۱۳۸۸ خرداد ۱۲, سه‌شنبه

مسیحیت چیست؟ ( 6 )

کتاب مقدس ما حاوی نوشته های تاریخی و مقدس یهود و نیز نوشته های نسل اول مومنین به عیسی است. مطالعه ان برای اینست که بفهمیم٬ نیروی کشف کننده خدا چگونه در طی تاریخ در کار بوده است. شرح اعمال اولیه خدا در آزاد کردن انسان از اثرات طغیان و سرپیچی ادم اولیه٬ در دعوت خدا از ابراهیم مشاهده می گردد. از او دعوت می شود که پدر مردمی بگردد که به خدا نزدیک می شوند و به مقصود وی پی می برند. بعداً خدا قوم خود را از مصر رهائی می دهد و شریعت موسی را به ایشان عطا می کند. قوم بنی اسرائیل در طی تاریخ طولانی خود هم لطف خدا را نسبت به خود درک می کنند و هم داوری او را٬ تا این که بالاخره خدا عیسی را به عنوان (( کلمه )) خود و (( هدیه )) و (( کارکرد )) و (( حضور )) خویش٬ در دنیا می فرستد تا این که گروهی گرد آیند که این بار به یک ملت و قوم محدود نباشد بلکه جامعه ای از هر ملت و یا چنانکه عهد جدید می گوید (( از هر قبیله و زبان و قوم و امت )) باشند.
اما کتاب مقدس مسیحیان از کتب گوناگونی که هر یک ویژگی خاصی دارد تشکیل شده است. بر عکس قرآن٬ کتاب مقدس مسیحیان کتابی نیست که تالیف محتویات ان در زمان کوتاهی به یک نفر واگذار شده باشد. ما ایمان داریم که کتابمقدس کتابی است که با اوای واحدی درباره خدا و اراده و ذات او سخن می گوید٬ ولی این اوا٬ اگر تصویر متداولی را که مسیحیان بکار می برند بکار بریم مانند یک سمفونی است که از اصوات گوناگون بوسیله آلات مختلف موسیقس ترتیب یافته باشد و بطور معجزه آسا داستان و پیام واحدی را درباره خدا تشکیل دهد٬ داستانی که نقطه اوج ان عیسی است. فهم برخی از بخش های کتاب مقدس بعضی اوقات مشکل است٬ بعضی از نوشته ها ظاهراً با یکدیگر متناقض به نظر می رسند٬ و این موضوع عجیب نیست وقتی به یاد می اوریم که کتب مختلف کتاب مقدس در طی بیش از هزار سال نوشته شده و دوهزار سال دیگر درباره هر کلمه ان تفکر و تعمق و بحث بعمل امده است و در نتیجه معلیمن مسیحی دریافته اند که در سرتاسر ان تفکر واحدی که همه چیز را بهم پیوند داده متحد سازد وجود دارد٬ هنگامی که با این موضوع که (( زندگی عیسی مرکز تصویر کلی است )) موافق شد٬ معنی و مقصود کلیه بخش های کتاب روشن می شود و پیوند واحدی که بین انها وجود دارد معلوم می گردد.
پنج کتب اولیه کتابمقدس که بر حسب روایت حاوی شرح آفرینش٬ سیلاب٬ تاریخ ابراهیم و خانواده او٬ رهائی بنی اسرائیل از مصر و عطای شریعت به موسی است٬ معروف است به (( اسفار خمسه )) یا (( کتب پنچگانه موسی ))٬ کتب دیگر عبارتند از وقایع تاریخی به نام (( تواریخ ایام ))٬ کتب حاوی مزامیر و امثال و پیام های انبیاء که داوری خدا را علیه گناهان مردم اعلام می کنند و می گویند که اگر توبه کنند و بازگشت نمایند نیکوئی به ان برخواهد گشت و تازه خواهند شد. و نیز چند کتاب درباره چگونگی بازگشت بنی اسرائیل از تبعیدگاه خود بابل.
در عهد جدید٬ انجیل چهارگانه ( انجیل یعنی مزده و خبر خوش ) بیانگر داستان عیسی است. کتاب اعمال رسولان حاوی شرح گسترش مسیحیت است٬ نامه ها یا رسالات پولس و پطرس و یوحنا و یعقوب و یهودا در بردارنده راهنمائی هائی است به جماعات مختلف درباره معنی ایمان و چگونگی رفتار. کتاب مکاشفه یوحنا حاوی رویایی است از پایان جهان و امدن عیسی با شکوه و جلال برای داوری مردم.
ادامه دارد ...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر