدول رفتند و در رده هشتم در بین فاسدها ایستادند تا جهان بداند که در ایران چه می گذرد و دزدان و مفسدان سیاهکار چگونه زندگی را بر مردم جهنم کرده اند.

سازمان شفافیت بین المللی شاخصهای بررسی خود در فساد حکومتی را "اختلاس، رشوه‌گیری، خرید و فروش پستهای دولتی، رشوه‌پذیری دستگاه قضایی، فساد مالی در میان سیاستمداران و مقامهای دولتی، عدم مقابله کافی یا ناکارایی در پیکار علیه مواد مخدر و اقدامهای نهادها و افراد متنفذ در جلوگیری از اطلاع رسانی و پیگیری موارد فساد" در نظر گرفته است.

با توجه به حجم عظیم فساد مالی در رژیم ولایت فقیه که یک فقره آن در ترکیه ضبط شده است که بالغ بر 18 میلیارد دلار می شود و همچنین معاملاتی همچون واگذاری شرکت مخابرات و یا دیگر شرکتهای دولتی به سپاه پاسداران و حجم عظیم قاچاق کالا از اسکله های بی نام و نشان و ... معلوم نیست چرا رژیم در رتبه 8 کشور از قعر جدول قرار دارد. زیرا با توجه به داده ها و اطلاعات منتشر شده، در هیچ کشوری در جهان چنین حجم وسیعی از اختلاس، دزدی و کلاهبرداری انجام نمی گیرد. همچنین رشوه گیری و تجاوز به عنف پایوران رژیم به زنان و دختران و حتا پسران جوان در زندانها و سر به نیست کردن آنها را نیز باید به این سیاهه افزود.

به هرحال نماینده خدا بر زمین که ادعای رهبری جهان و مدیریت آنرا دارد، مدال فاسدترینها را به گردن آویخته است تا دیگران بدانند که مردم ایران این روزها در خیابانها با چه نوع جانورانی دست و پنجه نرم می کنند و چرا صدای اعتراض خود را بلند کرده و حاضر به قدمی عقب نشینی در برابر تبهکارترین و فاسدترینهای جهان نیستند.

۱۳۸۸ آبان ۲۶, سه‌شنبه

I.R. Iran Creates New Spy Agency to Fight Protests

The Independent

Iran's Supreme Leader Ali Khamenei has created a powerful new intelligence organisation to try to quell any further public unrest in the wake of June's disputed election, an exiled Iranian opposition group said yesterday. The new organisation, responsible for intelligence and security, is an off-shoot of the Revolutionary Guards and will report directly to the Supreme Leader's office, according to the National Council of Resistance of Iran(NCRI), a Paris-based group that has followers in Europe and claims many in Iran. The shift is the largest overhaul of the intelligence structure since 1989, when Iran's first supreme leader, Ayatollah Ruhollah Khomeini, died, the NCRI believes, and reflects the depth of the leadership's concern about post-election protests.

"Although the mullahs have made public declarations about the new organisation, they have nonetheless concealed its real dimension and true nature," Maryam Rajavi, the leader of the NCRI, told a news conference in Brussels. "Its command structure is linked directly to Khamenei. Its formation marks an unprecedented transformation for the regime's intelligence and suppressive apparatus." The organisation, called the Intelligence Organisation of the Islamic Revolutionary Guard Corps, took shape in June, soon after President Mahmoud Ahmadinejad was re-elected in a vote his opponents said was rigged, a charge the authorities reject. Ms Rajavi said work on the new body was completed last month, and that the information came from sources in Iran. Iranian officials have yet to comment on reports of a revamped intelligence organisation.

حکم اعدام فعالان سیاسی کرد؛ نامه به رئیس قوه قضائیه رژیم

ایلنا: جمعي از نمايندگان كرد مجلس در نامه‌اي به رئيس قوه قضاييه خواستار تجديدنظر در احكام اعدام شدند.
متن اين نامه بدين شرح است:

رياست محترم قوه قضائيه

با سلام و احترام

استحضار داريد كه طي روزهاي اخير يك جوان كرد به نام آقاي احسان فتاحيان در استان كردستان اعدام گرديد كه متاسفانه براساس اخبار رسيده حكم اوليه ايشان 10 سال زندان بوده كه در تجديد نظر نه‌تنها كاهش پيدا ننموده بلكه به اعدام محكوم شد كه اين مساله اثرات بسيار نامطلوبي بر روي افكار عمومي ايجاد كردو علي‌رغم پيگيري چند نفر از نمايندگان كرد در مجلس شوراي اسلامي قبل از اجراي حكم كه قطعا نگراني نمايندگان از سر دلسوزي و در نظر گرفتن منافع ملي بوده، نظر نمايندگان ناديده و حكم اجرا گرديد، اخيرا نيز براساس اطلاعات واصل شده مبني بر صدور حكم اعدام چند جوان ديگر در بند كرد در مناطق مختلف نگراني‌هاي فزاينده‌اي در سراسر كردستان ايجاد نموده است كه قطعا اثرات سوء را در داخل و خارج كشور به دنبال خواهد داشت.جمهوري اسلامي ايران بايد چهره رحمانيت دين را هم در داخل و هم درخارج كشور به منظور الگو قرار دادن احكام مترقي اسلام به نمايش بگذارد و نبايد دولت به گونه‌اي رفتار نمايد كه موجب فاصله گرفتن مردم كرد از نظام گردد.

لذا مصرانه درخواست مي‌نماييم با لحاظ نمودن شرايط جهاني نسبت به تجديد نظر در احكام صادره دستورات لازم را صادر فرماييد.

فیلم؛ شعارنویسی: خامنه ای جلاد مرگت فرا رسيده

امکان تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه علم و صنعت وجود ندارد

خبرگزاری مهر: رئیس دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه امکان تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه علم و صنعت وجود ندارد گفت: در تمامی دانشگاه های کشور در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی ضعف وجود داشته و به تحولی جدی در این زمینه نیاز داریم.

محمد سعید جبل عاملی گفت: از اعتباری که قرار بود به صورتهای متمرکز پرداخت شود چه آن بخشی که از دولت هشتم مانده و چه آن بخشی که دولت نهم تعهد کرده هنوز هیچ پرداختی به دانشگاه ها نشده است هنوز در این زمینه کاری انجام نشده و ظاهرا مشکلات تخصیص ارز در بانک مرکزی و عدم هماهنگی بین بخش های مختلف به وجود آمده است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: البته ما در دانشگاه علم و صنعت توانستیم از محل صرفه جویی در هزینه های جاری بخش کوچکی از مشکلات را حل کنیم بدین ترتیب که در سه سال گذشته با مجوز هیئت امنا به وسیله صرفه جویی در بخشی از اعتبارات جاری و تعمیراتی و تجهیزاتی بخشی را به تجهیز آزمایشگاه های تحقیقاتی خود اختصاص دادیم.

وی گفت: البته با این اعتبار می توان تجهیزات را تا حدی به روز کرده و مواد مصرفی و تجهیزات پیرامونی را تامین کرد اما امکان تجهیز کردن آزمایشگاه ها وجود ندارد.

جبل عاملی افزود: دانشگاه ها به واسطه تعامل با یکدیگر از امکانات موجود به طور مشترک استفاده کرده و تقریبا تمامی دانشگاه ها به هم سرویس می دهند که البته بخشی از تجهیزات موجود در بخش های دولتی و صنعتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

وی گفت: با این وجود به نظر می رسد که تجهیزات پیشرفته تری را نیاز داریم به عنوان مثال بخشی از تجهیزات دانشگاه ها در حال حاضر آنالوگ است و به تجهیزات دیجیتالی جایگزین نیاز داریم و یا بخشی از تجهیزات ما هنوز تحت سیستم عامل داس کار می کنند در حالیکه ما نیاز به تحول جدی در این زمینه داریم.

اخراج دانشجوی مهندسی معماری از دانشگاه سمنان

کمیته گزارشگران حقوق بشر - پدرام قنبری دانشجوی رشته مهندسی معماری دانشگاه سمنان به دلیل اعتقاد به آیین بهایی از این دانشگاه اخراج شد.

مدیریت دانشگاه سمنان در هفته‌ی ابتدایی سال تحصیلی طی تماس تلفنی با خانواده قنبری اظهار نمودند پدرام، تنها در صورت عدم اعتقاد به آیین بهایی می‌تواند در این دانشگاه به تحصیل ادامه دهد. پس از گذشت چند هفته، زمانی که این دانشجوی رشته مهندسی معماری در یکی از کلاس‌ها حاضر می‌شود نام خود را در میان لیست اسامی دانشجویان نمی‌یابد و پس از مراجعه به ریاست دانشگاه، حکم اخراج به وی ابلاغ می‌گردد.

گفتنی است با آغاز سال تحصیلی جدید تاکنون چند دانشجوی بهایی از دانشگاه‌های کشور اخراج شده‌اند. آرمین جلالیان دانشجوی سخت افزار دانشگاه علامه محدث نوری شهر نور و مهرداد داراب نجف آبادی دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی موسسه آموزش عالی کار واحد خرم دره( استان زنجان) از جمله این دانشجویان می‌باشند.

لازم به ذکر است هرساله تعداد زیادی از داوطلبان بهایی پس از شرکت در کنکور سراسری با نقص پرونده در کارنامه اولیه و یا کارنامه انتخاب رشته مواجه می‌شوند و تنها تعداد اندکی از آنان موفق به ثبت‌نام در دانشگاه می‌شوند که آن تعداد اندک نیز پس از مدتی با حکم اخراج روبرو می‌گردند.

علت مرگ پزشک کهریزک: شهادت علیه مجرمان اصلی

در حالی‌که کمتر از یک هفته از مرگ مشکوک دکتر رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه بازداشتگاه کهریزک می‌گذرد، سوالات و ابهامات جدی در مورد علت مرگ وی همچنان بی‌پاسخ باقی مانده است. به گزارش موج سبز آزادی، مرحوم رامین پوراندرجاني پیش از مرگش در جلسه كميته ويژه مجلس جزئيات مرگ شهيد روح الاميني و جنايات كهريزك را فاش كرده بود و به همین دلیل زنده ماندن پزشک وظیفه کهریزک به معنای فاش شدن نام بسیاری از عاملان جنایت‌های مخوف بازداشتگاه کهریزک بود. دوستان و خانواده مرحوم رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه زندان کهریزک می‌گویند: رامین در جلسه‌ای با حضور اعضای کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات و برخی از نمایندگان کمیسیون امنیت مجلس، جزئیات جنایات کهریزک و شهادت محسن روح الامینی را فاش کرده بود و پس از آن نیز به شدت نسبت به امنیت جانی خود نگران بود.

بر اساس اخبار دریافتی خبرنگار موج سبز آزادی از منابع آگاه و موثق در مجلس هشتم و خانواده و دوستان مرحوم رامین پوراندرجانی، نمایندگان مجلس در کمیته ویژه بررسی حوادث پس از انتخابات هنگامی که از رامین پوراندرجانی در مورد نحوه شهادت محسن روح الامینی سئوال می‌کنند، با پاسخ‌های تکان‌دهنده وی مواجه می‌شوند. پزشک وظیفه درگذشته کهریزک در آن دیدار، محل شهادت محسن روح‌الامینی را بازداشتگاه کهریزک و علت شهادت او را بر اثر شکنجه در زندان عنوان می‌کند و می‌گوید: «محسن را با وضعیت اسف‌باری بعد از شکنجه‌های جسمی شدید دو روز قبل از مرگش نزد من آورده بودند. حال جسمی او بسیار وخیم بود و امکانات پزشکی من هم بسیار محدود، ولی آنچه توانستم برای نجات وی کردم. در همان زمان بود که از سوی مسوولان کهریزک تهدید شدم که در صورت توضیح علت جراحت‌های وارده بر مجروحان کهریزک از ادامه زندگی باز خواهم ماند».

این شهادت مرحوم پوراندرجانی در حضور اعضای کمیته ویژه مجلس در حالی عنوان شده بود که مسئولان نیروی انتظامی به دروغ به کمیته ویژه مجلس گفته بودند که پزشک بازداشتگاه کهریزک، ابتلای روح الامینی به مننژیت را تایید کرده است.

مسئولان نیروی انتظامی بعد از بازدید از کهریزک و قبل از ارائه گزارش خود از این بازداشتگاه به مجلس از این پزشک وظیفه کهریزک خواسته بودند که دلیل شهادت محسن روح الامینی را ابتلا به مننژیت عنوان کند. اما لازم به توضیح است که رامین پوراندرجانی حاضر به انجام این کار نشد و به بازگویی وقایع ناگوار بازداشتگاه کهریزک برای نمایندگان پرداخت. بخشی از گفته‌های شهید پوراندرجانی که در بالا ذکر شد، یکی از مهم‌ترین بخش‌های گزارش قرائت نشده کمیته ویژه مجلس هم هست که با فشار مسئولان نیروی انتظامی و قضائی و افرادی چون احمدی‌مقدم، مرتضوی و رادان تاکنون اجازه انتشار پیدا نکرده است و با مرگ مشکوک این پزشک، بر احتمال سانسور و حذف آن بخش از اظهارات او از گزارش اصلی افزوده می‌شود. دلیلی که می‌تواند انگیزه کافی برای به قتل رساندن وی را نیز فراهم کند.

تارنمای نوروز در خبری که از مرگ مشکوک پزشک وظیفه کهریزک منتشر کرد، خبر بازداشت وی توسط نیروی انتظامی قبل از مرگش را نیز آورده بود. گفتنی است مرحوم رامین پوراندرجانی بعد از بازداشت توسط نیروی انتظامی، بارها به دوستان نزدیک خود گفته بود که احتمال قتل وی به علت اطلاع از جنایت‌های کهریزک وجود دارد. او همچنین گفته بود که برای شهادت دروغ در مورد آنچه در کهریزک رخ داده است تحت فشار است اما بنابر اظهارات خانواده این مرحوم، او قصد داشت در دادگاه بر علیه مجرمان کهریزک شهادت دهد. او این نکته را به دوستان و خانواده خود گفته بود و به همین دلیل هم نسبت به جان خود بیمناک بود.

این پزشک وظیفه، با تمام بیمناکی از جان خود به خاطر تهدیدهای صورت‌گرفته، در روز سه‌شنبه در استراحت‌گاه خود در ساختمان بهداری نیروی انتظامی فوت می‌کند و دلیل مرگ وی سکته قلبی تشخیص داده می‌شود. پزشکی قانونی معمولا در مواردی که علت مرگ سکته قلبی تشخیص داده می‌شود، در صورت درخواست خانواده مرحوم، دستور کالبدشکافی را صادر می‌کند. اما این حق از خانواده مرحوم پوراندرجانی به دلایل نامعلوم سلب می‌شود. بر خلاف عرف معمول خاکسپاری که معمولا تغسیل و تکفین در محل دفن (تبریز) صورت می‌گیرد، مراحل تغسیل و تکفین مرحوم پوراندرجانی در تهران انجام می‌شود و سپس جنازه تحت تدابیر شدید امنیتی برای دفن به تبریز منتقل می‌شود. شست و شو، غسل و کفن کردن جسد این پزشک وظیفه در تهران و دفن وی در تبریز تحت شرایط شدید امنیتی و همچنین عدم اجازه به خانواده‌اش برای کالبد شکافی جسد، از جمله موارد ابهام برانگیز این پرونده است که نیروی انتظامی و مقامات قضایی تاکنون دلایل قابل قبولی برای آن ارائه نداده‌اند.

با توجه به شواهد فوق و واقف بودن به این امر که از دولت و قوه قضائیه مبنی بر آشکارکردن آنچه که در کهریزک بر جوانان بی‌گناه کشورمان آمده است، نمایندگان مجلس، به ویژه اعضای کمیسیون امنیت ملی و اعضای کمیته ویژه هستند که باید پاسخگوی موارد ابهام این پرونده باشند.

از این رو نمایندگانی که مسوولیت رسیدگی به تخلفات کهریزک را دارند و به خصوص آقایان علی لاریجانی، رئیس مجلس و بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی باید پاسخ دهند که:

۱- تاخير طولاني در قرائت گزارش كميته ويژه و عدم برگزاري دادگاه متهمان كهريزك ، به چه علت و با فشار چه اشخاص و نهادهايي بوده است و ارتباط مرگ مرموز شهید پوراندرجاني با اين تاخيرها و خصوصا متن قرائت نشده گزارش كميته ويژه مجلس چيست؟

۲- با توجه به حضور و شهادت دادن مرحوم پوراندرجاني در جلسه كميسيون امنيت و كميته ويژه و با توجه به اينكه بارها اين مرحوم قبل از مرگ نسبت به عدم امنيت جاني خود هشدار داده بود، چرا از وي محافظت نشد و او همچنان در اختيار نيروي انتظامي كه مقامات عالي آن از متهمان اصلي پرونده جنايات كهريزك هستند، قرار داشت تا شب هنگام، در سن 26 سالگي و در خواب سكته داده شود؟

۳- در حالي كه خانواده اين مرحوم ساكن تبريز هستند و او نیز در نهایت در تبريز دفن شده است، علت برگزاري مراسم تغسیل و تکفین در تهران چه بوده است؟

۴- علت مخالفت مقامات امنيتي با كالبدشكافي جنازه اين مرحوم توسط پزشكان مستقل و حتي پزشكي قانوني که از حقوق مسلم خانواده متوفی بوده است چيست؟

۵- اگر شهيد پوراندرجاني به مرگ طبيعي فوت شده است چرا و به چه دليل مراسم ترحيم وي با حضور نيروهاي امنيتي و در شرايطي غيرعادي برگزار شده است به طوری‌که حتی دوستان نزدیک متوفی هم جرات حضور در مراسم تدفین را پیدا نکرده‌اند؟

۶- ارتباط مرگ مشكوك مرحوم دكتر رامين پوراندرجانی با متهمان اصلي جنايات شكنجه‌گاه كهريزك و به طور مشخص احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي، رادان جانشين فرمانده اين نيرو و مسئول بازداشتگاه كهريزك و سعید مرتضوي دادستان وقت تهران كه متهمان با دستور وي و معاونانش قاضي حداد و قاضي حيدري فر به كهريزك منتقل شده اند ،چيست؟

۷- آيا شباهت عجيب نحوه اعلام شدن مرگ اين جوان۲۶ ساله يعني ايست قلبي در هنگام خواب با قتل‌هاي سياسي در سال‌هاي گذشته، سوال برانگيز نيست؟

در انتهاي اين گزارش لازم است اين هشدار به مسئولان قضايي داده شود كه جان تعدادي ديگر از سربازان وظيفه حاضر در زندان كهريزك كه از شاهدان عيني جنايات بوده‌اند و خصوصا يكي از اين سربازها كه پس از مشاهده عيني جنايات از حضور در كهريزك امتناع و از سربازي فرار كرده، در خطر جدی است و ممكن است هر كدام از اين افراد نيز به سرنوشت دكتر رامين پوراندرجاني مرحوم دچار شوند، هنگام خواب سکته داده شوند و يا همانند تهديدهاي متعدد زندانيان سياسي که بارها از زبان سعید مرتضوي تکرار شده است، در یک تصادف ساختگي کشته شوند.

این سخن قاضی مرتضوی را بسیاری از فعالان سیاسی خوب به یاد می‌آورند که همواره می‌گوید: آمار تصادفات رانندگی در ایران بالاست و خانواده شما هم می‌تواند یکی از این جان باختگان حوادث رانندگی باشد!

دو تجاوز دسته جمعی در تهران تنها در فاصله 2 روز

سایت رویداد در تهران: درحالی که انتشار خبر تجاوز 6 نفر به یک زن 23 ساله در قیامدشت تهران و اخباری مبنی بر تجاوز در لویزان با موج بهت و حیرت افکار عمومی روبرو شد، روزنامه جام جم، روز گذشته در خبری از آزادی 5 نفر از متجاوزین به عنف ساعاتی پس از دستگیری خبر داد.

در خبر روزنامه جام جم آمده است که "5 شرور سابقه دار كه روز جمعه 15 آبان پس از ربودن یك زن جوان، او را در بیابان های اطراف تهران مورد آزار و اذیت قرار داده بودند دستگیر، اما پس از انتقال به دادسرا آزاد شدند."

روزنامه جام جم در ادامه خبر خود به نقل از یک منبع آگاه می افزاید: "با دستگیری تبهكاران و اعتراف صریح آنها به جرم شیطانی، آنان پس از انتقال به شعبه [...] كهریزك تحت بازجویی قرار گرفتند، اما 4 نفر از آنان به نام های ماشاءالله، داوود، محمد و حسن با تشخیص دادرس شعبه بدون قید و شرط آزاد شدند .

در گزارش این روزنامه تصریح شده است: "فقط یكی از متهمان به بازداشتگاه منتقل شد كه او نیز با پرداخت 20 میلیون تومان به یك وكیل و ارائه كپی كارت ملی، زمینه آزادی خویش را فراهم ساخت و بلافاصله، بازداشتگاه را ترك كرد".

به گزارش نوروز، این تجاوز دسته جمعی، تنها دو روز پس از واقعه هولناک تجاوز 6 نفر به یک زن جوان در قیامدشت تهران اتفاق افتاده است. نکته ای که ابعاد تاسف برانگیز این فاجعه را وسعت می بخشد این است که تجاوز دسته جمعی قیامدشت در روز 13 ابان که شهر تهران مملو از نیروهای امنیتی رسمی و غیررسمی بود، اتفاق افتاده است! درحالی که نیروهای امنیتی تمام توان خود را برای سرکوب تجمع مسالمت آمیز سبزها متمرکز کرده بودند، 2 نفر از اراذل و اوباش با ربودن یک زن جوان او را به حوالی قیامدشت برده و پس از ملحق شدن 2 نفر دیگر و دقایقی بعد نیز پیوستن دو رهگذر غریبه! به آنها، زن جوان را مورد آزار و اذیت قرار می دهند.

در حالی که چنین اتفاقات هولناکی به فاصله دو روز در پایتخت رخ داده است، رییس پلیس امنیت تهران بزرگ چند روز پس از حادثه قیامدشت در جمع خبرنگاران حضور می یابد و از این فاجعه اظهار بی اطلاعی می کند!

برلین؛ تظاهرات در اعتراض به اعدام فعالین سیاسی کردستان

کمیته دفاع از زندانیان سیاسی ایران - برلین

رژيم جمهوری اسلامی که از مبارزات آزادیخواهانه مردم ایران به هراس افتاده ، می کوشد با به بند کشيدن مخالفين و اعدام های وحشيانه فعالين سياسی و ايجاد فضای ترس و وحشت مردم را مرعوب ساخته و مانع از مبارزات آنان شود. وظیفه تک تک کسانی که خود را جزئی از جنبش آزادیخواهانه علیه دیکتاتوری اسلامی ایران می دانند این است که در کارزاری سراسری به دفاع از فعالین سیاسی که محکوم به اعدام و زندان شده اند، به مقابله با توطئه رژیم برخاسته و نگذارند که این ددمنشان موفق به سرکوب این جنبش شوند. ما از همه انسان های آزادیخواه می خواهیم در آکسیون اعتراضی که در اعتراض به حکم اعدام شيرکوه معارفی و ساير فعالين سياسی ومدنی سراسر ایران، که اکنون در خطر اعدام قرار دارند، دعوت می کنیم.

زمان: چهار شنبه، ١٨ نوامبر ٢٠٠٩، ساعت ١١
مکان : مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین
Podbielskiallee 67, Berlin Dahlem, U3 - Podbielskiallee

مدیر مسئول روزنامه غرب بازداشت شد


کرمانشاه پست – حسنعلی مهدوی چشمه گچی ، مدیر مسئول روزنامه غرب و دبیر کل حزب توسعه کرمانشاه ظهر روز دوشنبه با حکم قاضی نجار بازداشت و به زندان دیزل آباد منتقل شد . بنابراین گزارش نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق وبلاگ ساحت نیوز مهمترین اتهامات این فعال مطبوعاتی – سیاسی عنوان شده است . برخی گزارش ها از انتقال وی به مکانی نامعلوم خارج از زندان خبر می دهد .

محمد کرمی راد نماینده اقتدارگرای کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ، سرپرستی بانک ملی شعبه کرمانشاه ، سازمان تبلیغات اسلامی و شرکت مخابرات استان عمده ترین شاکیان دبیرکل حزب توسعه را تشکیل می دهند .

حزب توسعه به دبیرکلی مهدوی چشمه گچی از مدافعان انتخاباتی مهدی کروبی در انتخابات دهم ریاست جمهوری محسوب می شد .

۱۳۸۸ آبان ۲۵, دوشنبه

نوجوانان ملى ‌پوش عليه فدراسيون فوتبال (مافیای رژیم)

سایت گل: اخبار و اتفاقات ناخوشايندى که اين روزها پس از بازگشت تيم‌ملى نوجوانان از نيجريه توسط يکى از خبرگزارى‌هاى بازگو شده، بيانگر وضعيت بغرنج ستاره‌هاى کوچک فوتبال ايران در مسابقات جام‌جهانى است. با اين حال مهدى تاج، مدير تيم‌هاى ملى با رد مصرانه اين گزارش‌مدعى شده اگر دلايل اشاره به چنين موضوعاتى را عنوان کند، تنفر مردم از فوتبال برانگيخته مى‌شود.

به‌رغم موضع‌گيرى تند تاج، على حيدرى يکى از بازيکنان حاضر در جام‌جهانى نوجوانان در توصيف شرايط اين تيم به سايت گل گفت: «برخلاف اخبارى که به ايران مخابره مى‌شد به طور کلى 1250 دلار پاداش دريافت کرديم. در خصوص لباس‌هاى ورزشى هم وضعيت جالبى نداشتيم. نوع دوخت پيراهن‌ها به شکلى بود که به سختى نفس مى‌کشيديم و دائما به تن ما مى‌چسبيد.»

اکبر ايمانى هم در تاييد گزارش‌هاى خبرنگاران گفت: «از بازيکنان ديگر خبر ندارم اما کلا 1100 دلار پاداش دريافت کردم. ... در مقابل هلند با پيراهن‌هايى بازى کرديم که يکبار شسته شده بود و به همين دليل رنگ پس داده بود. از اول تا آخر بازى‌ها به ما مى‌گفتند به زودى چند دست لباس از ايتاليا به اردوى تيم‌ملى مى‌رسد اما در نهايت وقتى بازى‌هايمان تمام شد، دو دست لباس به دست‌مان رسيد.»

تجمع اعتراضی خانواده های دستگیرشدگان در مقابل اوین


فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران

روز دوشنبه 25 آبان ماه تعداد زيادي از خانواده بازداشت شده هاي بعد از انتخابات از ساعت 08:00 صبح در مقابل زندان اوین تجمع کردند و تا ساعت 13:00 تعداد آنها به بيش از 100 نفر مي رسيد. خانواده ها براي مطلع شدن از وضعیت و شرایط و ملاقات با عزيزانشان در سالن ملاقات و در مقابل درب آن تجمع كردند.
اسامي بازداشت شده هاي 13 آبان به تاييد زندان اوين رسيد و در ليست كامپيوتري آنها ثبت شده بود، كه تا حدودي خانواده هايي كه از مكان بازداشت عزيزانشان اطلاعي نداشتند از نگراني بیرون آمدند. اما به دليل ندادن ملاقات خانواده ها همچنان در نگراني بسر می برند كه نكند به دروغ اسامي آنها را اينجا تاييد كرده اند اما آنها در جايي ديگر نگهداري مي شوند.
به تعداد زيادي از خانواده بازداشت شده هاي 13 آبان گفته شد كه اين هفته نمی توانند با عزیزانشان ملاقات داشته باشند.زماني كه خانواده ها علت عدم ملاقات را سئوال مي كردند كاركنان به آنها مي گفتند: ما نمي دونيم حتما با بازجو همكاري نكرده. اينجا ملاقات بستگي به همكاري دارد كه صداي اعتراض تعداد زيادي از خانواده ها شدت گرفت كه اينها كاري نكرده اند كه بخواهند بازجويي پس دهند .اينها حقشان را مي خواهند .اين حق قانوني ما و آنهاست كه ملاقات داشته باشيم . بر اثر شدت گرفتن اعتراضات خانواده ها آنها وادار شدند که به تعداد اندكي از بازداشت شده هاي اعتراضات 13 آبان اجازه ملاقات داده شود. به گفته خانواده هايشان زماني كه بازداشتي آورده مي شد در دست آنها چشم بند ديده مي شد. خانواده ها مي گفتند :اين شگرد آنها است که به تعداد اندکی ملاقات مي دهند تا بقیه را ساکت کنند و فكر كنيم كه حتما هفته بعد به ما ملاقات داده مي شود اما اينها اينقدر دروغگو و پليد هستند كه معلوم نيست هفته آينده با ما چه برخوردی داشته باشند .
از طرفی دیگر كاركنان واحد مددكاري، خانواده ها را به بخش اداري زندان كنار درب دژباني احاله مي دهند كه آنها را از سالن دور كنند .تعدادي از خانواده ها به نمايندگي از بقيه به بخش اداري زندان اوین مراجعه کردند. بعد از 2 ساعت انتظار به آنها جوابي داده نشد و حتي اجازه صحبت با قاضي كشيك را نیافتند .با اين وضعيت خانواده ها با خشم اعلام كردند اگرچه ملاقات حق ماست اما حق بالاتر ما آزادي عزيزنمان است كه بي گناه بازداشت شده اند اگر ملاقات نمي دهيد ما هم اصراري نداريم مي ايستيم تا تمام بازداشت شده ها آزاد شوند.
اسامي تعدادي از بازداشت شدگان 13 آبان برای ارسال به سازمانهای حقوق بشری و اطلاع عموم انتشار می یابد. با این لیست اسامی تعداد دستگیر شدگان که تا به حال انتشار یافته است به 83 نفر می رسد.

1- مريم بابايي 28 ساله در هفت تير بازداشت شده
2- سپهر كريمي 27 ساله در مطهري بازداشت شده
3- كاوه حسين زاده 31 ساله در هفت تير بازداشت شده
4- وحيد آذري 25 ساله در ولي عصر بازداشت شده
5- پيمان ملك زاده 23 ساله در مطهري بازداشت شده

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،ادامه بازداشت،شکنجه برای گرفتن اعترافات و پرونده سازی،تشکیل دادگاه فرمایشی برای صدور احکام سنگین و بی خبر نگه داشتن خانواده های آنها از وضعیت و شرایط عزیزانشان را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر ، گزارشگر ویژه شکنجه و دستگیریهای خودسرانه ملل متحد می خواهد برای گرفتن تصمیمات لازم اجرا پرونده نقض حقوق بشر این رژیم را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد.

25 آبان 1388 برابر با 16 نوامبر 2009
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
سازمان دیدبان حقوق بشر


Clash bewteen Basiji and student-KNT uniدرگیری دانشجویان با مزدوران بسیج

نوجوان دیگری در آستانه اعدام

یک نوجوان دیگر که در سن 17 سالگی مرتکب قتل شده است در انتظار اعدام بسر می برد.

خبرگزاری هرانا - به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ، محمد حسن رضائی، متولد 26 شهریور ماه 1369، به جرم قتلی که در حدود 17 سالگی (مرداد ماه 86) مرتکب شده است، 2 سال است که در زندان رشت زندانی است و هم اکنون با تائید شدن حکم قصاص در آستانه اعدام قرار می گیرد.

وی متهم است طی یک نزاع دسته جمعی که بین مرحوم مهیار علیزاده و چند نفر دیگر رخ داده است با ضرباتی با چاقو به پشت مقتول وارد آورده که منجر به مرگ وی شده است. قابل ذکر است در این پرونده یک نفر دیگر هم به عنوان قاتل مجرم شناخته شده است که محمد حسن رضایی و وی هر دو به قصاص نفس محکوم شده اند.

طبق ماده 37 کنوانسیون حقوق کودک اجرای مجازات اعدام و حبس های طولانی مدت برای کودکان تا قبل از پايان سن هجده سالگی ممنوع است. در ضمن در بند 6 ماده‌ی 5 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا حکم به مجازات اعدام برای کودکان زیر 18 سال ممنوع اعلام شده است . علیرغم این مهم کشور ایران بالاترین میزان اعدام کودکان را در جهان داراست.

زندانیان سیاسی زن تحت فشار شدید برای اعتراف گیری

خبرگزاری هرانا - مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران

عضو شاخه‌ی زنان جبهه مشارکت که هم اکنون در زندان اوین به سر می‌برد، تحت فشارهای شدید روانی و هتاکی است.

مهدیه مینوی که در تاریخ 30 مهرماه در جریان برگزاری دعای کمیل که برای آزادی زندانیان برگزار شده بود، به همراه عده‌یی دیگر بازداشت و روانه‌ی زندان اوین شد با فشارهای مختلف روحی در زندان روبه‌رو است.

طبق گزارش‌های رسیده از زندان اوین، این عضو جبهه‌ی مشارکت در وضعیت نامناسب روحی قرار دارد و به او برای اعتراف‌گیری هتاکی می‌شود.

در هجوم نیروهای امنیتی به مراسم دعای کمیل که در منزل پدر همسر شهاب طباطبایی، عضو در بند شورای مرکزی جبهه مشارکت برگزار شده بود، 71 نفر از افرادی که در مراسم دعا حضور داشتند، بازداشت شدند که به مرور تعدادی از آن‌ها آزاد شدند اما هم‌چنان تعدادی دیگر از آن‌ها در زندان اوین به سر می‌برند.


فریبا پژوه هم‌چنان در وضعیت نامناسب روحی زندانی است

تکلیف پرونده‌ی فریبا پژوه روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس زندانی که در زندان اوین به سر می‌برد، هم چنان نامشخص است و با وجود تایید مسئولان بر ارسال پرونده به دادسرا و اتمام بازجویی‌ها، هم‌چنان پرونده‌ی او به دادگاه ارسال نشده و در وضعیت نامشخصی قرار دارد.

این در حالی‌است که سلول او به شدت سرد است و این نیز بر جسم و روح او تاثیر گذاشته است، هم‌چنین او از داشتن روزنامه نیز در سلول محروم است به او اجازه‌ی اطلاع یافتن اخبار را نمی‌دهند.

خانواده‌ی وی نیز روز گذشته توانسته‌اند با وی ملاقات کابینی داشته باشند و با وجود این‌که پیش از این به وی اجازه‌ی ملاقات حضوری داده شده بود، وی هم‌چنان از این حق نیز محروم است.

هم‌چنین خانواد‌ه‌ و وکیل وی پس از مراجعه‌های مکرر به دادستانی جواب مشخصی دریافت نمی‌کنند و مسئولان به آن‌ها می‌گویند که ما خودمان پیگیر پرونده هستیم و نیازی به حضور شما نیست.

فریبا پژوه روز اول ماه رمضان یعنی 31 مرداد نزدیک افطار در منزل‌ پدری‌اش توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر شد و مدت یک ماه را در سلول انفرادی گذراند. در طول بازداشت وی بارها مورد هتاکی زندانبانان قرار گرفته و برای اعتراف‌گیری تحت فشارهای روحی شدید است.

بازداشت چند دانشجوی دیگر دانشگاه پلی تکنیک واحد تفرش

در ادامه بازداشت دانشجويان پلي تكنيك واحد تفرش، 4 دانشجوي ديگر اين دانشگاه توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند.

به گزارش خبرنامه اميركبير روز 11 آبان ماه 7 تن از دانشجويان اين دانشگاه توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند و اكنون بازداشت 3 دانشجوي ديگر محسن پریزاد، سیاوش بیگ مدیان و ایزد جابری پس از یک هفته تمام بی خبری به تایید وزارت اطلاعات رسید. همچنین مسعود مرادی از فعالين دانشجويي دانشگاه سه شنبه شب به اطلاعات تفرش احضار و ناپدید شده است.

اتهام وارده به اين دانشجويان تلاش برای براندازی نظام، اخلال در امنیت ملی و ضدیت با ولایت فقیه عنوان شده است. محمودیان مدیر امور دانشجویی دانشگاه نیز با اسرائیلی خواندن دانشجویان، آنان را تهدید به سنگین ترین سرکوب در صورت کوچکترین تحرکی کرده است.

3 تن از دانشجویان تا هنگام صدور رای دادگاه با وثیقه های چند ده میلیونی و یا قرار کفالت آزاد شده اند. اوضاع روحی و جسمی دانشجويان آزاد شده حکایت از وضع نامناسب بازداشتگاه دارد.

دانشجویان دانشگاه پلي تكنيك واحد تفرش اعلام کرده اند که در صورت صدور هر حکم غیر عادلانه ای در حمایت از دوستان خود دست به اعتصاب خواهند زد.

زمين لرزه 4.3 ریشتری در استان مازندران

ساری- زمين لرزه قائمشهر را لرزاند. اين زمين لرزه به بزرگي 3/4 ريشتر ساعت 6 و 30 دقيقه بامداد امروز دوشنبه رخ داد و کانون آن شمال قائمشهر گزارش شده است .

۱۳۸۸ آبان ۲۲, جمعه

Fariba Pajooh, Prisoner of Conscience & Pain

Human Rights Activists in Iran

80 days after her arrest, the journalist and blogger Fariba Pajooh remains detained in ward 209 of Evin and is reportedly in a fragile physical and mental state. HRA- the prisoners’ rights unit of HRA reports that the family of the journalist was able to visit her in Evin today. Pajooh’s family had to wait for a long time before being able to see her through the glass divider of a visitation cabin. Prison officials continue to oppose prison visits for Fariba Pajooh and today’s visit took place after her family showed an authorization letter form the tribunal. The official who is in charge of Pajooh’s file has said that the investigations have concluded and her file has been sent to the Revolutionary Court. He has also authorized Pajooh to call her family every other day. None the less prison officials refuse to let her call her family and she is being denied face to face visits.

80 days of detention has had a devastating toll on Pajooh’s health. Doctors have prescribed Xanax to help her cope with anxiety but since yesterday prison officials are refusing to give her the medication. This could have serious consequences for Pajooh. The defense lawyer, Mina Jafari, continues her efforts to get information from the tribunal and is seeking permit to meet with her client. Fariba Pajooh was arrested at her parents’ house by agents from the Intelligence Ministry on the first day of Ramadan, August 22nd, 2009. She spent the first month of her detention in solitary confinement. During her detention, Pajooh has been subjected to verbal abuse and has been pressured by her interrogators into giving false confessions.

Ehsan Fattahian Scheduled to Be Executed on November 11

Iran Human Rights

According to sources in Iran, the Kurdish political prisoner Ehsan (Esmail) Fattahian (28) is scheduled to be executed on Wednesday November 11 in Sanandaj. According to these sources Ehsan Fattahian has started a "dry" hunger strike since Sunday November 8., in protest to the scheduled execution. Ehsan Fattahian is convicted of "moharebeh" (at war with God) and connection with a Kurdish opposition group. According to a statement by Amnesty International, Ehsan (Esma’il) Fattahian’s lawyer has been summoned to attend his execution on 11 November at the prison in the city of Sanandaj, the provincial capital of Kordestan. Ehsan Fattahian was detained some time between April and August 2008. Reports suggest that he may have been tortured in detention. Branch 1 of the Revolutionary Court in Sanandaj sentenced him to 10 years’ imprisonment to be served in exile, after a trial in which he was denied access to a lawyer.

Both Ehsan Fattahian and the prosecutor appealed against this verdict, and in January 2009 Branch 4 of the Kordestan Appeal Court overturned the initial verdict. Instead he was sentenced to death for “enmity against God” in connection with his membership of an illegal armed opposition group - believed to be the the Kurdistan Independent Life Party (PJAK. This new sentence is believed to have been upheld by the Supreme Court. Accordign to Amnesty International’s statement two other Iranian Kurdish men Habibollah Latifi, arrested in October 2007, and Sherko Moarefi, detained in October 2008, are also feared to be at imminent risk of execution, possibly in reprisal for a spate of assassinations and attempted assassinations of officials which took place in September. Iran Human Rights urges UN, EU ad the international community to put pressure on the Iranian authorities in order to halt Ehsan’s execution.

مشخصات دژخيم جواد ابراهيمي ضارب دختر جوان در 13 آبان

گفتگو با مهناز مدبر، مادر پیمان عارف دانشجوی زندانی

گفتگوی پدر احسان فتاحیان باVOA

Senator John McCain and supporting of Iranian people

مزدوري كه 13ابان شليك كرد شناسايي شد

اعدام احسان؛ نيويورک تايمز: تلاش رژیم برای خاموش کردن صدای مخالفان

روزنامه نيويورک تايمز در مورد اعدام احسان فتاحيان در زندان سنندج نوشت، به نظر مى رسد اين اعدام بخشى از تلاشهاى رژيم تهران برای خاموش كردن صداى مخالفان باشد.

این روزنامه نوشت، دستكم سیزده فعال كرد ديگر اكنون در زندان در انتظار اعدام هستند.

نیویورک تایمز نوشت، احسان فتاحیان پيش از اعدام در نامه ای نوشته بود جنبش اعتراضی در کردستان با مرگ او پايان نمی گيرد. اعدام او مسئله کردستان را حل نمی کند، بلکه شعله های آتش را بيشتر خواهد کرد.

شرایط وخیم سخنگوی دربند سازمان دانش آموختگان


سایت جنبش راه سبز: درد كليه و ناراحتي قلبي عبدالله مومني، سخنگوي سازمان دانش آموختگان (ادوار تحکیم وحدت) در زندان افزايش يافته و او را در شرايط بسيار بد و وخیم جسمي و روحي قرار داده است.

فاطمه آدينه وند،همسر عبدالله مومني با نگراني وضعيت جسمي همسرش وخيم اعلام کرد و به کانون زنان ایران گفت که "عبدالله مومني سابقه سنگ كليه داشته است و در حال حاضر به خاطر در دسترس نبودن دستشويي و استفاده نامنظم از دستشويي موجب افزايش درد كليه اش شده و ناراحتي قلبي اش نيز او را بسيار در شرايط بد جسمي و روحي قرار داده است."

به گفته آدينه وند،عبدالله مومني اجازه تماس تلفني با خانواده اش را ندارد.همسر سخنگوی دربند سازمان دانش اموختگان گفت"بيش از يك ماه است كه فرزندانش در انتظار صحبت تلفني با پدرشان هستند و اين شرايط براي من و فرزندان بساير سخت است و روحيه مان را از دست داده ايم."

عبدالله مومنی نیمه شب 1 تیر 1388 در ساختمان ستاد شهروند آزاد در میدان ونک تهران از سوی نیروهای امنیتی حامی کودتای انتخاباتی بازداشت شد. او و سازمان ادوار تحكيم در این انتخابات از حامیان كانديداتوري مهدي كروبي بودند.عبدالله مومنی در حال حاضر در سلول هاي چند نفره همچنان در بازداشت است و بنا به گفته همسرش خبري از پرونده عبدالله مومني نيست.

نگرانی مراجع حکومتی از اوضاع کنونی

مرکز خبر حوزه: حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی امروز در دیدار جمعی از اعضای شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری در رابطه با انتخابات دهم ریاست جمهوری اظهار کردند: این انتخابات بسیار خوب بود، البته مشکلاتی هم به دنبال خود داشت که باید آن را هم بپذیریم.

معظم‌له افزودند: بعضی در این انتخابات جنبه‌های مثبت را گرفته و از جنبه‌های منفی آن بی‌تفاوت گذشتند، صلاح این است که بپذیریم و قبول کنیم مشکل وجود دارد، زیرا با نفی و ندیدن حقیقت مشکل حل نمی‌شود.

حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کردند: در حال حاضر ما دو مشکل عظیم در مسیر نظام داریم.

ایشان افزودند: یکی از مشکلات دشمنان خارجی است که دست به دست هم داده و روز به روز متحد می‌شوند و مادامی که ما تسلیم آنها نشویم با آنها مشکل خواهیم داشت، بنابراین باید در مقابل آنها قوی باشیم، مشکل دیگر معضلات اقتصادی است که بر اثر خشکسالی و بحران جهانی اقتصادی به وجود آمده است، مقداری هم در اثر سوء مدیریت‌ها می‌باشد و یک مقدار هم به جراحی هدفمند کردن یارانه‌ها برمی‌گردد.

ایشان افزودند: برای حل این مشکلات نیازمند محیطی آرام و بدون تنش هستیم و اگر قرار باشد در هر راه‌پیمایی یک عده آن طرف و عده‌ای دیگر این طرف سرو صدا کنند و مسایل و تنش‌های داخلی حل نشود، نمی‌توانیم بر این مشکلات مسلط شویم.


زمین لرزه کوچک در منطقه لواسان و قسمت شرق تهران

خبرگزاری فارس: شب گذشته زمين ‌لرزه‌اي كوچك منطقه لواسان و قسمت شرق تهران را لرزاند كه اين زمين ‌لرزه توسط ساكنان اين مناطق احساس شد.

موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران بزرگي اين زمين‌لرزه را 4/2 ريشتر دانست و اين موسسه اعلام كرد كه اين زمين‌لرزه كوچكي بوده و هيچ خطري نداشته است.

انصراف پزشکان متخصص اروپایی از سفر به ایران


سایت فردا در تهران: تعداد مهمانان خارجی کنگره نوزدهم چشم پزشکی ایران در مقایسه با کنگره های قبلی کاهش چشمگیری پیدا کرده است که این افراد مسائل سیاسی و فضای حاکم بر ایران را دلیل نیامدن خود به این کنگره علمی عنوان کرده اند. دبیرعلمی کنگره با اعلام این مطلب در خصوص دلایل انصراف مهمانان اروپایی از حضور در ایران، گفت: ما هرگز علت را جویا نمی‌شویم اما مسائل سیاسی و فضای حاکم بر کشورمان را دلیل نیامدن خود به این کنگره علمی عنوان کرده اند. وی همچنین از کاهش تعداد مهمانان خارجی کنگره نوزدهم چشم پزشکی ایران در مقایسه با کنگره های قبلی خبر داد و گفت: در کنگره سال گذشته عمدتا مهمانان خارجی ما، ایرانی های مقیم خارج از کشور بودند. به نظر می‌رسد، با فرونشستن غبار حوادث پس از انتخابات، که ناشی از کشمکش‌های بی‌حاصل سیاسی و سرپیچی گروههای سیاسی از قانون بود، به تدریج نتایج تلخ خود را در حوزه‌های مختلف علمی، تجاری، صنعتی، بازرگانی و ... نشان می‌دهد. بدون شک مسببان این حوادث و کسانی که با سرپیچی از قانون و تحریک احساسات مردم به هر نحوی و در هرسطحی در بوجود آمدن این فضا مقصر هستند، اکنون باید پاسخگوی رفتار و اعمال خود باشند.

آمریکا؛ مصادره یک آسمانخراش ۳۵ طبقه، یک مسجد و ۴ مدرسه اسلامی


وبلاگ صدانیوز: روز پنج شنبه دولت فدرال یک آسمانخراش 35 طبقه ،متعلق به بنیاد غیرانتفاعی علوی، همراه با یک مسجد و 4 مدرسه اسلامی را به اتهام ارسال غیرقانونی پول به دولت جمهوری اسلامی مصادره کرد. دادستان منتهتن آقای پریت بررا معتقد است که بنیاد علوی جبهه موثر و فعال دولت جمهوری اسلامی در خاک امریکا می باشد. بنیاد علوی در سال 1978 توسط شاه ایران بنیان گذاری شده که یکسال بعد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار جمهوری اسلامی قرار گرفت. ساختمان مذکور 650 میلیون دلار ارزشگذاری شده و شامل سازمانهای تجاری، هتل و ... می باشد که اجاره بها آنها 4.5 میلیون دلار در سال می باشد. مدیر بنیاد علوی، رشی جاهدی، سال گذشته به دلیل اقدام جهت از بین بردن مدارک و مستندات، پس از دریافت احضاریه از هیئت منصفه عالیه، به ممانعت از اجرای عدالت متهم گردید. دولت فدرال سال گذشته اقدام به اقامه دعوی جهت مصادره 40% از این ساختمان که متعلق به شرکت اسا (Assa) که متعلق به بانک ملی ایران است کرده بود. 60% مابقی مربوط به بنیاد علوی می باشد. به جز این آسمانخراش، مسجد امام علی (در وودساید) همراه با چهار مدرسه اسلامی واقع در کالیفرنیا، مریلند، ویرجینیا و تگزاس نیز به دلیل دریافت کمکهای مالی از بنیاد علوی مصادره شده اند.

بی‌خبری از وضعیت نعمت صفوی، نوجوان محکوم به اعدام

کمیته گزارشگران حقوق بشر - تا این لحظه، پیگیری‌های انجام‌شده در مورد نعمت صفوی نوجوان اردبيلی که در سن 16 سالگی به دليل همجنسگرايی بازداشت و پس از محاکمه در دادگاه اطفال از سوي دادگستری اردبيل به اعدام محکوم گرديد بی‌نتیجه مانده است و مسئولین دادگاه اردبیل حضور وی در زندان‌های این شهر را تکذیب نموده‌اند.

با توجه به اینکه در سال گذشته این نوجوان محکوم به اعدام در بند جوانان زندان اردبیل نگهداری می‌شد، تکذیب حضور وی در زندان‌های اردبیل از سوی مسئولین دادگاه نگرانی‌هایی را در مورد وضعیت او به وجود آورده است.

اخیرا نیز سازمان دیده‌بان حقوق بشر طی بیانیه‌ای صدور حکم اعدام برای مهدی پ از تبريز، محسن ق از شيراز و نعمت صفوی از اردبيل را که در پرونده های جداگانه ای به انجام اعمال همجنس‌گرايانه در زمانی که کمتر از هجده سال داشتند متهم شده اند را محکوم نموده بود. در بیانیه این سازمان آمده است:‌«مجازات مرگ برای نوجوانانی که زير ۱۸ سال مرتکب جرم می شود طبق قوانين بين المللی ممنوع شده و اين ممنوعيت مطلق است. هم کنوانسيون حقوق کودک و هم کنوانسيون حقوق سياسی ومدنی به صورت خاص مجازات مرگ برای افرادی که هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال دارند را منع کرده است. اين قوانين منعکس کننده اين حقيقت هستند که کودکان و نوجوانان با بزرگسالان متفاوت هستند چرا که فاقد تجربه، قضاوت، بلوغ و ديگرخودداری های بزرگسالان هستند. ايران کنوانسيون حقوق کودک را در سال ۱۹۹۴ کنوانسيون حقوق مدنی وسياسی را در سال ۱۹۷۵ به تصويب رساند.»

۱۳۸۸ آبان ۲۱, پنجشنبه

فیلم؛ اعتراض شبانه دانشگاه صنعتی شریف - ۱۹ آبان

اعدام احسان؛ جوانان کردستان: در 16 آذر جوابتان را خواهيم داد

با اعدام احسان فتاحيان خشم مردم کردستان بيشتر مي شود و رژيم کنترل همه چيز را از دست داده و کور کورانه شمشير در دست جوانان وطن را از دم تيغ مي گذراند و اين خود نشانه پايان رژيم است
در 16 آذر جواب تمام جنايتهاي خامنه اي را خواهيم داد.
روح شهيد احسان فتاحيان شاد و راهش ادامه دارد.
مرگ و نيستي بر رژيم جهل و جنون و جنايت
کردستان سنندج الف خ

فیلم، اعتصاب غدا در دانشگاه: زندانی سیاسی آزاد باید گردد

هنوز محل بازدشت تعدادی از دستگیر شدگان 13 آبان معلوم نیست

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران

بنابه گزارشات رسیده ،خانواده های دستگیر شدگان 13 آبان صبح امروز در مقابل دادگاه انقلاب به تجمعات اعتراضی خود ادامه دادند. آنها خواستار اطلاع یافتن از وضعیت و شرایط ، محل بازداشت و آزادی فوری وبی قید وشرط عزیزانشان هستند.
خانواده های دستگیر شدگان 13 آبان روز چهارشنبه 20 آبان ماه از حوالی ساعت 09:10 برای پیگیری وضعیت و شرایط و محل بازداشت عزیزانشان به دادگاه انقلاب مراجعه کردند و نسبت به ادامه بازداشت آنها دست به تجمع اعتراضی زدند.
در حال حاضر از وضعیت و شرایط بیش از 60 نفر از بازداشتیهای 13 آبان هیچ خبری در دست نیست. تعدادی زیادی از خانواده ها هنوز از محل بازداشت عزیزان خود اطلاعی ندارند.خانواده ها برای اطلاع یافتن از محل بازداشت عزیزانشان و وضعیت و شرایط آنها هر روز از صبح تا پایان وقت اداری در مقابل دادگاه انقلاب تجمع می کنند. آنها در نگرانی شدیدی بسر می برند. علاوه بر خانواده های دستگیر شدگان 13 آبان تعداد زیادی از خانواده های دستگیر شدگان ماه های اخیر در مقابل دادگاه انقلاب دست به تجمع اعتراض زدند. مسئولین دادگاه انقلاب وقتی که با خشم خانواده های مواجه شدند برای آرام کردن آنها برای 16 نفر از دستگیر شدگان 13 آبان قرار کفالت صادر کردند
به خانواده ها گفته شده که پرونده عزیزانشان در شعبۀ 2 بازرپرسی امنیت است . وقتی که آنها با این شعبه تماس می گیرند و محل بازداشت و شرایط و وضعیت عزیزان خود را جویا می شوند به آنها جواب مشخصی داده نمی شود و فقط وعده های دروغین به آنها داده می شود.
خانواده ها اعلام کرده اند که تا آزادی بی قید وشرط تمامی عزیزانشان هر روز در مقابل دادگاه انقلاب به تجمعات اعتراضی خود ادامه خواهند داد. آنها همچنین نسبت به گرفتن اعترافات زیر شکنجه و پرونده سازی و تشکیل دادگاههای فرمایشی علیه عزیزانشان هشدارمیدهند .تعداد خانواده های که در درون و بیرون از دادگاه انقلاب تجمع کرده بودند بیش از 70 نفر تخمین زده می شد.
از طرفی تعدادی از دستگیر شدگان هنگام دستگیری مجروح بودند و گفته می شود که تعدادی از آنها به زندان خورین – ورامین منتقل شده اند.زندان خورن –ورامین شرایطی مشابهی با اردوگاه مرگ کهریزک را دارا است . کسانی که از این زندان نجات یافته اند و در زندانهای مختلف بودند شرایط آنجا را وحشتناک توصیف می کنند.

اسامي تعدادي از بازداشت شده ها ی 13 آبان که تا به حال اسامی 63 نفر آنها را به سازمانهای حقوق بشری ارسال نمودیم جهت اطلاع عموم انتشار میدهیم.

1-نرگس قناعت 28 ساله در مطهري بازداشت شده
2- ناهيد كريمي 31 ساله در هفت تير بازداشت شده
3- مهديه غفاري 25 ساله در زند بازداشت شده
4- مهناز ذوالفقاري 28 ساله و متاهل در ولي عصر بازداشت شده
5- عرفان نصيري 34 ساله در هفت تير بازداشت شده
6- پويا رحيمي 21 ساله در مطهري بازداشت شده
7- محمد اسماعيلي 26 ساله و متاهل در هفت تير بازداشت شده
8- نويد جهاني 26 ساله در زند بازداشت شده
9- علي اسماعيل زاده توسط لباس شخصي ها در هفت تير بازداشت شده
10- امين يوسف پور 30 ساله در طالقاني بازداشت شده
11- حسين عسگري مقدم 20 ساله در ولي عصر بازداشت شده
12- مهرداد علي داري 30 ساله در هفت تير بازداشت شده
13- محمدرضا شيباني 22ساله در مطهري بازداشت شده
14- مهدي نعمتي 29 ساله در هفت تير بازداشت شده
15- آرش جعفري 27 ساله در ولي عصر بازداشت شده
16- فرزين امير احمدي 33 ساله و متاهل در زند بازداشت شده
17- شايان رجبي 20 ساله در هفت تير بازداشت شده
18- امير رضا طباطبايي 24 ساله در هفت تير بازداشت شده

دستگیر شدگان 13 آبان در معرض خطر جدی شکنجه بازجویان سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات قرار دارند.بازجویان برای توجیه بازداشت دستگیر شدگان، آنها را در زیر شکنجه های غیر انسانی و قرون وسطائی قرار میدهند تا وادار به اعتراف کنند. اعترافات آنها را برای پرونده سازی بکار می برند. تا در دادگاههای فرمایشی برای ایجاد رعب و وحشت در جامعه به احکام سنگین و غیر انسانی محکوم نمایند.سیاست سرکوب و شکنجه و پرونده سازی و محکومیتهای سنگین را علی خامنه ای ولی فقیه تعیین می کند.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،نسبت به خطر جدی شکنجه و پرونده سازی و صدور احکام سنگین علیه دستگیر شدگان 13 آبان هشدار میدهد و از کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه شکنجه و دستگیریهای خودسرانه می خواهد برای نجات جان دستگیر شدگان اقدام فوری نمایند.

20 آبان 1388 برابر با 11 نوامبر 2009
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
سازمان دیدبان حقوق بشر

بازداشت سیصد نفر در تظاهرات 13 آبان در شیراز

دادگاه 48 نفر از بازداشت شدگان تظاهرات اعتراضی 13 آبان شهر شیراز امروز چهارشنبه برگزار می شود.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر از این 48 نفر، 12 نفر دانشجو و بقیه مردم عادی هستند. در بین این بازداشت شدگان، 8 نفر سنی کمتر از 18 سال دارند. لازم به توضیح است همه این افراد پیش از برگزاری دادگاه به زندان عادل آباد شیراز منتقل شده اند.

بنا بر اخبار موجود در روز 13 آبان در شیراز حدود 300 نفر توسط لباس شخصی ها و نیروهای امنیتی بازداشت شده اند. روز 5شنبه هفته گذشته بعد از تظاهرات 13 آبان، 75 نفر با قرار وثیقه و کفالت تنها از یک شعبه دادگاه انقلاب شیراز (شعبه 14) آزاد شده اند.

لازم به ذکر است دانشجوی دختری با نام خانم باقری که دانشجوی دانشگاه شیراز می باشد از روز 13 آبان تا کنون مفقود شده است و هیچ خبری از وی در دست نیست. همچنین دانشجویی با نام علی صالح پور در روز شنبه پس از مراجعه به حراست دانشگاه شیراز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است وهنوز اطلاعی در مورد وضعیت و محل نگهداری وی در دست نیست.

گفتنی است دانشگاه شیراز کانون اصلی تظاهرات 13 آبان در شهر شیراز بود. در روز 13 آبان جدود 3000 نفر از دانشجویان در داخل دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند که این تجمع اعتراضی با هجوم وحشیانه نیروهای لباس شخصی و انصار رو به رو شد. در جریان این هجوم به حریم دانشگاه شیراز، بسیاری از دانشجویان مورد ضرب و شتم وحشیانه نیروهای لباس شخصی قرار گرفتند و حداقل 20 دانشجو نیز توسط این نیروها ربوده شدند.

سکوت "رسانه های سبز" در مورد اعدام احسان فتاحیان

شهرزاد نیوز: خبر اعدام احسان فتاحیان در اولین ساعات روز چهارشنبه 20 آبان در زندان سنندج، تا آخرین ساعات این روز هم در "رسانه های سبز" انعکاسی نیافت. حتی کانال های خبری متعلق به چهره های سرشناس که با نام و رنگ سبز در شبکه های اینترنتی فیس بوک فعال اند، در این مورد سکوت کرده و عمدتا به خبررسانی در مورد برنامه های 16 آذر اکتفا شده بود. این نوع رسانه ها که هر یک در نام شان، پسوند یا پیشوند "سبز" را دارند، رسانه هایی هستند که در جریان و یا پس از رویدادهای پساانتخاباتی به راه افتاده اند.

ممانعت از حضور حداد عادل در دانشگاه اميركبير

مسوولان دانشگاه امیرکبیر با قرار گرفتن نام غلامعلی حدادعادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، در فهرست مدعوین یک سلسله جلسات فرهنگی در این دانشگاه موافقت نکردند.

به گزارش فردانیوز یکی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه امیرکبیر درصدد برگزاری برنامه‌هایی با هدف بررسی مسائل فرهنگی اجتماعی بود و در فهرست مدعوین خود نام رئیس سابق مجلس شورای اسلامی را نیز گنجانده بود، که این امر با مخالفت مسوولان این دانشگاه مواجه شده است.

13 آبان؛ حادثه وحشيانه تجاوز در قيامدشت

روزنامه اعتماد: ساعت 19 سيزدهم آبان ماه جاري گشت انتظامي قيامدشت حين گشت زني در منطقه استحفاظي شان به سه خودرو که در کنار جاده توقف کرده بودند، مظنون شدند. با ورود ماموران به محوطه مشخص شد شش متهم در حال تجاوز به زن جواني در داخل خودرو هستند. به دنبال بازداشت هر شش متهم پرونده يي در دادسراي امور جنايي تهران تشکيل و در بررسي ها مشخص شد قرباني حادثه که زني 32 ساله و متاهل است ساعت هفت شب در حال رفتن به منزلش در خاوران بوده که از سوي چهار نفر ربوده شده و به نقطه متروکه يي در حوالي قيامدشت منتقل مي شود و در آنجا نيز دو نفر ديگر به آدم رباها ملحق شده و در کنار جاده خاکي در داخل ماشين به زن جوان تجاوز مي کنند. اگرچه هر شش متهم پرونده هم اکنون به اتهامات آدم ربايي، اختفا و تجاوز به عنف در بازداشت به سر مي برند اما آنچه سبب شده به رغم ديگر پرونده هاي مشابه، مجلس به اين حادثه وارد شود، روي دادن اين حادثه در روزي است که نيروهاي انتظامي و امنيتي به منظور تامين امنيت راهپيمايي 13 آبان حضور چشمگيري داشتند لذا تجاوز گروهي به زني اهميت دوچندان مي يابد.

فیلم؛ حمایت کانادا از جنبش آزادیخواهانه مردم ایران

جو ملتهب دانشگاه شيراز

روزنامه حیات نو: در پى يورش نيروهاى لباس شخصى و خشونت‌طلب به داخل دانشگاه در روز 13 آبان و نيز ضرب و شتم دانشجويان و بازداشت بيش از 20 دانشجو، جو دانشگاه شيراز ملتهب شده است.

به گزارش رسيده، فرياد الله اکبر دانشجويان پس از حمله اين نيروها در شب‌هاى گذشته به گوش مى‌رسد و دانشجويان پس از دستگيرى تعدادى از همکلاسى‌هايشان در روز 13 آبان، شعارهايى را در حمايت از آنها سر مى‌دهند.

از ميان دانشجويان بازداشتى دانشگاه شيراز در 13 آبان، هفت دانشجو تاکنون آزاد نشده و به زندان عادل‌آباد منتقل شده‌اند.

اعدام جوان کرد؛ خامنه ای قاتله!

جعفر پویه

جانیان و جنایتکاران رژیم ددمنش جمهوری اسلامی بر خلاف همه موازین انسانی و بین المللی و بدون توجه به اعتراضهای بین المللی و داخلی، روز گذشته زندانی سیاسی، احسان فتاحیان را در زندان سنندج به دار آویختند.

رژیم درمانده ولایت فقیه که در مقابل امواج خروشان جنبش اعتراضی مردم همه ی داشت و نداشت خود را به باد داده است، سعی می کند تا بار دیگر با برپایی چوبه های دار و اعمال خشونت عریان، جو رعب و وحشت را بر جامعه حاکم کند. اما مدتهاست که مردم دیگر به اینگونه اعمال رژیم توجهی ندارند و سیاست "النصر بالرعب" رژیم با شکست مواجه شده است.

به دار کشیدن جوانان مبارز و آزادیخواه لکه ننگ دیگری است که بر پرونده قطور رژیم نقش می شود و به جامعه جهانی و همه چشمهای نگران جنبش مردم ایران نشان می دهد که این تنها رژیم ددمنش حاکم است که با توسل خشونت سعی دارد مردم را از عواقب اعتراض بترساند. رژیم خشونت گر، قاتل و جانی جمهوری اسلامی سالهاست که سعی دارد تا با قتل و کشتار خود را از تیر رس اعتراض مردم مصون نگه دارد. با سرکوبگری هار و برپایی چوبه دار در ملا عام و ضرب و شتم بی رحمانه در خیابانها، رژیم تنها خشونت حکومتی را به رخ می کشد و سعی دارد تا اینگونه مردم را مرعوب کند.

اعدام و به دار آویختن احسان فتاحیان، زندانی سیاسی کُرد نیز می تواند آغازگر یک دور جدید از اعدامهای سیاسی باشد که در سالهای گذشته رژیم به آنها دست زده است. بعید نیست در صورت سکوت مردم نسبت به این اعدام و عدم اعتراض یکپارچه سازمانهای سیاسی و نهاد های حقوق بشری، بار دیگر رژیم دست تعدی به سوی زندانیان سیاسی دراز کند و همچون سالهای گذشته از کشته آنها پشته بسازد؛ قتلهای حکومتی ای که به دلایل مختلف مورد پیگیری قرار نگرفته و قاتلان فرزندان مردم ایران همچنان در مجامع بین المللی بدون هیچ پروایی رفت و آمد می کنند.

با اعتراض یکپارچه و همگانی می شود جلوی اینگونه اعدامها را گرفت. باید علیه آدمکُشان و قاتلان فرزندان مردم ایران در همه نهادهای ممکن بین المللی پرونده ای باز کرد و آنان را مورد پیگرد بین المللی قرار دارد. نباید اجازه داد قاتلان به راحتی شب سر بر بالین بگذارند. باید با افشاگری و معرفی آنان به مردم، همچنان در پیش چشم عموم، آنها را به عنوان قاتل و آدمکش مارک دار کرد.

اعدام احسان فتاحیان نشان از ددمنشی و جنایت پیشه گی پایوران رژیم جمهوری اسلامی از صدر تا ذیل دارد. ولی فقیه رژیم به عنوان کسی که دستور این قتل و جنایتها از سوی او صادر می شود، باید به عنوان مسوول اصلی مورد پیگرد قرار گیرد.

تازه ترین جنایت رژیم اثبات کننده شعار جنبش مردم در خیابانهاست که با صدای بلند اعلام می کنند: "آنکه میگه عادله – دروغ میگه قاتله".

۱۳۸۸ آبان ۱۹, سه‌شنبه

Gun fire and arrest of camera man تیراندازی و دستگیری فیلمبردار13آبان


سیر صعودی اعدام در ایران


سایت جنبش راه سبز: مساله اعدام یکی از موارد جدی نقض حقوق بشر در ایران است و طی ماههای اخیر این روند سیر صعودی گرفته و نگرانی های سازمانهای حقوق بشر و مجامع داخلی را اقزایش داده است. پس از انتخابات 22 خرداد دستگاه قضایی برغم تغییر ریاست این قوه همچنان با اصرار بر روند سابق بازپرسی ها و اعترافات که تحت شرایط نامتعارف و زیر نظر دستگاههای اطلاعاتی و نظامی با شیوه های غیر انسانی برگزارمی شود، اقدام به صدور احکام سنگین زندان و اعدام برای متهمان کرده است. اتهامات وارده دارای مصادیق عینی نیست و این سوال اساسی همواره مطرح است که تفسیرهای کاملا شخصی ، محدود و غیر قابل قبول برای عامه چگونه می تواند منجر به صدور چنین احکام سنگینی شود.

به گفته سازمان عفو بین الملل پس از انتخابات ریاست جمهوری بیش از ۱۱۵ نفر در ایران اعدام شده اند که تعدادی از آنان نوجوانانی بودند که در زمان ارتکاب جرم به سن قانونی نرسیده بودند. در واقع صدور حکم اعدام برای نوجوانان به معنای سلب حق حيات از انسان‌هايي است كه هنوز به مرحله تشخيص خير و شر نرسيده‌اند و بي‌آنكه مقصر جرم مرتكب شده خود باشند از حق زندگي محروم مي‌شوند. حقوقدانان معتقدند احکام اعدام در ایران بسیار سلیقه ای می باشد و مبنای حقوقی ندارد.

گفتنی است صدور حکم اعدام برای 5 متهمی که در دادگاه های نمایشی معترضان به انتخابلت 22 خرداد مورد محاکمه قرار گرفتند، در شرایطی صورت گرفته که بنا به شواهد موجود ، هیچ یک از آنان در جریان انتخابات اخیر و اعتراضات مردمی پس از آن فعالیتی نداشته و همه از ماهها قبل بازداشت شده بودند.

در همین حال کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز پس از صدور احکام اعدام برای چند تن از متهمان رویدادهای انتخابات از دادگاه های ایران خواست حکم اعدام صادر شده برای سه نفر در ارتباط با حوادث پس از انتخابات این کشور را مورد بازنگری قرار دهند. ناوی پیلای در بیانیه ای گفت: "همچنین نگرانی های جدی در مورد نحوه برگزاری محاکمه های اخیر فعالان مخالف (در ایران) وجود دارد، و من امیدوارم که این قضاوت ها در دادگاه های عالی تر با دقت مورد بازنگری قرار گیرد."وی اشاره کرد که براساس قوانین بین المللی که ایران از امضاکنندگان آن است، اعمال مجازات اعدام تنها به شرط وقوع جرایم جدی و پس از محاکمه های عادلانه مصداق پیدا می کند.

از سوی دیگر سازمان ديده بان حقوق بشر با انتشار بيانيه اى از قوۀ قضاييه ايران خواست تا احكامى را كه توسط دادگاه انقلاب تهران از پايان ماه سپتامبر تا كنون، عليه معترضان نتايج انتخابات خرداد ماه صادر شده، بى درنگ لغو كند. ديده بان حقوق بشر مى گويد: " احكام صادره از سوى دادگاه انقلاب تهران، نتيجۀ دادرسى هاى ناعادلانه اى است كه در آنها متهمان از داشتن وكيل اختيارى محروم بوده اند و مقام هاى قضايى جمهورى اسلامى، به طور مكرر درخواست زندانيان، براى دسترسى به وكيل انتخابى را رد كرده اند."


پرونده سازی و محاکمه دانشجوی در بند با اتهامات جدید

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران

بنابه گزارشات رسیده از زندان اوین زندانی سیاسی حسن ترلانی در چند روز اخیر به یکی از شعب دادگاه عمومی برده شد و برای دومین بار و بدون اطلاع وکیلش مورد محاکمه قرار گرفت.
دانشجوی زندانی حسن ترلانی 22 ساله روز یکشنبه 10 آبان ماه با گشودن پرونده جدید به شعبۀ 1083 برده شد و توسط فردی بنام حسینیان رئیس این شعبه این بار تحت عنوان خروج غیر قانونی از مرز مورد محاکمه قرار گرفت.حسینیان با برخوردهای غیر انسانی اتهامات نسبت داده شده بازجویان وزارت اطلاعات علیه این زندانی را تکرار کرد این در حالی است که در حوزه صلاحیت این فرد نیست که به اتهامات واهی نسبت داد شده بپردازد. پیش از این او در دادگاه انقلاب بخاطر اتهامات نسبت داده شده به حکم سنگین و غیر انسانی محکوم شده بود. حسینیان با تهدید و شانتاژ خطاب به آقای ترلانی گفت من می توانم تا 2 سال هم به تو حکم بدهم. در صورتیکه طبق قوانین موجود به افرادی که به اتهام خروج غیر قانونی از مرز نسبت داده می شود فقط جریمه نقدی 50 هزارتومان تعلق می گیرد.
دومین بار است که دانشجوی زندانی حسن ترلانی به دادگاه برده می شود . قبل از این او در شعبۀ 22 دادگاه انقلاب توسط محسنی رئیس این شعبه محاکمه شد و محکوم به 10 سال زندان و تبعید به زندان کرمان گردید.وکیل او نسبت به این حکم سنگین و غیر انسانی اعتراض کرده و در شعبۀ 31 دیوان عالی کشور تحت رسیدگی است و گفته می شود تا پایان این ماه حکم قطعی اعلام خواهد شد.
زندانی سیاسی حسن ترلانی از ناراحتی گوارشی و کمر درد رنج می برد ولی از درمان جدی وی خوداری می شود.
از طرفی دیگر با سرد شدن هوا زندانیان از آب گرم برای استحمام محروم هستند و شوفاژها هنوز خاموش می باشند.ازدحام بیش از حد زندانیان ،وضعیت بد غذائی و شرایط اسفبار بهداشتی اهرمهایی است که برای وارد کردن فشار بر علیه زندانیان بکار برده می شود.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، تشکیل پرونده های متعدد و واهی برای صدور احکام سنگین و غیر انسانی علیه زندانیان سیاسی را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده نقض حقوق بشر این رژیم به شورای امنیت سازمان ملل برای گرفتن تصمیمات لازم اجرا است.

19 آبان 1388 برابر با 10 نوامبر 2009
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
سازمان دیدبان حقوق بشر


"Death over Russian. Nov 4.مرگ بر روسیه - دانشگاه اراک ۱۳ آبان


برای نجات جان احسان فتاحیان تلاش کنیم



اطلاعیه
برای نجات جان احسان فتاحیان تلاش کنیم
دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی حکم اعدام احسان فتاحیان را به شعبه اجرای احکام واداره زندانهای استان کردستان ابلاغ کرده است. طبق دستور دادگاه انقلاب بامداد روز چهارشنبه 20 آبانماه، میخواهند احسان در محل زندان سنندج به دار آویخته شود.
تلاش وکیل ، خانواده وبستگان این زندانی سیاسی برای نجات جانش تا کنون به نتیجه ای نرسیده است.
براساس گزارشاتی که تاکنون دریافت گردیده است،ابلاغ اجرای حکم اعدام احسان، نگرانی شدیدی را در میان مردم شهرهای سنندج وکامیاران ایجاد کرده است تلاش نهادهای مدافع حقوق بشر برای حمایت از جان احسان فتاحیان درجریان است.
خانواده احسان و دوستان وبستگان این شهروند کامیارانی میخواهند در مقابل زندان سنندج دربامداد روزچهارشنبه وهنگام اجرای حکم تجمع واعتراض کنند. این روزها را باید به اعتراض جمعی برای لغو اعدام احسان تبدیل کنیم.
فرصت زیادی باقی نیست ، ماشین اعدام وجنایت به سرعت زمان را ازدست همه ما می رباید، باید با تمام وجود تلاش جمعی را برای منع اعدام احسان به انجام برسانیم
اعتراض مردم درسراسر دنیا ، بویژه درشهرهای کردستان میتواند مانع اجرای حکم احسان شود. همت جمعی کارسازاست. تجربه های قبلی برای نجات جان محکومان به اعدام درشهرهای کردستان نشان میدهد که هرگاه اعتراض اجتماعی به میان آمده است مسولین دولتی وقضایی دربرابر اراده عمومی عقب نشسته اند، شرکت متحدانه دراین اعتراض میتواند مانع مرگ احسان فتاحیان شود.
انجمن دفاع از زندانیان سیاسی وحقوق بشر ایران ضمن محکوم کردن اجرای اعدام احسان فتاحیان ازمردم شریف وآزادیخواه ، نهادهای مدنی ومدافع حقوق بشر، عفوبین الملل وهمه احزاب وسازمانهای سیاسی ورسانه های جمعی میخواهد که به اعتراض علیه اجرای حکم اعدام احسان بپیوندند.

آزاد زمانی - انجمن دفاع اززندانیان سیاسی وحقوق بشر ایران
17 آبانماه 1388

****

نامه احسان فتاحیان، زندانی سیاسی در آستانه اعدام

احسان فتاحیان زندانی سیاسی محکوم به اعدام در روز چهارشنبه اعدام خواهد شد نامبرده طی رنجنامه ای که به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ارسال نموده است وضعیت خود را چنین شرح میدهد :

واپسین شعاع آفتاب شبانگاهی

نشان دهنده ی راهی ست که خواهان در نوشتن آنم

خش خش برگ ها زیر قدم هایم

میگوید : بگذار تا فرو افتی

آنگاه راه آزادی را باز خواهی یافت.

هرگز از مرگ نهراسیده ام , حتی اکنون که آن را در قریب ترین فضا و صمیمانه ترین زمان , در کنار خویش حس میکنم. آن را میبویم و بازش میشناسم , چراکه آشنایی ست دیرینه به این ملت و سرزمین. نه با مرگ که با دلایل مرگ سر صحبت دارم , اکنون که (( تاوان )) دگردیسی یافته و به طلب حق و آزادی ترجمه اش نموده اند , آیا میتوان باکی از عاقبت و سرانجام داشت؟ ((ما)) ای که از سوی ((آنان )) به مرگ محکوم شده ایم در طلب یافتن روزنه ای به سوی یک جهان بهتر و عاری از حق کشی در تلاش بوده ایم , آیا آنان نیز به کرده ی خود واقف اند؟

در شهر کرمانشاه زندگی را آغازیدم , آنجا که بزرگیش ورد زبان هم میهنانم است , آنجایی که مهد تمدن میهنم بوده است. قطور ذهن ام بدان سویم کشید که تبعیضی را و وضعیتی ناروا را بفهمم و از اعماق وجود درکش نمایم که گویای ستم بود , ستمی در حق من چنان فردی انسانی و در حق من چنان مجموعه ای انسانی , پیگیری چرایی ستم و رفع آن به هزاران فکرم راهبر شد , اما وااسفا که آنان چنان فضا را مسدود و حق طلبی را محجور و سرکوب کرده بودند که در داخل راهی نیافتم و ورای محدوده های تصنعی به مکانی دیگر و مامنی دیگر کوچیدم : (( من پیشمرگه ی کومله شدم)) , سودای یافتن خویش و هویتی که از آن محروم شده ام من را بدان سو کشاند. دور شدن از خواستگاه کودکی هرچند آزاردهنده و سخت بود اما هیچ گاه باعث انقطاع من از زادگاهم نشد. هراز گاهی به قصد تجدید دیدار و بازیابی خاطرات روانه ی خانه ی نخستین میگشتم , اما یک بار (( آنان )) دیدار را به کامم تلخ کردند , دستگیرم کردند و به قفسم انداختند. از همان آغاز و با پذیرایی انسان دوستانه ی دستگیر کنندگانم !! فهمیدم که همان سرنوشت تراژدیک و غمناک همراهان و رهروان این راه پررهرو به انتظار نشسته است : شکنجه , پرونده سازی , دادگاه سرسپرده و شدیدا تحت نفوذ , حکمی کاملا ناعادلانه و سیاسی , و در نهایت مرگ......

بگذارید خودمانی تر بگویم : پس از دستگیری در شهر کامیاران به تاریخ 29/4/87 و پس از چند ساعت مهمان بودن در اداره ی اطلاعات آن شهر , در حالی که دستبند و چشمبندی قطور حرکت و دیدن را برایم ممنوع نموده بود , فردی که خود را معاون دادستان معرفی میکرد شروع به طرح یک سری پرسش بی ربط و مملو از اتهامات واهی نمود (لازم به ذکر است که هرگونه بازپرسی قضایی در محیطی غیر از محیط دادسرا و دادگاه طبق قانون مطلقا ممنوع است). بدین ترتیب اولین دور بازجویی های عدیده ام کلید خورد. همان شب به اداره ی اطلاعات استان کردستان در شهر سنندج منتقل شدم و سور واقعی را آنجا تجربه نمودند : سلولی کثیف با دستشویی نامطبوع و پتوهایی که احتمالا ده ها سال از ملاقاتشان با آب و پاکیزگی میگذشت! . از آن به بعد شب و روز دالان پایینی و اتاق های بازجویی با چاشنی کتک و شکنجه ی طاقت فرسا , به تسلسلی پایان ناپذیر و سه ماهه تبدیل شد. بازجویان محترم در جهت ارتقای منزلت شغلی خویش و در سودای چند پشیزی ناچیز و بی ارزش , در این سه ماه به طرح اتهاماتی عجیب و غریب میپرداختند که خود بهتر از هرکس به کذب بودن آنها ایمان داشتند. علی رغم آزمودن تمامی روش ها و در عملیاتی مسلحانه شرکت نموده بودم , اتهاماتی که در بسیار در اثبات آن کوشیدند. تنها موارد اثباتی عضویت در کومله و تبلیغ علیه نظام بود که بهترین گواه در یگانه بودن اتهامات رای دادگاه بدوی است , شعبه ی اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج حکم به 10 سال حبس توام با تبعید به زندان رامهرمز داد. ساختار اداری و سیاسی ایران همیشه دچار آفت تمرکز گرایی بوده است اما در این یکی نمونه که به ظاهر قصد تمرکز زدایی از امر قضا را داشتند. به تازگی اختیار و صلاحیت تجدید نظر در احکام متهمین سیاسی را در بالاترین سطح – حتی اعدام – از دیوان عالی گرفته و به محاکم تجدید نظر استان سپرده اند , با اعتراض دادستان کامیاران به حکم بدوی و در نهایت تعجب و برخلاف قوانین موضوعه و داخلی خود ایران , شعبه ی چهارم دادگاه تجدید نظر استان کردستان حکم 10 سال زندان را به اعدام تبدیل نمود. بر پایه ی ماده 258 قانون آیین دادرسی کیفری محاکم تجدید نظر تنها در صورتی مجاز به تشدید حکم بدوی میباشند که حکم صادره از حداقل مجازات مقرر در قانون کمتر باشد. بر طبق کیفر خواست دادستان ئ اتهام وارده _ یعنی محاربه(دشمنی با خدا) – حداقل حکم در این مورد یک سال است حال خود فاصله ی 10 سال توام با تبعید را با این حداقل مقایسه کنید تا پی به غیر قانونی, غیر حقوقی و سیاسی بودن حکم اعدام ببرید.

البته ناگفته نماند که مدتی کوتاه پیش از تبدیل حکم, مجددا" از زندان مرکزی سنندج به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل و در آنجا از من خواسته شد طی یک مصاحبه ویدیوئی به اعمالی ناکرده اقرار و کلمات و جملاتی در رد افکار خویش برزبان آورم . علی رغم فشارها ی شدید, من حاضر به قبول خواسته نامشروع آنان نشدم و آنها نیز صراحتا" گفتند حکمم را به اعدام تبدیل خواهند نمود, که خیلی زود به عهد خویش وفا کردن و سرسپردگی دادگاه را به مراجع امنیتی و غیر قضایی اثبات نمودن. پس آیا انسان می تواند بر آنان خرده ای بگیرد؟!

قاضی سوگند خورده که همه جا, در هر زمان و در قبال هر فرد و موضوعی بی طرف مانده و صرفا" از دریچه ی حقوق و قانون به جهان بنگرد, که امین قاضی این سرزمین به قهقرا رفته می تواند ادعا نماید که سوگند را نشکسته و بی طرف و عادل باقی مانده است؟ به زعم بنده چنین قضاتی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسند. هنگامی که کل سیستم های قضایی ایران به اشاره یک بازجوی بی دانش و عاری از هرگونه سواد حقوقی , دستور بازداشت, محاکمه, محبوس نمودن و مرگ افراد را اجرا می نماید, آیا می توان بر یک یا چند قاضی خرده پای یک استان همیشه تحت ستم و تبعیض خرده گرفت؟ آری, خانه از پای بست ویران است......

حال علی رغم این که در آخرین ملاقاتم در داخل زندان با دادستان صادر کننده کیفر خواست, وی به غیر قانونی بودن اجرای حکم در هنگامه ی اکنون اذعان داشت, اما برای دومین بار قصد اجرای حکم را دارند. نا گفته پیداست که اینچنین پافشاری کردن بر اجرای حکم به هر نحو ممکن , نتیجه ی فشارهای محافل امنیتی و سیاسی خارج از قوه ی قضائیه است . افراد عضو این محافل تنها از زاویه ی فیش حقوقی و اغراض و نیات سیاسی خویش به موضوع مرگ و زندگی یک زندانی سیاسی می نگرند, برای آنان ورای اهداف غیر مشروع خویش هیچگونه ((مسئله))ای قابل طرح و تصور نیست, حتی اگر اولین حق همزاد بشر یعنی حق حیات باشد. اسناد جهانی و بین المللی پیشکش, آنان حتی قوانین و الزامات داخلی خود را نیز هیچ و بیهوده می انگارند.

اما سخن آخر: اگر به گمان زورورزان و حاکمان, مرگ من موجب حذف مسئله ای به نام مسئله کردستان خواهد شد باید گفت زهی خیال باطل . نه مردن من و نه هزاران چون من مرهمی بر این درد بی درمان نخواهد بود و چه بسا آتش آنرا شعله ورتر خواهد نمود. بی گمان ((هر مرگ اشارتی است به حیاتی دیگر)).

احسان فتاحیان
زندان مرکزی سنندج
17/8/1388

افتتاح 240 منزل مسکونی در ونزوئلا با حضور احمدی نژاد


ایلنا: رئيس جمهوري ونزوئلا گفت رئيس دولت دهم ايران سال جاري ميلادي براي تقويت روابط دوجانبه طي سفري رسمي عازم کاراکاس مي شود.

«هوگو چاوس» در ديدار با «احمد سبحاني» سفير جمهوری اسلامی در ونزوئلا با اشاره به پروژه مشترک دو کشور و اعلام اينکه 240 منزل مسکوني آماده تحويل شده است، گفت از «محمود احمدي نژاد» مي خواهد در مراسم افتتاحيه اين منازل، وي را همراهي کند.